DiskussionstrÄden om olyckor 2024

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
đŸ˜« BlÀÀÀ 18 bast och nytaget A2-kort. Kört i min grupp och Ă€ven farsan hans. Ibland Ă€r det svĂ„rt att kĂ€nna sĂ„ pass mĂ„nga hoj-Ă„kare...

L. MĂ€kinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
đŸ˜« BlÀÀÀ 18 bast och nytaget A2-kort. Kört i min grupp och Ă€ven farsan hans. Ibland Ă€r det svĂ„rt att kĂ€nna sĂ„ pass mĂ„nga hoj-Ă„kare...

Var det bil eller mc som var pÄ fel sida av vÀgen?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Bil som körde rakt ut frÄn en avtagsvÀg framför honom utan att stanna.
Hade bilisten skuggan av en chans att upptÀcka den annalkande motorcyklisten?
Mycket pekar pÄ att sÄ inte var fallet.

FlashbacktrÄden Àr intressant, med skÀrmdumpar.

TĂ€nker ödmjukt pĂ„ de gĂ„nger bilist haft bĂ€ttre framförhĂ„llning och reaktionsmönster Ă€n jag
och nĂ€r det varit tvĂ€rtom.

Last edited:

L. MĂ€kinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.

För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.

För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.

FlashbacktĂ„den var intressant med stor blandning av sunda Ă„sikter och fördomar. Kul med HeSStFÅlket som vill förbjuda motorcyklar utan att förstĂ„ att de har mycket gemensamt med oss.

Korsningar ska man alltid vara försiktig i och anpassa hastigheten efter förhÄllandena. I just denna finns det dessutom ingen anledning att köra fort i tycker jag.

Om bilisten inte tittar efter tvÄhjuligt sÄ syns du inte.
Man mÄste lÀra sig att titta efter motorcyklar. :fakta

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Om man kör utan gina i kurvorna och istÀllet hÄller sej pÄ rÀtt sida mittstrecket sÄ Àr bra mÄnga vÀgar som blir kurviga helt plötsligt..

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , BÀbis Ninja.. och en jÀvla massa mc under 40+Är :)

Haha rolig du!..Vilka vÀgar gillar du dÄ? Med tanke pÄ alla G-krafter!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
PÄ flashback har de rotat fram mer om den hÀr olyckan. Profilerna pÄ mc var tydligen inte helt okÀnda, mer ökÀnda. Mc har tydligen rammat A-traktor bakifrÄn och förpassat denna av vÀgen, vilket torde indikera att mc hÄllit en rÀtt betydande hastighet.
Vet inget om behörighet för mc, skick, status och ÀgarförhÄllande gÀllande mc men skulle nog bli förvÄnad om dessa krav vore uppfyllda, iaf mer Àn delvis.
A-traktorns förare förefaller inte ha gjort nÄgot fel och har han det lÀr det inte vara lÀtt att fÄ reda pÄ. Upphinnandeolycka.

Av de pÄ mc Àr 1 död och 1 svÄrt skadad. De i A-traktorn oskadade, ej heller anklagade för nÄgot.

Jag har en rÀdsla för att brista i uppmÀrksamhet och dÄ brÀnna in i dessa farthinder. NÄgra verkar tyvÀrr skÀmmas för lgf-symbolen och bleker samt döljer denna. Farligt. HÀromdagen skrev de om att man kan fÄ böter om man kör för sakta och exemplifierar med en toka som pÄ motorvÀg genom lÄngsamkörning frÄn vÀnsterfil tvingat eller försökt tvinga sig in pÄ avfarten.

Samtidigt har vi mobila farthinder pĂ„ 1 till flera ton som flegmatiskt hasar fram pĂ„ vĂ€garna med varierande grad av samarbetsvilja, hela spektrat finns men om jag tillĂ„ter mig att generalisera uppför sig tjejerna pĂ„fallande ofta exemplariskt. DĂ€rtill nĂ„gra som i ostrypta och stumsĂ€nkta fordon studsar omkring i för höga farter, lite kors och tvĂ€rs. För mĂ„nga klarar inte av att hĂ„lla sig i sitt körfĂ€lt, vilt studsande. LĂ€tt igenkĂ€nnbara nĂ€r de stĂ„r pĂ„ sina samlingsplatser

Edit;
Blir vÀrre desto mer som framkommer.

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
34 hojkamrater omkomna under 2024!
6st fler Àn genomsnittet pÄ 5Är.
Man fÄr ha i Ätanke att fyllskallar, stulet och sakande körkort
rÀknas in i antalet omkomna.

Hoztic

Alltid pÄ vÀg mot nya mÄl
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Antal dödsfall pĂ„ vĂ€garna minskar​

Antalet dödsfall pÄ vÀgarna minskar. 210 personer omkom i vÀgtrafiken under 2024, visar preliminÀr statistik frÄn Transportstyrelsen.

Siffran Ă€r den lĂ€gsta sedan coronapandemin. JĂ€mfört med 2023 dog 19 personer fĂ€rre i fjol – och tydligast Ă€r nedgĂ„ngen för sĂ„ kallade skyddade trafikanter dit de som fĂ€rdas i personbilar, lastbilar och bussar rĂ€knas.

För oskyddade trafikanter – cyklister, motorcyklister och fotgĂ€ngare – mĂ€rks ingen nedgĂ„ng.

Enligt Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam kan utvecklingen förklaras av att medelhastigheten pÄ landets vÀgar blivit lÀgre. Samtidigt uppger han att ytterligare ÄtgÀrder krÀvs för att nÄ regeringens lÄngsiktiga mÄl om en nollvision.
Återigen, fokus Ă€r pĂ„ bilister, oss andra Ă€r det ingen som bryr sig i. För en person i en bil spelar det större roll om man klipper en tall i 60 Ă€n i 80, men en person mĂ€rker inte skillnaden om den blir överkörd i 60 eller 80.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
34 hojkamrater omkomna under 2024!
6st fler Àn genomsnittet pÄ 5Är.
Man fÄr ha i Ätanke att fyllskallar, stulet och sakande körkort
rÀknas in i antalet omkomna.
Jag vill veta hur mÄnga av dessa 34 som framförde ett stulet fordon eller fÄtt lÄna utan rÀtt behörighet. Hur mÄnga vansinneskörde? Hur mÄnga var pÄverkade av substanser? Hur mÄnga blev offer för mottrafikanter som var pÄverkade? Sen Àr det sjukdomsfall som bara slÄr utan förvarning.

NÄgon pÄ SMC lÀr vÀl ha koll?

Det finns grÀnser för vad andra trafikanter ska behöva ta med i berÀkningen. Ibland Àr det omöjligt att ta höjd för stollekörning.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag vill veta hur mÄnga av dessa 34 som framförde ett stulet fordon eller fÄtt lÄna utan rÀtt behörighet. Hur mÄnga vansinneskörde? Hur mÄnga var pÄverkade av substanser? Hur mÄnga blev offer för mottrafikanter som var pÄverkade? Sen Àr det sjukdomsfall som bara slÄr utan förvarning.

Det finns grÀnser för vad andra trafikanter ska behöva ta med i berÀkningen. Ibland Àr det omöjligt att ta höjd för stollekörning.
Gamla siffror men ÀndÄ intressant.

2011-2020
IMG_1244.jpeg

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det koll kommer man givetvis att fÄ kanske runt maj mÄnad - nÀr djupstudier Àr klara, ch SMC kommer ha sin genomgÄng av detta med Trafikverket.

BjörnF postar ovan en bra sammanstÀllning av ett antal Ärs olyckor, frÄn SMCs genomgÄng med fokus pÄ körkort versus icke körkort i dödsolyckor. Spontant Àr det ingen som förvÀntar ett avvikande resultat, eftersom det inte har varit noterbara skillnader i tex polisernas insats.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ett diskussionsunderlag:

Jag gissar att personen Àr kÀnd pÄ orten och sannolikt detta forum. Det vill jag minnas Àr styrkt av personer som kÀnner denne.

Last edited:

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ett diskussionsunderlag:

Jag gissar att personen Àr kÀnd pÄ orten och sannolikt detta forum. Det vill jag minnas Àr styrkt av personer som kÀnner denne.

Jag kan se bubblan.
Bubblan killen befinner sig i.
Hojarna framför kör om. Jag med.
PÄ bakhjulet! JÀvlar vad frÀck jag Àr.
Mitt pÄ bron.

Det blir en sfÀr. Man Àr ett med sig sjÀlv och blir bara ett streck för dom i bilen man kör förbi. Synd att killarna pÄ hojarna framför inte ser. Synd att ingen filmar...

Jag ser. Jag förstÄr.
Jag har pÄ min tid, i hans Älder varit i utkanten av lika dumt beteende.
Det Àr sÄ lÀtt att bli berusad av sin hoj, av kraften, av möjligheterna, av den egna fantastiska osÄrbarheten. Av den egna spegelbilden i sjön. Om bara nÄgon hade filmat...

Well, nÄgon gjorde visst det.
Inte med den upplösning och inzoomning som man kunde önskat, kanske - men det fÄngades pÄ film.

Men, jag kan inte acceptera det.
Jag vaknade till efter att ha burit nÄgra kistor med bekanta till den sista vilan - mer eller mindre bokstavligt.

FrÄgan blev: fortsÀtta som hittills, men en begrÀnsad tid, eller köra hoj hela livet - och se till att det rÀcker lÀngre Àn bara runt hörnet?!

Ett inte helt enkelt vÀgval för en 20-Äring med "Hey Hey My My" pÄ heavy rotation, för er som tar den referensen...

Jag valde det senare, som en del av redan slutit sig till. Jag blev en jobbig jÀvel som först försökte Àndra pÄ och lugna ner folk jag brydde mig om, och senare helt enkelt slutade köra med sÄdana jag inte lÀngre litade pÄ. Mitt skrivande Àr ett sÀtt att försöka pÄverka lite bredare. Inte alla gillar det heller men "it feels like I owe it to someone" nÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ det spÄret.

Jag levde vidare. Jag har firat 40 Är i sadeln och Àr tacksam för vart enda en av dem.

Akrobaten pÄ BergnÀsbron fick leva han med. TÀmligen överraskande nÀr man ser filmjölksfilmen.

Hoppas han Àger upp i rÀtten till det han gjort och skapar nÄgot bra med resten av sitt liv. Det han fÄtt till skÀnks.
En gÄng till.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag kan se bubblan.
Bubblan killen befinner sig i.
Hojarna framför kör om. Jag med.
PÄ bakhjulet! JÀvlar vad frÀck jag Àr.
Mitt pÄ bron.

Det blir en sfÀr. Man Àr ett med sig sjÀlv och blir bara ett streck för dom i bilen man kör förbi. Synd att killarna pÄ hojarna framför inte ser. Synd att ingen filmar...

Jag ser. Jag förstÄr.
Jag har pÄ min tid, i hans Älder varit i utkanten av lika dumt beteende.
Det Àr sÄ lÀtt att bli berusad av sin hoj, av kraften, av möjligheterna, av den egna fantastiska osÄrbarheten. Av den egna spegelbilden i sjön. Om bara nÄgon hade filmat...

Well, nÄgon gjorde visst det.
Inte med den upplösning och inzoomning som man kunde önskat, kanske - men det fÄngades pÄ film.

Men, jag kan inte acceptera det.
Jag vaknade till efter att ha burit nÄgra kistor med bekanta till den sista vilan - mer eller mindre bokstavligt.

FrÄgan blev: fortsÀtta som hittills, men en begrÀnsad tid, eller köra hoj hela livet - och se till att det rÀcker lÀngre Àn bara runt hörnet?!

Ett inte helt enkelt vÀgval för en 20-Äring med "Hey Hey My My" pÄ heavy rotation, för er som tar den referensen...

Jag valde det senare, som en del av redan slutit sig till. Jag blev en jobbig jÀvel som först försökte Àndra pÄ och lugna ner folk jag brydde mig om, och senare helt enkelt slutade köra med sÄdana jag inte lÀngre litade pÄ. Mitt skrivande Àr ett sÀtt att försöka pÄverka lite bredare. Inte alla gillar det heller men "it feels like I owe it to someone" nÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ det spÄret.

Jag levde vidare. Jag har firat 40 Är i sadeln och Àr tacksam för vart enda en av dem.

Akrobaten pÄ BergnÀsbron fick leva han med. TÀmligen överraskande nÀr man ser filmjölksfilmen.

Hoppas han Àger upp i rÀtten till det han gjort och skapar nÄgot bra med resten av sitt liv. Det han fÄtt till skÀnks.
En gÄng till.
Polisen kan tÀnkas ha ytterligare en film. Den frÄn hans hjÀlmkamera.
Denna rÀcker iofs.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Polisen kan tÀnkas ha ytterligare en film. Den frÄn hans hjÀlmkamera.
Denna rÀcker iofs.

Okay, "nÄgon filmade" alltsÄ.
Filmandet, pumpandet av sin egna persona - ibland för att mata nÀtet och fÄ likes tillbaka Àr faktiskt drivmedel till mycket skit i trafiken och onödigt risktagande pÄ andra hÄll.

Jag har uppfattat det som att killen hade körkort för MC? Korrekt?

Nyheter
MV Agusta kör vidare pÄ egen hand

MV Agusta har bekrÀftat att...

MV Agusta Ă„tertar full kontroll

MV Agusta har bekrÀftat att...

2025 Ă„rs Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 Ärs...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, Ă€ven kallad ”...

Vinn vÄrt testvinnande mc-lÄs!

Genom att svara pÄ nÄgra fr...

MC-MÀssan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-MĂ€ssan ta...

AnmÀlan till 2025 Ärs Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 Ärs...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

FÀrre döda i vÀgtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lÀmnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...