Snakepit börjar gå dåligt, vad kan felet vara?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Var har du fått uppgifterna om ventilspel? Det låter lite med endast 4 hundradelar i ventilspel, på insug brukar man ligga på 0,10-0,15 och avgas en tiondel mer, dvs 0,20-0,25.

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
När vi rejsar på banan med våra hojar så lägger vi 0.05 på insug och 0.10 på utblås.

Om vädret blir kallare så brukar en motor behöva mer soppa än om det är varmt.

Eftersom det är en 09´a så är det nog dags och byta kolv/kolvringar. Om ringarna börjat läcka så så får du inte samma drag i maskinen och förbränningen blir också fel.
Du ser direkt när du plockar bort cylindern om kolven är smutsig nedanför kolvringarna. Men jag hade bytt dom i vilket fall som helst.

Stiftet kan vara bra och byta...kostar inte så mycket och det är en förbrukningsvara.

/7an

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
låter som en bränd/otät avgasventil, men du säger att den går bra nu och hackar bara lite gran vid gas pådrag vid låglast? rengör förgasaren och byt stift. annars byt ringar/kolv och se över om ventilerna tätar. det är rena döden att åka med förlitet ventilspel, speciellt på avgassidan

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
Dom blir lite varmare på utblåset, så jag hade kört med 0.10 där...max 0.15
När vi kör på gokartbanor så håller vi stumt ganska länge ibland så våra motorer går ganska varma och 0.10 funkar för oss.

När det blir kallt så tror jag att du måste gå upp i huvudmunstycke ett el ett par steg. Nu borde det räcka med och bara höja nålen ett snäpp då det är runt 10 grader ute.

Jag har kört på CR7HSA stift och nu ett idrium stift. Köp ett NGK el liknande och inte nått kina stift!!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
gbr; ja den gick sämre förut men efter jag justerade ventilen så gick den kalas igen. Nu är den sådär riktigt urstark som den var i början igen. :) Det där hacket känns helt klart förgasarrelaterat, men jag har ingen aning om den får för mycket eller för lite soppa, antar att jag får testa ett större munstycke och känna efter?

Men iaf, tack för svaren grabbar, verkligen uppskattat. :) Jag ska ta och ställa om ventilerna igen då. Låter 0,08 för insug vettigt tillsammans med 0,10 på utblåset?

Edit: Eller vänta lite haha, ska jag sätta insugsventilens spel på 0,05 som du sa först? :va

Höj nålen 2 snäpp på fuggen. Snabbt och enkelt för att se om den drar bättre från botten utan att tveka.

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
Har du bytt stiftet än? Den kan påverka förbränningen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Slipa ventiler är skitlätt.
Om det var ventilspelet som var för litet, så har ventilen tagit stryk.
När du ändå har grejorna nerplockade, så skulle jag passa på och hona cylindern och byta kolvringar (har det blåst förbi så byt kolven också).
Kan inte tänka mig att det är några dyra delar till en sådan.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award