Olja i kylaren istället för vatten?

Som sagt det finns risker med dessa lösningar... Men de kan också vara räddaren i nöden. Jag har bara testat bars leak och det funkade bra för mig.

Om du googlar på ämnet så ser du nog fler som lyckats täta tillfälligt än skapa haveri... Sedan att det inte ser så roligt ut i systemet efteråt och att det säkert kommer lossnar rester då och då osv det betvivlar jag inte.

Man får nog inte glömma bort att bosse bildoktorn är en artist och underhållare. Jag jobbar på bilverkstad och vi brukar lyssna på bosse ibland. Tror dock inte att vi kommer att använda någon metod till reparationer som bosse nämnt. Vi har ju faktiskt en kund som betalar för kvalitet och ska få det också. Däremot har vi ofta roligt åt han.
Som sagt var en underhållare.
Har faktiskt rengjort ett kylsystem och bytt en läckande kylare på en bil där kunden hällt i ägg för att täta efter tips från bosse. Det mesta som det ägget tätade var väl kylarens lameller invändigt och värmepaketet. Det ägget kostade kunden många pengar

Last edited:
Min far brukar tjata om att det krävs betydligt mer energi till att värma vatten jämfört med olja. Så då borde det kyla bättre, plus det är billigare lättare att pumpa och inte lika mycket miljöskadligt som olja då det gäller deponi.

Min far brukar tjata om att det krävs betydligt mer energi till att värma vatten jämfört med olja. Så då borde det kyla bättre, plus det är billigare lättare att pumpa och inte lika mycket miljöskadligt som olja då det gäller deponi.

Inte med på vad du försöker säga:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine_cooling

Oil has about 90% the density of water, so a given volume of oil can absorb only about 50% of the energy of the same volume of water. The thermal conductivity of water is about 4 times that of oil, which can aid heat transfer. The viscosity of oil can be ten times greater than water, increasing the energy required to pump oil for cooling, and reducing the net power output of the engine.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coolant

The most common coolant is water. Its high heat capacity and low cost makes it a suitable heat-transfer medium. It is usually used with additives, like corrosion inhibitors and antifreezes. Antifreeze, a solution of a suitable organic chemical (most often ethylene glycol, diethylene glycol, or propylene glycol) in water, is used when the water-based coolant has to withstand temperatures below 0 °C, or when its boiling point has to be raised. Betaine is a similar coolant, with the exception that it is made from pure plant juice, and is therefore not toxic or difficult to dispose of ecologically.[2]

Very pure deionized water, due to its relatively low electrical conductivity, is used to cool some electrical equipment, often high-power transmitters and high-power vacuum tubes.

Ja, det finns ju en anledning till att man inom industrin ofta använder olja till att värma maskinerier (ibland även ånga eller el) och för det mesta används system med vatten för att kyla.

(Sen finns det ju alltid undantag så som kylning med olja, men den oljan som kyler kyls i sin tur av vatten)

Jag tänker inte just på R hojar nu utan att tex använda oljan i vanliga bilar som inte ansträngs mer än 4000-5000 rpm.
Jag är faktiskt lite sugen på att prova i min bil och se vad som händer.

Om du provar får du gärna rapportera lite. Har du en gammal järnspis kanske det håller ett tag vemfan vet :O

Man får nog inte glömma bort att bosse bildoktorn är en artist och underhållare. Jag jobbar på bilverkstad och vi brukar lyssna på bosse ibland. Tror dock inte att vi kommer att använda någon metod till reparationer som bosse nämnt. Vi har ju faktiskt en kund som betalar för kvalitet och ska få det också. Däremot har vi ofta roligt åt han.
Som sagt var en underhållare.
Har faktiskt rengjort ett kylsystem och bytt en läckande kylare på en bil där kunden hällt i ägg för att täta efter tips från bosse. Det mesta som det ägget tätade var väl kylarens lameller invändigt och värmepaketet. Det ägget kostade kunden många pengar

You caught my drift. Bosse bildoktor lär ha svart bälte i bondmeck, allt man gör är att skratta åt gubben. Det ledsamma är att folk tror att han vet vad han pratar om, och att hans metoder är vedertagna/praxis/beprövade lösningar. Han är som du säger, en clown, och allt han säger skall tas med en meckarnäves nypa grovsalt.

Om du provar får du gärna rapportera lite. Har du en gammal järnspis kanske det håller ett tag vemfan vet :O

Tänk på att slangar och tätningarna i vattenpumpen inte klarar olja.
Slangarna brukar bli som gele när det gått olja i kylsystemet som det kan bli när t.ex. toppackning är defekt. Har sett det ett antal gånger.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back