Hjälp mig göra ett bra köp på Blocket/Tradera-tråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
- Det är så konstigt med mig jag kan nästan allt!
images

...Så sa iaf Lotta på Bråkmakargatan och det stämmer ju på mig med. Problemet är det där ordet "nästan".

Det är lätt att handla när man vet vad man skall ha men när man inte är insatt så är risken stor att man gör ett dåligt köp, särskilt på begagnatmarknaden. Därför tänkte jag starta denna lilla tråd där vi kan hjälpa varandra göra bättre köp när vi tänkt handla på Blocket, Tradera eller Ebay o.s.v.

Den som vill köpa något men har nollkoll lägger alltså upp sina önskemål så noga en lekman nu kan beskriva dem så kan den som har bättre koll helt enkelt, i mån av tid, hjälpa till att tipsa om bra köp.

Tjänster och gentjänster så förhoppningen är ju att den som själv fått hjälp blir mer angelägen att försöka hjälpa någon annan!

Försök fatta er kort och begränsa inläggen till frågor och svar.

För att komma igång börjar jag med det jag behöver hjälp med.

Bilsterodjungel!

Jag vill bättra på ljudet i min kombi utan att lägga en förmögenhet. Därför vill jag hitta 4 prisvärda högtalare som jag kan ersätta originalarna med.
Det skall vara 4st 6.5" för dörrmontering som får ha max 52-55mm monteringsdjup samt 4 diskanter för montering i dörrstolpen. Delningsfilter får gärna medfölja.

Maxpris för högtalare får hamna på 3-4000:-

Jag har en lite smidig aktiv baslåda som jag tänkt kasta in i bagaget.

Någon som vet vad jag skall leta efter? Om de är hyfsat lättdrivna är det ett plus för nuvarande stereo(4*50W) är nog ingen deluxemodell direkt.

Just bilhögtalare skulle jag akta mig för att köpa begagnat. Släng iväg ett mail till www.nardik.se och förklara vad du vill ha. De har både vettiga priser och bra service. De gånger jag har haft frågor har de kommit med grejor man frågade efter och inte "om du lägger på 1500:- så får du..."

Har handlat av dem några gånger och inte blivit besviken hittills. När min stereo pajade och jag mailade om reparation (inte garanti-ärende) så fick jag som svar på hur jag kunde försöka laga den själv först. Det fungerade :hihi

Vad är det för bil du ska bygga i först och främst och vad har du för utgångar från huvudenheten

Jag skulle nog rekommendera endast ett framsystem med
6.5" Mellan + 1" Diskant och en Baslåda i skuffen, en ofta billig och enkel lösning som du kan lösa med ett steg och simpel och installera plus låter rätt bra...

Exempel:
www.brl.se kan du köpa det här...
Framsystem: DLS RS6A 6,5" kit - 1495kr
Steg: DLS CA-22 2x60 Watt - 1495kr
Totalt: 2995kr (tillkommer lite kablage osv bara, det hittar du på Biltema till hyfsat pris eller deala till det från BRL de brukar inte vara omöjliga)

Last edited:
Sorry om det blir reklam men jag har faktiskt ett paket med helt oanvända Infinity Reference 6520cs i kartong. Köpte dom nya på BRL och sen har dom bara legat i garderoben. Dock så kommer dom med baslåda :näsblod

Dock även så är det endast 2st 6,5´or men ljudet är grymt (provade BRLs demo högtalare först), delningsfilter och små diskanter vad dom nu kallas, kan sitta både här och där. Säg till om du är sugen!

Av egen erfarenhet så brukar inte nya högtalare göra så stor skillnad.
För att få lite mer mos i grejjerna krävs ett steg.

Finns baslådor med inbyggt steg. Ritkigt smidigt.

Sen kan du kirra ett 4-kanals steg som du kopplar till högtalarna. För att komma billigare undan kan du köpa steget på Blocket. Dom brukar inte direkt slitas ut.

Lycka till!

Köp inte högtalare begagnat om du inte vet vad du gör (undantag för ospelade)

http://www.hifikit.se/index.php?id=2009
Dom här kör jag med själv och är mycket nöjd, spelar rent som tusan! Kör dom på ett gammalt ärvt mds slutsteg som max kan lämna 70 watt per kanal innan säkringne går så dom är inte tungdrivna alls.

Om du har tid så rekomenderar jag att knata nr till hifikit, å säga vad du är ute efter, dom är riktigt bra på att ta fram saker som passar dig och dina förutsättningar, fick betala med rikskuponger där så hyggliga är dom :D

Av egen erfarenhet så brukar inte nya högtalare göra så stor skillnad.

Nya högtalare gör skillnad. Sällan original högtalarna i bilar håller högre klass. Har de dessutom några år på nacken är det nog dags att byta.

Hade Infinity Kappa högtalare i min förra bil. Skillnaden var enorm mot original. Bytte huvudenhet och installerade ett litet slutsteg. Ingen sub-bas. Var inte ute efter att ha dunka- dunka ljud utan bara bra ljud vilket jag fick. Installationen var diskret. Ingen skulle kunna se med blotta ögat att jag bytt ut högtalarna. Slutsteget var väl gömt också.

Jag har hört att Peerless har bra högtalare. Såg namnet när jag tittade i en av länkarna ovan. Kolla närmare på dem.

Skulle nog inte köpa begagnade högtalare på blocket till en bil om de inte var ett felköp som någon struntat i att installera. Inte riktigt samma sak som att köpa ett par begagnade hemma högtalare.

Om du vill ha hyffsat ljud se till att dämpa dörrsidorna ordentligt med Dynamat (själv har jag STP M1) eller asfaltsmatta. Annars är det svårt att få någon form av bas/mellanregister i framhögtalarna. Se även till att få så stum montering som det bara går, typ baffel i MDF. Börjar plåten vibrera så försvinner mycket av ljudet i dörrarna. Det gör STOR skillnad att dämpa. Blir även tystare i kupen.

Sorry om det blir reklam men jag har faktiskt ett paket med helt oanvända Infinity Reference 6520cs i kartong.

Vad är det för monteringsdjup? Största problemet är det begränsade monteringsdjupet. (ca53-55mm)

Finns baslådor med inbyggt steg. Ritkigt smidigt.

Lycka till!

Jag har en liten aktiv Blaupunktlåda som är smidig och låter bra som skall skickas in i skuffen.

Jag har ett steg liggande någonstans och funderar på att nöja mig med att sätta in något vettig fram till att börja med.

Om du vill ha hyffsat ljud se till att dämpa dörrsidorna ordentligt med Dynamat (själv har jag STP M1) eller asfaltsmatta. Annars är det svårt att få någon form av bas/mellanregister i framhögtalarna. .

Bra tips, skall kika på det när jag ändå är i skruvartagen!

Är de Bitumenmattor som Biltema säljer något att investera i?

Last edited:
Vad är det för monteringsdjup? Största problemet är det begränsade monteringsdjupet. (ca53-55mm)

Jag har en liten aktiv Blaupunktlåda som är smidig och låter bra som skall skickas in i skuffen.

Jag har ett steg liggande någonstans och funderar på att nöja mig med att sätta in något vettig fram till att börja med.

Bra tips, skall kika på det när jag ändå är i skruvartagen!

Är de Bitumenmattor som Biltema säljer något att investera i?
biltemas funkar bra men är rätt dyra.

Såg nu att dom jag tipsa om va för djupa men prata med hifikit dom vet vad dom gör (grymt väl remenerade när det gäller hifi byggsatser) och har nått för alla plånböcker :)

Vad i HELVETE är det för fasoner att börja bygga baslåda i vuxen ålder? :galen
Vad är det för fason att svara på något när du inte läst hela? ;) Va väll inte baslåda han va ute efter heller?

Last edited:
biltemas funkar bra men är rätt dyra.

Såg nu att dom jag tipsa om va för djupa men prata med hifikit dom vet vad dom gör (grymt väl remenerade när det gäller hifi byggsatser) och har nått för alla plånböcker :)

Jag skickade ett mail till dem och frågade om de hade något lämpligt.

Var hittar man billigare dämpmattor?

Ja, men bilstereo liksom? Det var väl spännande typ tills man fick körkort.
Och för Triggerhappy, 25 år senare. :näsblod
Du va roligare när du inte bara va ute efter att provocera utan körde stenhårt på en image, numera känns du lika äkta som mitt försök att härma dig fast med bättre gramatik.

Jag skickade ett mail till dem och frågade om de hade något lämpligt.

Var hittar man billigare dämpmattor?
Dyrare men räcker med mindre http://www.blekingebilradio.se/index.php?category_id=471#

Last edited:

Aha lite tight då,

Monteringshål bas 142mm
Monteringsdjup bas 65mm

Har du lite utrymme kvar till glaset så är det med mallar för att göra bafflar. Bara köpa lite mdf, rita av, såga och se glad ut.
Hade samma problem när jag köpte dom, men latheten tog över så dom fick åka in i skrubben medans jag bytte bort bilen mot en där det fanns shyssta högtalare i redan :tummenupp

www.brl.se kan du köpa det här...
Framsystem: DLS RS6A 6,5" kit - 1495kr
Steg: DLS CA-22 2x60 Watt - 1495kr
Totalt: 2995kr (tillkommer lite kablage osv bara, det hittar du på Biltema till hyfsat pris eller deala till det från BRL de brukar inte vara omöjliga)

Beställde ett par RS6A från Blekinge Bilradio som nu är påväg med DHL.

Funderar på det där med slutsteg. Känns som att det är vettigare att köpa något beggat där om jag nu skall ha ett.
Kan ett gammalt och kantstött Infinity-steg vara värt 600:-?
http://www.blocket.se/stockholm/Infinity_slutsteg_26991710.htm?ca=11&w=1

...eller är ett "Boschman" värt en femhundring?
http://www.blocket.se/stockholm/Slutsteg_i_kartong_BMBOSCHMANN_PCH_2682EX_26576943.htm?ca=11&w=1

Är STS något bra?
http://www.blocket.se/stockholm/STS_slutsteg_26840925.htm?ca=11&w=1

Eller är detta 4-kanalsslutsteg med 50% rabatt något att satsa på?
http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=2777

Last edited:
Beställde ett par RS6A från Blekinge Bilradio som nu är påväg med DHL.

Funderar på det där med slutsteg. Känns som att det är vettigare att köpa något beggat där om jag nu skall ha ett.
Kan ett gammalt och kantstött Infinity-steg vara värt 600:-?
http://www.blocket.se/stockholm/Infinity_slutsteg_26991710.htm?ca=11&w=1

...eller är ett "Boschman" värt en femhundring?
http://www.blocket.se/stockholm/Slutsteg_i_kartong_BMBOSCHMANN_PCH_2682EX_26576943.htm?ca=11&w=1

Är STS något bra?
http://www.blocket.se/stockholm/STS_slutsteg_26840925.htm?ca=11&w=1

Eller är detta 4-kanalsslutsteg med 50% rabatt något att satsa på?
http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=2777

50 % prutmån på skiten på blocket! Hur attraktivt är ett gammalt luggslitet slutsteg egentligen?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick