Jo, de som började köra flingpaketsmc har väl antingen slutat, dött eller lärt sig köra vid det här laget med. Har för mig att just den ökningen de bidrog med försvunnit ur statistiken nu.
Den verkliga flingpaketspuckeln i statistiken hade vi under mitten av 80-talet. Sverige hade genomgått sin första lågkonjunktur sedan kriget och var på väg uppåt, hojar var billiga och gick man till sin handlare och ville köpa nytt svarade dom:
"Gärna! Är du intresserad av en -82, -83 eller -84 årsmodell?
- Nej, jag vill köpa en ny hoj.
"Ja, vi har de flesta modeller helt nya i dessa tre årsmodeller. Även årets, men det är lite olika priser på dem"
Ja, ni fattar. Det var billigt, och plötsligt frångicks den traditionella trappan för MC-karriär: 125->250(400)->500(600) osv etc
Vuxna karlar med körkort på köpet köpte stora hojar direCkt, och så gick det som det gick. Det var i denna perioden som Expressen tidvis körde slut på trycksvärta pga valet av font i rubrikerna om
MC - DÖDEN!!!
Det kan låta som jag vitsar när jag säger att det var en mörk tid, men det gick verkligen ett jädra drev mot oss motorcyklister.
Man fick förklara och försvara sig titt som tätt, och det var i denna vevan som det roliga skämtet med "organdonator" tog form. Ha ha ha...
Min uppfattning är att de flingpaketsåkare som överlevde och dessutom fortsatte köra hoj efter 80-talets slut inte är något stort problem trafiksäkerhetsmässigt.
Jag kan ha fel, men dom som inte passade för MC-körning sorterade liksom bort sig själva ganska snabbt.
Många av dessa vittnar själva om att "jag hade en sådan cykel en gång, men jag var tvungen att sälja den. Jag hade kört ihjäl mig..."
När man tittar på gammal statistik så häpnar man hur bra vi lyckats pressa ner olyckstalen
tillsammans, och med SMCs idoga arbete.
...och trots Trafikverkets ansträngningar att ha död på oss.