Tips på bra stekpanna tack

Du är helt säker på att du inte har nonstick i din Skeppshultspanna? :) Allvarligt, nog fan bränner det fast saker i en gjutjärnspanna då och då, även om det inte är jämt. Och nu orkar jag inte höra fler saker om att det ska vara handhavandefel. Jag är 38 år och har lagat mat några gånger både inne och i skogen. Jag tror, i alla fall inte än, att det lilla teflon som lossnar från pannan gör skada i kroppen. Då tror jag att det är farligare att sitta på en hoj på tomgång och få i sig avgaser m.m.

Läs på lite om Teflon och dess innehållsdeklaration innan du fäller den kommentaren. För när du gjort det kommer du skicka ett ursäkts-PM till mig :mattias :krama

Klart det är handhavandefel. En väl underhållen gjutjärnspanna bränner inte vid saker. Inte mer än en Teflonpanna iallfall.. :fakta

/ Jens

Haha, en Bulten-tråd är ju rena sommarbrisen jämfört med stekpanna i gjutjärn vs. teflon :)

Denna fråga har varit uppe rätt nyligen. Stekpannor verkar engagera nästan lika mycket som Biltema, försäkringar och Bulten. :hihi

Är man lat kan man ju köra gjutjärn i diskmaskinen.

Man kan ju även köra en Ferrari genom en automattvätt. Det sagt, och en sjukt dålig liknelse, hur svårt är det att skölja något under rinnande vatten.

"jobbigt att smörja in med en droppe olja" Själv tycker jag det är kul att ha rejäla verktyg i köket. Handslipar mina knivar säkert 2-3 gånger / vecka för att hålla dem fräscha och vassa, har nog inte bytt ut många av mina knivar än.

Det är väl samma som med vad som helst, skiter man i att hålla i ordning sakerna blir det pannkaka, t ex motorcyklar, bilar, hur, kläder, sig själv osv. Kör man bara på de lättare/billigare alternativen hela tiden blir det ofta dyrt i längden, intet sagt att billigt alltid är skiit!

Som HD- och tändkuleägare mår jag så bra av den här tråden! Jag som trodde de kolfiberälskande sporthojssquidsen var en förlorad generation, men här knäböjar alla inför gjutjärnet! De e bra! :kiss

Själv håller jag på och beställer frästa/svarvade gjutjärnscylindrar i segjärn till hojen. Alumiumburkar blir ju bara orunda och har sig, kan duga till motorsågar och läsk :såjaponken

streetbigjug.jpg

Last edited:
Inga större svårigheter att rengöra det förhand efter användning, men ibland är det rätt skönt att utnyttja diskmaskinens fördelar. Mitt gjutjärn har inte tagit skada av maskindisk. Man kan smörja in det efteråt.

Inga större svårigheter att rengöra det förhand efter användning, men ibland är det rätt skönt att utnyttja diskmaskinens fördelar. Mitt gjutjärn har inte tagit skada av maskindisk. Man kan smörja in det efteråt.

Tar säkert inte skada. Använder dock diskmaskinen till glas, tallrikar och bestick. Tror jag har svårt att få plats med ett järn där också.

Jörgen, vad är tändkulor?:)

En gjutjärnspanna av bra kvalitet är kärlek och får kosta därefter, å andra sidan så e livslängden längre än till graven.

Om pannan börjar trilskas eller om den utsatts för handhavande fel och börjar rosta.

Skrubba bort rosten med stålull. Skölj ordentligt och torka noga.
Värm ugnen till 175C, olja in pannan med rapsolja, in med pannan i 15-30 min. Ja det kommer att ryka med du bränner in en ny oljehinna pannan.

Ett tips innan stekning är att smörja in pannan med olja och värma pannan på 1/2 spiseffekt i 5min, sen drar man på. Värmen fördelas i hela godset å oljan går in i porerna.

Det går även att bränna ur en torr panna med salt.

Gjutjärn e det som gäller, sluta å gnälla på att dem e tunga å börja träna:tungan

När beläggningen börjar bli dålig i en teflonpanna skall man ju byta ut den :va
Ser inte hur man skulle kunna få i sig en massa "gift".

För övrigt så tror jag att det straffar sig att vara renlevnadsmänniska och undvika alla gifter som finns.
Kroppen behöver späkas lite för att utveckla och driva ett sunt immunförsvar.

Märkligt att människan lyckats överleva så här länge ändå. Så fort det kommer fram något nytt forskarrön eller liknande så blir saker och ting livsfarligt över en natt.

Har plöjt igenom diverse nonstick utan att hitta nån som egentligen är bra.. Varit nyfiken på att testa demeyeres rostfria stekpanna men den är ohyggligt dyr, nån som testat den btw? Kan starkt avråda från Le crusett, köpte en sån nonstick för ett år sen och det va nog den sämsta jag någonsin haft..

När beläggningen börjar bli dålig i en teflonpanna skall man ju byta ut den :va
Ser inte hur man skulle kunna få i sig en massa "gift".

För övrigt så tror jag att det straffar sig att vara renlevnadsmänniska och undvika alla gifter som finns.
Kroppen behöver späkas lite för att utveckla och driva ett sunt immunförsvar.

Märkligt att människan lyckats överleva så här länge ändå. Så fort det kommer fram något nytt forskarrön eller liknande så blir saker och ting livsfarligt över en natt.

Det gäller att välja vilka gifter man vill utsätta sig för. :mattias

Att dö i teflonförgiftning är ghey, att dö av bensin,olje eller bränt gummi-ångor är helt ok. :tummenupp

Jag har gått så långt att jag har kastat alla nonstick-pannor och har endast någon gammal aluminiumkastrull kvar.

Aluminium-pannor misstänks ligga bakom Altzheimers tror jag det var.

Det är inte så himla många år sedan man använde bly/tenn i kokkärlen och då larmrapporterna om dom ämnena kom så sa folk "ähh, det har använts i alla tider, kroppen behöver lite sånt för att bygga immunförsvar"

Jag valde bort aluminiumet på blotta misstanken.

Nu är Nowo-pannan provkörd. Funkar primaoch den är ruskigt lätt att få ren. Som skrivet blir vissa maträtter dock godare i gjutjän. Den är 9 mm tjock i botten så den är hyfsat tung för att vara alu, gör inte så mycket och värmespridningen verkar riktigt bra. Jag steker dock det mesta med smör eller solrosolja så jag skiter i att man inte behöver fett alls, inte det jag är ute efter.

Kanske inget att ropa hej över att den är extremt non-stick förrän efter ett bra tag men både syrran och syrrans son är mycket nöjda och har haft sina i kanske 2 år. Grymt fiffigt att kunna ta av handtaget och ställa in den i ugnen när man fixat stekyta. Ska skaffa glaslock som även det är ugnståligt.

Man borde dra det till sin spets och gjuta sig en egen gjutjärnspanna, modell in-åt-helvete-grov.

Så kan man ha sig en liten minitravers under takfläkten att lyfta pannan med när det är dags. :yoparty

Det är inte så himla många år sedan man använde bly/tenn i kokkärlen och då larmrapporterna om dom ämnena kom så sa folk "ähh, det har använts i alla tider, kroppen behöver lite sånt för att bygga immunförsvar"
Jo, kopparkärl brukade man väl förtenna invändigt. Och där är ju inte alternativet att köra med kopparen utan beläggning heller direkt supernyttigt.

Gjutjärn hit och gjutjärn dit. Klart man ska äga en gjutjärnspanna men inte fan använder man den varje dag bara för det. En bra Teflonpanna ÄR enklare på alla sätt att använda än ett gjutjärn.
Det är tex ett helvete att steka ägg i gjutjärnspannan :mad: Teflonen sköljer man ju också bara av under rinnande vatten, möjligt att man låter den svalna först dock.
Att skölja en skållhet panna under rinnande vatten är bra om man har diskhon direkt under fläkten, annars suger det getballe när man får ång-os överallt.

Nicke, vad kostade den pannan? Måste köpa en ny snart och använda den rostfria pannan gör jag bara när jag behöver köra med locket på.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back