Prisvärd mutterdragare?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Korkad fråga, hur drar ni hjulbultar med dessa "lagom hårt"?
Momentstav. De är inte raketforskning att konstruera så även billiga funkar till något så enkelt som hjul.
Självklart har jag kontrollerat att de drar lagom hårt och det varierar förvånansvärt lite mellan mina olika starka maskiner med samma stav.

Ryobin har ett läge för att dra hjulmutter men det verkar konstruerat att dra en viss tid efter det börjat gå trögt för att undvika att dra för hårt. Det funkar säkert bra för rena gängor i bra skick men jag har Sovjetiska gängor som rostat sedan 70-talet och då känns det bättre att kunna köra längre med staven istället.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
På större verkstäder har man koll o använder momentstavar, på de firmor som tar in praktikanter eller smäller upp på lokala köpcentret så kan hjulen vara allt från lösa till skadligt åtdragna
Jag åkte tillbaks till verkstaden (lokala Mechanum, vet inte om de kallas kompetenta eller stora) en gång då jag inte fick lös hjulen efter att de bytt bromsbelägg. De fnissade lite, klappade mig på huvudet och bad mig vänta en kvart.

Efter en ganska dryg kvart kom de tillbaks och meddelade med nedslagen blick att de fick borra (inte "borra", tror jag iaf) för att få bort bultarna/skruvarna/flärparna. Tydligen hade praktikanten varit framme där.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
En uppdatering efter en snabb utvärdering igårkväll.
Köpte både en batteridriven (900Nm) och en kopia på den jag hade (tryckluft 340Nm).
Båda fungerar alldeles utmärkt till det jag behöver dom till, det vill säga lossa/dra fast svänghjulsbultar, svänghjulsavdragare och däckbyten.
Det känns att Royobin är betydligt mycket mer att köra med (går att ställa in i flera vridmomentslägen), och smidigt att slippa slangen.
Men för sällananvändning i garagemiljö, så är ju den tryckluftsdrivna svårslagen prismässigt, 199kr på Jula, Royobin kostade 2250kr (utan batteri).

Mutterpicka_1.jpg

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
En uppdatering efter en snabb utvärdering igårkväll.
Köpte både en batteridriven (900Nm) och en kopia på den jag hade (tryckluft 340Nm).
Båda fungerar alldeles utmärkt till det jag behöver dom till, det vill säga lossa/dra fast svänghjulsbultar, svänghjulsavdragare och däckbyten.
Det känns att Royobin är betydligt mycket mer att köra med (går att ställa in i flera vridmomentslägen), och smidigt att slippa slangen.
Men för sällananvändning i garagemiljö, så är ju den tryckluftsdrivna svårslagen prismässigt, 199kr på Jula, Royobin kostade 2250kr (utan batteri).

View attachment 503341
Tack för uppdateringen! Kul att den billiga från jula funkar så bra. Har du en trefas jättekompressor eller klarar man sig med en mindre variant?

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Har införskaffat ett gäng Meek prylar från Jula där det inte handlar om precision utan bara ska funka. Samma batteri både till gräsklippare, trimmer, mutterknack, tigersåg, häckklippare o.s.v. Helt ok prylar i förhållande till priset.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tack för uppdateringen! Kul att den billiga från jula funkar så bra. Har du en trefas jättekompressor eller klarar man sig med en mindre variant?
Ja, den är förvånansvärt bra, och speciellt med tanke på priset.
Och som sagt var höll den förra i nästan 30år, med min hobbyanvändning.
Har gått ifrån trefas jättekompressor, så för några år sedan köpte jag den här från Jula.
Fördelen är att den är flyttbar, och enkelt kan kopplas in enfasigt.
Kräver dock 10A säkring.
Kör alla typer av verktyg med den, och det är endast konstant körning med den roterande filen som får den att "säcka", dock så har jag ingen tryckluftsdriven rondell längre, dom brukar vara ganska krävande.
Till mutterdragare klarar du dig med nästan vad som helst, eftersom det oftast blir kortare intervaller man kör, och då får tankens storlek jobba istället.

Kompressor.png

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har biltemas billiga klumpiga sladdmodell och använder den mest, hjul drar jag med momenstavar. Brände upp Julas variant i traktorn men det var nog mer handhavande fel att försöka lossa en skruv som sen lossades med 3/4 tyckluftsmaskinen.

Sen har jag en 1/2 tryckluftsdriven från slutet av 60-talet men den drar sämre än biltemas elmaskin, skulle kanske behöva renoveras. Till saker som inte vill lossna har jag en 3/4 köpt på swedol och den lossar det mesta.

En sak med tryckluftmutterdragare är att ha grov slang för att få kapacitet på maskinen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag upplever inte att man behöver så stor kompressor, bara tanken är tillräckligt stor.
Mutterdragare använder man så kort tid i stöten så det blir väldigt mycket tid där emellan för kompressorn att fylla tanken.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Jag upplever inte att man behöver så stor kompressor, bara tanken är tillräckligt stor.
Mutterdragare använder man så kort tid i stöten så det blir väldigt mycket tid där emellan för kompressorn att fylla tanken.
Tack för den inputen. Jag har femtioliterstank och lite klenare motor än hannuse- 1,5 kW tror jag. Men då borde det funka ändå.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag körde min tryckluftsdrivna budget från Biltema (troligen 300-350Nm varianten) på min 25L 2hk kompressor. Gick fint att lossa och dra M10orna i botten på gaffelbenen. Hjulaxeln orkade den inte dra loss.

Jag har grov slang till min, bra poäng av ovanstående talare.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har åt helvete för litet block på min kompressor dock har jag stor tank 150 eller 200 liter så det funkar ändå hyfsat om man inte tokkör med mutterdragaren.

Har dock ett block som haft ihop byggd motor som brunnit som jag tänker göra en extra lagring på axeln och montera en remskiva på. Detta block har betydligt bättre kapacitet.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag köpte en Parkside på Lidl. 995:- bara. Jag hade iofs batteri och laddare sen innan annars går de på 399:- till. Men den lossar alla skruvar och muttrar och har inställning av moment om man behöver det.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...