Vem kan bocka 22mm rör?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Du får inte till de två småböjarna så skarpa med bockverktyg, då gäller värma och knäcka. 203mm radie får du inte heller med 15 bockverktyg. För att bocka stålrör skulle jag föredra hydraulbock, men då går det inte att ta småbockarna först då röret kommer ta i bockmaskinen på ena hållet. 22x1.5 stålrör låter i mina öron som rostfritt, glödgar man det så bränner man kromet och vips så är det inte rostfritt längre. Du skulle dock antagligen vinna en bockningstävling, jag föredrar svetsböjar och att grada dessa :)

Det har du rätt i, kollade inte så himla noga på bilden och la inget fokus på måttet från u-bocken till småbockarna, får man ordning på U-bocken så måttet är rätt så är knäckarna det minsta problemet.
Har faktiskt ingen koll på dimensionerna på stålrör då jag aldrig använder dessa, endast det vanliga, koppar, MA, pva, alu-pex osv..

Edit :
203mm radie får du inte heller med 15 bockverktyg.
Med lite tålamod och tänkande så skulle jag fixa det nog utan problem, bocka, flytta, bocka, flytta osv tills det blir bra :)

Last edited:

Thrill

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
Yamaha Sr 400
Bilden är snodd från ebay annonsen. Fel mått på röret dock.
Om någon vet helt hundra att typ : Göstas mekaniska kan göra detta! så säg gärna till.
Har tyvärr inget hobby garage eller dylikt där jag kan experimentera med att bocka själv..

Söker för övrigt efter hobby garage i sthlm :crash

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Det har du rätt i, kollade inte så himla noga på bilden och la inget fokus på måttet från u-bocken till småbockarna, får man ordning på U-bocken så måttet är rätt så är knäckarna det minsta problemet.
Har faktiskt ingen koll på dimensionerna på stålrör då jag aldrig använder dessa, endast det vanliga, koppar, MA, pva, alu-pex osv..

Rostfria pressrör har samma mått som kopparrör, därför jag gissar på det, övriga stålrör kan man översätta från koppar 15 -21.3, 22 - 26.1, 28-33.7, 35 - 40.x, 42 - 48.3, 54 - 60.3, sen är det samma som koppar med 76, 88, 114, 129 osv osv, ett jävla trassel x) man hade ju kunnat köra 26.1rör o glödga o värma, då blir det åtminstone någorlunda, men då måste man lacka :/
Tålamod? Kan man äta det?

Ts, det senare jag skrev kanske jag kan hjälpa dig med imorgon fm, om du är bra på att ställa in förknasare och jag har en schysst acetylentub på verkstaden.

Last edited:

Thrill

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
Yamaha Sr 400
Rostfria pressrör har samma mått som kopparrör, därför jag gissar på det, övriga stålrör kan man översätta från koppar 15 -21.3, 22 - 26.1, 28-33.7, 35 - 40.x, 42 - 48.3, 54 - 60.3, sen är det samma som koppar med 76, 88, 114, 129 osv osv, ett jävla trassel x) man hade ju kunnat köra 26.1rör o glödga o värma, då blir det åtminstone någorlunda, men då måste man lacka :/
Tålamod? Kan man äta det?

Ts, det senare jag skrev kanske jag kan hjälpa dig med imorgon fm, om du är bra på att ställa in förknasare och jag har en schysst acetylentub på verkstaden.

Det skall lackas! Jätte snällt att du kan hjälpa till! Tyvärr så har jag inte alla grejjer
som jag behöver för att säga de exakta måtten än. Ska kapa bakramen för att mäta cc måttet och göra sitsen.

Så ni förstår vad planen är så kan ni kolla här. http://www.sr500forum.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=8678&start=20

zx9majjen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Hoj
-95, Kawasaki zx9r
Sedan när är rostfritt kromat??

Du får inte till de två småböjarna så skarpa med bockverktyg, då gäller värma och knäcka. 203mm radie får du inte heller med 15 bockverktyg. För att bocka stålrör skulle jag föredra hydraulbock, men då går det inte att ta småbockarna först då röret kommer ta i bockmaskinen på ena hållet. 22x1.5 stålrör låter i mina öron som rostfritt, glödgar man det så bränner man kromet och vips så är det inte rostfritt längre. Du skulle dock antagligen vinna en bockningstävling, jag föredrar svetsböjar och att grada dessa :)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Sedan när är rostfritt kromat??

Kromet är lite vad som gör det rostfritt... Tillsätt molyden så blir det syrafast och ännu dyrare.
Ta gärna en titt på vad rostfri svetstråd innehåller, Cr Ni Mo står det åtminstone på de jag använt de senaste 6 åren.

Last edited:

moddlaren

Guest
inte just den modellen jag brukar få låna av en kompis på bravida o ja det är handjagare för 22 stål vattenlednins rör som jag använder till stingers så jag vet att det är relativt enkelt att göra det.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
inte just den modellen jag brukar få låna av en kompis på bravida o ja det är handjagare för 22 stål vattenlednins rör som jag använder till stingers så jag vet att det är relativt enkelt att göra det.

Då är det tunnväggiga rostfria vi syftar på?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Som sagt, hydroscand klarar inte av det då kröken blir oftast för tajt för deras maskiner.
Lokala smeden försökte göra det åt mig när jag var med.. 90 grader är inga bekymmer, men att få till en 180 graders "loop" var klippt omöjligt i deras kröke, för när vi började närma os så blev det oftast ett knäck i böjen.

Själv slutade med att jag beställde från Australien av popbang classics. Det blev ju en svindyr rörbit.. Men orkade inte fippla med att svetsa ihop 90grader böjar. (kan inte svetsa)

nillekmx

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2013
Hoj
KTM 1290 SA-15 och KTM 690 Enduro-10 Hva Drömbåge Sport-54a Hva Mod 30-53a
Tjena !
Hör med Patentbädd i Bankeryd.
Dom är duktiga på rörbockning. :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...