Snakepit börjar gå dåligt, vad kan felet vara?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Gjorde en snabb mätning på ring-gapet och fick det till 0,11 mm. Mätte förvisso inte så jäääättenoga men ganska noga. Är 0,11 mm bra eller anus?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gjorde en snabb mätning på ring-gapet och fick det till 0,11 mm. Mätte förvisso inte så jäääättenoga men ganska noga. Är 0,11 mm bra eller anus?

Det beror på borrningen.
Jag tycker att det verkar lite lite.
En tiondels mm per tum i borrning brukar vara lagom.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Det beror på borrningen.
Jag tycker att det verkar lite lite.
En tiondels mm per tum i borrning brukar vara lagom.

Det är 54 mm borrning på den, kanske har jag mätt lite galet trots allt? :va

Edit: Glömde nämna förut att det inte fanns någon vidare blow by under kolvringarna. Jag fann ytterst lite sot under den första ringen, men det var så extremt lite att det knappast borde vara något problem. :) Under andra ringen fanns det inget sot/missfärgning alls.
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Förgasarfrågor:

1: Det finns ingen benämning på huvudmunstycket, antagligen för att det inte är en äkta Mikuni. Passar Mikunimunstycken (de med rund, låg skalle som man använder spårmejsel vid montering/demontering) och vad kan isåfall en lämplig storlek vara att börja bestycka med?

Edit: Hittade luftskruven iaf haha. :tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är 54 mm borrning på den, kanske har jag mätt lite galet trots allt? :va

Edit: Glömde nämna förut att det inte fanns någon vidare blow by under kolvringarna. Jag fann ytterst lite sot under den första ringen, men det var så extremt lite att det knappast borde vara något problem. :) Under andra ringen fanns det inget sot/missfärgning alls.

54mm = 2" = 0,2mm kolvringsgap.
Men kolla med någon som vet.
Det jag lärt mig är gammal kunskap, baserat på omoderna material i luftkylda cylindrar.
Men liksom med ventilspel är det bättre att ha lite för mycket än lite för lite spel.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
54mm = 2" = 0,2mm kolvringsgap.
Men kolla med någon som vet.
Det jag lärt mig är gammal kunskap, baserat på omoderna material i luftkylda cylindrar.
Men liksom med ventilspel är det bättre att ha lite för mycket än lite för lite spel.

Okej, får försöka hitta toleranserna nånstans eller om någon som vet kan posta, det vore kalas. :)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Bara använd du det. R´et står för att den har en inbyggd resistor som ska ta bort lite av störningarna från stiftet.

http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=164


Okej kalas, har faktiskt redan dragit iväg en beställning, stod på någon sida att det stiftet skulle funka till Snakepit, Pitpro m.fl. Jag beställde även topplockspackning, fotpackning och nån mer packning som gick sönder vid demonteringen.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bara använd du det. R´et står för att den har en inbyggd resistor som ska ta bort lite av störningarna från stiftet.

http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=164

Jag är inte stensäker.
Jag brukar själv köra helt utan avstörningar, men tillverkarna brukar påstå att TCIn kan ta stryk av för lite motstånd.
Jag tror inte på det, men vill inte råda andra att köra utan.
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Jag är inte stensäker.
Jag brukar själv köra helt utan avstörningar, men tillverkarna brukar påstå att TCIn kan ta stryk av för lite motstånd.
Jag tror inte på det, men vill inte råda andra att köra utan.

Men om TCI´n behöver motstånd....brukar inte det sitta i tändhatten då? Man kan köpa tändhattar både med och utan motstånd.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men om TCI´n behöver motstånd....brukar inte det sitta i tändhatten då? Man kan köpa tändhattar både med och utan motstånd.

Nej, resistorn sitter antingen i hatten eller i stiftet.
Vilken lösning som väljs är upp till konstruktören.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Edit: Blaarrggh! :banana :banana :banana
 
Last edited:

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
1-1,5 varv ut brukar vara en bra grundinställning på skruven.

Sitter skruven på luftfilter sidan så är den en luftskruv, sitter den mot motorsidan är det en blandnings skruv.

Så är det en luftskruv så får den mer luft om du skruvar ut den, blandningsskruv så får den mer bränsle om du skruvar ut den.
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Top