Hur blir man bra på att köra motorcykel?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vad som hände har jag fått reda på av alla möjliga som är väldigt angelägna om att berätta trots att jag inte frågat. Det beror på att jag:

- hoppar runt för mycket på hojen
- dålig gaskontroll
- ingen förankring
- bromsar
- gasar
- för mycket vikt framåt
- håller för hårt i styret
- lägger ner för mycket

med mera med mera ...

Själv skiter jag i vilket. I skrivande stund är jag så här en månad senare sängliggande med någon sorts minimal hjärnskada och måste pimpla citadon för att ta mig förbi dagarna. Känns föga lockande att köra hoj igen.

Ääääh...när vårsolen står som spön i backen kommer du hovra runt en 1199 för provkörning med handpenningen på fickan. ;) Upp med humöret. :)

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Lite OT:

Är det någon mer än jag som får upp att filmklippet på 1098 highsidern är privat och inte kan visas?:va

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Lite OT:

Är det någon mer än jag som får upp att filmklippet på 1098 highsidern är privat och inte kan visas?:va

ja. han valde att göra den privat. lite som att strö salt i hans sår. förstår inte poängen dock när merparten av hojkollektivet i sverige redan sett den.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det absolut första du måste lära dig är en :fuckyouburnout; efter detta är :kjeTting i taket moven rätt viktigt, även :backspegelonepunchknockout är bra att kunna, om man ska hänga på sporthoj.com dvs. ;) :D

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Själv skiter jag i vilket. I skrivande stund är jag så här en månad senare sängliggande med någon sorts minimal hjärnskada och måste pimpla citadon för att ta mig förbi dagarna. Känns föga lockande att köra hoj igen.

Sådär säger du tills du hör en L-twin med termignoni dundra förbi, när du väl tagit dig förbi den första körningen efter kraschen så kommer det tillbaks. :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OJ!!!

Kanske kan Geggamoja själv förklara det här?

Men vad har han för däck egentligen? 10 år gamla touringmacker? Eller var det grus? Eller fick han spasmer i högerhanden? Eller...?

Såg inte alls ut att gå så jättefort, nästans som det borde sett ut om det varit i regn.

Vad fan hände?

Men ja, där är ju facit på hur lätt det kan vara att ha "otur" på gata. För om jag tolkat helheten rätt så är inte herr Gegga nåt stolpskott på att köra hoj. Eller?

Jag vet inte hur Gegga kör, jag kör mest själv. Dessutom har jag nog inte varken kompetens eller forumets mandat att analysera andras körteknik. Syftet var inte att hänga ut Gegga, jag tyckte bara att den filmen så väl visade en typisk gruppkörningsolycka. Allt ser lugnt ut, så helt plötsligt är det kaos. Den är så mycket saker med landsvägen som är tveksamma. Bara underlaget tex. Det räcker ju med att man kommer in på en vägsträcka med grovkornig landsvägsasfalt där vinterdubbarna har pickat bort bindemedlet mellan de ca 20 mm stora stenarna som utgör ballasten, så är det vad gäller kontaktarea som att åka på kullersten, i synnerhet om man har slickslika sportdäck som helt litar till adhesion, och lite till mekaniskt grepp från sitt (minimala) mönster.
Helt annan sak än den finkorniga beläggning man har på banor, dragstrippar, landningsbanor... och på kontinenten.

Att jag tog den filmen var för att iom att det är en känd och omtyckt forummedlem, så tänkte jag att det kanske sjunker in lite bättre än en YT-krash från Grekland. Gegga har ju dessutom så mycket självdistans att han tillåtit/låtit lägga upp det på YT som allmängods.

Apropå analyserande. Den rådgivningsmaskin som Gegga beskriver är ju också sympomatiskt: de som själva pga av sin djärva körstil har stort behov av att rättfärdiga densamma, har alltid ett stort behov av att analysare andras olyckor och ge råd. Att tro sig se fel gör att man kan reducera en jämnsnabb jämnårig hojkompis olycka till att inte gälla en själv. "Dom som kraschar måste ju göra ngt fel som jag inte gör. Annars kan ju jag också krascha:confused:"

Kan man inte hitta ngt trivialt fel skulle det ju nämligen innebära att man själv måste öka på marginalerna.

"Kalla däck vettu! Bara att beställa krashkåper" brukar det därför ofta bli här har jag sett.

Så jag kan förstå att filmen nu gjorts privat.

Men men, nu har jag bidragit till att dra tråden från TS fråga.
Men orsaken till det var att jag vid tidpunkten för mitt första inlägg tyckte att det var väl stor fokus kring hur man lär TS köra snabbare.

Vad som hände har jag fått reda på av alla möjliga som är väldigt angelägna om att berätta trots att jag inte frågat. Det beror på att jag:

- dålig gaskontroll
- ingen förankring
- bromsar
- gasar
- för mycket vikt framåt
- lägger ner för mycket

med mera med mera ...

Fy fasen va segt, jag trodde du var vid bättre vigör. När du vart bannad häromveckan tänkte jag: se där, nu är mannen fullt återställd!

Hoppas tillfrisknandet går åt rätt håll.
Du får gärna säga till om du orkar traktera puben den 12:e.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

- dålig gaskontroll
- ingen förankring
- bromsar
- gasar
- för mycket vikt framåt
- lägger ner för mycket

med mera med mera ...

Såg inte videon i fråga, det gör detsamma. Hoppas i alla fall att du tillfrisknar snart. Då kommer du nog på bättre tankar och vill köra hoj igen, men med ett annat risktänkande.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad som hände har jag fått reda på av alla möjliga som är väldigt angelägna om att berätta trots att jag inte frågat. Det beror på att jag....

Att jag ens kommenterade det var för att det inte finns nåt UPPENBART förarfel, och att jag genom andra filmer och anekdoter fått uppfattningen att du kan köra hoj.

Det i sig, för trådens skull, bevisar lite hur risky det faktiskt är att åka "inspirerat" på gata.

OMG :(

Hoppas verkligen du kommer tillbaka helt. Hade du väldig otur eller slog du i nåt i diket?

Krya på dig iaf, och även om du inte vill köra hoj igen. Så glöm inte att det finns mkt som är kul i livet!

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Geggamojja kan köra skapligt vill jag minnas sedan jag åkte bakom på Gelleråsen i somras i snabba gruppen ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Allt ser lugnt ut, så helt plötsligt är det kaos. Den är så mycket saker med landsvägen som är tveksamma. Bara underlaget tex. Det räcker ju med att man kommer in på en vägsträcka med grovkornig landsvägsasfalt där vinterdubbarna har pickat bort bindemedlet mellan de ca 20 mm stora stenarna som utgör ballasten, så är det som att åka på kullersten, i synnerhet om man har slickslika sportdäck som helt litar till adhesion, och lite till mekaniskt grepp från sitt (minimala) mönster.
Helt annan sak än den finkorniga beläggning man har på banor, dragstrippar, landningsbanor... och på kontinenten.

Som en kaskad av bra inlägg från dig nu :tummenupp

Det var lite min poäng också..

Jag har bara en asfaltskrasch i historiken (på banana), och trots nästan perfekta förutsättning (bana, inte påkörd, regn så det gick inte så fort osv) så gjorde det hyfsat ont och blev jättedyrt.

Innan dess vet jag bara hur en akutmottagning ser när man har crossstövlar på sig, och det gör ont då också.

Jag har ändå alltid tagit det "i min takt" på gata. Jag ljuger om jag säger att det inte gått fort tidvis, och det har räckt för att det har varit obehagligt nära ett par ggr. Men närapå alla jag känt som burit på prestigen och behovet av att bevisa saker har kraschat mer eller mindre hårt, ofta mer än en gång.

Så poängen till TS och andra som skriver i och läser tråden som är lite nya på två hjul och ser upp till alla duktiga piloter på youtube. Ta tempot till en bana istället. Man är inte så jävla macho i en rullstol!

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
köp en klen hoj som du kan pendla med till jobbet, man lär sig oerhört av att köra när det är hojjen som sätter gränserna.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ända sedan jag tog mitt körkort för rätt många år sedan talades det om att krascha sig snabb. Uttrycket har säkert funnits långt innan jag tog mitt mc-kort och kommer säkert att finnas kvar även efter min död (naturlig sådan på ålderdomens dag om sådär 40 år eller så). Möjligt att det ligger något i det, men för en glad amatör som en själv som kör för att det är roligt känns det rätt ovidkommande.

Själv tror jag att om man sätter prestige i att bli en snabb förare snabbt efter att ha tagit sitt mc-kort är man rätt snett ute. Det kommer bara att sluta med tårar och kanske t om men för livet. Bättre att bygga upp sin förmåga underifrån och acceptera att man inte är guds gåva till mc-världen direkt. Rätt få förare i mc- eliten blev duktiga direkt. Många av dem började i rätt unga år. I det perspektivet är det rätt patetiskt att sätta prestige i det här. Släpp den och se till att ha roligt istället på den nivån ni befinner er.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kör ju me motardmaffian :p :yoparty:banana

Men de gångerna alltid sist, så jag kan se din fina derrière heela tiden! :rullandeu
Det är ju bara era kroppar jag vill åt. Min förhoppning om att er frigjorda körstil skulle resultera i ngt nykrashat 80-talistspektakel, i stort behov av mun-mot mun-metoden, har ju dock inte infriats :(. Vad gäller påtvingat umgänge har jag som sist i ledet istället mest haft den tveksamma totalupplevelsen att prata med uppretade roslagsbönder, som ställt sig mitt i vägen med högaffel efter att muttardcirkusen dragit förbi.
Det är slut, aldrig mer!

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
köp en klen hoj som du kan pendla med till jobbet, man lär sig oerhört av att köra när det är hojjen som sätter gränserna.

I mitt fall, på min lilla 250, är det fortfarande inte hojen som sätter gränserna. Det är jag. Sålänge det inte är marschera på raksträcka, där klarar jag av att hantera mer än vad hojen ger, tror jag iaf... (Antagligen har jag fel där.)
Sedan har jag ju ärligt talat inte haft kortet längre än ett år än, så är inte speciellt duktig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I mitt fall, på min lilla 250, är det fortfarande inte hojen som sätter gränserna. Det är jag. Sålänge det inte är marschera på raksträcka, där klarar jag av att hantera mer än vad hojen ger, tror jag iaf... (Antagligen har jag fel där.)
Sedan har jag ju ärligt talat inte haft kortet längre än ett år än, så är inte speciellt duktig.

Jag lärde mig mer när jag bytte ner mig till en XBR500.
Men "alla" nybörjare vill ha dräpare.
Allra mest tror jag fortfarande att man lär sig på grushoj/enduro.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Lite mer on topic kan jag skriva ur mitt eget perspektiv att jag själv är väldigt färsk med motorcyklandet. Färskare än vad många verkar tro. Däremot har jag kört väldigt dedikerat och lagt mycket tid på det och försökt något förbannat att bli bättre.

Detta har resulterat i en brant inlärningskurva men även i en mängd misstag och rena nybörjarmisstag. Jag tror att om man tar det långsammare i sina försök att bli bättre så kan det göras säkrare med mindre misstag. Detta är dock inte för alla ett medvetet val utan mer ett sätt man gör saker på, en personlighetstyp?

Årets 16 bandagar har ökat hastigheten och förbättrat körstilen en hel del. Gatuåkningen har kanske inte ökat några hastigheter, men däremot skapat mer bekvämlighet med hojen då jag försöker hålla igen på gata.

Svaret till OP blir väl i korta drag att ju mer du skyndar fram att bli riktigt bra desto större risk att råka på sjukhussäng. Så se till att träna på rätt ställe :tummenupp

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...