Hur blir man bra på att köra motorcykel?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har aldrig knäskrapat, men så e man ny också men har slagit i fotpinnen i asfalten några gg. (Inte roligt, höll på att åka av hojen 1 gång). Om fotpinnen slår i marken, då kan man inte skrapa knä med hojen eller?
Kanske lika bra att det inte går för tillfället.

Fel.

Om fotpinnen tar så går det inte att luta hojen mer, det säger inget om hur mkt du kan få ut knäet, eller mer väsentligt vikten.

Det finns (utan att gå in på petitesser) ingen anledning att luta hojen. Vad det handlar om är att du måste flytta vikt inåt i kurvan för att inte tippa ut. Kan du då istället för att luta hojen få din kroppsvikt innanför hojen linje så kan du åka lika fort med mindre nedlägg, eller fortare med samma nelägg om du så vill.

Flyttar du ut kroppen, inkl. knäet, så kommer ju knäet att ta i innan fotpinnen om du bara hänger tillräckligt mkt.

Sen kanske inte en GS650 är den optimala knäskraparhojen. Rätt dålig markfrigång och hög sitthöjd vilket skapar mkt luft mellan dig och marken.

Å andra sidan finns inget som helst syfte med att knäskrapa bortsett att alla som inte gjort det, vill göra det.

Det går inte att förklara helheten i det här i ett foruminlägg, men samma svar till dig då. Boka en kurs, det är grymt givande! :tummenupp

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är exakt så du ska göra!
På en liten krokig grusväg kan man ha kul, sladda och bete sig utan att du behöver ha warpspeed. Men skaffa en luftkyld 600 från 80-talet. Inget krångel, enkel service och mycket billiga i drift.
Jag vill be att få editera mig själv.

Ta absolut inte mina råd utan en stor nypa salt, risken är annars att det får oönskad effekt, nämligen denna:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=242703

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vill be att få editera mig själv.

Ta absolut inte mina råd utan en stor nypa salt, risken är annars att det får oönskad effekt, nämligen denna:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=242703

Till TS!

Läs det här noga, och betänk riskerna innan du "pressar gränserna" på favoritvägen.

Man kan göra sig illa på många sätt, men riskerna är mer eller mindre stora. Att inte köra sig själv till gränsen är ett sätt att minska kraschrisken, att hålla sig på bana ett sätt att minska kraschkonsekvensen om man ändå vill känna på gränserna.

Inget av ovan är ofarligt ändå, men som Laidback säger kan man överväga om var sak är värt risken.

Jag tycker att det är värt krashkonsekvensen på bana mot kraschrisken i att pressa gränser för det är förbannat bästast som känsla när man hittar det där flytet. Däremot har jag helt slutat åka "inspirerat" på gata då man lämnar alldeles för mkt åt slumpen för den ringa behållningen.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Sen kanske inte en GS650 är den optimala knäskraparhojen. Rätt dålig markfrigång och hög sitthöjd vilket skapar mkt luft mellan dig och marken.

Förvisso tyckte jag det var enklare med knäet i marken på min gamla KTM 640SM.

Men knäskrap är inget man eftersträvar direkt, fyller ingen funktion och det går o köra bra fort ändå. Nu är det mer en 'oj då' känsla när man duttar i knäet. Ibland blir man lite förvånad när man råkar smälla i knäpucken stenhårt i asfalten :D

Men försök inte på gata, aldrig aldrig aldrig på gata! Då kommer du sluta på akuten...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vad är bra för dig? Köra snabbt på kurvig väg? Kunna köra på fram och bakhjulet? Hitta toppfarten rakt fram? Pressa gränser?

Lär dig köra SÄKERT och hantera hojen utan o innantill. Med säkerheten kan man köra "mer" inspirerat men ändå hålla sig med säkerthetsmarginaler, pressa gränser:vaNej det kan du göra på bana tyckter jag.

Kan kan köra hoj flera säsonger utan att vara med om olyckor som man SJÄLV orsakat(en som dundrar i en bakifrån kan man inte själv påverka) undvika göra illa sig, ja då tycker jag man är en bra förare:)

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
"Riktigt jävla bra på att köra MC"

Det beror på vad Du menar med "Riktigt jävla bra på att köra MC" är det att köra som en galning på allmän väg - så råder Jag Dig att lyssna extra noga på teori avsnittet riskmedvetenhet & defensiv körstil, så slipper Du lära dig den sanningen från sjukhussängen.
Annars är det som de andra skrivit träna dig körvan & gå bankurser. Fördelen med bana är att du slipper bilar, stubbar & stenar om du gå omkull.
Lycka till med körkortet & kör försiktigt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hur blir man bra på att köra motorcykel?

Skulle vilja komma med en viktig varning i sammanhanget.

Någon dag kommer du tänka på följande sätt:

"Nämen nu börjar jag ju bli riktigt bra på det här!"

Den sortens tanke ska du vara mycket uppmärksam på! Det är nämligen en av de allra bästa larmklockorna som finns. Det brukar inte dröja länge efter att man tänkt den tanken innan man gör sin första riktigt rejäla tabbe. Innan man tänkt den tanken håller man ofta igen på ett helt annat sätt. Man hyser då nämligen helt enkelt större respekt för motorcykeln m.m. När man först tror att man kan köra bra då blir man kaxig. (Been there, done that!)

Efter bara några år så kan man nog hantera hojen för vardagsändamål på ett riktigt hyfsat sätt, men kunskapen är ännu inte inlärd så man agerar reflexmässigt. När älgen helt plötsligt står där framför en på vägen så försöker den nyblivna motorcyklisten desperat tänka sig fram till att agera rätt. En skicklig förare behöver i en sådan situation inte tänka medvetet. En skicklig förare agerar reflexmässigt tack vare sin erfarenhet! Erfarenhet innebär att man inte behöver inleda en dialog med alla kroppsdelar om hur de kollektivt ska hantera cykeln. Det erfarna arschlet vet direkt hur det ska, och inte ska, agera vid en dylik krissituation...

Att bli en riktigt bra förare tar många år! Ytterst få av de förare som haft körkort i bara 5 år är särskilt bra på att köra hoj - men du kan ge dig f-n på att de tror det! Alla som haft körkort i mer än 15 år vet att de hade helt fel bild av sin egen kunskapsnivå de första 5 åren.
Ödmjukhet inför det faktum att det alltid finns väldigt mycket kvar att lära är en grundförutsättning för att man såsmåningom ska kunna bli en bra förare.

Håller inte med till fullo här, mycket tror jag det beror på fallenhet för det hela. Jag vet folk som kört hoj i 20 plus år och kör som krattor, bara guds försyn att det inte händer något, sen vet jag de som kört några år och kör som gudar och KAN hantera maskinen till fullo och ljusår från "15 åringar" som inte ens kan bromsa ner säkert från 50 knyck.... Bara för man kört hoj i mer i 15 år så är det inte en norm för hur bra förare man är.

MEN det finns undantag med MYCKET säkra förare som kört många år..Men även många som kör sina 150-200 mil per säsong..och ALDRIG blir bra förare, :fakta

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller inte med till fullo här, mycket tror jag det beror på fallenhet för det hela. Jag vet folk som kört hoj i 20 plus år och kör som krattor, bara guds försyn att det inte händer något, sen vet jag de som kört några år och kör som gudar och KAN hantera maskinen till fullo och ljusår från "15 åringar" som inte ens kan bromsa ner säkert från 50 knyck.... Bara för man kört hoj i mer i 15 år så är det inte en norm för hur bra förare man är.

MEN det finns undantag med MYCKET säkra förare som kört många år..Men även många som kör sina 150-200 mil per säsong..och ALDRIG blir bra förare, :fakta

Ord...

Backlund var hyfsat duktig på 2 hjul redan som 17-åring.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Läs massor med böcker och speciellt wheelie-trådar på SH så kommer det nog automatiskt ska du se!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att man än en gång måste understryka det självklara. Att kunna skrapa knän och köra fort är en dimension att mäta skicklighet på. En annan är förmågan att hålla sig kvar på vägen.
VV använder det senare kriteriet.
De fåtal som (till skillnad från mig) klarar både ock, är som regel inte bara skickliga och erfarna förare, de kör framförallt med marginaler på allmän väg. Chansningar finns inte

Det finns medlemmar här som blott haft kortet i några år, och kör betydligt fortare än jag gör. Men så har det också krashats på väg många ggr mer. Jag anser mig vara ganska medioker på att köra hoj fort, jag tom undviker det, men jag gatkrashade senast 1987. Dock vet jag att det kan hända igen när som helst, jag hoppas bara att det inte är mitt fel nästa gång.

En enda avåkning på en 70-väg är ngt man kan dö av. En liten olyckligt knyck på nacken när man far i diket, så kan allt bli tyst.

Har man risktagartendenser som gör att man ofta krashar, så är man inte riktigt gatåkarmaterial i mina ögon, man står med ena foten i kistan. Ja jag vill tom säga att man många ggr gör det bara man skrapar knä på allmän väg. Att tex köra med kurvhastigheter/nedläggningsvinklar så att man knäskrapar på allmän väg är ingen man kan räkna med att göra återkommande, utan att vara med om ett allvarligt tillbud, eller omkomma. Det är så stor varians på asfaltskvalité, möten, och fasta föremål vid sidan av en allmän väg helt enkelt.

Man måste inse ovanstående. Det är ju inte samma sak som att sluta köra hoj på gatan. Jag kör ju fortfarande hoj, fast jag ofta tänker att det här kan bli det sista jag gör i livet när jag rullar ut hojen ur garaget för en tur.

En sån här krash tex, viftar många här bort som ngt som man får räkna med om man ska "lära sig skrapa knä". Men det här är alltså ett tillbud som hade kunnat sluta med att föraren omkommer.
Jag kände medlemmar här som dog i lägre hastighet.

http://www.youtube.com/watch?v=HGiCxj-YRcA

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Gå kurs så snart som möjligt och få till en schysst teknik innan du hinner lägger dig till med en massa olater och felbeteenden som sedan blir knöliga att jobba bort.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Konstigt egentligen att de inte lär ut mer teknik på körskolan... 83% av allt hojkörande har jag lärt mig av min handledare, som kör bana många gånger per år och haft hoj kort i 40 år..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Konstigt egentligen att de inte lär ut mer teknik på körskolan... 83% av allt hojkörande har jag lärt mig av min handledare, som kör bana många gånger per år och haft hoj kort i 40 år..

Även om jag håller med, så..

Körskolan lär dig överleva i trafiken. Köra hoj får man lära sig nån annanstans. :fakta

Det som skrämmer mig när man pratar med många med nytagna körkort är att deras körskolor lär ut helt felaktiga saker. ABS är nog det värsta ur det avseendet. De lär sig låsa armarna och nypa allt vad de har, vad händer i en stressad situation på den egna hojen utan abs då?

• Gilla
Reaktioner: Lx3

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Körskolan har även en hel lektion ägnad åt att le motorcykeln

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
OJ!!!

Kanske kan Geggamoja själv förklara det här?

Men vad har han för däck egentligen? 10 år gamla touringmacker? Eller var det grus? Eller fick han spasmer i högerhanden? Eller...?

Såg inte alls ut att gå så jättefort, nästans som det borde sett ut om det varit i regn.

Vad fan hände?

En sån här krash tex, viftar många här bort som ngt som man får räkna med om man ska "lära sig skrapa knä". Men det här är alltså ett tillbud som hade kunnat sluta med att föraren omkommer.
Jag kände medlemmar här som dog i lägre hastighet.

http://www.youtube.com/watch?v=HGiCxj-YRcA

Men ja, där är ju facit på hur lätt det kan vara att ha "otur" på gata. För om jag tolkat helheten rätt så är inte herr Gegga nåt stolpskott på att köra hoj. Eller?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Desto sämre man är desto mindre fart krävs för att det ska bli spännande, så det räcker att va bra nog för att hålla sig på vägen.

1. Ta kortet.
2. Kör mycket på egen hand ett tag.
3. Gå knixkurser med SMC.
4. Gå några SMC-kurser på storbana.
5. Kör bandagar med olika arrangörer.

Steg 2 till 5 kan du sedan repetera tills du blir för gammal att köra hoj.

..Det jag tänkte var att det är bra att skaffa sig mängdträning, och att skaffa sig den utan att stressas i gruppkörningar, därav "på egen hand"...

..

Skynda långsamt och kör inte över din förmåga och stor respekt för rullen, ha det i åtanke och du blir förhoppningsvis en överlevare där ute:tummenupp

Bingo...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Instämmer med vad Jörgen sa.

Att hålla på och leka racebana (använda motsatt körfält, osv) på gata och skrapa knän är nog det mest omdömeslösa man kan göra. Gasa och lite buskörning i all ära men börja "jaga tider" på gata kan inte sluta på nåt annat sätt än i diket eller som kylaremblem på valfri bil, SUV eller lastbil.

Vad som hände i Geggamojas fall här ovan vet jag inte men det var tur att det hände där det hände och när det hände. Hade det gått lite fortare, att han haft lite sämre spårval eller haft möte kunde det ha gått illa på en hel del sätt.

Enklaste sättet att undvika sånt är att helt enkelt låta bli.

Men som alla andra sagt - kör bana och kurser med SMC. Du träffar inte bara en massa härligt folk utan du lär dig också en hel del. Visst kostar det pengar men vad är några tusenlappar för lite bankörning i sammanhanget? Det kostar ju en uppsättning däck eller ett drivpaket nästan.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tog mc kort 1982 men de smc kurserna jag gått de senaste åren har jag lärt mej mer på än alla åren jag kört mc

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad som hände har jag fått reda på av alla möjliga som är väldigt angelägna om att berätta trots att jag inte frågat. Det beror på att jag:

- hoppar runt för mycket på hojen
- dålig gaskontroll
- ingen förankring
- bromsar
- gasar
- för mycket vikt framåt
- håller för hårt i styret
- lägger ner för mycket

med mera med mera ...

Själv skiter jag i vilket. I skrivande stund är jag så här en månad senare sängliggande med någon sorts minimal hjärnskada och måste pimpla citadon för att ta mig förbi dagarna. Känns föga lockande att köra hoj igen.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Vad som hände har jag fått reda på av alla möjliga som är väldigt angelägna om att berätta trots att jag inte frågat. Det beror på att jag:

- hoppar runt för mycket på hojen
- dålig gaskontroll
- ingen förankring
- bromsar
- gasar
- för mycket vikt framåt
- håller för hårt i styret
- lägger ner för mycket

med mera med mera ...

Själv skiter jag i vilket. I skrivande stund är jag så här en månad senare sängliggande med någon sorts minimal hjärnskada och måste pimpla citadon för att ta mig förbi dagarna. Känns föga lockande att köra hoj igen.

du glömde däcktemperaturen :D

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...