Rondeller är kanske en av dom sämsta platserna att träna kurvtagning på.. Väggreppet kan förändras på en minut när ett fordon släpper ut lite diesel.men jag kör ju på en racebana :O den kallas polen…
skämt o sido
Last edited:
Rondeller är kanske en av dom sämsta platserna att träna kurvtagning på.. Väggreppet kan förändras på en minut när ett fordon släpper ut lite diesel.men jag kör ju på en racebana :O den kallas polen…
skämt o sido
SMC kör kursdagar steg 1-4 eller licensträning steg 6. Steg 5 är ett engångstillfälle(för de flesta) inför steg 6. SMC på storbana kräver såvitt jag vet medlemskap...
Vill du panga så finns det andra arrangörer. Det finns ett helt gäng trådar som gör mer eller mindre mycket reklam för såna...
Och så till slut...
Snälla försök inte sånt här på gata!Sluta. För din skull och för de som måste ta hand om dig.
Det finns liksom ingenstans att ta vägen när det inte går bra...och det gör det förr eller senare.![]()
+1 på det. Ett par revben, ett kopplingshandtag och en växelspak senare fick jag lära mig detta den hårda vägen.. asfalt är visst hårt även i typ 30..Rondeller är kanske en av dom sämsta platserna att träna kurvtagning på.. Väggreppet kan förändras på en minut när ett fordon släpper ut lite diesel.
Har TS kontaktat SMC kansli och diskuterat frågan angående försäkringen. Det räcker att trafikförsäkringen gäller för att SMC skall tillåta att du deltar i steg 1 - 4.
En bandagsarrangör med gott ryckte är Actionpics, dom har duktiga föråkare som kan visa dig olika moment. Flera av dom förarna är smc instruktörer eller har en bakgrund inom roadracing.
En annan variant är att gå en licenskurs och sedan delta i steg 6.
men jag kör ju på en racebana :O den kallas polen…
skämt o sido
Det är lite det jag är ute efter, en bandag med utbildning. dvs inte trafikövning utan öva för att verkligen köra på bana, men vilka kan man vända sig till inom "rimligt" avstånd till Göteborg? 2-3tusen kr per tillfälle är väl normalt pris har jag fått för mig.
Skall googla på Actionpics nu dockmen andra?
Vissa rondeller gör så där, prova en annan.
Man saknar onekligen den gamla goda tiden då knäskrap var kung, och något som uppmuntrades till..
Alltså ursäkta mig lite men du tänker åka till Sverige för att åka bana istället för Polen eller varför inte Tyskland?
Jag inbillar mig att det ska vara billigare där.
Utbildning är jättebra men även om någon säger exakt vad du ska göra måste du fortfarande träna vilket innebär köra. Har du ett hum om hur du ska sitta är det bara att köra annars finns det hur mycket som helst på Youtube om det. När du sedan blir snabb så skrapar du mindre.
Är det tillräckligt tvärt och trångt i böjarna så är "kanske max 150 på rakorna" fort nog....problemet är 35 mil dit, kommer få köra hojen dit och hem samt alla studier, det är ju nästan bara under sommar lovet jag har tid för sådana utflykter. Det finns en Gocart/supermotard bana 13 mil här ifrån som jag funderar på att besöka just bara för att få göra något på en visserligen liten bana (kanske max 150 på rakorna)
Är det tillräckligt tvärt och trångt i böjarna så är "kanske max 150 på rakorna" fort nog....![]()
Nu är inte smc AK kurserna några klassiska trafik övningar med konbanor och bromsövningar. Det är en avancerad körutbildning i ganska högt tempo beroende på fart grupp. Jag gissar att du passar rätt bra i gul grupp i steg 1 Då känner du om skall gå upp till blå grupp i steg 2Det är lite det jag är ute efter, en bandag med utbildning. dvs inte trafikövning utan öva för att verkligen köra på bana, men vilka kan man vända sig till inom "rimligt" avstånd till Göteborg? 2-3tusen kr per tillfälle är väl normalt pris har jag fått för mig.
Skall googla på Actionpics nu dockmen andra?
Jag tror din höj passar bättre på stor bana än gokartbana. Hojtypen har en körställning som enbart blir jobbig på gokartbanor. Streethojar och särskilt motardhojar passar utmärkt på gokartbanor. Din höj behöver 100 + för att bli trivsam.jag såg någon video där någon körde en ER6F och kom upp i ca 120 på banantänkte med min hoj så kanske 30 extra inte är så problematiskt, och då låg han verkligen inte i kurvorna utan körde ganska lugnt o sansat
EDIT: Det är kurvorna jag jagarrakorna är inte syftet med att åka dit för min del
![]()
Är detta de vanliga grupperna som kräver trafik försäkring eller riktig bankörning?Grön lugn
Gul medel
Blå medel snabb
Röd snabb
Jag körde en "kurs" där vi körde på avstängt område med konor o nötade cirklar och hade en race instruktör som ledare "en elev per tillfälle" så då fick jag ner knäna på en SV650 och skall ta en kurs till. vill påstå att min GSXR känns mycket mer stabil än V2an i gasen och även nerlägg. skall ta en till "lektion" med samma kille på samma ställe för o filma lite osv o slänga upp en rulle på hur kursen är (200kr för 75minuters övning med instruktör som "skriker en i örat om minsta fel man gör, eller när man gör rätt"). En sådan video lovar jag kommer upp här på sidan så får ni avgöra själv vad ni tycker om det hela heheNu är det faktiskt så att första gången jag knäskrapade var i just en rondell.
Instämmer dock med farten. den är svår o hålla sig till låga hastigheter på (det går utmärkt o köra långsamt men det är sällan man håller igen…)Jag tror din höj passar bättre på stor bana än gokartbana. Hojtypen har en körställning som enbart blir jobbig på gokartbanor. Streethojar och särskilt motardhojar passar utmärkt på gokartbanor. Din höj behöver 100 + för att bli trivsam.
Ligga trådarna är dom bästa![]()
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |