PeterDeleter
Gudomlig sporthojare

Man i 20-ÄrsÄldern död i mc-olycka
Man i 20-ÄrsÄldern död i mc-olycka pÄ lÀnsvÀg 247 i Haninge. HÀndelsen utreds som grov vÄrdslöshet i trafik.

Var det bil eller mc som var pÄ fel sida av vÀgen?BlÀÀÀ 18 bast och nytaget A2-kort. Kört i min grupp och Àven farsan hans. Ibland Àr det svÄrt att kÀnna sÄ pass mÄnga hoj-Äkare...
![]()
Man i 20-ÄrsÄldern död i mc-olycka
Man i 20-ÄrsÄldern död i mc-olycka pÄ lÀnsvÀg 247 i Haninge. HÀndelsen utreds som grov vÄrdslöshet i trafik.www.mitti.se
Bil som körde rakt ut frÄn en avtagsvÀg framför honom utan att stanna.Var det bil eller mc som var pÄ fel sida av vÀgen?
Hade bilisten skuggan av en chans att upptÀcka den annalkande motorcyklisten?Bil som körde rakt ut frÄn en avtagsvÀg framför honom utan att stanna.
SÄ Àr det tyvÀrr med de allra flesta vÀgar i vÄrt land och det Àr synd att det Àr sÄ! :-(För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.
För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
Om man kör utan gina i kurvorna och istÀllet hÄller sej pÄ rÀtt sida mittstrecket sÄ Àr bra mÄnga vÀgar som blir kurviga helt plötsligt..För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
Haha rolig du!..Vilka vÀgar gillar du dÄ? Med tanke pÄ alla G-krafter!Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.
För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
PÄ flashback har de rotat fram mer om den hÀr olyckan. Profilerna pÄ mc var tydligen inte helt okÀnda, mer ökÀnda. Mc har tydligen rammat A-traktor bakifrÄn och förpassat denna av vÀgen, vilket torde indikera att mc hÄllit en rÀtt betydande hastighet.
à terigen, fokus Àr pÄ bilister, oss andra Àr det ingen som bryr sig i. För en person i en bil spelar det större roll om man klipper en tall i 60 Àn i 80, men en person mÀrker inte skillnaden om den blir överkörd i 60 eller 80.Antal dödsfall pÄ vÀgarna minskar
Antalet dödsfall pÄ vÀgarna minskar. 210 personer omkom i vÀgtrafiken under 2024, visar preliminÀr statistik frÄn Transportstyrelsen.
Siffran Ă€r den lĂ€gsta sedan coronapandemin. JĂ€mfört med 2023 dog 19 personer fĂ€rre i fjol â och tydligast Ă€r nedgĂ„ngen för sĂ„ kallade skyddade trafikanter dit de som fĂ€rdas i personbilar, lastbilar och bussar rĂ€knas.
För oskyddade trafikanter â cyklister, motorcyklister och fotgĂ€ngare â mĂ€rks ingen nedgĂ„ng.
Enligt Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam kan utvecklingen förklaras av att medelhastigheten pÄ landets vÀgar blivit lÀgre. Samtidigt uppger han att ytterligare ÄtgÀrder krÀvs för att nÄ regeringens lÄngsiktiga mÄl om en nollvision.
Jag vill veta hur mÄnga av dessa 34 som framförde ett stulet fordon eller fÄtt lÄna utan rÀtt behörighet. Hur mÄnga vansinneskörde? Hur mÄnga var pÄverkade av substanser? Hur mÄnga blev offer för mottrafikanter som var pÄverkade? Sen Àr det sjukdomsfall som bara slÄr utan förvarning.34 hojkamrater omkomna under 2024!
6st fler Àn genomsnittet pÄ 5Är.
Man fÄr ha i Ätanke att fyllskallar, stulet och sakande körkort
rÀknas in i antalet omkomna.
Gamla siffror men ÀndÄ intressant.Jag vill veta hur mÄnga av dessa 34 som framförde ett stulet fordon eller fÄtt lÄna utan rÀtt behörighet. Hur mÄnga vansinneskörde? Hur mÄnga var pÄverkade av substanser? Hur mÄnga blev offer för mottrafikanter som var pÄverkade? Sen Àr det sjukdomsfall som bara slÄr utan förvarning.
NÄgon pÄ SMC lÀr vÀl ha koll?
Det finns grÀnser för vad andra trafikanter ska behöva ta med i berÀkningen. Ibland Àr det omöjligt att ta höjd för stollekörning.
Det koll kommer man givetvis att fÄ kanske runt maj mÄnad - nÀr djupstudier Àr klara, ch SMC kommer ha sin genomgÄng av detta med Trafikverket.NÄgon pÄ SMC lÀr vÀl ha koll?
Ett diskussionsunderlag:
![]()
Se motorcyklistens vansinniga omkörning â frontalkrockar pĂ„ bro i LuleĂ„
I slutet av augusti försökte en motorcyklist i 20-Ă„rsĂ„ldern köra om en bil pĂ„ BergnĂ€sbron i LuleĂ„. Det slutade med en frontalkrock och en bruten nĂ€sa för bilföraren â nu Ă„talas motorcyklisten.www.svt.se
Jag gissar att personen Àr kÀnd pÄ orten och sannolikt detta forum. Det vill jag minnas Àr styrkt av personer som kÀnner denne.
Polisen kan tÀnkas ha ytterligare en film. Den frÄn hans hjÀlmkamera.Jag kan se bubblan.
Bubblan killen befinner sig i.
Hojarna framför kör om. Jag med.
PÄ bakhjulet! JÀvlar vad frÀck jag Àr.
Mitt pÄ bron.
Det blir en sfÀr. Man Àr ett med sig sjÀlv och blir bara ett streck för dom i bilen man kör förbi. Synd att killarna pÄ hojarna framför inte ser. Synd att ingen filmar...
Jag ser. Jag förstÄr.
Jag har pÄ min tid, i hans Älder varit i utkanten av lika dumt beteende.
Det Àr sÄ lÀtt att bli berusad av sin hoj, av kraften, av möjligheterna, av den egna fantastiska osÄrbarheten. Av den egna spegelbilden i sjön. Om bara nÄgon hade filmat...
Well, nÄgon gjorde visst det.
Inte med den upplösning och inzoomning som man kunde önskat, kanske - men det fÄngades pÄ film.
Men, jag kan inte acceptera det.
Jag vaknade till efter att ha burit nÄgra kistor med bekanta till den sista vilan - mer eller mindre bokstavligt.
FrÄgan blev: fortsÀtta som hittills, men en begrÀnsad tid, eller köra hoj hela livet - och se till att det rÀcker lÀngre Àn bara runt hörnet?!
Ett inte helt enkelt vÀgval för en 20-Äring med "Hey Hey My My" pÄ heavy rotation, för er som tar den referensen...
Jag valde det senare, som en del av redan slutit sig till. Jag blev en jobbig jÀvel som först försökte Àndra pÄ och lugna ner folk jag brydde mig om, och senare helt enkelt slutade köra med sÄdana jag inte lÀngre litade pÄ. Mitt skrivande Àr ett sÀtt att försöka pÄverka lite bredare. Inte alla gillar det heller men "it feels like I owe it to someone" nÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ det spÄret.
Jag levde vidare. Jag har firat 40 Är i sadeln och Àr tacksam för vart enda en av dem.
Akrobaten pÄ BergnÀsbron fick leva han med. TÀmligen överraskande nÀr man ser filmjölksfilmen.
Hoppas han Àger upp i rÀtten till det han gjort och skapar nÄgot bra med resten av sitt liv. Det han fÄtt till skÀnks.
En gÄng till.
Polisen kan tÀnkas ha ytterligare en film. Den frÄn hans hjÀlmkamera.
Denna rÀcker iofs.
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 Ärs tÀckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|
![]() |
RekordmÄnga personliga regskyltar
Under 2024 godkÀnde Transpo... |
![]() |
SMC fÄr 700.000 kronor i bidrag