Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En annan bieffekt är att du kan bli 4.7% mer laglig, beroende på var din hastighetsmätare läser av hastigheten![]()
Den enda faktorn i det som faktiskt medför bättre acceleration är att ett mindre däck väger mindre och därför blir den roterande massan mindre. Det medför att man minskar mängden rörelseenergi som man tillför som inte blir faktisk acceleration. Dock är den skillnaden ytterst marginell.
Vikten i kombination med hur nära rotationscentrum massan är fokuserad, säger jag bara
http://hpwizard.com/rotational-inertia.html
Har ni upplevt att mindre däck har gjort att er mc accelererar snabbare/bättre?
Jag har haft ett par 200/55 och körde sedan med ett par 190/50. Jag upplevde att motorcykeln blev rappare med dom mindre däcken.
Om du accelererar snabbare med 190/50 så måste du nog lägga lite tid på att träna starter...?
200/55 har rimligtvis en större kontaktyta mot marken jämfört med 190/50 och därmed bättre grepp, vilket bör innebära bättre acceleration då det kombineras med en såpass effektstark motorcykel som en 1290...?
Kort sagt - om du har bättre acceleration med 190/50 så utnyttjar du inte greppet hos 200/55 till fullo.
Egentligen är ju det enda som påverkar accelerationen hästkrafterna, mer hästar = mer acceleration.
Att ändra på hjulets omfång ändrar bara vridmomentet, men hästkrafterna förblir samma.
Du kan däremot förändra accelerationen på specifika växlar i specifika hastigheter eftersom att du befinner dig på olika varvtal.
Vridmoment och effekt är inte samma storhet. Ex: En trampcyklist genererar ungefär samma vridmoment som en SuperDuke-motor, men < 1/100 av effekten.nu hänger jag inte med...om man ändrar Nm (vridmomentet) så ändras ju antal Watt, som i sin tur är samma sak som hästkrafter...dom mäter samma storhet...
Kontaktytan bestäms av lufttrycket, inte av däckbredden....200/55 har rimligtvis en större kontaktyta mot marken jämfört med 190/50...
Vridmoment och effekt är inte samma storhet. Ex: En trampcyklist genererar ungefär samma vridmoment som en SuperDuke-motor, men < 1/100 av effekten.
Den enklaste modellen jag kan komma på är denna:
Rörelseenergin definieras som: E=m*v^2/2
Energin vi trycker in i systemet kan definieras som E=P*t
Om vi sätter uttrycken lika, och flyttar om variablerna lite, får vi: t*(P/m)=v^2/2
Tiden(t) kan vi inte göra nå't åt (den kommer att rulla, oavsett om vi vill det eller ej),
det vi kan göra nå't åt är förhållandet P/m.
M.a.o. om vi vill öka hastigheten (accelerera); 'skall vi öka effekten (P) eller minska massan (m).
Tilläggsfundering: skulle en ned - eller uppväxling av bromsskivorna mot naven ge bättre bromsfunktion?
Nu kanske du bara trollar men större diameter på skivan ger ju bättre bromskraft än en mindre, med nackdelen att den större skivan ökar den ofjädrade vikten.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |