Ett diskussionsunderlag:
I slutet av augusti försökte en motorcyklist i 20-Ă„rsĂ„ldern köra om en bil pĂ„ BergnĂ€sbron i LuleĂ„. Det slutade med en frontalkrock och en bruten nĂ€sa för bilföraren â nu Ă„talas motorcyklisten.
www.svt.se
Jag gissar att personen Àr kÀnd pÄ orten och sannolikt detta forum. Det vill jag minnas Àr styrkt av personer som kÀnner denne.
Jag kan se bubblan.
Bubblan killen befinner sig i.
Hojarna framför kör om. Jag med.
PÄ bakhjulet! JÀvlar vad frÀck jag Àr.
Mitt pÄ bron.
Det blir en sfÀr. Man Àr ett med sig sjÀlv och blir bara ett streck för dom i bilen man kör förbi. Synd att killarna pÄ hojarna framför inte ser. Synd att ingen filmar...
Jag ser. Jag förstÄr.
Jag har pÄ min tid, i hans Älder varit i utkanten av lika dumt beteende.
Det Àr sÄ lÀtt att bli berusad av sin hoj, av kraften, av möjligheterna, av den egna fantastiska osÄrbarheten. Av den egna spegelbilden i sjön. Om bara nÄgon hade filmat...
Well, nÄgon gjorde visst det.
Inte med den upplösning och inzoomning som man kunde önskat, kanske - men det fÄngades pÄ film.
Men, jag kan inte acceptera det.
Jag vaknade till efter att ha burit nÄgra kistor med bekanta till den sista vilan - mer eller mindre bokstavligt.
FrÄgan blev: fortsÀtta som hittills, men en begrÀnsad tid, eller köra hoj hela livet - och se till att det rÀcker lÀngre Àn bara runt hörnet?!
Ett inte helt enkelt vÀgval för en 20-Äring med "Hey Hey My My" pÄ heavy rotation, för er som tar den referensen...
Jag valde det senare, som en del av redan slutit sig till. Jag blev en jobbig jÀvel som först försökte Àndra pÄ och lugna ner folk jag brydde mig om, och senare helt enkelt slutade köra med sÄdana jag inte lÀngre litade pÄ. Mitt skrivande Àr ett sÀtt att försöka pÄverka lite bredare. Inte alla gillar det heller men "it feels like I owe it to someone" nÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ det spÄret.
Jag levde vidare. Jag har firat 40 Är i sadeln och Àr tacksam för vart enda en av dem.
Akrobaten pÄ BergnÀsbron fick leva han med. TÀmligen överraskande nÀr man ser filmjölksfilmen.
Hoppas han Àger upp i rÀtten till det han gjort och skapar nÄgot bra med resten av sitt liv. Det han fÄtt till skÀnks.
En gÄng till.