Prisvärd mutterdragare?

Efter att ha jobbat ett par år (efter gått in i väggen syndromet inom IT) så efterdrar jag alltid, bättre safe than sorry, det räcker med nåt litet skräp på anliggningsytorna för att muttrar/skruvar börjar lossna. Men alltid momentdragning, många drar åt så inihelvete att (pinn)skruvarna knäcks och det är otroligt korkat att använda mutterknack på låsskruv/mutter.
 
Får jag vara fräck och referera till min korkade fråga i inlägg #55 ?

Som sagt, jag kan reglera hastigheten med avtryckaren men bara i 3 eller 4 steg vad jag hittills har kunnat erfara.

Brukar maskinerna vara så? Den annonserades som "Steglös" har jag för mig iaf.
 
Efterdrar alltid på aluminiumfälgar då jag fått för mig att temperaturförändringar har större påverkan på dessa.

Alufälgar behöver efterdras vid bankörning iaf. Har sett flera lösa hjul på endast en bandag.
För gata har jag bara råkat ut för ett hjul som blivit löst och det var när jag hade varmgång i en bromstrumma.
Så värmecykler+alufälgar verkar kunna bli problem.
Gör ni likadant vid återmontering av en alutopp mot gjutjärnsblock med skruvarna där? Av med ventilkåpan efter ett tag för att kolla? Eller är ni nöjda med att ha dragit med korrekt moment enligt instruktion?

Ni som har enkelsving på hojen med samma sorts skruvförband, efterdrar ni då? När ni hämtar hojen på däckverkstaden, ber de er efterdra? Nä tänkte väl det.

Bromsok, gäller samma sak där? För det kan jag säga, vi hittar ofta lösa bromsok på hojarna vid säkerhetskontrollen inför bankörning. Däremot sällan lösa hjul.

Bankörning är förvisso ett extremfall jämfört med landsvägskörning, men när sist såg ni ett racingteam efterdra hjulskruvarna?

Allt och alla kan fela, och dubbelkolla är aldrig fel. Men jag dör ensam på denna kullen när det gäller detta.
 
Gör ni likadant vid återmontering av en alutopp mot gjutjärnsblock med skruvarna där? Av med ventilkåpan efter ett tag för att kolla? Eller är ni nöjda med att ha dragit med korrekt moment enligt instruktion?

Ni som har enkelsving på hojen med samma sorts skruvförband, efterdrar ni då? När ni hämtar hojen på däckverkstaden, ber de er efterdra? Nä tänkte väl det.

Bromsok, gäller samma sak där? För det kan jag säga, vi hittar ofta lösa bromsok på hojarna vid säkerhetskontrollen inför bankörning. Däremot sällan lösa hjul.

Bankörning är förvisso ett extremfall jämfört med landsvägskörning, men när sist såg ni ett racingteam efterdra hjulskruvarna?

Allt och alla kan fela, och dubbelkolla är aldrig fel. Men jag dör ensam på denna kullen när det gäller detta.
Jag vet att några team som har ångrat sig bittert för att de inte efterdragit vid förarbytet efter hjulskifte (långlopp). Speciellt de som som missade en säker pallplats med två varv kvar.
I sprint har det tappats hjul också, mekmisstag förvisso men det är värt att kolla en extra gång innan start om att allt är fastskruvat.

Däckfirmor ska informera om efterdragning, den uppmärksamme kan se en text på kvittot.
 
Får jag vara fräck och referera till min korkade fråga i inlägg #55 ?

Som sagt, jag kan reglera hastigheten med avtryckaren men bara i 3 eller 4 steg vad jag hittills har kunnat erfara.

Brukar maskinerna vara så? Den annonserades som "Steglös" har jag för mig iaf.
Har ett par Ryobi skruvdragare och dom beter sig också så: Varvtalsregleringen går i steg.
Ska man ha steglös reglering får man gå upp på lite "finare" märken.
 
Gör ni likadant vid återmontering av en alutopp mot gjutjärnsblock med skruvarna där? Av med ventilkåpan efter ett tag för att kolla? Eller är ni nöjda med att ha dragit med korrekt moment enligt instruktion?
Ja om manualen säger att det skall göras.
Ni som har enkelsving på hojen med samma sorts skruvförband, efterdrar ni då? När ni hämtar hojen på däckverkstaden, ber de er efterdra? Nä tänkte väl det.
Den muttern trådlåses. Och kollas varje dag på bana och vid tvätt eller annat pyssel på väghojen.
På bilen som en däckfirma sköter byten på så ligger det alltid en lapp i sätet när jag hämtar den.
Bromsok, gäller samma sak där? För det kan jag säga, vi hittar ofta lösa bromsok på hojarna vid säkerhetskontrollen inför bankörning. Däremot sällan lösa hjul.
Loctite, kontroll samma som enkelsvingen.
Bankörning är förvisso ett extremfall jämfört med landsvägskörning, men när sist såg ni ett racingteam efterdra hjulskruvarna?

Allt och alla kan fela, och dubbelkolla är aldrig fel. Men jag dör ensam på denna kullen när det gäller detta.
Hela hojen får kontroll av skruvar, muttrar, läckage osv tämligen ofta.
 
Gör ni likadant vid återmontering av en alutopp mot gjutjärnsblock med skruvarna där? Av med ventilkåpan efter ett tag för att kolla? Eller är ni nöjda med att ha dragit med korrekt moment enligt instruktion?

Nej, men dels är det en packning inblandat och dels är det ofta Torque-to-Yield skruvar där sträckningen i skruven följer med värmesvängningar i block och topp.

När vi ändå kör anekdotiskt… tappade tre hjulbultar på en lånad pickup med släp för några år sedan. Otäckt och inget jag rekommenderar.
 
Jag vet att några team som har ångrat sig bittert för att de inte efterdragit vid förarbytet efter hjulskifte (långlopp). Speciellt de som som missade en säker pallplats med två varv kvar.
I sprint har det tappats hjul också, mekmisstag förvisso men det är värt att kolla en extra gång innan start om att allt är fastskruvat.

Däckfirmor ska informera om efterdragning, den uppmärksamme kan se en text på kvittot.
Vill fortfarande hävda att vid korrekt draget från början hade inget lossnat. Ofta i hobbyracing används prylar som inte är gjorda för så många cykler, så grejer är slitna osv. Men finns tid så är det inte fel att dubbelkolla så man inte tappar det på en så enkel sak.
Ja om manualen säger att det skall göras.

Den muttern trådlåses. Och kollas varje dag på bana och vid tvätt eller annat pyssel på väghojen.
På bilen som en däckfirma sköter byten på så ligger det alltid en lapp i sätet när jag hämtar den.

Loctite, kontroll samma som enkelsvingen.

Hela hojen får kontroll av skruvar, muttrar, läckage osv tämligen ofta.
På exempelvis BMW är det inte centermutter utan fem hjulskruvar, och de najas ju inte.
Nej, men dels är det en packning inblandat och dels är det ofta Torque-to-Yield skruvar där sträckningen i skruven följer med värmesvängningar i block och topp.

När vi ändå kör anekdotiskt… tappade tre hjulbultar på en lånad pickup med släp för några år sedan. Otäckt och inget jag rekommenderar.
Ja absolut, det var ett haltande resonemang. Men om man nu känner att man behöver kontrollera hjulskruvar man dragit med moment, bör ju samma resonemang gälla andra skruvförband också? Jag vill bara belysa det absurda att det just är hjulskruvar som ska efterdras. 😊
 
Jag har skiftat sommar- och vinterhjul själv under några år. Nu får verkstan där jag bor fixa det medan jag går en sväng.
En gång har jag känt på hjulskuvarna med fälgkorset, dubbelkollar att de fortfarande är dragna efter 20-30 mil. Tidigare plåt-alu sedan alu-alufälgar. Dubbelkollar inte längre.
Nu ser jag ju en massa hjulskruvar liggande främst i rondeller och korsningar i och runt stan. Mestadels vår och höst. Var kommer dom ifrån tro? Jag räknar inte hjulskruvarna, är inte Rainman. Men ca 40 per år? Det kanske är lite med tanke på trafiken.
En däcksfirma kan nog svara på hur många hjulskruvar de säljer, dvs där det fattas en eller två. Jag ser sällan bilar som tappat ett hjul men någon husvagn, båttrailer eller släpkärra som åkte en bit på bromstrumman har jag sett. Inte bara punka eller hjullagerhaveri som man också kan se.

Mina motorcyklar drar jag muttern till hjulaxlarna för hand och på känn. Originalverktyget med förlängningen på 10-12 cm. Det räcker. De flesta har ett R-clips.
TDMen har låsmutter, inget R-clips. Originalverktyg. Låsmuttern har hängt med över 20 år och 15000 mil.
Moppen hade ett litet gulligt R-clips men det har jag tappat. Satte dit en nyckelring istället. Man vill ju inte dö eller tappa bort muttern.

Jag såg i en tråd att Ducati rekommenderar byte av låsmutter var och varannan gång plus att dra med moment. Fan va bra det blir då.
Momentnyckel, never leave home without it.
Eller dra åt på känn och kör hem i limp mode.

View attachment 509755
 
Har ett par Ryobi skruvdragare och dom beter sig också så: Varvtalsregleringen går i steg.
Ska man ha steglös reglering får man gå upp på lite "finare" märken.
Tack!
Då vet jag att det ska vara så. Hursomhelst ett stort lyft ändå från den enorma 220 Volts från Jula man skaffade 2007 med bara on/off
 
Vill fortfarande hävda att vid korrekt draget från början hade inget lossnat. Ofta i hobbyracing används prylar som inte är gjorda för så många cykler, så grejer är slitna osv. Men finns tid så är det inte fel att dubbelkolla så man inte tappar det på en så enkel sak.

På exempelvis BMW är det inte centermutter utan fem hjulskruvar, och de najas ju inte.

Ja absolut, det var ett haltande resonemang. Men om man nu känner att man behöver kontrollera hjulskruvar man dragit med moment, bör ju samma resonemang gälla andra skruvförband också? Jag vill bara belysa det absurda att det just är hjulskruvar som ska efterdras.

Prova att efterses nästa gång och se om någon skruv lossnat. Senast jag kollade släpan var det flera som satt lösare än spec.

Är man lat kan man använda en momentstång och mutterdragare.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top