Ligga i kurvorna… Vad blev fel?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vet att man inte bör utöva detta i trafiken men det gick fan inte o motstå ett försök. Men varför blev de så hackigt för mig? känner mitt i de hela när jag är påväg ner att hojen "faller" o ja får snabbt korrigera och då var det nerlägget (hela vägen till knät) förstört :mad:

https://www.youtube.com/watch?v=2T8EnCx0YZ0

Kolla gärna om ni vill så ser ni hur det ser ut för mig

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Du försöker ju ha mer nedlägg än farten kräver! Kör fortare!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du försöker ju ha mer nedlägg än farten kräver! Kör fortare!

Misstänkte det hade med fart o göra. kan man göra nerlägg i den hastigheten eller finns det någon slags "undre gräns" för vad som är möjligt, anl. till varför man inte drar på för mkt (just idag när jag körde) var ju mina medtrafikanters närvaro, lite respekt har jag än :krama

Vissa rondeller gör så där, prova en annan.

Okej, den rondellen har alltid känts på ett sådant sätt att man lägger sig automatiskt i den, det är ju så att jag gör nerlägget samtidigt som det blir "uppförsbacke" så rondellen är väl allt annat än horisontell

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det kan vara bättre att jobba med tyngdpunktsförflyttningar av överkroppen istället för att öka lutningen på hojen.Det ger bättre väggrepp och större möjligheter att dra på gas tidigare i utgången av kurvor. Att öka gaspådraget krafigt med nedlutad hoj riskerar att bakhjulet släpper och orsakar en highsider. Det speciellt viktigt på motorstarka sporthojar som saknar tractioncontrol.

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det kam vara bättre att jobba med tyngdpunkt förflyttningar av överkroppen istället för att öka lutningen på hojen.Det ger bättre väggrepp och större möjligheter att dra på gas tidigare i utgången på kurvor. Att öka gaspådraget krafigt med nedlutad hojj riskerar bakhjulet släpper och orsakar en highsider. Det speciellt viktigt på motorstarka sporthojar som saknar tractioncontrol.

Det där får jag dra till en bana o öva, känns inte riktigt rätt o öva det i trafik. vill mest få in känslan att gå ner lågt så man inte blir rädd om man tvingas göra det någon gång för o rädda sitt skin (man råkade ha för mkt fart i kurvan osv). vill helt enkelt få mer känsla för mer "kraftfulla" svängar med högre fart, sedan ser de ju ballt ut på video oxå ;) men det är en annan sak :yoparty

Någon som tycker något i min fotplacering med mera ser dumt ut? bomba med kritik, jag tål det ^^

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Någon som tycker något i min fotplacering med mera ser dumt ut? bomba med kritik, jag tål det ^^

jag är hemskt ledsen .... men man lär sig inte åka hoj på ett forum !

ta en bandag och sätt igång och börja nöta däck så ska du se att så småningom så kommer de där långa fina armbågs-skrapen som Márquez

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Att försöka trycka ned knät på gata är bara så jävla dumt om du frågar mig.
Finns sällan landsvägar där man kan trycka på sådär mycket, för att inte tala om hårda räcken, mötande trafik, smala vägar, mm.

Anmäl dig till bandagar med smc så får du grunderna. Eller vanlig bandag med instruktörer.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Tänk inte på nedlägg. Tänk på spårval, öka farten allteftersom du blir tryggare. Rätt va det är så hänger du på insidan av hojen och skrapar knä med framhjulet i luften under full acceleration.
Inget självändamål med lutningen. Det är farten som är viktig. Lutningen blir en naturlig följd av fart.
Kontentan blir att du kör för sakta. Men åk till en bandag och öva istället för i trafiken.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Att försöka trycka ned knät på gata är bara så jävla dumt om du frågar mig.
Finns sällan landsvägar där man kan trycka på sådär mycket, för att inte tala om hårda räcken, mötande trafik, smala vägar, mm.

Anmäl dig till bandagar med smc så får du grunderna. Eller vanlig bandag med instruktörer.

Finns det vanliga bandagar för SMC där inte försäkring gäller och som inte kräver någon form av förutbildning inom deras system då jag inte kan boka detta (tror jag iaf) ? Jag tror inte mitt utländska försäkrings bolag täcker deras vanliga trafikövningar. Det är möjligt att dom täcker men jag har då ingen aning om vad som exakt står i dokumentet då min polska, särskilt juridisk inte är bra

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
labba lite med lufttrycket fram .2 hg mindre fram ,kan göra att känslan att falla in i kurvan upphör
(platt bakdäck ? samma oroliga känsla)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
labba lite med lufttrycket fram .2 hg mindre fram ,kan göra att känslan att falla in i kurvan upphör
(platt bakdäck ? samma oroliga känsla)

aha. tanken är så att däcket blir lite "plattare" då det är mindre tryck som försöker hålla det runt. Tänkte inte så. har "ganska" mkt tryck i däcken. 2.5 bar i båda. vilket är iprincip i mitten mellan min och max tryck (står något på sidan att om hojen max-lastas i vikt, 2.8 bar. och minimum 2.2 eller 2.3 något).

Bakdäck var "platt-aktigt" när jag köpte hojen, mkt gummi kvar. nu är det rundare (stolt) men det som tidigare ägare slet på raksträckorna kanske fortfarande påverkar däckets form (försöker ligga så ofta och mkt jag kan för o slita på sidorna, så därav inte lika platt som när jag köpte det).

Har för övrigt ett helt nytt micheline PP 2CT liggandes (tillverkat i år) men nuvarande backdäck har väl kanske 5-6mm mönster kvar (minst) så det känns så himla fel o byta det.

OBS. 2.5 bar hade däcken när det var ca 10-12 grader ute, nu har vi omkring 20+ hela tiden så det kanske har ökat pytte lite i däcktryck pga värme, men troligen försumbart?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Du kör för sakta.

Hade du för övrigt inte en liknande tråd uppe för någon vecka sen där vi avrådde dig från att försöka lära dig rejsing på allmän väg?

Hursomhelst, lösning finner du inom; gaskontroll, geometri, fjädring och däck.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Finns det vanliga bandagar för SMC där inte försäkring gäller och som inte kräver någon form av förutbildning inom deras system då jag inte kan boka detta (tror jag iaf) ? Jag tror inte mitt utländska försäkrings bolag täcker deras vanliga trafikövningar. Det är möjligt att dom täcker men jag har då ingen aning om vad som exakt står i dokumentet då min polska, särskilt juridisk inte är bra
SMC kör kursdagar steg 1-4 eller licensträning steg 6. Steg 5 är ett engångstillfälle(för de flesta) inför steg 6. SMC på storbana kräver såvitt jag vet medlemskap...

Vill du panga så finns det andra arrangörer. Det finns ett helt gäng trådar som gör mer eller mindre mycket reklam för såna...

Och så till slut...

Snälla försök inte sånt här på gata! :Bugar Sluta. För din skull och för de som måste ta hand om dig.
Det finns liksom ingenstans att ta vägen när det inte går bra...och det gör det förr eller senare.:(

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du kör för sakta.

Hade du för övrigt inte en liknande tråd uppe för någon vecka sen där vi avrådde dig från att försöka lära dig rejsing på allmän väg?

Hursomhelst, lösning finner du inom; gaskontroll, geometri, fjädring och däck.

men jag kör ju på en racebana :O den kallas polen…
skämt o sido

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...