xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
En karensdag kostar ca 1500 spänn för mig, annars skulle jag varit hemma sjuk oftare.
Så hade du varit lågavlönad så hade du haft råd att stanna hemma?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En karensdag kostar ca 1500 spänn för mig, annars skulle jag varit hemma sjuk oftare.
Jag undrar lite över en följdfråga:
När anser ni att man är sjuk mycket? för mycket?
Tänker spec. på er som sitter i chefsposition / har hand om tillsättning av tjänster.
I en annan tråd var det någon som skrev att de alltid hör med tidigare arbetsgivare om sjukfrånvaro...
..
Board and Fritzon found that three of 11 personality disorders (PDs) were actually commoner in managers than in disturbed criminals. The first was histrionic PD, entailing superficial charm, insincerity, egocentricity and manipulativeness. There was also a higher incidence of narcissism: grandiosity, self-focused lack of empathy for others, exploitativeness and independence. Finally, there was more compulsive PD in the managers, including perfectionism, excessive devotion to work, rigidity, stubbornness and dictatorial tendencies.
So far, so David Brent, and it's easy to see how these characteristics might contribute to office skills. But unlike Brent, these bosses were less likely to have several career-stopping PD traits. They were less prone to physical aggression, irresponsibility and law-breaking (antisocial PD); they had less impulsivity, suicidal gestures and emotional instability (borderlines); and they were less prone to hostility followed by contrition (passive-aggressives). David Brent's possession of several of these traits explain his managerial failure (and if The Office had continued, are why he would have ended up in psychiatric care).
Other studies have revealed, rather surprisingly, that mental ability does not in itself result in success. It has to be combined with exceptional social skills and of these, chameleonism and machiavellianism - common in many PDs - are important. Since such people earn more and go higher than ones without these traits, it supports the idea that many leaders have PDs. But perhaps the most persuasive indirect evidence concerns leaders' deeper motivations.
In almost all the fields where a study has been done, a third of the highest achievers lost a parent before the age of 14 (compared with 8% in the general population). This is true in surveys of prime ministers, US presidents and entrepreneurs. Left high and dry at a young age, they have resolved to snatch hold of their destiny. It suggests adversity is the key to exceptional achievement: it's not that little bit more that drives the powerful, it's that little bit less.
There is also evidence that most PDs are caused by childhood maltreatment rather than genes. Several studies suggest that deprivation of love in infancy creates a potential for the disorder which is more likely to be fulfilled if there is subsequent abuse or neglect. At least half of people with PDs suffered abuse in childhood.
For many high achievers, the pursuit of status is a compensation for feelings of worthlessness and despair caused by early adversity. They want to be recognised by strangers because needs went unrecognised in infancy; want money to feel richer than others because they felt poorer, emotionally, as children; and want to have control over others because they were rendered impotent by parental care. They reveal the chain linking childhood adversity to PD to exceptional success. ..
Så hade du varit lågavlönad så hade du haft råd att stanna hemma?![]()
Jag undrar lite över en följdfråga:
När anser ni att man är sjuk mycket? för mycket?
Tänker spec. på er som sitter i chefsposition / har hand om tillsättning av tjänster.
I en annan tråd var det någon som skrev att de alltid hör med tidigare arbetsgivare om sjukfrånvaro...
Positiv stress är bra, negativ stress är dåligt.
Själv har jag var sjukskriven en enda dag på femton år. Inte på grund av sjukdom utan på grund av operation.
Så hade du varit lågavlönad så hade du haft råd att stanna hemma?![]()
Intressant detalj i frågeställningen är antal VAB-dagar per år.
Då de flesta småbarnsföräldrar VABar var och varrannan måndag fredag.
Kan låta som billigt skryt nu, men, det är det faktiskt inte.
Min historik fascinerar mig faktiskt en hel del.
Jag har inte varit sjukskriven en enda dag sen jag bröt armen och handen i en crossolycka för drygt 5 år sedan. Innan dess hade jag kanske en sjukdag sen jag började jobba (8-9 år?). Efter olyckan var jag borta 4 arbetsdagar innan jag kunde börja arbeta lite smått med att sortera saker, trots dubbla operationer i arm och hand. Självklart hade jag gips ett par månader, så se det mer som arbetsträning med enkla uppgifter.
Jag borde egentligen ha alla förutsättningar för att bli sjuk, men jag verkar vara immun. Jobbar skift så det blir 12-timmars-dagar (endast dagtid), ledig varannan vecka, men jobbar väldigt mycket övertid (tror jag hade 450 timmar övertid förra året...).
Morsan jobbar på öppen förskola, syrran på förskola, tjejen på förskola..
Borde få i mig allsköns cocktail av baskilusker, men icke, går så bra så.
Jobbar som sagt 12 timmar (72 timmar på 6 dagar), plus massa extra på friveckan, sover kanske 4-5 timmar per natt, ibland blir det bara 2-3 timmar innan en 12-timmars-dag. Om jag inte är ledig då det kan bli 10-12 timmar.
Är egentligen nattmänniska så kan jobba 6-18, sen sitta upp till 4 på natten om jag är ledig dagen efter. Magen borde vara pajj och jag borde vara konstant stressad. Icke.
Jobbar på industri med ibland högt tempo och mycket funderande.
Äter inte speciellt nyttigt, mycket snabbmat, äter oftast en stor portion mat mitt på dagen när jag jobbar, sen några mackor när jag kommer hem på kvällen
Tror hemligheten ligger i att jag lyckas sova ifatt min förlorade sömn när jag väl är ledig, och att jag helt och hållet lyckas koppla bort alla jobbtankar när jag hoppar in i duschen efter en arbetsdag.
Varje tanke på jobbet är som bortblåst till nästa dag.
Det gör nog mer för stressen än vad man tror.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |