iprincip så kan alla rörkrökar firmor vvs dom har samma gods i vattenrören av stål o har handbock till att kröka dessa rör det fixar dom på 5 min o lite kaffebröd
har lånat handbock o krökt massor av sådana rör när jag byggde huset för några år sedan.
mvh
iprincip så kan alla rörkrökar firmor vvs dom har samma gods i vattenrören av stål o har handbock till att kröka dessa rör det fixar dom på 5 min o lite kaffebröd
har lånat handbock o krökt massor av sådana rör när jag byggde huset för några år sedan.
mvh
Klarar verkligen en vvs firma att bocka svartstål
I den diametern och tjocklek?
Kan tycka att om det hade varit så enkelt så borde någon av dessa
5 smeder jag frågat kunna göra det? Klarar verkligen en vvs firma att bocka svartstål
I den diametern och tjocklek? Ska fråga i veckan!
Det borde inte vara några större problem för en vvs firma att knäcka röret. Finns ju vattenledningsrör i stål som är 19mm invändigt och 22mm utvändigt, dvs 22mm rör med 1,5mm gods som motsvarar rätt så bra det rör som du har..
![]()
Att använda stålrör är rätt ovanligt ifall man inte har väldigt grov dimension eller höga temperaturer/tryck, numera är det koppar som gäller, vilket det gjort ett tag, och används stålrör brukar man gänga för att sedan gänga på muffen, vinkeln etc på, samt att bockarna brukar max ta 90 grader.
12 och 15mm koppar bockar man, resten brukar vi använda vinklar/böjar till.
Klart det finns verktyg för att bocka 22mm rör, nu minns jag inte måttet på radien du får, men du får en böj med en radie, och den får du nöja dig med och hoppas att den passar. I ditt fall skulle man få bocka de 2 ca 10gradersbockarna först, men de blir inte lika tvära, och sedan bocka den stora böjen, men den kommer med största sannolikhet bli långt mindre än vad du vill, och dessutom ska man då lyckas räkna ut hur mycket rör den stora böjen kräver så du får till den precis mitt emellan och rätt positionerad jämtemot de två små. Good luck. Du behöver nog en 20 meter rör för att pröva dig fram till det där. Eller nä, det kanske räcker med 5-6 meter, om den som gör det är en jävel på att märka upp allt helt rätt och allt går klockrent för honom/henne.
Annars får du bocka genom att glödga rören och bryta o bända, och då blir det oftast inte heller helt perfekt.
Personligen skulle jag börja med U-bocken för att sedan fixa de två mindre bockarna, känns lättast så.
Personligen skulle jag börja med U-bocken för att sedan fixa de två mindre bockarna, känns lättast så.
När man fått till U-bocken lägger man den i ett vägghörn som är 90 grader, mäta utifrån väggen till rören och markerar där man ska placera bocken för att sedan bocka till 10(eller vad det nu är)graderna.
Om du tycker jag är helt dum i huvudet så utmanar jag dig på bockningstävling, fast sker med 15mm koppar för min del, samma princip![]()
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj