Vem kan bocka 22mm rör?

Thrill

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
Yamaha Sr 400
Behöver göra en ny bakdel till mitt projekt.
Har frågat runt på diverse smides firmor och alla säger nej.
22mm diameter och 1,6mm tjockt.
Ungefär som bilden är.

I stockholms området.
$T2eC16N,!)MFIcT2HQyJBSc3M8SMUw~~60_1.jpg

Last edited:

moddlaren

Guest
iprincip så kan alla rörkrökar firmor vvs dom har samma gods i vattenrören av stål o har handbock till att kröka dessa rör det fixar dom på 5 min o lite kaffebröd:tummenupp

har lånat handbock o krökt massor av sådana rör när jag byggde huset för några år sedan.

mvh

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
iprincip så kan alla rörkrökar firmor vvs dom har samma gods i vattenrören av stål o har handbock till att kröka dessa rör det fixar dom på 5 min o lite kaffebröd:tummenupp

har lånat handbock o krökt massor av sådana rör när jag byggde huset för några år sedan.

mvh

Snabbt jobbat att bocka en sådan på 5minuter:rolleyes:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

mvh

Vem fan bockar järnrör för hand, eller alls?

Inte någon röris väl.:va

Thrill

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
Yamaha Sr 400
Kan tycka att om det hade varit så enkelt så borde någon av dessa
5 smeder jag frågat kunna göra det? Klarar verkligen en vvs firma att bocka svartstål
I den diametern och tjocklek? Ska fråga i veckan!

Tomas_

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Hoj
GSX-R750 -97
Klarar verkligen en vvs firma att bocka svartstål
I den diametern och tjocklek?

Det borde inte vara några större problem för en vvs firma att knäcka röret. Finns ju vattenledningsrör i stål som är 19mm invändigt och 22mm utvändigt :fakta, dvs 22mm rör med 1,5mm gods som motsvarar rätt så bra det rör som du har.. :tummenupp

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kan tycka att om det hade varit så enkelt så borde någon av dessa
5 smeder jag frågat kunna göra det? Klarar verkligen en vvs firma att bocka svartstål
I den diametern och tjocklek? Ska fråga i veckan!

Knappast dom har utrustning för det! Men kolla med någon yrkesskola dom brukar kunna hjälpa till med sådana småjobb

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Det borde inte vara några större problem för en vvs firma att knäcka röret. Finns ju vattenledningsrör i stål som är 19mm invändigt och 22mm utvändigt :fakta, dvs 22mm rör med 1,5mm gods som motsvarar rätt så bra det rör som du har.. :tummenupp

Att använda stålrör är rätt ovanligt ifall man inte har väldigt grov dimension eller höga temperaturer/tryck, numera är det koppar som gäller, vilket det gjort ett tag, och används stålrör brukar man gänga för att sedan gänga på muffen, vinkeln etc på, samt att bockarna brukar max ta 90 grader.
12 och 15mm koppar bockar man, resten brukar vi använda vinklar/böjar till.

Tomas_

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Hoj
GSX-R750 -97
Att använda stålrör är rätt ovanligt ifall man inte har väldigt grov dimension eller höga temperaturer/tryck, numera är det koppar som gäller, vilket det gjort ett tag, och används stålrör brukar man gänga för att sedan gänga på muffen, vinkeln etc på, samt att bockarna brukar max ta 90 grader.
12 och 15mm koppar bockar man, resten brukar vi använda vinklar/böjar till.

Sant, är också fullt medveten om det, vet dock att det finns verktyg för att bocka just dessa vvs rör med..

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Här i Västerås hade jag en firma som tillverkar avgassystem, att bocka 54mm rör åt mig. Du kan ju kolla i med någon sådan firma i ditt område om dom klarar 22mm.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Klart det finns verktyg för att bocka 22mm rör, nu minns jag inte måttet på radien du får, men du får en böj med en radie, och den får du nöja dig med och hoppas att den passar. I ditt fall skulle man få bocka de 2 ca 10gradersbockarna först, men de blir inte lika tvära, och sedan bocka den stora böjen, men den kommer med största sannolikhet bli långt mindre än vad du vill, och dessutom ska man då lyckas räkna ut hur mycket rör den stora böjen kräver så du får till den precis mitt emellan och rätt positionerad jämtemot de två små. Good luck. Du behöver nog en 20 meter rör för att pröva dig fram till det där. Eller nä, det kanske räcker med 5-6 meter, om den som gör det är en jävel på att märka upp allt helt rätt och allt går klockrent för honom/henne.
Annars får du bocka genom att glödga rören och bryta o bända, och då blir det oftast inte heller helt perfekt.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Klart det finns verktyg för att bocka 22mm rör, nu minns jag inte måttet på radien du får, men du får en böj med en radie, och den får du nöja dig med och hoppas att den passar. I ditt fall skulle man få bocka de 2 ca 10gradersbockarna först, men de blir inte lika tvära, och sedan bocka den stora böjen, men den kommer med största sannolikhet bli långt mindre än vad du vill, och dessutom ska man då lyckas räkna ut hur mycket rör den stora böjen kräver så du får till den precis mitt emellan och rätt positionerad jämtemot de två små. Good luck. Du behöver nog en 20 meter rör för att pröva dig fram till det där. Eller nä, det kanske räcker med 5-6 meter, om den som gör det är en jävel på att märka upp allt helt rätt och allt går klockrent för honom/henne.
Annars får du bocka genom att glödga rören och bryta o bända, och då blir det oftast inte heller helt perfekt.

Personligen skulle jag börja med U-bocken för att sedan fixa de två mindre bockarna, känns lättast så.
När man fått till U-bocken lägger man den i ett vägghörn som är 90 grader, mäta utifrån väggen till rören och markerar där man ska placera bocken för att sedan bocka till 10(eller vad det nu är)graderna.

Om du tycker jag är helt dum i huvudet så utmanar jag dig på bockningstävling, fast sker med 15mm koppar för min del, samma princip :krama

Thrill

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
Yamaha Sr 400
Det var det ena smedfirman sade. Att det blir ett visst cc mått.. jag behöver ett specifikt mått dock
Trodde att vem som helst kunde faktiskt. Men det är nog inte så lätt som man tror!

Tomas_

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2013
Hoj
GSX-R750 -97
Personligen skulle jag börja med U-bocken för att sedan fixa de två mindre bockarna, känns lättast så.

Samma ordning skulle jag välja att göra det..

Med tanke på yttermåttet skulle det vara passligt att värma röret och knäcka 180graders böjen runt en axel/grövre rör med dia. 160 så är man ju rätt nära 203mm yttermått.

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Finns att beställa på ebay, sök på cafe racer frame end eller så. Har set ett par olika modeller

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
När man fått till U-bocken lägger man den i ett vägghörn som är 90 grader, mäta utifrån väggen till rören och markerar där man ska placera bocken för att sedan bocka till 10(eller vad det nu är)graderna.

Om du tycker jag är helt dum i huvudet så utmanar jag dig på bockningstävling, fast sker med 15mm koppar för min del, samma princip :krama

Du får inte till de två småböjarna så skarpa med bockverktyg, då gäller värma och knäcka. 203mm radie får du inte heller med 15 bockverktyg. För att bocka stålrör skulle jag föredra hydraulbock, men då går det inte att ta småbockarna först då röret kommer ta i bockmaskinen på ena hållet. 22x1.5 stålrör låter i mina öron som rostfritt, glödgar man det så bränner man kromet och vips så är det inte rostfritt längre. Du skulle dock antagligen vinna en bockningstävling, jag föredrar svetsböjar och att grada dessa :)

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...