Ligga i kurvorna… Vad blev fel?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
men jag kör ju på en racebana :O den kallas polen…
skämt o sido
Rondeller är kanske en av dom sämsta platserna att träna kurvtagning på.. Väggreppet kan förändras på en minut när ett fordon släpper ut lite diesel.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
SMC kör kursdagar steg 1-4 eller licensträning steg 6. Steg 5 är ett engångstillfälle(för de flesta) inför steg 6. SMC på storbana kräver såvitt jag vet medlemskap...

Vill du panga så finns det andra arrangörer. Det finns ett helt gäng trådar som gör mer eller mindre mycket reklam för såna...

Och så till slut...

Snälla försök inte sånt här på gata! :Bugar Sluta. För din skull och för de som måste ta hand om dig.
Det finns liksom ingenstans att ta vägen när det inte går bra...och det gör det förr eller senare.:(

Sedan spelar nog det där med polskt försäkringsbolag in med. För nog kan man få köra fort nog att knäskrapa med SMC. Man får ju till och med lära sig att hänga av korrekt med SMC. :hihi och med farten så kommer knäskrapet automagiskt när man hänger av rätt.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Rondeller är kanske en av dom sämsta platserna att träna kurvtagning på.. Väggreppet kan förändras på en minut när ett fordon släpper ut lite diesel.
+1 på det. Ett par revben, ett kopplingshandtag och en växelspak senare fick jag lära mig detta den hårda vägen.. asfalt är visst hårt även i typ 30..

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Har TS kontaktat SMC kansli och diskuterat frågan angående försäkringen. Det räcker att trafikförsäkringen gäller för att SMC skall tillåta att du deltar i steg 1 - 4.

En bandagsarrangör med gott ryckte är Actionpics, dom har duktiga föråkare som kan visa dig olika moment. Flera av dom förarna är smc instruktörer eller har en bakgrund inom roadracing.

En annan variant är att gå en licenskurs och sedan delta i steg 6.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Man saknar onekligen den gamla goda tiden då knäskrap var kung, och något som uppmuntrades till..

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har TS kontaktat SMC kansli och diskuterat frågan angående försäkringen. Det räcker att trafikförsäkringen gäller för att SMC skall tillåta att du deltar i steg 1 - 4.

En bandagsarrangör med gott ryckte är Actionpics, dom har duktiga föråkare som kan visa dig olika moment. Flera av dom förarna är smc instruktörer eller har en bakgrund inom roadracing.

En annan variant är att gå en licenskurs och sedan delta i steg 6.

Det är lite det jag är ute efter, en bandag med utbildning. dvs inte trafikövning utan öva för att verkligen köra på bana, men vilka kan man vända sig till inom "rimligt" avstånd till Göteborg? 2-3tusen kr per tillfälle är väl normalt pris har jag fått för mig.
Skall googla på Actionpics nu dock :) men andra?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
men jag kör ju på en racebana :O den kallas polen…
skämt o sido

Det är lite det jag är ute efter, en bandag med utbildning. dvs inte trafikövning utan öva för att verkligen köra på bana, men vilka kan man vända sig till inom "rimligt" avstånd till Göteborg? 2-3tusen kr per tillfälle är väl normalt pris har jag fått för mig.

Alltså ursäkta mig lite men du tänker åka till Sverige för att åka bana istället för Polen eller varför inte Tyskland?
Jag inbillar mig att det ska vara billigare där.

Utbildning är jättebra men även om någon säger exakt vad du ska göra måste du fortfarande träna vilket innebär köra. Har du ett hum om hur du ska sitta är det bara att köra annars finns det hur mycket som helst på Youtube om det. När du sedan blir snabb så skrapar du mindre.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Alltså ursäkta mig lite men du tänker åka till Sverige för att åka bana istället för Polen eller varför inte Tyskland?
Jag inbillar mig att det ska vara billigare där.

Utbildning är jättebra men även om någon säger exakt vad du ska göra måste du fortfarande träna vilket innebär köra. Har du ett hum om hur du ska sitta är det bara att köra annars finns det hur mycket som helst på Youtube om det. När du sedan blir snabb så skrapar du mindre.

problemet är 35 mil dit, kommer få köra hojen dit och hem samt alla studier, det är ju nästan bara under sommar lovet jag har tid för sådana utflykter. Det finns en Gocart/supermotard bana 13 mil här ifrån som jag funderar på att besöka just bara för att få göra något på en visserligen liten bana (kanske max 150 på rakorna)

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
problemet är 35 mil dit, kommer få köra hojen dit och hem samt alla studier, det är ju nästan bara under sommar lovet jag har tid för sådana utflykter. Det finns en Gocart/supermotard bana 13 mil här ifrån som jag funderar på att besöka just bara för att få göra något på en visserligen liten bana (kanske max 150 på rakorna)
Är det tillräckligt tvärt och trångt i böjarna så är "kanske max 150 på rakorna" fort nog....:rolleyes:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är det tillräckligt tvärt och trångt i böjarna så är "kanske max 150 på rakorna" fort nog....:rolleyes:

jag såg någon video där någon körde en ER6F och kom upp i ca 120 på banan :) tänkte med min hoj så kanske 30 extra inte är så problematiskt, och då låg han verkligen inte i kurvorna utan körde ganska lugnt o sansat

EDIT: Det är kurvorna jag jagar :D rakorna är inte syftet med att åka dit för min del ;)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Nu är inte smc AK kurserna några klassiska trafik övningar med konbanor och bromsövningar. Det är en avancerad körutbildning i ganska högt tempo beroende på fart grupp. Jag gissar att du passar rätt bra i gul grupp i steg 1 Då känner du om skall gå upp till blå grupp i steg 2

Smc fart grupper är

Grön lugn
Gul medel
Blå medel snabb
Röd snabb

Hos flera bandagsarrangörer är skinnställ ett krav. Hos smc är även textilställ godkänt.

Falkenberg Mk kommer ha en kvällskörning med gathojar den 17 juni.

På Kinnekulle kommer även andra än actionpics att arrangera bandagar. Bandagar arrangeras även på Knutstorp. På Gelleråsen arrangeras flera bandagar bl.a under bikeweek.

Last edited:

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Nu är det faktiskt så att första gången jag knäskrapade var i just en rondell. OCH det är lite som spärren vid balanspunkten vid bakhjulskörning. Hitta en bra rondell och åk några varv och lägg ner den mer och mer och tillslut kommer du få ner knät (tänk på att få upp tillräckligt med värme i däcken). Sedan när du kör som "vanligt" på landsvägen tänk inte så mycket på skrapa i knät för då går de nästan långsammare. Jag knäskrapade första gången i just en rondell efter några varv och sedan vart det ca 50 knäskrap den dagen på landsvägar (spärren försvann). Men sedan vissa gånger koncentrerade jag mig så mycket på knäskrap att jag körde långsammare än vanligt. Dock tycker jag att det är bra att få bort den där "spärren" av första knäskrapet så hitta en bra rondell och dra några varv.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
jag såg någon video där någon körde en ER6F och kom upp i ca 120 på banan :) tänkte med min hoj så kanske 30 extra inte är så problematiskt, och då låg han verkligen inte i kurvorna utan körde ganska lugnt o sansat

EDIT: Det är kurvorna jag jagar :D rakorna är inte syftet med att åka dit för min del ;)
Jag tror din höj passar bättre på stor bana än gokartbana. Hojtypen har en körställning som enbart blir jobbig på gokartbanor. Streethojar och särskilt motardhojar passar utmärkt på gokartbanor. Din höj behöver 100 + för att bli trivsam.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Grön lugn
Gul medel
Blå medel snabb
Röd snabb
Är detta de vanliga grupperna som kräver trafik försäkring eller riktig bankörning?

Nu är det faktiskt så att första gången jag knäskrapade var i just en rondell.
Jag körde en "kurs" där vi körde på avstängt område med konor o nötade cirklar och hade en race instruktör som ledare "en elev per tillfälle" så då fick jag ner knäna på en SV650 och skall ta en kurs till. vill påstå att min GSXR känns mycket mer stabil än V2an i gasen och även nerlägg. skall ta en till "lektion" med samma kille på samma ställe för o filma lite osv o slänga upp en rulle på hur kursen är (200kr för 75minuters övning med instruktör som "skriker en i örat om minsta fel man gör, eller när man gör rätt"). En sådan video lovar jag kommer upp här på sidan så får ni avgöra själv vad ni tycker om det hela hehe :)

Jag tror din höj passar bättre på stor bana än gokartbana. Hojtypen har en körställning som enbart blir jobbig på gokartbanor. Streethojar och särskilt motardhojar passar utmärkt på gokartbanor. Din höj behöver 100 + för att bli trivsam.
Instämmer dock med farten. den är svår o hålla sig till låga hastigheter på (det går utmärkt o köra långsamt men det är sällan man håller igen…)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Alla grupper oavsett färg i steg 1-4 kräver trafikförsäkring.

Jag skulle rekommendera Actionpics på Kinnekulle i Juli, där verkar det finnas platser kvar i lugn/ medel grupp. Banan är ett mellanting mellan en stor bana och en gokartbana med mycket spännande kurvor. Banan har dock ingen banlicens för roadracing tävlingar eftersom den har för små avåkningszoner. Men som utbildnings bana i medelhöga farter är den lärorik och rolig. Titta gärna på filmklipp från banan.

Anderstorp var däremot fullbokad med Actionpics i juni. Det är en högfartsbana som har haft både roadracing VM och formel 1 tävlingar på 70 talet. Men det är historia. Den banan innehåller fyra karuseller som är 180 grader samt fyra vanliga kurvor. Banan är drygt 4 km lång och en startbana som ena raksträckan. Där når 1000 cc superbike farter på närmare 300 km/h som följs av bromsning till c.a 100 km/h genom en skarp kurva.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa