Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Den där videon hade jag också mycket hjälp av första gången... Eller nja... andra gången när jag började fatta. Första gången var det ungefär som denna tråden och det slutade med att jag åkte till en däckverkstad som fick kränga på det nya däcket.

Men en rätt viktig detalj är de där fälgkantskydden han använder. Lyckades hitta såna till slut och de är ljusår bättre än de där sorgliga vita med snöre som biltema m.fl. säljer och som bara hoppar ur och genererar en massa svordomar innan de till slut går sönder
Precis! Det är också MotionPro som tillverkar de blåa, och jag är ingen superfan av MotionPro generellt, med de skydden är grymma, jag har två sådana.

Samma gäller däckjärnen BeadPro från MotionPro. De finns i en kortare variant för "äventyraren" tror Bret Tcaks kör med dem, och de är populära bland alla med äventyrshoj. De jag har är de längre i stål, och jag tror de är mycket mer lättarbetade. Jag har ändå inte med mina däckjärn i fält, där går min gräns. Lite mer hävstång, lite bättre med svagt fjädrande järn.
 
Budget och tid för bytet:

Tid: 30,5h totalt, effektiv tid ~4-5h.
Budget:

900:- (Däck räknas ej med)
899:- Däckbalanserare
1299:- Kompressor
199:- Munstycke
39:- Däckjärn
39:- Däckjärn
49:- Ventilverktyg
249:- Balansvikter

Totalt: 2773:- SEK.

Däckbyte kostar med lös fälg ca 350SEK.

Måste byta 8 st däck för att få detta kalas att gå even steven.
 
Kommer ihåg första gången jag skulle kränga däck på crossen låg genomsvettig på källargolvet och däckjärnen flög omkring. Nu kränger jag med mouse slang på några minuter. När man väl fått in tekniken så går det lättare än man kan tro. Men det tror man inte första gångerna
 
Kommer ihåg första gången jag skulle kränga däck på crossen låg genomsvettig på källargolvet och däckjärnen flög omkring. Nu kränger jag med mouse slang på några minuter. När man väl fått in tekniken så går det lättare än man kan tro. Men det tror man inte första gångerna
Jaaa, jag har för mig att jag lyckades skjuta ett däckjärn i väggen första gången. Jag var iaf smart nog att inte ha mitt ansikte framför.
Nu går det rätt lätt att kränga däck efter att ha gjort det. Det värsta är när man får nån gammal hoj med 12 år gamla stenhårda puckar på som bara inte vill av från fälgen.
 
För 12 år sedan när jag höjde min volvo och skulle på med större däck så tänkte jag att det kunde jag nog göra själv istället för att åka iväg och betala någon annan för det. Så jag meckade ihop en liten jigg på en lastpall för att pressa av dom, sen är det inga problem att kränga av eller på. Typ samma princip för MC däck också. Sen visade jag farsan hur man gjorde och sedan dess har vi bytt däck för hand på alla bilarna i familjen själv hemma.

 
Budget och tid för bytet:

Tid: 30,5h totalt, effektiv tid ~4-5h.
Budget:

900:- (Däck räknas ej med)
899:- Däckbalanserare
1299:- Kompressor
199:- Munstycke
39:- Däckjärn
39:- Däckjärn
49:- Ventilverktyg
249:- Balansvikter

Totalt: 2773:- SEK.

Däckbyte kostar med lös fälg ca 350SEK.

Måste byta 8 st däck för att få detta kalas att gå even steven.
Glöm inte att du har roat ett forum kungligt också, och det är ju ovärderligt :rock
 
För 12 år sedan när jag höjde min volvo och skulle på med större däck så tänkte jag att det kunde jag nog göra själv istället för att åka iväg och betala någon annan för det. Så jag meckade ihop en liten jigg på en lastpall för att pressa av dom, sen är det inga problem att kränga av eller på. Typ samma princip för MC däck också. Sen visade jag farsan hur man gjorde och sedan dess har vi bytt däck för hand på alla bilarna i familjen själv hemma.

Du får det att se smidigt ut, då är det bildäck också! Bra jobbat!
 
Kul att du fått på däcket och bjudit på dig själv, har dock en fråga.

Vad var lösningen på problemet, nog mycket öl för att öka på modet eller sprayflaskan med smörjning? Detta kan ju vara av stor betydelse för andra med att underlätta däckkrängandet, det är ju bra att veta om man direkt ska börja med en 10-12 öl innan man alls gör några försök😉
 
Kul att du fått på däcket och bjudit på dig själv, har dock en fråga.

Vad var lösningen på problemet, nog mycket öl för att öka på modet eller sprayflaskan med smörjning? Detta kan ju vara av stor betydelse för andra med att underlätta däckkrängandet, det är ju bra att veta om man direkt ska börja med en 10-12 öl innan man alls gör några försök😉
Tack så mycket och just jävlar, glömde ju berätta vad jag upplevde lösa problemet. Här kommer min analys:

Jag använde sprutan med såpa för att först spruta på kanterna på däcket och sprutade då mycket på själva däcket ovanför fälgen på sidan. I ett youtubeklipp och även här påpekades vikten av att smörja. Så jag fick göra följande:

1: i med mera yes i blandningen. Istället för några droppar tidigare tod jag 2-3cl yes med vatten.
2: sedan tryckte jag ihop däcket så jag kunde smörja inuti fälgen och långt inne på däcket, precis där det ska hoppa över den inre kanten.
3: Att sitta på däcket gjorde att jag initialt kunde fylla det från början.
4: studsa däcket när man fyller hjälpte också.
5: Sedan att då fylls på runt 5bar. Jag var övertygad om att däcket skulle explodera vid 3bar men detta är ju helt felaktigt.

Så skulle jag göra om detta moment idag så är jag övertygad om att jag hade löst det under 1,5h. :)

Men också stort tack till alla i tråden. Det är mer detaljer än vad man tror vid ett däckbyte.
 
Tack så mycket och just jävlar, glömde ju berätta vad jag upplevde lösa problemet. Här kommer min analys:

Jag använde sprutan med såpa för att först spruta på kanterna på däcket och sprutade då mycket på själva däcket ovanför fälgen på sidan. I ett youtubeklipp och även här påpekades vikten av att smörja. Så jag fick göra följande:

1: i med mera yes i blandningen. Istället för några droppar tidigare tod jag 2-3cl yes med vatten.
2: sedan tryckte jag ihop däcket så jag kunde smörja inuti fälgen och långt inne på däcket, precis där det ska hoppa över den inre kanten.
3: Att sitta på däcket gjorde att jag initialt kunde fylla det från början.
4: studsa däcket när man fyller hjälpte också.
5: Sedan att då fylls på runt 5bar. Jag var övertygad om att däcket skulle explodera vid 3bar men detta är ju helt felaktigt.

Så skulle jag göra om detta moment idag så är jag övertygad om att jag hade löst det under 1,5h. :)

Men också stort tack till alla i tråden. Det är mer detaljer än vad man tror vid ett däckbyte.
Tack för beskrivning! Har själv kämpat med däckbyte några gånger (nuförtiden lämnar jag oftast bara in det…), så vet vad du tampats med.

Angående smörja så har jag fått riktigt bra resultat med de-icing spray som man kan spraya på frostiga rutor på bilen.

 
Största utmaningen är ju helt klart att få luften att "greppa" både initialt samt att kunna trycka så högt så däcket sätter sig / poppar. Själva bytet av däcket är inte så svårt, iaf andra gången då man lär sig mycket av första bytet. 😀

Ska lätt fixa ett skruvstäd och göra som ett inlägg tidigare för att lossa gamla däcken. Riktigt smart.
 
Största utmaningen är ju helt klart att få luften att "greppa" både initialt samt att kunna trycka så högt så däcket sätter sig / poppar. Själva bytet av däcket är inte så svårt, iaf andra gången då man lär sig mycket av första bytet. 😀

Ska lätt fixa ett skruvstäd och göra som ett inlägg tidigare för att lossa gamla däcken. Riktigt smart.
Sitt nu inte här o knappa på datorn - ut å kör med dig :)
 
Tack så mycket och just jävlar, glömde ju berätta vad jag upplevde lösa problemet. Här kommer min analys:

Jag använde sprutan med såpa för att först spruta på kanterna på däcket och sprutade då mycket på själva däcket ovanför fälgen på sidan. I ett youtubeklipp och även här påpekades vikten av att smörja. Så jag fick göra följande:

1: i med mera yes i blandningen. Istället för några droppar tidigare tod jag 2-3cl yes med vatten.
2: sedan tryckte jag ihop däcket så jag kunde smörja inuti fälgen och långt inne på däcket, precis där det ska hoppa över den inre kanten.
3: Att sitta på däcket gjorde att jag initialt kunde fylla det från början.
4: studsa däcket när man fyller hjälpte också.
5: Sedan att då fylls på runt 5bar. Jag var övertygad om att däcket skulle explodera vid 3bar men detta är ju helt felaktigt.

Så skulle jag göra om detta moment idag så är jag övertygad om att jag hade löst det under 1,5h. :)

Men också stort tack till alla i tråden. Det är mer detaljer än vad man tror vid ett däckbyte.
En bidragande orsak till att det tog sån tid för dig var att hustrun la sig i.
Hade du bara fått följa råden på trådens första sida i lugn och ro så hade det gått på 1 timma.
Har inte frugan med sig en öl ut i garaget så har hon inte där att göra.
 
En bidragande orsak till att det tog sån tid för dig var att hustrun la sig i.
Hade du bara fått följa råden på trådens första sida i lugn och ro så hade det gått på 1 timma.
Har inte frugan med sig en öl ut i garaget så har hon inte där att göra.
Vi kanske ska tacka henne istället???
Om det inte varit för inlägg #76 så hade tråden varit utan återkoppling från TS, kanske för evigt....
 
Största utmaningen är ju helt klart att få luften att "greppa" både initialt samt att kunna trycka så högt så däcket sätter sig / poppar. Själva bytet av däcket är inte så svårt, iaf andra gången då man lär sig mycket av första bytet. 😀

Ska lätt fixa ett skruvstäd och göra som ett inlägg tidigare för att lossa gamla däcken. Riktigt smart.
Eller skaffa en däckkrängarverktyg, typ en som i länken här? Man mår alltid lite bättre av ett nytt verktyg.

 
Balansering igen. Hojen vibrerade fram. Märkte att jag inte satt fast sidostöden på balanseringen korrekt förra gången.

Som sagt. Alla fel mn kan göra är gjorda. Då kan jag snart allt. :)
 

Bifogat

  • IMG_20240427_164213.jpg
    IMG_20240427_164213.jpg
    2.3 MB · Visningar: 8
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top