Vilket Inbrottslarm ska man köpa?

• Thread starter Thread starter P.E
  • Start date Start date
Har sovit på saken och dessutom snackat med Länsförsäkringar.
Det lutar nog åt att skaffa ett komplett larmpaket med abonnemang
och allt.
Det känns tryggare att dom anpassar paketet och garanterar att prylarna funkar.

Jag har pratat med larminstallatörer som säger att dom aldrig skulle sätta trådlöst i sitt eget hem om dom så fick grejorna.

Han hade också varit och bytt till ett trådsystem hemma hos en som stördes av en radioamatör som bodde tre hus bort.

Riktiga larm har kabel och sabotageskydd, annars skulle inte larmfirmor med utryckningsavtal sätta såna, kan man ens få avtal på trådlösa larmsystem?

Först pratar du plural, sen är det singular när det är "han" du talar om :gnissla Bara för att EN larminstallatör säger en sak så är det inte så.
Jag har jobbat inom bevakningsbranschen i snart 10 år och jag har även jobbat med larmbord, trådbundna larm, trådlösa larm, utryckning, försäljning av larm samt utvärdering av larm.

Och slutsatsen är som följer; Man sätter upp trådlösa larm hos privatpersoner och får utryckningsavtal på dessa. Jag har faktiskt inte sett en trådbunden larmlösning i ett hemmalarm på hur många år som helst, och då var det kunden som prompt skulle ha en sån lösning.
De larm du köper av larm/bevakningsbolagen i dag är just trådlösa.

Om batterierna tar slut lagom till semestern är bara ett tecken på att du är en lat jävel som inte har orkat byta batterier under det senaste halvåret, ungefär den tid från det att batteriet börjar varna tills det att det är slut.

Hur det ligger till med störning från radioamatörer låter jag dock vara osagt MEN jag satt med ett delvis trådbundet larm bredvid Ericsson i Kumla där de har skyltar uppsatta för att uppmana folk med pacemakers att inte vistas inom området pga deras strålning.
Om larmet fungerade? Ja, det larmade varje gång en fågeljävel hade tagit sig in i lokalen :mad:

Så även om det var dåligt på slutet av 70-talet betyder det inte per automatik att det är dåligt i dagsläget :tungan

PS: Jimmy.F jobbar väl med larm, jag är säker på att han kan rekommendera TS något ur en professionell synvinkel.

Har sovit på saken och dessutom snackat med Länsförsäkringar.
Det lutar nog åt att skaffa ett komplett larmpaket med abonnemang
och allt.
Det känns tryggare att dom anpassar paketet och garanterar att prylarna funkar.

Då kan du som sagt vara säker på att det fungerar och du behöver inte oroa dig i onödan :tummenupp
Vilket du väljer av abonnemangen kvittar däremot, jämför totalkostnaden mellan bolagen bara och så tar du det som känns bäst. Bor du i en mindre håla så finns bara Securitas misstänker jag...

Grannar som reser en hel del, mor med man som reser en hel del, svärfar som bor 25mil bort och svärmor som reser en hel del... oddsen + Murphy gör att jag gärna har väktaravtal.

Ja, då är det rätt skönt att betala för det. Ungefär som helförsäkring; Man har ju inte planerat att krocka men det kan vara skönt att inte bara ha trafikförsäkrat...

Last edited:
Först pratar du plural, sen är det singular när det är "han" du talar om :gnissla Bara för att EN larminstallatör säger en sak så är det inte så.
Jag har jobbat inom bevakningsbranschen i snart 10 år och jag har även jobbat med larmbord, trådbundna larm, trådlösa larm, utryckning, försäljning av larm samt utvärdering av larm.

Och slutsatsen är som följer; Man sätter upp trådlösa larm hos privatpersoner och får utryckningsavtal på dessa. Jag har faktiskt inte sett en trådbunden larmlösning i ett hemmalarm på hur många år som helst, och då var det kunden som prompt skulle ha en sån lösning.
De larm du köper av larm/bevakningsbolagen i dag är just trådlösa.

Om batterierna tar slut lagom till semestern är bara ett tecken på att du är en lat jävel som inte har orkat byta batterier under det senaste halvåret, ungefär den tid från det att batteriet börjar varna tills det att det är slut.

Hur det ligger till med störning från radioamatörer låter jag dock vara osagt MEN jag satt med ett delvis trådbundet larm bredvid Ericsson i Kumla där de har skyltar uppsatta för att uppmana folk med pacemakers att inte vistas inom området pga deras strålning.
Om larmet fungerade? Ja, det larmade varje gång en fågeljävel hade tagit sig in i lokalen :mad:

Så även om det var dåligt på slutet av 70-talet betyder det inte per automatik att det är dåligt i dagsläget :tungan

PS: Jimmy.F jobbar väl med larm, jag är säker på att han kan rekommendera TS något ur en professionell synvinkel.

Jag har pratat med flera (plural) larmmontörer om larm och en av dom (singular) hade fått byta larm hos en som bodde granne med en radioamatör.

Vi har larm med avtal på jobbet och senast dom var hit var för en vecka sedan.

Att digital teknik är svårare att störa är en sanning med modifilation, om den digitala signalen drunknar i en annan signal så tappar givaren kontakten med centralenheten och vad händer då?

Trådlöst är alltid en möjlig felkälla, på allt mellan tangentbord och möss till kommunikationen med marssonder.

Trådlöst är alltid en möjlig felkälla, på allt mellan tangentbord och möss till kommunikationen med marssonder.

Visst kan det förekomma mycket fel med med trådlöst, precis som att du kan råka få kabeln avgnagd av en liten husmus :D
Men jag hävdar fortfarande att man inte använder trådbundet vid hemmabruk, om man prompt inte behöver det så klart. Det finns liksom ingen anledning längre med dagens trådlösa system, även om man säkerligen stör ut dessa betydligt enklare än en trådbunden sändare. Men så avancerade är nog inte inbrottstjuvarna *läs: pundarna* och skulle de vara det så har man en försäkring.

Visst kan det förekomma mycket fel med med trådlöst, precis som att du kan råka få kabeln avgnagd av en liten husmus :D
Men jag hävdar fortfarande att man inte använder trådbundet vid hemmabruk, om man prompt inte behöver det så klart. Det finns liksom ingen anledning längre med dagens trådlösa system, även om man säkerligen stör ut dessa betydligt enklare än en trådbunden sändare. Men så avancerade är nog inte inbrottstjuvarna *läs: pundarna* och skulle de vara det så har man en försäkring.

Är det inte en utryckningsavgift som larmbolagen blir täta på?

Är det inte en utryckningsavgift som larmbolagen blir täta på?

Inte direkt, det är abonnemangsavgiften som ger pengarna. Nu kommer jag inte ihåg hur många utryckningar man räknade med per kund och år men det var inte många *1-1,5 eller nåt*, och med tanke på vaktbolagens pinsamt låga timpenning så går de rejält med plus.
Vilket i sig är bra för då kan de ju utöka tjänsterna och bli ännu bättre för kunderna.

De flesta avtalen idag är med fria utryckningar.
Inte Securitas som vi har på jobbet i centrala Göteborg.

Råkade utlösa larmet och hade inte med återställnings- eller andra koder. Larmcentralen kunde inte stoppa utryckningen utan koder så jag satte mig och väntade på att batongmannen skulle komma störtande. Tröttnade efter 20 min, låste till och satt ytterligare 10 min i bilen vid entrén men ingen vakt dök upp.

Veckan efter kom faktura på 1 st utryckning @ kr 1 500:-

Mitt inbrottslarm heter "Rottweiler" funkar klockrent låser inte ens dörren nu mera.. Rekomenderas starkt! :tummenupp
Håller med, har man möjlighet att hålla hund(ar) är det en suverän lösning. Även i riktigt ruffiga miljöer räcker det med ett par bra hundar för att hålla buset borta.

Rottweiler är ett bra val, Doberman korsad med Rottweiler är ännu bättre.

Last edited:
Inte Securitas som vi har på jobbet i centrala Göteborg.

Veckan efter kom faktura på 1 st utryckning @ kr 1 500:-

Och det är privat då förstås :rolleyes:
Privata hemlarm har i 99% av fallen fria utryckningar MEN om du som företag anlitar ett vaktbolag så får du skriva lite större avtal om du ska ha fria utryckningar. 1500:- var dock rätt saftigt, men det skiljer sig antagligen lite mellan de olika bolagen samt storstad kontra mellanstor stad.

Och det är privat då förstås :rolleyes:
Privata hemlarm har i 99% av fallen fria utryckningar MEN om du som företag anlitar ett vaktbolag så får du skriva lite större avtal om du ska ha fria utryckningar. 1500:- var dock rätt saftigt, men det skiljer sig antagligen lite mellan de olika bolagen samt storstad kontra mellanstor stad.

1500 är det normala idag på utryckning till företag.
1200 plus moms.

Om man ska installera ett larm idag så tycker iaf jag att det är likabra att slå till med brandlarm och såndär vattengrejimoj samtidigt så det inte bara är ett inbrottslarm.

1500 är det normala idag på utryckning till företag.
1200 plus moms.

Om man ska installera ett larm idag så tycker iaf jag att det är likabra att slå till med brandlarm och såndär vattengrejimoj samtidigt så det inte bara är ett inbrottslarm.

Ok, vi låg på 1000:- +moms senast jag kollade men det var å andra sidan 2 år sen jag såg några fakturor senast.
Kan ju iofs ha varit avtalskunder med bra priser.
Och 1500:- tog jag för givet var exklusive moms då han snackade företag.

Hur som helst så kostar det inget till privatpersoner vad jag vet.

Hur är det med Securitas, äger man eller hyr man larmet? Får man behålla det efter bindningstiden vill säga?
Tryggahem finns ju också som är rätt stora...

Först när vi skaffade var man skeptisk .. Men tog det för att minimera
självriskerna och att det var ett brandlarm kopplat till larm central oxå.
Sen ingick det någon funktion (överfalls skydd ) eller något där man
kunde aktivera om man kände sig otrygg pga något i omgivningen tomten osv. Så skulle vakt bolaget rycka ut gärna samma dag i alla fall :)
Men allt ska ju låta så bra när dom som säljer det att dom kommer omgående osv.

Har satt i gång larmet själv 4-6 gånger och brandlarmet 1 gång
pinsamt när man får förklara på telefon om sina klantiga grejer ....
Men dom har ringt upp omg så det känns ju bra i alla fall .

Men överlag nöjd .Sen handlar ju allt om falsk trygghet i alla fall
man kan ju bara låsa in sig själv. inte låsa ute tjuvar..

Sätt snubbeltråd kopplad till var sin handgranat på sidan. Den som inte ska vara där får känna på det.
Du kommer garanterat bli rikskändis över en natt :)

Sätt snubbeltråd kopplad till var sin handgranat på sidan. Den som inte ska vara där får känna på det.
Du kommer garanterat bli rikskändis över en natt :)

Oså läser vi ett inlägg upp där personen satt igång sitt larm själv 4-6 ggr :D
Ajfan :gnissla

Ja man sätter ju bara igång sitt larm av misstag en gång då åtminstone.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick