Prisvärd mutterdragare?

Korkad fråga, hur drar ni hjulbultar med dessa "lagom hårt"?
Momentstav. De är inte raketforskning att konstruera så även billiga funkar till något så enkelt som hjul.
Självklart har jag kontrollerat att de drar lagom hårt och det varierar förvånansvärt lite mellan mina olika starka maskiner med samma stav.

Ryobin har ett läge för att dra hjulmutter men det verkar konstruerat att dra en viss tid efter det börjat gå trögt för att undvika att dra för hårt. Det funkar säkert bra för rena gängor i bra skick men jag har Sovjetiska gängor som rostat sedan 70-talet och då känns det bättre att kunna köra längre med staven istället.
 
På större verkstäder har man koll o använder momentstavar, på de firmor som tar in praktikanter eller smäller upp på lokala köpcentret så kan hjulen vara allt från lösa till skadligt åtdragna
Jag åkte tillbaks till verkstaden (lokala Mechanum, vet inte om de kallas kompetenta eller stora) en gång då jag inte fick lös hjulen efter att de bytt bromsbelägg. De fnissade lite, klappade mig på huvudet och bad mig vänta en kvart.

Efter en ganska dryg kvart kom de tillbaks och meddelade med nedslagen blick att de fick borra (inte "borra", tror jag iaf) för att få bort bultarna/skruvarna/flärparna. Tydligen hade praktikanten varit framme där.
 
En uppdatering efter en snabb utvärdering igårkväll.
Köpte både en batteridriven (900Nm) och en kopia på den jag hade (tryckluft 340Nm).
Båda fungerar alldeles utmärkt till det jag behöver dom till, det vill säga lossa/dra fast svänghjulsbultar, svänghjulsavdragare och däckbyten.
Det känns att Royobin är betydligt mycket mer att köra med (går att ställa in i flera vridmomentslägen), och smidigt att slippa slangen.
Men för sällananvändning i garagemiljö, så är ju den tryckluftsdrivna svårslagen prismässigt, 199kr på Jula, Royobin kostade 2250kr (utan batteri).

Mutterpicka_1.jpg
 
En uppdatering efter en snabb utvärdering igårkväll.
Köpte både en batteridriven (900Nm) och en kopia på den jag hade (tryckluft 340Nm).
Båda fungerar alldeles utmärkt till det jag behöver dom till, det vill säga lossa/dra fast svänghjulsbultar, svänghjulsavdragare och däckbyten.
Det känns att Royobin är betydligt mycket mer att köra med (går att ställa in i flera vridmomentslägen), och smidigt att slippa slangen.
Men för sällananvändning i garagemiljö, så är ju den tryckluftsdrivna svårslagen prismässigt, 199kr på Jula, Royobin kostade 2250kr (utan batteri).

View attachment 503341
Tack för uppdateringen! Kul att den billiga från jula funkar så bra. Har du en trefas jättekompressor eller klarar man sig med en mindre variant?
 
Har införskaffat ett gäng Meek prylar från Jula där det inte handlar om precision utan bara ska funka. Samma batteri både till gräsklippare, trimmer, mutterknack, tigersåg, häckklippare o.s.v. Helt ok prylar i förhållande till priset.
 
Tack för uppdateringen! Kul att den billiga från jula funkar så bra. Har du en trefas jättekompressor eller klarar man sig med en mindre variant?
Ja, den är förvånansvärt bra, och speciellt med tanke på priset.
Och som sagt var höll den förra i nästan 30år, med min hobbyanvändning.
Har gått ifrån trefas jättekompressor, så för några år sedan köpte jag den här från Jula.
Fördelen är att den är flyttbar, och enkelt kan kopplas in enfasigt.
Kräver dock 10A säkring.
Kör alla typer av verktyg med den, och det är endast konstant körning med den roterande filen som får den att "säcka", dock så har jag ingen tryckluftsdriven rondell längre, dom brukar vara ganska krävande.
Till mutterdragare klarar du dig med nästan vad som helst, eftersom det oftast blir kortare intervaller man kör, och då får tankens storlek jobba istället.

Kompressor.png
 
Jag har biltemas billiga klumpiga sladdmodell och använder den mest, hjul drar jag med momenstavar. Brände upp Julas variant i traktorn men det var nog mer handhavande fel att försöka lossa en skruv som sen lossades med 3/4 tyckluftsmaskinen.

Sen har jag en 1/2 tryckluftsdriven från slutet av 60-talet men den drar sämre än biltemas elmaskin, skulle kanske behöva renoveras. Till saker som inte vill lossna har jag en 3/4 köpt på swedol och den lossar det mesta.

En sak med tryckluftmutterdragare är att ha grov slang för att få kapacitet på maskinen.
 
Tack för uppdateringen! Kul att den billiga från jula funkar så bra. Har du en trefas jättekompressor eller klarar man sig med en mindre variant?

Jag upplever inte att man behöver så stor kompressor, bara tanken är tillräckligt stor.
Mutterdragare använder man så kort tid i stöten så det blir väldigt mycket tid där emellan för kompressorn att fylla tanken.
 
Jag upplever inte att man behöver så stor kompressor, bara tanken är tillräckligt stor.
Mutterdragare använder man så kort tid i stöten så det blir väldigt mycket tid där emellan för kompressorn att fylla tanken.
Tack för den inputen. Jag har femtioliterstank och lite klenare motor än hannuse- 1,5 kW tror jag. Men då borde det funka ändå.
 
Last edited:
Jag körde min tryckluftsdrivna budget från Biltema (troligen 300-350Nm varianten) på min 25L 2hk kompressor. Gick fint att lossa och dra M10orna i botten på gaffelbenen. Hjulaxeln orkade den inte dra loss.

Jag har grov slang till min, bra poäng av ovanstående talare.
 
Jag har åt helvete för litet block på min kompressor dock har jag stor tank 150 eller 200 liter så det funkar ändå hyfsat om man inte tokkör med mutterdragaren.

Har dock ett block som haft ihop byggd motor som brunnit som jag tänker göra en extra lagring på axeln och montera en remskiva på. Detta block har betydligt bättre kapacitet.
 
Jag köpte en Parkside på Lidl. 995:- bara. Jag hade iofs batteri och laddare sen innan annars går de på 399:- till. Men den lossar alla skruvar och muttrar och har inställning av moment om man behöver det.
 
Vad menas med definitionen steglös?

Slog till på en Kinesisk med olika hastighets-mode i båda riktningarna samt autostop function.
Har bara provat den på bilens hjulbultar än och ska prova den på Busans hjulaxlar. Slår den loss de också så är jag nöjd.

Men med avtryckaren verkar man bara kunna köra 3 eller 4 hastigheter beroende på hur mycket man trycker. Blir väl knappast ett problem eftersom den mest troligen kommer användas för att lossa.
(Har dock bara kontrollerat detta obelastad om det är av betydelse?)

På min Black&Decker 12v skruvdragare har man exakt kontroll på snurret, dvs i min värld "steglös" Man kan vrida en skruv ett kvarts varv så att säga...

Fungerar era mutterdragare på samma sätt?
 
Ahhhhrg detta snickesnack om att efterdra hjulskruvar. Sluta! Dra dem med rätt moment från början, så lossnar de ju inte, och sitter inte för hårt vid nästa skifte. Det är en skruv (eller mutter) som alla andra. Tar ju inte längre tid att momentdra än att efterdra? En vanlig billig momentnyckel från Biltema är tillräckligt exakt, kostar en hundring.

Enda anledningen att svenskarna blivit itutade detta med att efterdra är för att då slipper däckverkstaden ta ansvar när de inte gjort rätt från början. Slappt.
 
Ahhhhrg detta snickesnack om att efterdra hjulskruvar. Sluta! Dra dem med rätt moment från början, så lossnar de ju inte, och sitter inte för hårt vid nästa skifte. Det är en skruv (eller mutter) som alla andra. Tar ju inte längre tid att momentdra än att efterdra? En vanlig billig momentnyckel från Biltema är tillräckligt exakt, kostar en hundring.

Enda anledningen att svenskarna blivit itutade detta med att efterdra är för att då slipper däckverkstaden ta ansvar när de inte gjort rätt från början. Slappt.
Jag har nog aldrig efterdragit hjulbultar.
(Inte för att jag säger att det är rätt) Och aldrig tappat några hjul heller.

Aldrig krånglat med momentnyckel heller.
Det klassiska svenska fälgkorset har alltid fungerat med känsla. Förstår inte vad det är för folk som tror att saker ska dras för kung och fosterland.

Men nu blir det roligare och snabbare att lossa när man skaffat sin första batteridrivna.
 
Last edited:
Ahhhhrg detta snickesnack om att efterdra hjulskruvar. Sluta! Dra dem med rätt moment från början, så lossnar de ju inte, och sitter inte för hårt vid nästa skifte. Det är en skruv (eller mutter) som alla andra. Tar ju inte längre tid att momentdra än att efterdra? En vanlig billig momentnyckel från Biltema är tillräckligt exakt, kostar en hundring.

Enda anledningen att svenskarna blivit itutade detta med att efterdra är för att då slipper däckverkstaden ta ansvar när de inte gjort rätt från början. Slappt.

Efterdrar alltid på aluminiumfälgar då jag fått för mig att temperaturförändringar har större påverkan på dessa.
 
Ahhhhrg detta snickesnack om att efterdra hjulskruvar. Sluta! Dra dem med rätt moment från början, så lossnar de ju inte, och sitter inte för hårt vid nästa skifte. Det är en skruv (eller mutter) som alla andra. Tar ju inte längre tid att momentdra än att efterdra? En vanlig billig momentnyckel från Biltema är tillräckligt exakt, kostar en hundring.

Enda anledningen att svenskarna blivit itutade detta med att efterdra är för att då slipper däckverkstaden ta ansvar när de inte gjort rätt från början. Slappt.
Alufälgar behöver efterdras vid bankörning iaf. Har sett flera lösa hjul på endast en bandag.
För gata har jag bara råkat ut för ett hjul som blivit löst och det var när jag hade varmgång i en bromstrumma.
Så värmecykler+alufälgar verkar kunna bli problem.
 
Har aldrig efterdragit några hjulbultar. Började använda momentnyckel när jag köpte en Porsche för 20 år sen. 😆 Innan dess drog jag så hårt jag orkade (nästan) med ett fälgkors.

Börjar bli gammal och lat så det kanske är dags att komplettera med en batteridriven mutterknackare till våren.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top