Jag har skiftat sommar- och vinterhjul själv under några år. Nu får verkstan där jag bor fixa det medan jag går en sväng.
En gång har jag känt på hjulskuvarna med fälgkorset, dubbelkollar att de fortfarande är dragna efter 20-30 mil. Tidigare plåt-alu sedan alu-alufälgar. Dubbelkollar inte längre.
Nu ser jag ju en massa hjulskruvar liggande främst i rondeller och korsningar i och runt stan. Mestadels vår och höst. Var kommer dom ifrån tro? Jag räknar inte hjulskruvarna, är inte Rainman. Men ca 40 per år? Det kanske är lite med tanke på trafiken.
En däcksfirma kan nog svara på hur många hjulskruvar de säljer, dvs där det fattas en eller två. Jag ser sällan bilar som tappat ett hjul men någon husvagn, båttrailer eller släpkärra som åkte en bit på bromstrumman har jag sett. Inte bara punka eller hjullagerhaveri som man också kan se.
Mina motorcyklar drar jag muttern till hjulaxlarna för hand och på känn. Originalverktyget med förlängningen på 10-12 cm. Det räcker. De flesta har ett R-clips.
TDMen har låsmutter, inget R-clips. Originalverktyg. Låsmuttern har hängt med över 20 år och 15000 mil.
Moppen hade ett litet gulligt R-clips men det har jag tappat. Satte dit en nyckelring istället. Man vill ju inte dö eller tappa bort muttern.
Jag såg i en tråd att Ducati rekommenderar byte av låsmutter var och varannan gång plus att dra med moment. Fan va bra det blir då.
Momentnyckel, never leave home without it.
Eller dra åt på känn och kör hem i limp mode.
View attachment 509755