Vem kan bocka 22mm rör?

Thrill

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
Yamaha Sr 400
Problemet är som sagt löst. Och det blev sömlöst! Han skar ut en tjock cirkel i plåt och bockade efter den. Blev riktigt
Bra! 1000 pix med svarvade pluggar att fästa med!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Å fy fan.. 1000kr för en ramloop.. tur man är smed!
Nu får du lägga upp en bild på den skapelsen!

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Å fy fan.. 1000kr för en ramloop.. tur man är smed!
Nu får du lägga upp en bild på den skapelsen!

Tycker du det är hutlöst så antar jag att du jobbar som anställd och inte driver eget :), står man hemma och garagepular så kanske man kan fixa det för halva summan men skall man ha det som levebröd så.....

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Ett hydralrör och en vanlig sketen hydraulbockare löste en liknande loop för mig.
Blir lite veck på insidan när man får göra många omtag, men där är det ju ingen som ser ändå.

Tunna rör kan ibland gå att bocka med endast en ekplanka som hjälpmedel, borra och fasa bara ett lämpligt hål i ena änden på plankan.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nädå jag hade tagit samma pris, kanske mer med tanke på att han fick ta fram nya verktyg. Jag är bara glad att jag kan själv! Och nyfiken på hur otroligt vacker loopen blev!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kul, faktiskt en kille i verkstan idag som svängt ihop ett mothåll för en ramloop till sin sr400 apropå det här. Fin grov rund skiva i alu med ett fräst spår..

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
Kul, faktiskt en kille i verkstan idag som svängt ihop ett mothåll för en ramloop till sin sr400 apropå det här. Fin grov rund skiva i alu med ett fräst spår..

Gjorde en för ett antal år sedan, tog ett lite tjockväggigare rör och värmde med gasen och bockade på frihand efter lös mall, tror ingen reagerat på att den var orund. Ok att den blev lite tyngre men jämfört med vad jag kapade bort på hojen var det försumbart. Bara en sådan alubit kostar ju fläsk om man inte kan tjåla den.....

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Firman han jobbar på skänkte generöst nog den skrotbiten.. :)
Gjorde en för ett antal år sedan, tog ett lite tjockväggigare rör ochres värmde med gasen och bockade på frihand efter lös mall, tror ingen reagerat på att den var orund. Ok att den blev lite tyngre men jämfört med vad jag kapade bort på hojen var det försumbart. Bara en sådan alubit kostar ju fläsk om man inte kan tjåla den.....

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
Firman han jobbar på skänkte generöst nog den skrotbiten.. :)

Saknar när jag hade en grannfirma som hade 4 skrotbingar, svart, rostfritt, aluminium och mässing/koppar. Det var bara att botanisera fritt, lämnade man in lite till fredagsfikat så kunde skrotbingen ofta uppdateras med vad som saknades. Tror tyvärr inte att sådana tider kommer tillbaka.....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati