Kan man köra grus/lera med en fiddy?

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Tjipp
Ni som har lite erfarenhet från dessa små skapelser kanske kan ge mig nga svar.

Håller de för att leka på grusväg med?
Om jag bränner rätt ut i skogen med lera /vatten och "grunda" traktorspår, håller de för det eller kommer de att stendö?
Vilka märken ska man kika på eller undvika?

Funderar nämligen att kitta in en och ha att leka med i stugan till våren.
//T

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Polarn hade en kina-fiddy. Den höll felfritt för sån körning i 2 år sen sålde han den!

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
finns inget man egentligen skall undvika.. allt e gjort i Kina ändå.

vissa märken "sägs" vara bättre än andra, men det finns inte bevisat nånstans alls.

allt beror på vad du vill ge.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Helt nytt och okänt område detta men storlekar på dem?
Vad skiljer där, några som säljs har "midsize" storlek. vad menas med detta etc?
Motorstorlek för en vuxen man med 75 modiga kilon. Räcker en 125a eller ska man ha större?

Btw... Tackar för alla svar!:yoparty

//T

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Helt nytt och okänt område detta men storlekar på dem?
Vad skiljer där, några som säljs har "midsize" storlek. vad menas med detta etc?
Motorstorlek för en vuxen man med 75 modiga kilon. Räcker en 125a eller ska man ha större?

Btw... Tackar för alla svar!:yoparty

//T

jag är ganska säker på att fiddy är 10" bak 10" fram eller 10" bak 12" fram.
Midsize är 12"bak 14"fram, o såfinns 200cc -250cc fullsize som är ännu större.

Tror du ska ha en xy160 eller a dom heter (motorn heter så) ska va fina grejer o bra drag i dom.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Jag har den största "Fiddy" chassiet vad jag vet.

En orion AGB29 2007, "lätt" moddad med nya delar överallt, + ny Lifan 125cc motor med 150cc cylinder & raceporad topp, runt 15-17hk när den är klar, det räcker o blir över om man bara vill ha kul.:

Polaren har en 3700kr´s NY fiddy som han kör skiten ur var helg, den bara går o går, finns på www.motorhandel.se i Helsngborg.

Även om hjulen är lika stora som på en låghjulig 80cc, så är hojen lika hög som en mellanhjulig 80cc.
film på hur stor hojen är, då är jag 176cm 0 väger runt 85kg, funkar hur bra som helst.
http://www.youtube.com/watch?v=VMov3GLnwmg

Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Om du får för dig att ta dig till Motorhandel i helsingborg så möter jag gärna upp dig där o hjälper till, riktigt sjysst killar som har butiken där.

De skickar ju även, men det kan vara bra att bunkra upp smådetaljer direkt vid inköp.
exempelvis locktite, en extra gasvajer/kopplingsvajer, m.m
Ring/mejla för att säkerställa att det du vill ha finns hemma dock.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Och ett tips är att köpa med 12"/14" hjul! Fungerar MYCKET bättre!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...varför inte shoppa en riktig hoj istället? Räppel... :fakta :mattias En gammal tvåtakts-250 i bruksskick är fan så mycket roligare, och vem vet...man kanske börjar åka lite på bana, och inser hur sjukt kul det är? ;)

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Köp en riktigt hoj för i helvete.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nja, tanken har ju varit där med fast en fiddy är ju sjukt billigt och litet. Varför inte prova? Kostar ju som sagt inte en förmögenhet.
Vill bara ha en skoj pryl att leka med på landet.

Billigt kanske men så sjukt töntigt. Ska du handla på dig en ok cross utrustning blir ju det en hel det pengar med.

Det är som att köra quad. Kanske kul men fan inte ok.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Billigt kanske men så sjukt töntigt. Ska du handla på dig en ok cross utrustning blir ju det en hel det pengar med.

Det är som att köra quad. Kanske kul men fan inte ok.

Kommer från en kille som åker BMW.
Vad hände med din attityd. Jag frågade om Fiddy och inte en cross.
Nu vet jag din åsikt och vänder mig till resten som kanske är intresserade av att svara på denna tråd.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kommer från en kille som åker BMW.
Vad hände med din attityd. Jag frågade om Fiddy och inte en cross.
Nu vet jag din åsikt och vänder mig till resten som kanske är intresserade av att svara på denna tråd.

Ja jag vet BMW är så sjukt töntigt. [YOUTUBE-ID]9LB23sr4Zyk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]-IDFK64wCPA[/YOUTUBE-ID]

Håller de för att leka på grusväg med?
Ja men det går inte fort. Som att åka sporthoj på gata. Nästan inga vägar svänger tillräckligt.

Om jag bränner rätt ut i skogen med lera /vatten och "grunda" traktorspår, håller de för det eller kommer de att stendö?
Den håller säkert.

Vilka märken ska man kika på eller undvika?
Det har jag faktiskt ingen aning. Gissar att du ska undvika alla.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja jag vet BMW är så sjukt töntigt. [YOUTUBE-ID]9LB23sr4Zyk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]-IDFK64wCPA[/YOUTUBE-ID]

:hihi

Fiddysar är leksaker. PunGt. :fakta :mattias Skydden är viktiga oavsett, den där stenen gör lika ont i närkontakt @ 30 knyck (vilket en ovan kanske kommer upp i inne i skogen i bästa fall) oavsett cykel.
Om man inte tycker 30 är så snabbt, tänk dig att du springer så fort du kan, vill du prova att se hur snabbt en tall stoppar dig...med eller utan skydd? :hihi

Så, 3 lock på en leksak, och 10 på skydd...att lalla för skojs skull i foppatofflor slutar rätt fort med fräsiga sjukskrivningar.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Grejen är, att Fiddyn kör man ju med gympadojor och shorts på landet, kanske till stranden och sladdar lite på grusvägen.

Köper man en 15 år gammal 250 cross för några tusen till så kynns det plötsligt segt att köra omkring utan skydd, och då köper man skydd för hojens värde, bara för att upptäcka att man har äldsta hojen i hela bygden...som man kör med nya skydd.

Så, köp en Fiddy du har råd med. De pajar litegrann och kräver nästan konstant omvårdnad, men delarna är gratis. Men det är rätt kul och drar ingen soppa.

Och så det där med gympadojorna också...

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Grejen är, att Fiddyn kör man ju med gympadojor och shorts på landet, kanske till stranden och sladdar lite på grusvägen.

Köper man en 15 år gammal 250 cross för några tusen till så kynns det plötsligt segt att köra omkring utan skydd, och då köper man skydd för hojens värde, bara för att upptäcka att man har äldsta hojen i hela bygden...som man kör med nya skydd.

Så, köp en Fiddy du har råd med. De pajar litegrann och kräver nästan konstant omvårdnad, men delarna är gratis. Men det är rätt kul och drar ingen soppa.

Och så det där med gympadojorna också...

Så det är skönare att vurpa med en fiddy utan skydd än med en cross? Man kör väl alltid med skydd oavsett om de är cross eller fiddy

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Så det är skönare att vurpa med en fiddy utan skydd än med en cross? Man kör väl alltid med skydd oavsett om de är cross eller fiddy

Faktiskt så är det skönare att vurpa med en fiddy. Hastigheten är lägre, höjden lägre och tyngden på fiddyn mindre. Sen körde iaf jag nästan uteslutande stubbrace med min fiddy och kan nog inte räkna all vurpor. Men 99 av dessa sker i långsamma kurvor och man slår sig inte så mkt. Att jämföra en 2t cross med en fiddy i fart och acceleration lär ju visa att det är mer riskabelt att köra crossen.

Reservation för att jag har helt fel och du rätt....:gnissla

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...