Sänka bilen. Kommer gubbarna klaga?

  • Thread starter Thread starter Phillip
  • Start date Start date

Phillip

Guest
Har en e46 som jag tänkte sänka. Funderar på H&R som sänker 20mm bak och 35mm fram. När jag nämnde detta för mina arbetskamrater jag samåker med vart dom lite motsträviga. All komfort kommer försvinna sa de. Gör det verkligen det? Visst det blir ju stötigare men så mycket kan det knappast göra. M-chassiet sänker ca 20mm.

// Philip

Edit: Finns det sänksatser som sänker mindre än de jag kollade på? Var det "minsta" jag kunde hitta.
 
Last edited:
Kombinerar du med 18" hjul och 35 profil blir det väldigt stötigt. Bara sänkningen i sig gör det inte stötigare men sen får man anpassa fjädervalet efter vad man skall göra med bilen.


Min åsikt är att vardagsbilen skall vara bekväm. Vill man ha 18" hjul och häftiga stötdämpare så kan man ha det på lekbilen. Där rullar på tok för många Volvo V70 till ICA med Koni och kondomprofil på däcken.....
 
Kombinerar du med 18" hjul och 35 profil blir det väldigt stötigt. Bara sänkningen i sig gör det inte stötigare men sen får man anpassa fjädervalet efter vad man skall göra med bilen.


Min åsikt är att vardagsbilen skall vara bekväm. Vill man ha 18" hjul och häftiga stötdämpare så kan man ha det på lekbilen. Där rullar på tok för många Volvo V70 till ICA med Koni och kondomprofil på däcken.....
Vad menar du när du säger att man får "anpassa fjädervalet efter vad man ska göra med bilen"? Menar du köra bana eller sladda på parkeringen vid ICA? Jag vill bara ha ner bilen lite mer mot backen. M-Chassit tycker jag är alldeles lagom men ska man köpa det kostar ju det multum :gnissla.
 
Jag hade 19-tummare och justerbara fjädrar från KW på min S60 -04 och det uppskattades nog bara av mig. Alla som åkte med gnällde över komforten :D
 
Ska du sitta i bilen och köra/åka den eller ska du stå utanför och titta på den?

Bilen blir sämre på alla sätt av en sänkning, om du inte kör banracing med den.
 
Är det inte dom som har haft problem med upphängningar när man satt på styvare fjädrar och dämpare?

Eller snarare mer problem.
 
Både och hade jag tänkt :va.

Ungefär hur många timmar om dagen kommer du att sitta i bilen och hur många kommer du att stå utanför och titta på den?

Är det 50/50 kan du väl sänka den 10mm så att den blir roligare att titta på..
 
Ungefär hur många timmar om dagen kommer du att sitta i bilen och hur många kommer du att stå utanför och titta på den?

Är det 50/50 kan du väl sänka den 10mm så att den blir roligare att titta på..
Nja tror inte ens det är 50/50 snarare runt 90 i bil och 10 titta kanske... Men vi tänker nog olika på det här med sänkta bilar du och jag. Hur som så måste jag ändå byta fjädrar då dom är spruckna i bak. Varför inte passa på att sänka den när man ändå är igång :krama.

Har du tips på sänksatser så tar jag gärna emot förslag. Tycker 35mm fram låter mycket.
 
Är det inte dom som har haft problem med upphängningar när man satt på styvare fjädrar och dämpare?

Eller snarare mer problem.

Jo, sänker man en BMW så bör man byta till hårdare bussningar samt göra en fyrhjulsinställning.

Dom hårdare bussningarna leder dock inte tilll bättre komfort och lägre vägljud heller, speciellt inte i kombination med löjliga däcksprofiler.

Så med en insats på sisådär 20-50tusen kronor har man nästan totalt förstört den kompromiss BMW med miljokronorsbudgetar har kommit fram till, utan att tjäna något som helst på den.

EDIT: Jag har jobbat på en firma som både sålde löjligt låg profil på däcken och gjorde fyrhjulsinställningar, där samtliga anställda var BMW fanatiker, ingen av dom sänkte sina bilar...
 
Last edited:
slamma den å skit i gubbarna det är ju din bil komfort kan man ha när man är gubbe själv å har hemorrojder å lider av förstoppning :arsele
sen blir det inte så stötigt med bara en HR sats :tummenupp
 
Vad menar du när du säger att man får "anpassa fjädervalet efter vad man ska göra med bilen"? Menar du köra bana eller sladda på parkeringen vid ICA? Jag vill bara ha ner bilen lite mer mot backen. M-Chassit tycker jag är alldeles lagom men ska man köpa det kostar ju det multum :gnissla.

Att bara sänka bilen i sig behöver inte göra den mycket stötigare men väljer du dessutom fjäderhårdhet för lite mer inspirerad körning så blir det stötigt. Det går däremot att köpa kortare men mjuka fjädrar på tex biltema (rejsa.nu har fina listor på diameter och fjäderkonstant)

H&R Säljer Sport respektive Race fjädrar som är olika styva och sen säljer de kit med fjäder+stötdämpare. Oavsett vilket du tänkte så blir det stötigt.
 
Skjutsar du omkring ett gäng feta snubbar så kommer de mjuka H&R-fjädrarna att tryckas ihop så underredet blir skrapat i varje farthinder eller knöl på vägen. Ska du ha bättre handling och chassirespons så behåll originalhöjden men satsa på hårdare fjädrar och stötdämpare.

Eller, lägg de pengarna på en kompromisslös lekbil istället :yoparty
 
Jon Olsson har ju senaste åren glidit runt med en Lamborghini Murciélago 670-4 SV (samt en Nissan GT-R).
SV som i Superveloce vilket innebär att den redan extrema Lambon blivit duktigt bantad dessutom (samt lite trimmad).

Han verkar ha ett glatt och roligt liv trots stötig bil med tvivelaktig komfort ;)

(just nu klurar han på en Aventador eller en Koenigsegg Agera R (med Thule takbox) :yoparty)
 
Jon Olsson kör ju knappt några mil med sina bilar. I långa loppet tror jag knappast att man är särskilt nöjd att köra runt i en Lamborghini på vintern. En oerhört opraktisk bil helt enkelt i vardagen. Det är mest en marknadsföringsgrej mer än ett bruksredskap i hans fall. Det blev inte många mil i någon av hans uppmärksammade Lamborghini bilar. Den senaste stod på försäljning hos Von Braun med inte allt för många mil på mätaren. Tyder på att den var väldigt lite använd och tillbringade mest tid i någon transportbil till och från olika jippon.

Jag körde en sänkt Alfa (20 mm), Bilstein dämpare och Eibach fjädrar. För att inte slitaget skulle bli extremt fick jag även modifiera bakvagnen och framvagnen. Det fungerade helt OK även vintertid, men så var det ingen direkt bruksbil även om jag använde den som sådan.

Kör man mycket bil i en E46 skulle jag satsa på att hålla bilen original och kanske t om ha 16" fälgar för ökad komfort. Fåfängan att ha 17"- 20" på sina bilar har sina nackdelar i både högre vägljud, sämre komfort och högre inköpspris samt högre slitage.
 
Last edited:
Klart du ska sänka bilen, det är ju inte bara du som ska kolla på bilen.
Men de fattar ju inte gubbarna i denna tråd :huvet
Jag hade en gamal E36 förut med sänksats med en markfigång på 7cm på vissa ställen på sidokjolen, och tro på fan, den va inte speciellt stötig trots 19"
7238-219862.jpg
 
Klart du ska sänka bilen, det är ju inte bara du som ska kolla på bilen.

Näe, dom andra pizzautkörarna kommer ju att jämföra sina kebabtaxis med den, och då är det ju viktigt att den är låg och har mycket skapad plast runt om.

Eller så förutsätter man att BMW kan bygga bättre bilar än den genomsnittlige Zatzymuppen och låter bilen vara så bra som den var från fabrik.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top