Snakepit börjar gå dåligt, vad kan felet vara?

Gjorde en snabb mätning på ring-gapet och fick det till 0,11 mm. Mätte förvisso inte så jäääättenoga men ganska noga. Är 0,11 mm bra eller anus?

Det beror på borrningen.
Jag tycker att det verkar lite lite.
En tiondels mm per tum i borrning brukar vara lagom.

Det är 54 mm borrning på den, kanske har jag mätt lite galet trots allt? :va

Edit: Glömde nämna förut att det inte fanns någon vidare blow by under kolvringarna. Jag fann ytterst lite sot under den första ringen, men det var så extremt lite att det knappast borde vara något problem. :) Under andra ringen fanns det inget sot/missfärgning alls.

Last edited:
Förgasarfrågor:

1: Det finns ingen benämning på huvudmunstycket, antagligen för att det inte är en äkta Mikuni. Passar Mikunimunstycken (de med rund, låg skalle som man använder spårmejsel vid montering/demontering) och vad kan isåfall en lämplig storlek vara att börja bestycka med?

Edit: Hittade luftskruven iaf haha. :tummenupp

Last edited:
Det är 54 mm borrning på den, kanske har jag mätt lite galet trots allt? :va

Edit: Glömde nämna förut att det inte fanns någon vidare blow by under kolvringarna. Jag fann ytterst lite sot under den första ringen, men det var så extremt lite att det knappast borde vara något problem. :) Under andra ringen fanns det inget sot/missfärgning alls.

54mm = 2" = 0,2mm kolvringsgap.
Men kolla med någon som vet.
Det jag lärt mig är gammal kunskap, baserat på omoderna material i luftkylda cylindrar.
Men liksom med ventilspel är det bättre att ha lite för mycket än lite för lite spel.

54mm = 2" = 0,2mm kolvringsgap.
Men kolla med någon som vet.
Det jag lärt mig är gammal kunskap, baserat på omoderna material i luftkylda cylindrar.
Men liksom med ventilspel är det bättre att ha lite för mycket än lite för lite spel.

Okej, får försöka hitta toleranserna nånstans eller om någon som vet kan posta, det vore kalas. :)

Bara använd du det. R´et står för att den har en inbyggd resistor som ska ta bort lite av störningarna från stiftet.

http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=164

Okej kalas, har faktiskt redan dragit iväg en beställning, stod på någon sida att det stiftet skulle funka till Snakepit, Pitpro m.fl. Jag beställde även topplockspackning, fotpackning och nån mer packning som gick sönder vid demonteringen.

Last edited:
Bara använd du det. R´et står för att den har en inbyggd resistor som ska ta bort lite av störningarna från stiftet.

http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=164

Jag är inte stensäker.
Jag brukar själv köra helt utan avstörningar, men tillverkarna brukar påstå att TCIn kan ta stryk av för lite motstånd.
Jag tror inte på det, men vill inte råda andra att köra utan.

Jag är inte stensäker.
Jag brukar själv köra helt utan avstörningar, men tillverkarna brukar påstå att TCIn kan ta stryk av för lite motstånd.
Jag tror inte på det, men vill inte råda andra att köra utan.

Men om TCI´n behöver motstånd....brukar inte det sitta i tändhatten då? Man kan köpa tändhattar både med och utan motstånd.

Men om TCI´n behöver motstånd....brukar inte det sitta i tändhatten då? Man kan köpa tändhattar både med och utan motstånd.

Nej, resistorn sitter antingen i hatten eller i stiftet.
Vilken lösning som väljs är upp till konstruktören.

1-1,5 varv ut brukar vara en bra grundinställning på skruven.

Sitter skruven på luftfilter sidan så är den en luftskruv, sitter den mot motorsidan är det en blandnings skruv.

Så är det en luftskruv så får den mer luft om du skruvar ut den, blandningsskruv så får den mer bränsle om du skruvar ut den.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back