OJ!!!
Kanske kan Geggamoja själv förklara det här?
Men vad har han för däck egentligen? 10 år gamla touringmacker? Eller var det grus? Eller fick han spasmer i högerhanden? Eller...?
Såg inte alls ut att gå så jättefort, nästans som det borde sett ut om det varit i regn.
Vad fan hände?
Men ja, där är ju facit på hur lätt det kan vara att ha "otur" på gata. För om jag tolkat helheten rätt så är inte herr Gegga nåt stolpskott på att köra hoj. Eller?
Jag vet inte hur Gegga kör, jag kör mest själv. Dessutom har jag nog inte varken kompetens eller forumets mandat att analysera andras körteknik. Syftet var inte att hänga ut Gegga, jag tyckte bara att den filmen så väl visade en typisk gruppkörningsolycka. Allt ser lugnt ut, så helt plötsligt är det kaos. Den är så mycket saker med landsvägen som är tveksamma. Bara underlaget tex. Det räcker ju med att man kommer in på en vägsträcka med grovkornig landsvägsasfalt där vinterdubbarna har pickat bort bindemedlet mellan de ca 20 mm stora stenarna som utgör ballasten, så är det vad gäller kontaktarea som att åka på kullersten, i synnerhet om man har slickslika sportdäck som helt litar till adhesion, och lite till mekaniskt grepp från sitt (minimala) mönster.
Helt annan sak än den finkorniga beläggning man har på banor, dragstrippar, landningsbanor... och på kontinenten.
Att jag tog den filmen var för att iom att det är en känd och omtyckt forummedlem, så tänkte jag att det kanske sjunker in lite bättre än en YT-krash från Grekland. Gegga har ju dessutom så mycket självdistans att han tillåtit/låtit lägga upp det på YT som allmängods.
Apropå analyserande. Den rådgivningsmaskin som Gegga beskriver är ju också sympomatiskt: de som själva pga av sin djärva körstil har stort behov av att rättfärdiga densamma, har alltid ett stort behov av att analysare andras olyckor och ge råd. Att tro sig se fel gör att man kan reducera en jämnsnabb jämnårig hojkompis olycka till att inte gälla en själv. "Dom som kraschar
måste ju göra ngt fel som jag inte gör. Annars kan ju jag också krascha

"
Kan man inte hitta ngt trivialt fel skulle det ju nämligen innebära att man själv måste öka på marginalerna.
"Kalla däck vettu! Bara att beställa krashkåper" brukar det därför ofta bli här har jag sett.
Så jag kan förstå att filmen nu gjorts privat.
Men men, nu har jag bidragit till att dra tråden från TS fråga.
Men orsaken till det var att jag vid tidpunkten för mitt första inlägg tyckte att det var väl stor fokus kring hur man lär TS köra snabbare.
Vad som hände har jag fått reda på av alla möjliga som är väldigt angelägna om att berätta trots att jag inte frågat. Det beror på att jag:
- hoppar runt för mycket på hojen
- dålig gaskontroll
- ingen förankring
- bromsar
- gasar
- för mycket vikt framåt
- håller för hårt i styret
- lägger ner för mycket
med mera med mera ...
Själv skiter jag i vilket. I skrivande stund är jag så här en månad senare sängliggande med någon sorts minimal hjärnskada och måste pimpla citadon för att ta mig förbi dagarna. Känns föga lockande att köra hoj igen.
Fy fasen va segt, jag trodde du var vid bättre vigör. När du vart bannad häromveckan tänkte jag: se där, nu är mannen fullt återställd!
Hoppas tillfrisknandet går åt rätt håll.
Du får gärna säga till om du orkar traktera puben den 12:e.