Kan man köra grus/lera med en fiddy?

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Faktiskt så är det skönare att vurpa med en fiddy. Hastigheten är lägre, höjden lägre och tyngden på fiddyn mindre. Sen körde iaf jag nästan uteslutande stubbrace med min fiddy och kan nog inte räkna all vurpor. Men 99 av dessa sker i långsamma kurvor och man slår sig inte så mkt. Att jämföra en 2t cross med en fiddy i fart och acceleration lär ju visa att det är mer riskabelt att köra crossen.

Reservation för att jag har helt fel och du rätt....:gnissla

Det kan ju hända att man vurpar på en raksträcka med, har själv tex vurpat på grusväg i 110 knyck med moppen rakt in i en grävling inte specielt skönt.

Sen tycker jag det är dumt att köra saker utan skydd. Spelar ingen roll om det är cross, fiddy, mc.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Faktiskt så är det skönare att vurpa med en fiddy. Hastigheten är lägre, höjden lägre och tyngden på fiddyn mindre. Sen körde iaf jag nästan uteslutande stubbrace med min fiddy och kan nog inte räkna all vurpor. Men 99 av dessa sker i långsamma kurvor och man slår sig inte så mkt. Att jämföra en 2t cross med en fiddy i fart och acceleration lär ju visa att det är mer riskabelt att köra crossen.

Reservation för att jag har helt fel och du rätt....:gnissla

Det spelar väl ingen roll vad man åker på? Har man slagit i något hårt som inte ger med sig vid vurpa vet man hur ont det gör, med skydd..
Den där stenen, eller stubben skiter nog högaktningsfullt vad du åkte på när det sket sig.

Rörelseenergin i din kropp är inte beroende av vad du åker på, skillnaden i höjd lär vara försumbar om du så bara åker i 40 knyck. ;)

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
med en fiddy kan man åka runt med cowboyhatt på skolgårdens bmx-bana utan att det ser konstigt ut. det skulle det gjort med en riktig kråss.

men ska du ut och endura på riktigt kommer du hamna hjälplöst efter de stora hojjarna.

köp samma som kompisarna har.

• Gilla
Reaktioner: SGM

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det är som att köra quad. Kanske kul men fan inte ok.

Nu är iofs quads sjuukt roliga att köra med, så länge det inte är asfaltsvägar.

Edit.
Och lite topic-snack oxå:
För övrigt så tror jag att en fiddy är roligt för den påsen pengar det kostar. Dock så är med all säkerhet en cross roligare. Dock så kostar dem en lite större påse pengar.

Så.... har du en liiten påse pengar: köp fiddy. Har du en lite större påse pengar: köp cross. Har du många påsar pengar: köp en cross OCH en quad :D

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En nackdel med lekhoj av den storleken du funderar på till det användningsområde du tydligen tänker på är storleken på hjulen. Större hjul är en fördel vis det mesta som inte handlar om att köra på slät asfalt. T.ex. att köra över rötter, genom gropar och lera blir både lättare och bekvämare med stora hjul. Det är ingen slump att fullstora geggmoppar brukar ha större hjul än vanliga landsvägsmaskiner.

Köra grusväg med en fiddy, mjaa... Den håller nog för det utan större problem. Men den duger nog inte till så mycket roligare gruskörning än transportkörning. Du har ju inte direkt en massa kraft att sladda runt i hög fart med, eller tillräckligt med hastighet för att kunna ha kul i kurvorna även utan att sladda. Dessutom ställer de små hjulen till det igen, de tjälskott man knappt märker med en större hoj kommer att kännas som att du kört över en betongsugga med en fiddy.

• Gilla

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vi köpte billigaste 125 fiddyn (midsize) på nätet för drygt ett år sedan. Vist är kvalliten skit, men vet man vad man ger sig in på och ger fan i att laga saker så är det en rolig och relativt billig hobby. Ett komplett bromssystem till en Kina fiddy kostar ungefär lika mycket som några originalskruvar till en sporthoj...

Det som har pajjat är på våran är:
Bromsok bak.
Packbox framgaffel
Oljeläckage utgående axel
Styret är snett
Hjullager bak
Kass växellåda (svårt att få i 2an mm)
All plast
Hasplåt (pga för litet avstånd till framhjulet)
Clips, spännen och hakar.
Avgassystemet
Allting rostar.

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Skydd är viktigt oavsett vad!

Som svar på dina frågor. Det är ju som sagt barar kina skit alltihop men vissa är bättre än andra. Ten7 verkar bra mycket stabilare än övriga. Dom känns mer genuina i sin konstruktion än vad andra gör.

Min kombo har en ten7 med motarddäck. Den är väl inte så lämpad för grusväg med dom sulorna MEN det är sjukt ball att ligga på 2 hjulsställ på gården här. Vi har misshandlat den här duktigt och den håller! Nya saker till den finns det gott om och som alla säger det är gratis! Strax över 300 för ett nytt bromsok med belägg är gratis enligt mig.

Fiddy må kännas töntigt men dom är sjukt roliga (och gratis) att leka med! Sen att man kan ha dom i vilken bil som helst gör ju bara saken ännu roligare iom att den kan följa med överallt.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Skydd är viktigt oavsett vad!

Som svar på dina frågor. Det är ju som sagt barar kina skit alltihop men vissa är bättre än andra. Ten7 verkar bra mycket stabilare än övriga. Dom känns mer genuina i sin konstruktion än vad andra gör.

Min kombo har en ten7 med motarddäck. Den är väl inte så lämpad för grusväg med dom sulorna MEN det är sjukt ball att ligga på 2 hjulsställ på gården här. Vi har misshandlat den här duktigt och den håller! Nya saker till den finns det gott om och som alla säger det är gratis! Strax över 300 för ett nytt bromsok med belägg är gratis enligt mig.

Fiddy må kännas töntigt men dom är sjukt roliga (och gratis) att leka med! Sen att man kan ha dom i vilken bil som helst gör ju bara saken ännu roligare iom att den kan följa med överallt.

Lite min tanke där.. roligt samt kostar inte en förmögenhet att reparera.
Den stora pengapåsen läggs på sporthojen istället. Den lilla blir eventuellt att lägga på en liten leksak som man vågar utforska sina gränser och begränsningar med. :näsblod
/T

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Hade en Ten7 innan jag flyttade från landet till storsta'n
Smiskade skogsstigar, grustag, byggde hopp och ramper. Hur kul som helst!
Som så många andra sagt så kostar det peanuts i jämförelse med mycket annat. En tank räcker till mycket skoj och då snackar vi några futtiga liter.

Finns det i budgeten så undvik det understa segmentet av modeller och ge några tusen extra från början så blir det lite mer kvalité.
Exxo, Ten7 och Pitpro är det som är mest gångbart. Hade jag pengar att spendera hade det blivit en Honda med massa godis

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Köpte en sådan där skitsak för 6000:- åkte ca 3 gånger. Sålde den sen för 1000:- tyckte dock jag nästan lurade saten som köpte den. Hade säkerligen lagt ca 1000kr i reparationer.
Roligt var det dock att åka runt och larva sig på, men köp en riktig sak om du vill ha roligt

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag köpte en nästan ny kinafiddy för 1900 spänn. den har jag haft i 2 år nu och den startar varje gång jag befaller den.

Vi har åkt småstigar, små grustraktorstigar och så vidare. Askul och nästan gratis! :fakta

Ni som tycker det är töntigt, köp ingen då...

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Köp en Fiddy och tröttnar du på grus köp slicks och kör gokartbana som kompisarna! Såg ruskigt kul ut/att du kan rejjsa jävel och ja repor på stället men inte en sporthoj fattigare! Dom tyckte att det vart kul med, kolla med "valentinic"...

axelsson_vpg

Guest
varför envisas folk med att köpa kina skit? köp en gammal 250 2-takt istället för samma peng.

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250
varför envisas folk med att köpa kina skit? köp en gammal 250 2-takt istället för samma peng.

håller med, eller om man prompt vill ha en minihoj kan man köpa en låghjulig 80cc.

vill du har en fiddy med någorlunda kvalite kostar det plötsligt inte gratis, räkna med en 15-20 lök om du vill ha en rätt så pålitlig maskin som inte blir ramsne så fort man gör en lite våldsammare vurpa.

dock är det billigt med reservdelar, men vad kan det bero på? jo att dom är tillverkade i kina och håller en kvalite som är under all kritik, blir mycket reservdelar tillslut...
full crossutrustning är en självklarhet, gör lika ont att krocka med fiddy som att krocka med cross.

behöver jag tillägga hur fantastiskt töntigt det ser ut med en fullstor karl på en fiddy? :D

• Gilla

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har den största "Fiddy" chassiet vad jag vet.

En orion AGB29 2007, "lätt" moddad med nya delar överallt, + ny Lifan 125cc motor med 150cc cylinder & raceporad topp, runt 15-17hk när den är klar, det räcker o blir över om man bara vill ha kul.:

Polaren har en 3700kr´s NY fiddy som han kör skiten ur var helg, den bara går o går, finns på www.motorhandel.se i Helsngborg.

Även om hjulen är lika stora som på en låghjulig 80cc, så är hojen lika hög som en mellanhjulig 80cc.
film på hur stor hojen är, då är jag 176cm 0 väger runt 85kg, funkar hur bra som helst.
http://www.youtube.com/watch?v=VMov3GLnwmg

Den hade 16 hk i 10 min :D

Hej krille :hej

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...