Hur blir man bra på att köra motorcykel?

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Knix ska du signa upp dig på dirEckT!!!!1!

Lämna egot hemma, (alla har varit rookies) pressa dig inte till max och lyssna på/fråga instruktörerna.

Har inte kört "riktig" bana själv, men som noob vågar jag ändå påstå att man får ut betydligt mer "lärdom per krona" på gokartbana än storbana.

:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men köp en billig, mindre offroad hoj. Motorvolym 250-400cc.
Sedan använder du den till att öva tekniken på grus.

På grus kan du träna med ställ i kurvor, spinna med bakhjulet, hoppa över krön. Allt utan att köra över 60 km/h.

Om du testar att få sladd första gången med en plastraket i 160 så är det inte lika förlåtande.

Annars är det bandagar, gocartbanor och 1000+ körtimmar som gäller. Samt en hoj som du har råd att lägga omkull så du inte kör runt och fiser för att spara kåporna.
Det är exakt så du ska göra!
På en liten krokig grusväg kan man ha kul, sladda och bete sig utan att du behöver ha warpspeed. Men skaffa en luftkyld 600 från 80-talet. Inget krångel, enkel service och mycket billiga i drift.
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Håller med om att kurser är väldigt utvecklande. Tycker dock att kvantitet är lika viktigt som kvalitet om man vill bli riktigt duktig.
Har åkt sporthoj eller vad som då var sporthojar sedan mitten av 80-talet och kanske snittat 400-500 mil per år i mer än 20 år. Fortfarande behöver jag 150 mil varje säsong innan "det lossnar" och åkning kan bli både rask och avslappnad samtidigt.

Före det ger det inte mig något att åka bana. Blir mest spänt och inga naturliga spårval. Är dock inga banräv av någon grövre kaliber.

Mitt råd är många mil först.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kör bana!

Banåka är inte bara skitkul, det är enormt nyttigt att lära känna hojen och dina egna begränsningar, inte minst om man är noob.

För jo, du kommer att tänja på gränserna...du tar kortet, kör de första milen i ett lyckorus och så kommer du att känna att "fan det här kan ju jag..." Lite mer gas, lite mer fart in i den där goa kurvan....de flesta moderna sporthojar är så enormt lättkörda och tar dig till gränsen och förbi på ett ögonblick.

På tex en SMC kurs kan du pressa marginalerna under säkra former och lära av andra. På gatan är marginalerna enormt mycket mindre.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
utan att läsa vad alla andra skrivit så säger jag bara, SMC´s bankörningar samt andra bankörningar så som banåking.nu osv när du fått fart på cykeln.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Tycker du inte dessa gruppkörningar e lite väl hetsiga, iaf om man skall ligga bland dem som "kan"...

Inget jag skulle rekommendera iaf.. Att det går att hänga på e en sak, fast man fattar inte att dem framför har bättre marginaler och kontroll som grön...

(Har bara kört med Götaplatsen-folket en säsong, sedan köpte ja hoj för bana istället...)
håller med.. kan ej rekommendera, det blir hets och folk kör för att visa sig duktiga å så går folk av när de kör över sin förmåga..

gruppkörning med kompisar ja (2 till 5st).. men inte gruppkörningar som ibland kan dra 30-60 hojar som SportHoj.com har lyckats med i sthlm.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hur blir man bra på att köra motorcykel?

Skulle vilja komma med en viktig varning i sammanhanget.

Någon dag kommer du tänka på följande sätt:

"Nämen nu börjar jag ju bli riktigt bra på det här!"

Den sortens tanke ska du vara mycket uppmärksam på! Det är nämligen en av de allra bästa larmklockorna som finns. Det brukar inte dröja länge efter att man tänkt den tanken innan man gör sin första riktigt rejäla tabbe. Innan man tänkt den tanken håller man ofta igen på ett helt annat sätt. Man hyser då nämligen helt enkelt större respekt för motorcykeln m.m. När man först tror att man kan köra bra då blir man kaxig. (Been there, done that!)

Efter bara några år så kan man nog hantera hojen för vardagsändamål på ett riktigt hyfsat sätt, men kunskapen är ännu inte inlärd så man agerar reflexmässigt. När älgen helt plötsligt står där framför en på vägen så försöker den nyblivna motorcyklisten desperat tänka sig fram till att agera rätt. En skicklig förare behöver i en sådan situation inte tänka medvetet. En skicklig förare agerar reflexmässigt tack vare sin erfarenhet! Erfarenhet innebär att man inte behöver inleda en dialog med alla kroppsdelar om hur de kollektivt ska hantera cykeln. Det erfarna arschlet vet direkt hur det ska, och inte ska, agera vid en dylik krissituation...

Att bli en riktigt bra förare tar många år! Ytterst få av de förare som haft körkort i bara 5 år är särskilt bra på att köra hoj - men du kan ge dig f-n på att de tror det! Alla som haft körkort i mer än 15 år vet att de hade helt fel bild av sin egen kunskapsnivå de första 5 åren.

Ödmjukhet inför det faktum att det alltid finns väldigt mycket kvar att lära är en grundförutsättning för att man såsmåningom ska kunna bli en bra förare.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Sen är det väl olika tolkningar på vad en bra förare är.

En förare som kan hantera hojen riktigt bra på bana och känner dess gränser.

En förare som är riktigt bra i trafiken. Att vara bra i trafiken, på gatan kräver mer skicklighet för det är mycket mer omdöme än ovan (på bana). Sen att man rent tekniskt kanske inte kör lika bra, det är en annan femma.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Kan uppdatera tråden lite..

Jag fick lära mig köra hoj i teorin "learn by doin'..." och första gången jag körde visste jag inte ens vad motstyrning var utan lutade bara hojen. Resulterade i krasch typ 3:e gången ;)

Men lika gla var jag för det och började köra igen. Körde rätt mycket på körskolan och klarade kortet, men efter jag började köra själv och timmarna började försvinna så fick jag mer och mer känsla för hojen. Var gränsen var, hur kraftigt man kunde bromsa innan man låste bakhjulet, hur mycket man kunde lägga den i kurvor osv.

Slarvar lite med att inte titta tillräckligt långt fram i kurvor och har ännu inte gjort ett knäskrap, men jag har nog varit så nära man kan komma iaf :D då foten som hängde några cm utanför fotpinnen tog i..

Att bli bättre är allt jag vill och jag ska börja köra bana (troligen börja på Knix) nästa säsong. Älskar att köra hoj och tänker aldrig sluta om jag inte måste av någon anledning....
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan uppdatera tråden lite..

Jag fick lära mig köra hoj i teorin "learn by doin'..." och första gången jag körde visste jag inte ens vad motstyrning var utan lutade bara hojen. Resulterade i krasch typ 3:e gången ;)

Men lika gla var jag för det och började köra igen. Körde rätt mycket på körskolan och klarade kortet, men efter jag började köra själv och timmarna började försvinna så fick jag mer och mer känsla för hojen. Var gränsen var, hur kraftigt man kunde bromsa innan man låste bakhjulet, hur mycket man kunde lägga den i kurvor osv.

Slarvar lite med att inte titta tillräckligt långt fram i kurvor och har ännu inte gjort ett knäskrap, men jag har nog varit så nära man kan komma iaf :D då foten som hängde några cm utanför fotpinnen tog i..

Att bli bättre är allt jag vill och jag ska börja köra bana (troligen börja på Knix) nästa säsong. Älskar att köra hoj och tänker aldrig sluta om jag inte måste av någon anledning....


Bakbromsen ska inte låsa, för du ska börja använda frambromsen.

Fötterna ska inte ta i, för du ska flytta upp fötterna på pinnarna som om du stod på en stege. Flyttar du fram foten för att växla ska den tillbaka så snart växeln är i.

Gå massa knix, och boka ett par BKK/SHK på storbana, grymt nyttigt och ger dig de första grunderna och "verktygen" att jobba med på egen hand på andra arrangörers körningar.

Och nej, du behöver inte pressa gränser för att lära dig, du behöver lära dig göra RÄTT i ett så lågt tempo att du inte hamnar på intensiven för att du gör lite fel, för lite fel kommer du att göra, och intensiven är en sjukt långtråkig plats bara efter nån halvtimme.

----------------------

Stressa inte så jäkligt, kör hoj, ha kul och förse dig själv med verktygen så att du gör saker rätt så kommer farten av sig själv förr än du anar. När det börjar gå undan lite kan man börja pressa gränser och jaga varvtider, men man måste krypa innan man kan gå.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bakbromsen ska inte låsa, för du ska börja använda frambromsen.

Beror lite på hoj det där.

På KTMen användes den flitigt, bortglömd på sukkan :)


Bra förare tycker jag man är när man alltid ser till att ha marginaler över rådande situation.

Ligg inte och sniffa bagageluckan på bilen framför, anta inte att bilen med stop-plikt står kvar, anta att det ligger grus i korsningen framför, och du kan ge dig fan på att när du kör rondell så missar bilar dig och vill blocka ditt spårval.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Beror lite på hoj det där.

På KTMen användes den flitigt, bortglömd på sukkan :)


Bra förare tycker jag man är när man alltid ser till att ha marginaler över rådande situation.

Ligg inte och sniffa bagageluckan på bilen framför, anta inte att bilen med stop-plikt står kvar, anta att det ligger grus i korsningen framför, och du kan ge dig fan på att när du kör rondell så missar bilar dig och vill blocka ditt spårval.


Möjligt. Jag har dock åkt motard utan att använda bakbromsen mer än med nån annan hoj. På en HD eller Virago250 däremot, absolut.

Fast nu åker ju TS Suka 500GS så det spelar ingen roll hur man kör motard.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Bakbromsen ska inte låsa, för du ska börja använda frambromsen.

Fötterna ska inte ta i, för du ska flytta upp fötterna på pinnarna som om du stod på en stege. Flyttar du fram foten för att växla ska den tillbaka så snart växeln är i.

Gå massa knix, och boka ett par BKK/SHK på storbana, grymt nyttigt och ger dig de första grunderna och "verktygen" att jobba med på egen hand på andra arrangörers körningar.

Och nej, du behöver inte pressa gränser för att lära dig, du behöver lära dig göra RÄTT i ett så lågt tempo att du inte hamnar på intensiven för att du gör lite fel, för lite fel kommer du att göra, och intensiven är en sjukt långtråkig plats bara efter nån halvtimme.

----------------------

Stressa inte så jäkligt, kör hoj, ha kul och förse dig själv med verktygen så att du gör saker rätt så kommer farten av sig själv förr än du anar. När det börjar gå undan lite kan man börja pressa gränser och jaga varvtider, men man måste krypa innan man kan gå.

Yes. Vet att man ska flytta upp fötterna så bara tårna är kvar på pinnen, måste träna in det då jag slarvar lite där. Var ju därför jag kuggade på körskolan för att jag låste bakhjulet (första gången) andra gången klarade jag det.

Men i princip så bromsar jag endast med handbromsen nu förr tiden :)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Har aldrig knäskrapat, men så e man ny också men har slagit i fotpinnen i asfalten några gg. (Inte roligt, höll på att åka av hojen 1 gång). Om fotpinnen slår i marken, då kan man inte skrapa knä med hojen eller?
Kanske lika bra att det inte går för tillfället.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Har aldrig knäskrapat, men så e man ny också men har slagit i fotpinnen i asfalten några gg. (Inte roligt, höll på att åka av hojen 1 gång). Om fotpinnen slår i marken, då kan man inte skrapa knä med hojen eller?
Kanske lika bra att det inte går för tillfället.

Jo, om du flyttar ut kroppen från hojjen ska du se ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har aldrig knäskrapat, men så e man ny också men har slagit i fotpinnen i asfalten några gg. (Inte roligt, höll på att åka av hojen 1 gång). Om fotpinnen slår i marken, då kan man inte skrapa knä med hojen eller?
Kanske lika bra att det inte går för tillfället.

Häng av med kroppen istället för att lägga ner hojen så mycket. Då funkar det fint. :)
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Det jag skulle rekommendera för de som är nya på hoj är att: Låna en cross el. endurocykel och kör endurobana med dom. Är grym träning för balans och för att öva in broms och växlingar. Sen är det inte lika stor risk att huvud och kropp åker åt varsitt håll i en krasch. Sen för att bemästra hojen på väg så är det som ovan talare säger. Övning, övning och åter övning. Och samtidigt ha skitkul med hojen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har aldrig knäskrapat, men så e man ny också men har slagit i fotpinnen i asfalten några gg. (Inte roligt, höll på att åka av hojen 1 gång). Om fotpinnen slår i marken, då kan man inte skrapa knä med hojen eller?
Kanske lika bra att det inte går för tillfället.

...problemet sitter nog mer i hur du gör, och vad du gör med hojen. :)

Jobbar man inte aktivt på hojen får man lägga ned mer än man behöver, gasar man sig inte genom böjen sätter sig cykeln, du tappar markfrigång..

Och att fokusera på att knät skall i är bara fel sätt att göra det på, det brukar göra att förare gör ännu fler fel, och det blir bara svårare att få ned den där pucken.

Gör man rätt...så händer det bara av sig självt förr eller senare.

Att åka lite bana och få lite tips om hur man bör göra för att göra det lite enklare för sig är en bra start, och mängdträning på det - på bana.

Do it.
 
Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

Top