Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då skulle jag vilja ha lite tips och råd gällande äventyrshoj i storlek L eller XL.

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Så vilka modeller skall jag kolla på och vad har dessa för fallgropar?
Körkomfort och egna erfarenheter från er uppskattas.

Kan även tänka mig modda den lite efter behov, t.ex. grövre däck, bur/skydd, osv.
 
Cagiva Elefant! :tummenupp
Manligare än så blir det inte! Billiga är de också - även försäkringen.
 
Håller med föregående talare, har ägt en AT och dom e jäkligt driftsäkra, hyfsat bekväm och går att köra både touring och/eller grus. Nackdelen är att den är tung men den e jäkligt lätthanterlig trots vikten. Köpte min och övningskörde/körde upp på och hade den sen i 1-2 år. Enda problemet är soppapumpen som brukar säga upp sig, köpte en ny på Biltema och den funkade klockrent!

Annars som sagt, KTM adv... men bra mkt dyrare! :)
 
Kan det bli manligare?
BMW%20R1200GS%20Adventure%2008.jpg

En lite äldre modell skulle till och med passa budgeten, speciellt med den vetenskapligt bevisade faktum att man spenderar alltid mer pengar på hoj än vad man tänkt sig!
 
Rekommenderar XRV750. Alltså Africa Twin. Har haft 2st.
En RD04 och en RD07.

Ang soppapumpen så är det inte så farligt. Bara att se till så satt man alltid har bensin i tanken.

Skippa DR800 samt Super Tenerén. Har provat båda, och gillade mest AT (Africa Twin).

Båda mina hojar hade gått över 10.000mil när jag sålde dom.

Kasta på ett par MT21 eller T63. Sedan drar du ut och körgrus tills du inte orkar mer :).

Fungerar även att köra på is med dessa 240kg hojar. Det går! Men är lite tungt.


Lite grusväg samt banvallskörning med RD04:

[YOUTUBE-ID]hfRF-A8Qk2U[/YOUTUBE-ID]

Is med RD04 (2:32 kan ni spola förbi :) ):
[YOUTUBE-ID]3CD31FeRLTU[/YOUTUBE-ID]
 
Africa Twinnen skulle kunna funka.
98:orna ligger kring 30 papp.
Vet dock inte varför jag tvekar där av något skäl.. :va

Vad är det för skillnad på RD04 och RD07?
Årsmodeller?

(Stulen bild ifrån Blocket)
 

Bifogat

  • Africa_1.jpg
    Africa_1.jpg
    96.1 KB · Visningar: 250
Last edited:
Kolla in Suzuki DR800 också, den är ball!
Cagiva Elefant 900 verkar najs också som någon skrev.

Men, för din budget är nog AT:n bästa valet, polaren har en & vi körde snabb grusväg i somras, han hade inga problem att hänga med iaf...


Sen har du ju alltid KTM 640 Adventuren....
 
Vad är det för skillnad på RD04 och RD07?
Årsmodeller?

(Stulen bild ifrån Blocket)

Det var en hel del som skiljer dessa maskiner åt mellan RD04, RDo7 samt att det även finns en nyare RD07 också!

Lägg sedan till olika bokstäver efter varje årsmodell också.

Dom flesta säger att RD04 var mer grusvägsanpassade.

Ska leta på en bra länk åt dig!

Här har du!

http://hagaviken.d2g.com/xrv/viewtopic.php?f=1&t=3619

Kolla även forumet där. Är riktigt bra!
 
Last edited:
Kolla in Suzuki DR800 också, den är ball!
Cagiva Elefant 900 verkar najs också som någon skrev.

Men, för din budget är nog AT:n bästa valet, polaren har en & vi körde snabb grusväg i somras, han hade inga problem att hänga med iaf...


Sen har du ju alltid KTM 640 Adventuren....
DR800, 800 kubiks enstånka är ju manligt i varje fall :D

Cagivan tvekar jag inför då det här med hur servicebenägen Cagivan är, samt att tillgången till reservdelar är.... nog ganska obefintlig.

KTM640 Adventure faller på hållbarhet samt att kunna köra långt någorlunda bekvämt (jag kräver inte komfort, men inte helt ogenomförbart heller)
 
DR800, 800 kubiks enstånka är ju manligt i varje fall :D

Skippa den hojen. Är inte det minsta rolig att köra.
Min morbror hade en 800dr, kompisen Super Teneré och jag Affe.
Tycker man sitter som en kratta på 800 + Yamahan.

Men provkör alla tre!

Men en V-twin motor med öppet system slår nog dom flesta hojarna i ljudupplevelse i alla fall :). (förutom 6cyl CBX).
 
Skippa den hojen. Är inte det minsta rolig att köra.
Min morbror hade en 800dr, kompisen Super Teneré och jag Affe.
Tycker man sitter som en kratta på 800 + Yamahan.

Men provkör alla tre!

Men en V-twin motor med öppet system slår nog dom flesta hojarna i ljudupplevelse i alla fall :). (förutom 6cyl CBX).

Utöver att man sitter som en kratta på Super Tenerén.

-Vad är det som inte är bra med den ?

/P
 
DR800 är en rätt kul hoj faktiskt, men ska man ha passagerare är den för slö enligt mig. Ensam duger den utmärkt och har en ok konfort.

Har en med "äventyrs-kit" (alulådor, centralstöd, motorbågar) som jag går lite i tankar på att byta till något annat. Ro gärna iväg ett PM och du börjar gå i seriösa DrBig-tankar. :)
 
Kan vara bra att veta !

Tack för svaret :tummenupp

/P

Kompisen hade det på sin hoj. kanske maximalt otur?
Men märktes inget när man låg och finkörde.
Men skulle man köra så som man ska köra med en sådan här maskin på grusväg så började lådan att strula. Var svårt att lägga i växlar. oljud m.m. Men när motor var kall så fungerade hojen som den skulle igen.

Han tröttnade på detta och skaffade sig en roligare hoj istället.
 
Africa Twin säger jag också. Bombsäker. Kanske inget effektmonster, men det behövs inte.
 
Africa Twin säger jag också. Bombsäker. Kanske inget effektmonster, men det behövs inte.

Nej. inte om man inte ska leka.
jag byggde ju xenonhjälmljus som jag givetvis kopplade in till min Affe.
Kan tilläggas att orginalljuset på Hondan är riktigt riktigt bra!.

Men med xenon på huvudet så öppnades helt plötsigt en helt nyt värld!
Blev plötsligt roligare att köra på natten på grusvägarna än vad det var på dagarna.

Fasiken också. Får bygga uttag på lillhojen jag har i dag. Bara den pallar med ljuset så...

Jo en sak till!

Något man "måste" ha på en Affe är:
Motorbågar (kan bli jäkligt dyrt annars!), och lyktskydd (samma sak där. Lyktorna är inte billiga någonstans).

Lyktskyddet är extremt lätt att göra. Tror tom att jag har 1 eller 2st skydd liggandes kvar i garaget. Gjord utav polycarbonat (Stavning?)

Fy tusan. Ångrar nästan att jag sålde Hondan.
Det gjorde jag sist när jag sålde min första i alla fall.

Så här skoj kan man ha på Julafton med en RD04 från 1990 :yoparty
Tog en tur till den "lokala"grusgropen.

120075.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top