DiskussionstrÄden om olyckor 2024

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
đŸ˜« BlÀÀÀ 18 bast och nytaget A2-kort. Kört i min grupp och Ă€ven farsan hans. Ibland Ă€r det svĂ„rt att kĂ€nna sĂ„ pass mĂ„nga hoj-Ă„kare...

 

L. MĂ€kinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
đŸ˜« BlÀÀÀ 18 bast och nytaget A2-kort. Kört i min grupp och Ă€ven farsan hans. Ibland Ă€r det svĂ„rt att kĂ€nna sĂ„ pass mĂ„nga hoj-Ă„kare...

Var det bil eller mc som var pÄ fel sida av vÀgen?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bil som körde rakt ut frÄn en avtagsvÀg framför honom utan att stanna.
Hade bilisten skuggan av en chans att upptÀcka den annalkande motorcyklisten?
Mycket pekar pÄ att sÄ inte var fallet.

FlashbacktrÄden Àr intressant, med skÀrmdumpar.

TĂ€nker ödmjukt pĂ„ de gĂ„nger bilist haft bĂ€ttre framförhĂ„llning och reaktionsmönster Ă€n jag
och nĂ€r det varit tvĂ€rtom.
 
Last edited:

L. MĂ€kinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.

För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför SötÀlje
Hoj
Engelska sporthojar
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.

För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.

FlashbacktĂ„den var intressant med stor blandning av sunda Ă„sikter och fördomar. Kul med HeSStFÅlket som vill förbjuda motorcyklar utan att förstĂ„ att de har mycket gemensamt med oss.

Korsningar ska man alltid vara försiktig i och anpassa hastigheten efter förhÄllandena. I just denna finns det dessutom ingen anledning att köra fort i tycker jag.

Om bilisten inte tittar efter tvÄhjuligt sÄ syns du inte.
Man mÄste lÀra sig att titta efter motorcyklar. :fakta
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
Om man kör utan gina i kurvorna och istÀllet hÄller sej pÄ rÀtt sida mittstrecket sÄ Àr bra mÄnga vÀgar som blir kurviga helt plötsligt..
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , BÀbis Ninja.. och en jÀvla massa mc under 40+Är :)
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.

För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
Haha rolig du!..Vilka vÀgar gillar du dÄ? Med tanke pÄ alla G-krafter!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
PÄ flashback har de rotat fram mer om den hÀr olyckan. Profilerna pÄ mc var tydligen inte helt okÀnda, mer ökÀnda. Mc har tydligen rammat A-traktor bakifrÄn och förpassat denna av vÀgen, vilket torde indikera att mc hÄllit en rÀtt betydande hastighet.
Vet inget om behörighet för mc, skick, status och ÀgarförhÄllande gÀllande mc men skulle nog bli förvÄnad om dessa krav vore uppfyllda, iaf mer Àn delvis.
A-traktorns förare förefaller inte ha gjort nÄgot fel och har han det lÀr det inte vara lÀtt att fÄ reda pÄ. Upphinnandeolycka.

Av de pÄ mc Àr 1 död och 1 svÄrt skadad. De i A-traktorn oskadade, ej heller anklagade för nÄgot.

Jag har en rÀdsla för att brista i uppmÀrksamhet och dÄ brÀnna in i dessa farthinder. NÄgra verkar tyvÀrr skÀmmas för lgf-symbolen och bleker samt döljer denna. Farligt. HÀromdagen skrev de om att man kan fÄ böter om man kör för sakta och exemplifierar med en toka som pÄ motorvÀg genom lÄngsamkörning frÄn vÀnsterfil tvingat eller försökt tvinga sig in pÄ avfarten.

Samtidigt har vi mobila farthinder pĂ„ 1 till flera ton som flegmatiskt hasar fram pĂ„ vĂ€garna med varierande grad av samarbetsvilja, hela spektrat finns men om jag tillĂ„ter mig att generalisera uppför sig tjejerna pĂ„fallande ofta exemplariskt. DĂ€rtill nĂ„gra som i ostrypta och stumsĂ€nkta fordon studsar omkring i för höga farter, lite kors och tvĂ€rs. För mĂ„nga klarar inte av att hĂ„lla sig i sitt körfĂ€lt, vilt studsande. LĂ€tt igenkĂ€nnbara nĂ€r de stĂ„r pĂ„ sina samlingsplatser


Edit;
Blir vÀrre desto mer som framkommer.
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati sÄld pÄ auktion för nÀrmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 Àr o...

BMW nÀrmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 Ă„rs KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 Ä...

Eldriven sporthoj frÄn Yamaha

InlÀmnade patentansökningar...

StrÀngnÀs Bike Show i sista stund

StrÀngnÀs Bike Show Àr en a...

2025 Ă„rs KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 Ä...

James Bond-hojar sÀljs för att rÀdda liv

SkÄdespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

NĂ€r den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förÀndrar flat track

I USA Àr det AMA (American ...

Top