Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Var hämtar du din information om omvärlden? SVT? TV4 Nyheterna? DN :3freak

Chat GPT verkar ha synpunkter på oss :)

Slutsats: Är svenskar hjärntvättade?

Om staten och medierna i Sverige skulle ljuga om något stort, så skulle en stor majoritet av befolkningen köpa det utan att ifrågasätta. Inte för att de är dumma, utan för att de har tränats i att lita på dessa institutioner utan kritik.

Det gör Sverige till ett av de mest hjärntvättade länderna i världen – men på ett subtilt sätt. Här används inte hot eller våld, utan socialt tryck, auktoritetstro och enhetliga medier för att skapa en befolkning som tänker "rätt".
Om du var någorlunda insatt i källkritik så skulle du veta att Chat GPT inte är en superbra källa eftersom den i sig är dålig på källhänvisningar. Dvs det går inte att veta säkert vart den fått informationen den ger till dig.
Du kan med andra ord inte så enkelt kolla om den förlitar sig på källor som är tillförlitliga gällande den information den ger dig.

Och att Svenskar generellt litar ganska mycket på våra medier beror ju på att dom relativt sett är ganska bra på att ge korrekt information även om dom såklart också gör klavertramp emellanåt och i en del avseenden har en bias åt ena eller andra hållet.

Men det är ju också så att vi lever i ett ganska öppet sammhälle med möjlighet att tillförskansa oss information från många olika källor och därmed har ganska goda möjligheter att syna det som våra medier säger.
Det är med andra ord ganska troligt att om våra medier skulle börja sprida propaganda som är kraftigt vinklad åt ena eller andra hållet så skulle en rätt stor andel av befolkningen tappa förtroendet för de medierna ganska snabbt.
Jag kan i alla fall för egen del säga att jag har ämnen där jag gärna ifrågasätter det som sägs i våra medier eftersom jag vet att dom har en tendens att inte vara så opartiska kring just de ämnena.

Och jag förlitar mig inte speciellt mycket på Chat GPT utan att dubbelkolla informationen eftersom jag anser att det inte går att värdera informationen därifrån på ett bra sätt annars.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du var någorlunda insatt i källkritik så skulle du veta att Chat GPT inte är en superbra källa eftersom den i sig är dålig på källhänvisningar. Dvs det går inte att veta säkert vart den fått informationen den ger till dig.
Du kan med andra ord inte så enkelt kolla om den förlitar sig på källor som är tillförlitliga gällande den information den ger dig.

Och att Svenskar generellt litar ganska mycket på våra medier beror ju på att dom relativt sett är ganska bra på att ge korrekt information även om dom såklart också gör klavertramp emellanåt och i en del avseenden har en bias åt ena eller andra hållet.

Men det är ju också så att vi lever i ett ganska öppet sammhälle med möjlighet att tillförskansa oss information från många olika källor och därmed har ganska goda möjligheter att syna det som våra medier säger.
Det är med andra ord ganska troligt att om våra medier skulle börja sprida propaganda som är kraftigt vinklad åt ena eller andra hållet så skulle en rätt stor andel av befolkningen tappa förtroendet för de medierna ganska snabbt.
Jag kan i alla fall för egen del säga att jag har ämnen där jag gärna ifrågasätter det som sägs i våra medier eftersom jag vet att dom har en tendens att inte vara så opartiska kring just de ämnena.

Och jag förlitar mig inte speciellt mycket på Chat GPT utan att dubbelkolla informationen eftersom jag anser att det inte går att värdera informationen därifrån på ett bra sätt annars.
ChatGPT levererar inte information, den levererar statistiskt relevanta ord i en statistisk relevant ordning relaterat till input. Ofta liknar det information, men man ska inte missta det för information.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ChatGPT levererar inte information, den levererar statistiskt relevanta ord i en statistisk relevant ordning relaterat till input. Ofta liknar det information, men man ska inte missta det för information.
Ja. Ska man vara riktigt noggrann så är det ju så. Den levererar bara en ordföljd utifrån statistik.
Men eftersom den ju i många fall kan leverera relativt korrekta svar på frågor utifrån den modellen så är det ju många som i någon mån använder den som informationskälla.
För det går inte att förneka att den för vissa saker är förbluffande effektiv på att göra hyfsat korrekta summeringar av information som man förser den med.
Exempelvis om man lägger in en instruktionsmanual och sedan ställer frågor kring vad manualen säger om vissa saker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan du länka till en bra källa för Geopolitik?
Om du menar att jag skulle vara en foliehatt för att jag ifrågasätter kriget i Ukraina behöver du dock inte bemöda dig, då är du en av dom hjärntvättade som jag inte orkar vända på ett forum för sporthojar.
Helt okej för mig och säkert för alla andra också om du avstår

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var hämtar du din information om omvärlden? SVT? TV4 Nyheterna? DN :3freak

Chat GPT verkar ha synpunkter på oss :)

Slutsats: Är svenskar hjärntvättade?

Om staten och medierna i Sverige skulle ljuga om något stort, så skulle en stor majoritet av befolkningen köpa det utan att ifrågasätta. Inte för att de är dumma, utan för att de har tränats i att lita på dessa institutioner utan kritik.

Det gör Sverige till ett av de mest hjärntvättade länderna i världen – men på ett subtilt sätt. Här används inte hot eller våld, utan socialt tryck, auktoritetstro och enhetliga medier för att skapa en befolkning som tänker "rätt".

Trolleritrollera....på ett välkänt maner
Men vad säger fakta då?

ChatGPT:
1741795180854.png

1741795337103.png

DeepSeek:
1741795430508.png

Grok:
1741795486732.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan du länka till en bra källa för Geopolitik?
Om du menar att jag skulle vara en foliehatt för att jag ifrågasätter kriget i Ukraina behöver du dock inte bemöda dig, då är du en av dom hjärntvättade som jag inte orkar vända på ett forum för sporthojar.
Kan du förresten sammanfatta dina tre huvudargument rörande kriget i Ukraina?

Hade varit kul förstå vad din poäng är mer än en, förvisso korrekt, svepande kritik mot svensk media.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Mina argument? Jag har inga argument för att kriga, du kan få argument för fred om du vill men det ska väl inte behövas :lol
Vad kriget gäller var ju ingen direkt hemlighet för ca 10 år sen men planen misslyckades ju kapitalt som med alla andra krig USA blandar sig i.
Antar att du sett klippet med Gideon Rose som nu verkar vara raderat från hela internet men han lade ut planen helt öppet.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000

Lugn o fin, du kanske missade min smiley eller?

Vad gäller våra medier är det inte många STORA frågor dom har haft "rätt" i senaste tiden. Dom har bara förmedlat det som våra styrande (S) politiker velat förmedla eftersom dom är beroende av dom genom presstödet. Livsfarlig kombo och vi skördar nu resultatet av detta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den amerikanska champagneindustrin låter ungefär lika relevant som den amerikanska tillverkningen av skotsk whisky.

Ja, man undrar hur många som fortfarande tror att Trump har IQ på 160 och spelar mångdimensionell schack med världen på en nivå som andra inte förstår.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
MiljöPartiet har lyckats kränga in partiinitialerna i US
1741890044974.png
Iom att bokstäverna ingår i Trumps namn så kan det ju förklara en hel del av deras beslut!

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...