Tips på pendlarbil

Hur är lupon i dryga 100km/h på landsväg? låter den mycket? vad drar den då?

Jag tycker inte den låter mycket ( lät...det är ett pare år sedan den såldes..) men allt är ju relativt - det går naturligtvis inte att jämföra med en stor och dyr bil men jag tycker den funkar riktigt bra att ÅKA i på landsväg även motorväg, dock så är den inte särskillt körglad.....

Mina 32000 mil var till största delen landsväg i farter strax över 100 skulle jag säga......och min förbrukning var som sagt 0,35l/mil i snitt över alla 32000 milen men sommartid med försiktig körning och en ordentlig portion planering i körningen så var det inga större svårigheter att hålla den på 0,3l/ mil över en tank om man ville......dock brukar man lätt falla tillbaka i lite hetsigare körsätt och som sagt.....jag körde på 0,35.....över 32000 mil....

Bra. Eller 118d då den klarar 120 grams gränsen, miljöbil alltså.

edit: från årsmodell 08 så klaras 119g.

Miljögränsen spelar ingen roll iom att jag kollar på bilar med några år på nacken. Ända man kanske vinner är ju att slippa trängelskatt nått år men det kan jag leva med.

Jag tycker inte den låter mycket ( lät...det är ett pare år sedan den såldes..) men allt är ju relativt - det går naturligtvis inte att jämföra med en stor och dyr bil men jag tycker den funkar riktigt bra att ÅKA i på landsväg även motorväg, dock så är den inte särskillt körglad.....

Mina 32000 mil var till största delen landsväg i farter strax över 100 skulle jag säga......och min förbrukning var som sagt 0,35l/mil i snitt över alla 32000 milen men sommartid med försiktig körning och en ordentlig portion planering i körningen så var det inga större svårigheter att hålla den på 0,3l/ mil över en tank om man ville......dock brukar man lätt falla tillbaka i lite hetsigare körsätt och som sagt.....jag körde på 0,35.....över 32000 mil....

Låter ju ändå bra. Frågan är bara om man ska snika och köpa pendlar lik eller om man ska köpa något roligare :va

Last edited:
Det finns många sätt att köpa bil på.

Är man bara intresserad utav att ta sig från A till B så billigt som möjligt så köper man den bil som på pappret drar minst bränsle, kostar minst att skatta och har minst värdeminskning. Finns säkert gubbmoppe.com för såna.

Någonting säger mig dock att om man är reggad på SH så söker man någonting mer än att ta sig från A till B så billigt som möjligt.

Åkte med i en Octavia tdi - 06 i 40 mil. Ägaren prisade bilen för att den gick ju så billigt och fyrhjulsdriften var ju så bra osv. Aaaargh! Efter 7 mil började jag skruva på mig på grund av träsmak samt ryggsmärtor. Skitbil? Nej inte direkt men fifasen vilka skitstolar. RSen kanske har bättre stolar?

Körde en längre sväng i en V70 för ett tag sedan. Volvos stolar är bra, man sitter helt ok längre stunder. Men bilen är snudd på död i både chassi och styrning, liten eller ingen feedback på vad bilen sysslar med. Nej tack lite mer närvarokänsla vill man kanske ha?

Att handla med hjärta eller hjärna? Vad behöver man eller vad vill man ha?

Jag kanske börjar bli gammal men jag vill nog sitta bra och inte behöva skruva på mig efter några mil. Jag vill köra bil inte åka bil, feedback via chassi samt styrning är önskvärt.

Att vara en bra bil på papper är en sak men att sedan fungera som en bra säker bil efter vägen är en helt annan.

Lycka till i bildjungeln.

Jag står någonstans mitt i mellan.. Jag är väldigt bil intresserad och vill ju givetvis ha något roligt. Men eftersom jag ska börja plugga och åka långt varje dag och bilen faktiskt ska vara en andra bil så behöver den va lite ekonomisk. Sen ska bilen va lite mindre, jag har ett litet garage den ska bo i på nätterna så v70 storleken är bara glömma har jag mätt mig fram till. Så frågan är bara var man ska lägga sig.. lupo lik eller bmw 1 serie / golf aktigt..

Jag köpte en BMW520 -96 E34 och det är den bästa pendlarbilen jag haft. Snittar 0,8l/milen, billig försäkring, billigare skatt(än mina andra bilar) och en jävligt bra bil i övrigt.

Den e balash!

Jag köpte en BMW520 -96 E34 och det är den bästa pendlarbilen jag haft. Snittar 0,8l/milen, billig försäkring, billigare skatt(än mina andra bilar) och en jävligt bra bil i övrigt.

Du har ju precis köpt den. Är det inte lite tidigt att utse den till bästa pendarbilen och en jävligt bra bil i övrigt :D

Jag skulle säga att om du skall ha en 3L så bör du kunna sköta den själv eller vara säker på att du har kontakter med en verkstad som kan det - olja-filter-kamrem osv löser alla men elektrohydrauliken kring växellåda-koppling kan vara en annan femma.....och det är just den femman det handlar om på den bilen.......

Skall man vara helt ärlig så är frågan om inte en vilvo 740 står sig gott ekonomiskt egentligen - kostar inget - varken att köpa eller sköta så även om den drar en liter så.......

Jag skulle säga att om du skall ha en 3L så bör du kunna sköta den själv eller vara säker på att du har kontakter med en verkstad som kan det - olja-filter-kamrem osv löser alla men elektrohydrauliken kring växellåda-koppling kan vara en annan femma.....och det är just den femman det handlar om på den bilen.......

Skall man vara helt ärlig så är frågan om inte en vilvo 740 står sig gott ekonomiskt egentligen - kostar inget - varken att köpa eller sköta så även om den drar en liter så.......

Inte för att låta kräsen, men skulle hellre pendla i en bil som drar 8 liter milen än att köra en gammal häck till volvo :gnissla

Men ligger något i det du skriver. Kan visserligen laga en 3l själv, men kommer inte ha tid eller lust att hålla på, vill bara ha en bil som fungerar.

Bmw 120d Bra eller anus? Ja den spräcke budgeten lite men budgetar är väl till för att brytas :gnissla

Kungbil!
Känns som en 3-serie. Bra tryck för en diesel och roligt med bakhjulsdrift på vintern. På sommarn känns den lite som en sportigare småbil. Dock kräver den bra vinterdäck, men DSC systemet håller bilen på vägen om det blir snorhalt. Släng en 15 kg säck med grus i bagaget på vintern.

Förövrigt så hade vi en Honda Civic 1.5 GL -91 som pendlarbil i familjen..
Den levde först hos en 18-23 åring, sen blev det "övningskörningsbil" och sedan citybil som bara stog på gatan.. Pappsen tog sen över den och hade den som långpendlare mellan gävle-västerås varje dag i 5 år (utan motorvärmare), sen fick den gå Stockholm - Södertälje på vintern, stog på gatan = kallstart, när hojen inte kunde användas.. Efter 25.000 mil så hade den fortfarande aldrig gått sönder annat än ett exploderat avgassystem (separat historia som iofs är skitkul, billigt skitsystem). det är kvalité.. Blev påsprungen på macken av en som ville köpa bilen och fick 8000 för den för några år sedan.

Förövrigt så hade vi en Honda Civic 1.5 GL -91 som pendlarbil i familjen..
Den levde först hos en 18-23 åring, sen blev det "övningskörningsbil" och sedan citybil som bara stog på gatan.. Pappsen tog sen över den och hade den som långpendlare mellan gävle-västerås varje dag i 5 år (utan motorvärmare), sen fick den gå Stockholm - Södertälje på vintern, stog på gatan = kallstart, när hojen inte kunde användas.. Efter 25.000 mil så hade den fortfarande aldrig gått sönder annat än ett exploderat avgassystem (separat historia som iofs är skitkul, billigt skitsystem). det är kvalité.. Blev påsprungen på macken av en som ville köpa bilen och fick 8000 för den för några år sedan.

Honda Civic från 80-talet och tidigt 90- tal är otroligt driftsäkra bilar. Vi har en gammal Civic fast från -86 i familjen. Otroligt billig att äga jämfört med dagens bilar. Man skrattar nästan när det är dags för nya däck eller service. Vi har ställt upp den på vårt sommarställe där rosten inte kommer att ta den i första taget. Den går inte så många mil numera, men jag har inga betänkligheter att köra den som bruksbil om jag haft den i närheten. Motorn kommer utan tvekan att överleva resten av bilen då länge man sköter den. Gick igenom besiktningen utan anmärkning trots att den i princip stått tre år med lite underhållskörning en gång om året för att se att allt fungerar som det ska.

Billiga och lättskruvade bilar är nog billigast att äga i längden om man är händig. Ingen värdeminskning att tala om. Det ska till rätt mycket bränslebesparing för att motivera att köpa en nyare bil. Man ser ju tydligt hur stort miljömedvetande svensken egentligen har ute på vägarna.

Honda Civic från 80-talet och tidigt 90- tal är otroligt driftsäkra bilar. Vi har en gammal Civic fast från -86 i familjen. Otroligt billig att äga jämfört med dagens bilar. Man skrattar nästan när det är dags för nya däck eller service. Vi har ställt upp den på vårt sommarställe där rosten inte kommer att ta den i första taget. Den går inte så många mil numera, men jag har inga betänkligheter att köra den som bruksbil om jag haft den i närheten. Motorn kommer utan tvekan att överleva resten av bilen då länge man sköter den. Gick igenom besiktningen utan anmärkning trots att den i princip stått tre år med lite underhållskörning en gång om året för att se att allt fungerar som det ska.

Exakt samma erfarenhet har jag. Våran var en -91 som var sista året av den gamla kantiga varianten med den näst intill skottsäkra 1.5 16v doch motorn på 95hästar.. Våran drog under 0.6L/mil på landsväg trots 25.000 mil på mätarn. Sjukt bra hopskruvad och väldigt enkel att jobba med själv.. Bytte lite bromsskivor, tändgrejer och dylikt, men allt finns på biltema och kostar småpengar. Skulle ha köpt två när vi köpte den -92 och ställt en i garaget "så länge".

Exakt samma erfarenhet har jag. Våran var en -91 som var sista året av den gamla kantiga varianten med den näst intill skottsäkra 1.5 16v doch motorn på 95hästar.. Våran drog under 0.6L/mil på landsväg trots 25.000 mil på mätarn. Sjukt bra hopskruvad och väldigt enkel att jobba med själv.. Bytte lite bromsskivor, tändgrejer och dylikt, men allt finns på biltema och kostar småpengar. Skulle ha köpt två när vi köpte den -92 och ställt en i garaget "så länge".

Vår bil har också 1,5 liters motorn fast den har nog bara 8v. Spinner som en katt. Jag körde den ca 60 mil nu på sensommaren och den drog 0,74 blandad körning utan att hålla igen på gasen. Vår har dessutom fyrväxlad automatlåda. Kanske inte det roligaste tillvalet, men den är faktiskt rätt skön att glida runt med. Det enda jag hatar med den bilen är choken i kombination med automatlådan. Man måste ha lite tålamod och finlir vid kallstarterna om man inte vill dra sönder drivaxlarna. Bilen tillhörde från början min farfar som var überpedant. Jag tror aldrig bilen varit i en maskintvätt någonsin och inredningen är som ny fortfarande. Åldern har dock tagit ut sin rätt. Man kan se lite rostbubblor i någon skärmkant och så. Men uppe i Norrland så har det inte blivit värre.

Tanken fanns nog aldrig att vi skulle behålla bilen. När både farmor och farfar gått bort så föll det på min lott att besluta hur vi skulle göra med bilen. Jag laddade upp batteriet och testade bilen en runda efter att ha fyllt upp lite bensin. Jag tyckte den fungerade så pass bra att jag gjorde en lättare service med oljebyte och slängde på ett par regumerade vinterdäck som troligtvis borde kasserats. De hade dock lagligt mönsterdjup. Körde 1500 mil den vintern med bilen och förvånades över hur bra den var trots avsaknad av ABS och andra moderna hjälpmedel. Fler borde upptäcka hur bra smala vinterdäck är på vinterväg. Istället för att göra oss av med bilen så hamnade den slutligen i Norrland. Fick en lite större genomgång med kamremsbyte, byte av tändkablar, tändstift etc.

Problemet idag är att det nog inte finns så många äldre Honda Civic kvar. Har de lite blivit sönderkörda av ett par generationer ungdomar har de rostat ihop. Det är svårt att rekommendera ett sådant köp. Hittar man en fin bil som vår är man riktigt korkad om man skickar iväg den för någon tusenlapp. Bruksvärdet är betydligt högre. Perfekt liten shoppingbil på sommarstället.

Förutsatt att den stora bilen inte är producerad i england eller usa.

Nu tror jag att du sket dig på tummen.
Väldigt många av de bilar som produceras i England är "japanska".
Många "amerikanska" bilar byggs i Europa eller Asien.

För några år sedan testades "stadsjeepar" i Teknikens värld.
Jeep, Mercedes och BMW.
BMW och Mercedes byggs i USA, Jeep i europa (Österike).

Nu tror jag att du sket dig på tummen.
Väldigt många av de bilar som produceras i England är "japanska".
Många "amerikanska" bilar byggs i Europa eller Asien.

För några år sedan testades "stadsjeepar" i Teknikens värld.
Jeep, Mercedes och BMW.
BMW och Mercedes byggs i USA, Jeep i europa (Österike).

Tycker du verkligen att jag måste förtydliga att dom skall vara ritade i respektive land?

man kan ju tänka såhär oså.
hittar du typ en gammal civic som e tokfräsch o kanske gått bara 10k mil för 20 loppor så är resterande 30+ tusen som en annan bil skulle kostat i inköp ganska mycket bensinpengar.
dom flesta bilar som har gått rykte som är lågmilare är ju kanonbilar. märks ju ganska fort om en bil gått 10k mil el 20k mil.

Nu har jag införskaffat en pendlarbil! Vart en BMW 120d Hamna lite över budget men jeflar va härlig bil att köra :)

Nu har jag införskaffat en pendlarbil! Vart en BMW 120d Hamna lite över budget men jeflar va härlig bil att köra :)

Grattis, det verkar vara en helt ok bil .

Man blir ju orolig när folk här börjar snacka SKODA och FÅRRD och LUPO (seriöst grabbar :D)

Men det värsta.. Prius - rekommenderar man en Prius borde man nästan bli bannad :mad:

En liten fråga angående modernare dieslar. Skatten är ju förhållandevis låg på t ex en 320d och en 120d. Är den på samma nivå hela tiden eller höjs den kraftigt efter ett par år?

En liten fråga angående modernare dieslar. Skatten är ju förhållandevis låg på t ex en 320d och en 120d. Är den på samma nivå hela tiden eller höjs den kraftigt efter ett par år?

Det vet man aldrig, det är det som är det fina med svensk drivmedelsbeskattningspolitik.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick