bra fjång i vajerräcken - dags att plocka bort dem kanske?

Japp. Vajerräcken kan funka som katapult för personbilar. De är fullkomligt verkningslösa mot lastbilar och andra stora fordon, och de gör köttfärs av motorcyklister. Men de är billiga!

Japp. Vajerräcken kan funka som katapult för personbilar. De är fullkomligt verkningslösa mot lastbilar och andra stora fordon, och de gör köttfärs av motorcyklister. Men de är billiga!

Billiga är det sista dem är. svindyra jämfört med vanliga räcken.

Ser ju ut att vara en lätt lastbil/SUV som voltat över räcket. Bara kastat ett snabbt öga på bilden i Aftonbladet. Räckena kanske inte har så stor verkningsgrad mot den typen av fordon?

Billiga är det sista dem är. svindyra jämfört med vanliga räcken.
Det är väl relativt billigt att bygga om en vanlig landsväg med generösa vägrenar till 2+1-väg med vajerräcke. Att sedan laga räcket efter en olycka blir dyrt.

Hur gick det, Vägverket (eller deras modernare motsvarighet) ville väl att försäkringsbolagen skulle stå för reparationen av räcken vid en olycka, vilket försäkringsbolagen inte höll med om?

De är ett mycket bra alternativ som har räddat många liv där det utan dessa räcken hade varit betydligt värre.
Det är ju tyvärr inte helt felfritt, men vad hade alternativt varit?

Och att de är farliga för motorcyklister är ju bara bullshit, kör man med hjärnan så är de ju inte farligare än ett stålräcke.

De är ett mycket bra alternativ som har räddat många liv där det utan dessa räcken hade varit betydligt värre.

Och att de är farliga för motorcyklister är ju bara bullshit, kör man med hjärnan så är de ju inte farligare än ett stålräcke.

Om man bortser från asfalt som har skamligt dåligt grepp?

Vajerräcken ÄR ett jävla skit! Inte nog med att de strimlar hojåkare. Dessutom hindrar de STORA transporter från att komma fram på vägen. Svensk industri får problem. :( Tack och lov så kan man ofta hitta en äldre, krokig fin väg parallellt med vajervägen. Undviker vajerväg om det bara går. Om det är något jag inte vill så är det att bli inprejad i ett vajerräcke. Usch! :arsele Fyyy! :finger

För att inte tala om alla pissnötter som kör på blankslitna sommardäck och trasslar in sig i vajerräckena så man blir stående i timtal för att blir en kork.
Jag skyr vajervägar som pesten när det är halvpissigt väglag.

På vanliga vägar kan man iaf vända.

Helt rätt stålräcken är nog inte farligare är wireräcken.

Men nu är ju dom inte 10 tals mil långa, jag är inte rädd för mitträcken när jag kör bil men på hoj är dom ett värre gissel än vilt i mitt medvetande.

Men nu är ju vi på MC tydligen ett gissel, nästan större än rattfyllon, så att vägverk, polis och politiker skulle lyssna på vårt "gnäll" är väl obefintligt.

Se att köra med hjärnan hjälper ju till att överleva men 2 kedjebrott och ett par framhjulspunkor och ett gäng olika vilt säger att avsaknaden av räcken (oavsett typ) gör att man sitter och spammar nu.

Mitträcken ska vara kvar utan tvekan, de som sägs emot är för att återföra döden för många bilister. Sen kan de kvitta vad de är för räcken, om de är stålbalkar eller wire.

Innan mitträcken kom så var 21an perstorp-tyringe rena dödsfällan och som jag kommer ihåg de dog minst 1 person per år, och de var inga trevliga olyckor heller då de fick leta kroppsdelar i skogen. När "wiren" kom upp så har vi 1 dödsolycka på den sträckan och de var där de precis tagit slut och de var en singelolycka.

Så på riksvägar ska vi aldrig ta bort de tack.

Mitträcken ska vara kvar utan tvekan, de som sägs emot är för att återföra döden för många bilister. Sen kan de kvitta vad de är för räcken, om de är stålbalkar eller wire.

Innan mitträcken kom så var 21an perstorp-tyringe rena dödsfällan och som jag kommer ihåg de dog minst 1 person per år, och de var inga trevliga olyckor heller då de fick leta kroppsdelar i skogen. När "wiren" kom upp så har vi 1 dödsolycka på den sträckan och de var där de precis tagit slut och de var en singelolycka.

Så på riksvägar ska vi aldrig ta bort de tack.

Ok då låter vi dom vara som dom är, Wireräcken som räddar bilister från att fronta, men som skivar och slår söder oss?

Räcken räddar liv men dom är fan helt galet byggda för oss.

Gör om gör rätt.

Jag föredrog vägarna som de såg ut innan vajer och 2+1 filer året runt. Titta på 2+1 vägarna, de har djupa spår på den delen med en fil. Föga trevligt vid dåligt väder och mörker. 2+1 vägar och vajer är en fattigmanslösning. Men visst räddar det liv eftersom mötesolyckor förhindras i princip helt och hållet, men det begränsar ens manöverutrymme rätt kraftigt om det skulle stå ett hinder mitt på vägen. Tänk er ett havererat fordon eller stort djur.

Jag föredrog vägarna som de såg ut innan vajer och 2+1 filer året runt. Titta på 2+1 vägarna, de har djupa spår på den delen med en fil. Föga trevligt vid dåligt väder och mörker. 2+1 vägar och vajer är en fattigmanslösning. Men visst räddar det liv eftersom mötesolyckor förhindras i princip helt och hållet, men det begränsar ens manöverutrymme rätt kraftigt om det skulle stå ett hinder mitt på vägen. Tänk er ett havererat fordon eller stort djur.

Här har ju dom allvarliga påfartsolykorna och viltorlyckorna med dödlig utgång ökat, kanske bara en slump?

Här har ju dom allvarliga påfartsolykorna och viltorlyckorna med dödlig utgång ökat, kanske bara en slump?

Jag har inte tittat på någon statistik, så jag vet inte hur det ser ut i verkligheten om viltolyckor ökat där det är vajer och 2+1 eller om folk kört på havererade fordon i mörker. Jag kan dock se ett sådant scenario framför mig och fasar lite för det. Känner mig rätt instängd när jag kör på t ex 111 från Helsingborg mot Höganäs. I närheten av påfarten till Mariapark om man kör från Domsten är det väldigt spårigt och har varit ända sedan man byggde om vägen.

"Bussfilen" en bit efter avfarten till Sofiero när man kör mot Domsten där man har ritat en heldragen linje. Kommer man i lagstadgad hastighet så är det ett plötsligt filbyte som gäller om bussen står i vägen. Som sagt rena fattigmanslösningen. Jag vet att det inträffade olyckor på 111 förr, men de är inte eliminerade bara för att man byggde om vägen till 2+1. Nya typer av olycksscenarion har tillkommit. Jag föredrog den som det såg ut tidigare. Numera kör jag hellre genom alla samhällen på väg ut mot Viken än tar 111 även om det tar lite längre tid - oavsett om jag kör bil eller mc. Ska jag vidare ut mot Mölle letar jag mig ut på småvägar.

Jag har inte tittat på någon statistik, så jag vet inte hur det ser ut i verkligheten om viltolyckor ökat där det är vajer och 2+1 eller om folk kört på havererade fordon i mörker. Jag kan dock se ett sådant scenario framför mig och fasar lite för det. Känner mig rätt instängd när jag kör på t ex 111 från Helsingborg mot Höganäs. I närheten av påfarten till Mariapark om man kör från Domsten är det väldigt spårigt och har varit ända sedan man byggde om vägen.

"Bussfilen" en bit efter avfarten till Sofiero när man kör mot Domsten där man har ritat en heldragen linje. Kommer man i lagstadgad hastighet så är det ett plötsligt filbyte som gäller om bussen står i vägen. Som sagt rena fattigmanslösningen. Jag vet att det inträffade olyckor på 111 förr, men de är inte eliminerade bara för att man byggde om vägen till 2+1. Nya typer av olycksscenarion har tillkommit. Jag föredrog den som det såg ut tidigare. Numera kör jag hellre genom alla samhällen på väg ut mot Viken än tar 111 även om det tar lite längre tid - oavsett om jag kör bil eller mc. Ska jag vidare ut mot Mölle letar jag mig ut på småvägar.

Wireräcken och klusterbomber är djävulens påfund...

Ni som är så rädda för att kör in i vajerräckerna, tror ni att det göt mindre ont att kör in i en mötande bil :gnissla

Vajerräcken är bra, dom minskar olyckorna.

Bättre att man själv har ansvar att framför sitt fordon så att man inte kör inte i dom än att bli påkörd av ett rattfyllo eller annat kioskmongo.

Nästan säker på att dom räddar liv på motorcyklister också eftersom många sänker hastigheten eftersom dom ser lite farliga ut.

Ok då låter vi dom vara som dom är, Wireräcken som räddar bilister från att fronta, men som skivar och slår söder oss?

Räcken räddar liv men dom är fan helt galet byggda för oss.

Gör om gör rätt.

Kan du visa en statistik där en motorcyklist ENSAM kör in i vajerräcken? Vad tycker du är för alternativ, stålbalkarna de slänger upp på E22an nu? För på dig känns de som de ska plocka bort de helt och hållet. Bildöden har minskat något fruktansvärt sen mittvajern kom upp så varför vill du öka den?

Säg att vi tar bort allt som stoppar en i mitten, de är bilar på mötande. Och du får din punka just precis när du möter en lastbil, jag ser nog bara död som utgång i båda fallen om man nu kommer i 100 blås.

Nä just det, är man bara lite listig så är det inga problem att krascha in i ett stålräcke. Det fattar ju vem som helst.

Vajerräcken ÄR ett jävla skit! Inte nog med att de strimlar hojåkare. Dessutom hindrar de STORA transporter från att komma fram på vägen. Svensk industri får problem. :( Tack och lov så kan man ofta hitta en äldre, krokig fin väg parallellt med vajervägen. Undviker vajerväg om det bara går. Om det är något jag inte vill så är det att bli inprejad i ett vajerräcke. Usch! :arsele Fyyy! :finger
Och ett stålräcke på samma ställe hade INTE hindrat samma transport menar du?

Är enda anledningen till att du kör krokväg med hojen att slippa vajerräckena så borde du antingen lära dig köra hoj, eller köpa en cab istället... :fakta

Dessutom, det gör i princip lika ont oavsett vad man blir inprejad i, så med hoj ska man inte leka moped och ligga i vägrenen ;)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick