Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag även testat den stora crossbanan.

Lite spänt så lastade jag av hojen på parkeringen och gjorde mig i ordning. Jag ville värma upp först och körde ett varv på den korta enduroslingan. Svinjobbigt och otroligt svårt. Jag var inte alls med och det kändes som en lång ryckig bergochdalbana. Jag hade inte alls samma flyt som förra gången. Dessutom blev jag väldigt andfådd med hög puls.

Jag kom tillbaka till depån, ställde ifrån mig hojen och tog en paus. Passade på att njuta lite av solen och när jag hade samlat mig igen så gick jag på spåret ytterligare en gång.

Nästa runda gick bättre och jag körde två varv på en gång (utan att stanna i depån). Nu gick det iaf så pass bra att jag inte behövde sätta ner fötterna överallt och pulsen höll sig inom rimliga gränser. Det var många på plats och spåret blev väldigt stenigt. Inte bara berg och andra fasta föremål utan det fanns även massa rullsten som gjorde att framhjulet blev oroligt. Just nu känns allt bara så j-a halt. Tänk om man skulle kunna få till samma fina/fasta känsla som när man dammar på med skidorna i de svarta backarna, då skulle jag känna mig betydligt tryggare.

Jag satte mig i depån igen för att vila. Tog några bananer och drack en liter vatten. Jag hade en vilja men viste inte om jag skulle vågade. När tiden var dags för motionärer att köra på crossbanan så åkte jag dit. Väl där i kön så kom jag på att jag behövde tanka och fick pallra mig tillbaka till depån för att fylla på. När jag var tillbaka i ”kön” igen så var det bara att vänta på vår tur. Vi var nog 15 pers som skulle ut med den gruppen.

Jag stod långt fram men vågade inte köra ut först. Jag tänkte att det var onödigt med en bromskloss längst fram och väntade tills alla som hade bråttom kört ut före mig. Sedan stapplade jag fram. Jag tänkte bara köra ett varv och sedan fick det vara bra. Jag ville ju bara känna på. När varvet var kört så missade jag avfarten och körde ett till.

Till en början försökte jag hitta ett spår som jag kunde hålla mig till men det verkade som att alla körde lite huller om buller så jag körde bara på. Kändes stundtals som jag var i vägen för alla då jag korsade banan flera gånger för att köra på yttern i kurvorna. Jag blev omkörd hela tiden och det var väl okej om det inte vore för att de ibland hoppade förbi mig. Så här i början var det faktiskt lite otäck. Det var ändå lite roligt att bli omkörd av tvåtaktarna för då fick jag höra ljudet (och känna skvättet). Det gick bra ändå och jag hade som mål att klara ett helt varv med fötterna på fotpinnarna. Stående eller sittandes spelade mindre roll och jag lyckades till slut. Jag försökte även hitta min nya position som jag lärt mig men det var svårare än jag trodde. Så här första gångerna kanske man inte ska ha så stora förväntningar på sin körteknik utan det handlade mer om att ta sig runt. Det andra får komma när jag har tid att tänka på sånt. 🤪

Helt plötsligt så stod en funktionär där och vinkade av oss. Va…? jag hade redan kört i 20 min, skit vad tiden gick fort. Lycklig som jag var så roppade jag till honom, ”Fn va kul det här var”. Han blev jätteglad och sken upp som en sol och svarade, ”Va bra”.

Tillbaka i depån så kände jag mig lite tröttare än vanligt och bestämde mig för att det fick vara bra så. När jag tog av mig tröjan och skydden så var tshirten under genomblöt. Haha, det blev nog lite träning iaf. Jag har en sån där nätad ”alla skydd i ett” och tror det kommer att bli varmt med den i sommar. Får se framöver och det blir något annat istället för den.
Rymdskorna känns okej men det är fortfarande ingen vidare känsla i dem. Jag hittar rätt position på pinnarna och det går väl bra att växla med dem men finmotoriken finns verkligen inte där. Tror jag hittade friläget en gång när jag behövde det.

Annars gick körningen på crossbanan över förväntan och det var superkul. Jag var definitivt inte snabbast men vad gör väl det så länge man har roligt.

Hojen känns spontant stor men det är skönt att ha ork i motorn ut ur kurvorna. Tror egentligen jag skulle kunna köra med bättre kontroll om jag hade en hundratjugofemma eller tvåfemti. Går väl att köra såna också även om jag väger 100kg?

Jag kanske missförstår din beskrivning men jag tar det ändå, inte bara för dig utan för andra som är ute på crossbana som nybörjare.

Det där med att korsa banan för att köra på yttern ska du vara försiktig med, särskilt då du kör långsammare än övriga. Om någon med avsevärt högre fart är på väg att köra om dig då du korsar banan kan det sluta illa.

Absolut viktigast är det över hoppen, man korsar aldrig banan över ett hopp, är man till vänster i rampen så landar man också till vänster för ingen kan styra undan i luften. Nu ska man väl aldrig säga aldrig för James Stewart kunde ju ofta korsa banan över hoppen men och andra sidan var ingen förare snabbare än honom.

Man kan absolut byta från innerspår till ytterspår och tvärtom men man bör vara tydlig i sin körning och det uppstår ofta naturliga spår som har naturliga efterföljande alternativspår. När jag har någon framför mig vet jag vilka spår han "kan" välja utgående från det spår han befinner sig i.
Det ser du också ifall du betraktar spåren in, igenom och ut ur kurvorna. Ofta korsar dessa spår varandra men det är ändå tydligt i spåren på marken hur folk brukar köra.

Vill jag köra om dig väljer jag alltså alternativspåret, och om jag vet att de korsar ditt spår i utgången av kurvan så ser jag till att antingen hinna passera dig före det alternativt får jag vänta till efter.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Håller med tvåtaktar mannen.
Bara håll dig i samma spår så går det bra. När man vet att en snabb förare kommer så börja inte styra undan utan kör som vanligt. Kommer det en snabb förare så hör man när dom kommer dom har ett helt annat gas påslag. Dom har sett dig när dom närma sig och långt innan bestämt sig för vilket spår dom ska ta för att komma förbi.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med tvåtaktar mannen.
Bara håll dig i samma spår så går det bra. När man vet att en snabb förare kommer så börja inte styra undan utan kör som vanligt. Kommer det en snabb förare så hör man när dom kommer dom har ett helt annat gas påslag. Dom har sett dig när dom närma sig och långt innan bestämt sig för vilket spår dom ska ta för att komma förbi.

Precis! Det där med att försöka styra undan är väldigt riskabelt för det är ungefär 50% chans att han redan siktat in sig på att köra om på just den sidan du styr åt med risk för att ni då krockar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Om något så kändes hojen lite för mjuk för mig. Samtidigt så kändes den som att den "svalde" en hel del ojämnheter. Ska nog se över fjädringen iaf och kolla sag.
Ja, alltså du har väl en "enduro", inte "motocross" eller? Det innebär att du nog inte ska försöka hoppa för mycket med din hoj, utan 'svälja hoppet' med knäna. Endurohojar har helt annan styvhet i fjädrarna än mx-hojarna.

.. men saggen kan du alltid leka med ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, alltså du har väl en "enduro", inte "motocross" eller? Det innebär att du nog inte ska försöka hoppa för mycket med din hoj, utan 'svälja hoppet' med knäna. Endurohojar har helt annan styvhet i fjädrarna än mx-hojarna.

.. men saggen kan du alltid leka med ;)

Jag tror inte det är ett problem här.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag kanske missförstår din beskrivning men jag tar det ändå, inte bara för dig utan för andra som är ute på crossbana som nybörjare.

Det där med att korsa banan för att köra på yttern ska du vara försiktig med, särskilt då du kör långsammare än övriga. Om någon med avsevärt högre fart är på väg att köra om dig då du korsar banan kan det sluta illa.

Absolut viktigast är det över hoppen, man korsar aldrig banan över ett hopp, är man till vänster i rampen så landar man också till vänster för ingen kan styra undan i luften. Nu ska man väl aldrig säga aldrig för James Stewart kunde ju ofta korsa banan över hoppen men och andra sidan var ingen förare snabbare än honom.

Man kan absolut byta från innerspår till ytterspår och tvärtom men man bör vara tydlig i sin körning och det uppstår ofta naturliga spår som har naturliga efterföljande alternativspår. När jag har någon framför mig vet jag vilka spår han "kan" välja utgående från det spår han befinner sig i.
Det ser du också ifall du betraktar spåren in, igenom och ut ur kurvorna. Ofta korsar dessa spår varandra men det är ändå tydligt i spåren på marken hur folk brukar köra.

Vill jag köra om dig väljer jag alltså alternativspåret, och om jag vet att de korsar ditt spår i utgången av kurvan så ser jag till att antingen hinna passera dig före det alternativt får jag vänta till efter.
Sånt här står nog ingenstans och det är svårt att veta om man är ny. Det finns förmodligen massa oskrivna regler som man inte heller känner till. Tack för din input @Two stroke man .
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Håller med tvåtaktar mannen.
Bara håll dig i samma spår så går det bra. När man vet att en snabb förare kommer så börja inte styra undan utan kör som vanligt. Kommer det en snabb förare så hör man när dom kommer dom har ett helt annat gas påslag. Dom har sett dig när dom närma sig och långt innan bestämt sig för vilket spår dom ska ta för att komma förbi.
I övrigt så tyckte jag att alla skötte sig fint och det var superkul. Det enda jag inte gillade var de som hoppade om/över mig. Nu vet jag om det så det kanske känns bättre nästa gång men så här i början är man lite "harig".

Jo tack, de hörs (fint med 2t) och de piskar på ordentligt. Kom även fram till att handtagsskydd kan vara bra att ha.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hjälp mig, berätta vad du tror?

Om jag tolkar dig rätt så kör du så pass långsamt och hoppar så pass lite att det knappast är nåt problem att du har endurofjädring istället för crossfjädring.
Det är ju inte så att det helt saknas hopp i enduro, eller andra hinder så kan slå igenom fjädringen hårt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sånt här står nog ingenstans och det är svårt att veta om man är ny. Det finns förmodligen massa oskrivna regler som man inte heller känner till. Tack för din input @Two stroke man .

:tummenupp Vill man sammafatta det hela kort så gör inga tvära/snabb spårbyten för det kan vara någon som precis är på väg att köra om dig och han behöver kunna läsa av dig.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Om jag tolkar dig rätt så kör du så pass långsamt och hoppar så pass lite att det knappast är nåt problem att du har endurofjädring istället för crossfjädring.
Det är ju inte så att det helt saknas hopp i enduro, eller andra hinder så kan slå igenom fjädringen hårt.
Helt rätt, även om jag lättar båda hjulen :yopartyså slår jag inte igenom min fjädring i nuläget.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
En kort körteknisk fråga:
Det finns några kurvor på banan jag känner mig lite osäker på.

Alltså, man kan ju alltid ligga i det yttre spåret och förlita sig på vallen men när jag vill köra i det inre spåret och framförallt när det inte finns en vall så har jag inte hittat en bra strategi för det ännu. Det här kanske är ett vanligt fenomen men jag får typ inte riktigt fast framhjulet och känner inte kontakt med marken. Vad kan det bero på?

Jag har nya däck på och vill ju såklart skylla på fjädringen men gissar att det troligen är mitt körsätt som är orsaken orsakar detta. Målet är såklart att alltid ha fötterna på pinnarna. Jag varierar mellan sittandes med stående men framhjuls-släpp är ju aldrig roligt oavsett position på hojen. Vid några olika tillfällen (gruppträningar) har jag träffat några instruktörer och fått några olika svar.
  • Cross-varianten är väl att köra ganska rakt in, sladda upp hojen och sedan vrida fullt på rullen. Svinjobbigt körsätt i längden och lämpar sig kanske inte bäst i skogen på endurospåret men är förmodligen snabbast?
  • En del säger att man ska lägga blicken längre fram/bort och skita i det som är direkt framför sig. Det här tycker jag känns okontrollerat men efter att jag har testat det på enklare partier så känns det faktiskt ganska okej. Jag får dock en känsla av att "hoppas det går bra". Kanske en vanesak och träningsfråga?
  • Andra säger att man ska flytta fram vikten ännu längre fram för att få en bättre känsla för vart framhjulet är men hur fungerar det i praktiken när man inte ska hänga på styret?
  • Min egna känsla säger att jag kommer in lite för tajt ibland (en del spår är så) och sedan försöker jag typ gasa mig ur problemet. Samtidigt som det ligger lös sand/jord. Det gör så att de känns som jag tappar styrförmågan/kontrollen och drivs ut mot uttern.
  • Lite luddigt och kort beskrivet kanske men jag får en känsla av att man kan gasa sig till balans. Typ, luta och gasa så reder det sig.
Det är givetvis svårt att beskriva det här i text men jag tar gärna emot hjälp för att bli bättre. Alla tankar och förslag är välkomna. Vilket av förslagen väljer du?
Eller har du ett annat?
Tycker det här borde tillhöra nybörjar-tråden för att komma igång.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det finns många spår på en crossbana , tänk inte för mycket på ” rätt” spår.
Du sitter/står antagligen för långt bak, då blir man lätt passagerare och styrningen diffus.
Sitt längre fram och luta dig lite framåt👍.
Ut ur kurvan kan man flytta tyngdpunkten bakåt för att få bättre driv
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En kort körteknisk fråga:
Det finns några kurvor på banan jag känner mig lite osäker på.

Alltså, man kan ju alltid ligga i det yttre spåret och förlita sig på vallen men när jag vill köra i det inre spåret och framförallt när det inte finns en vall så har jag inte hittat en bra strategi för det ännu. Det här kanske är ett vanligt fenomen men jag får typ inte riktigt fast framhjulet och känner inte kontakt med marken. Vad kan det bero på?

Jag har nya däck på och vill ju såklart skylla på fjädringen men gissar att det troligen är mitt körsätt som är orsaken orsakar detta. Målet är såklart att alltid ha fötterna på pinnarna. Jag varierar mellan sittandes med stående men framhjuls-släpp är ju aldrig roligt oavsett position på hojen. Vid några olika tillfällen (gruppträningar) har jag träffat några instruktörer och fått några olika svar.
  • Cross-varianten är väl att köra ganska rakt in, sladda upp hojen och sedan vrida fullt på rullen. Svinjobbigt körsätt i längden och lämpar sig kanske inte bäst i skogen på endurospåret men är förmodligen snabbast?
  • En del säger att man ska lägga blicken längre fram/bort och skita i det som är direkt framför sig. Det här tycker jag känns okontrollerat men efter att jag har testat det på enklare partier så känns det faktiskt ganska okej. Jag får dock en känsla av att "hoppas det går bra". Kanske en vanesak och träningsfråga?
  • Andra säger att man ska flytta fram vikten ännu längre fram för att få en bättre känsla för vart framhjulet är men hur fungerar det i praktiken när man inte ska hänga på styret?
  • Min egna känsla säger att jag kommer in lite för tajt ibland (en del spår är så) och sedan försöker jag typ gasa mig ur problemet. Samtidigt som det ligger lös sand/jord. Det gör så att de känns som jag tappar styrförmågan/kontrollen och drivs ut mot uttern.
  • Lite luddigt och kort beskrivet kanske men jag får en känsla av att man kan gasa sig till balans. Typ, luta och gasa så reder det sig.
Det är givetvis svårt att beskriva det här i text men jag tar gärna emot hjälp för att bli bättre. Alla tankar och förslag är välkomna. Vilket av förslagen väljer du?
Eller har du ett annat?
Tycker det här borde tillhöra nybörjar-tråden för att komma igång.

Pratar du om hårdbana nu? Det låter så om det inte finns flera spår?

Det kan vara fjädringen men du får nog bäst råd av någon som ser när du kör.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Pratar du om hårdbana nu? Det låter så om det inte finns flera spår?

Det kan vara fjädringen men du får nog bäst råd av någon som ser när du kör.
Jag vet inte vad en ”hårdbana” är för något?
Den är av jord och jag skulle nog klassa den som hård även om det ligger lite löst skit ovanpå den. Det blir inga djupa spår i den i dagsläget men det är så pass torrt ute nu så det är svårt att säga.

Av de instruktörer som hjälpt och tittat på mig hittills så säger de att jag står rätt. Men de kanske är säljare och bara för att ha mig kvar (betalar) så säger de så? 🤪

Skämt åt sidan så verkar det som att jag står hyggligt rätt nu. Det här kan så klart bli mycket bättre och något som alla verkar träna på men om man jämför hur det såg ut i början så har det skett en stor förändring. För mig gäller nog framförallt att hitta hur det ska kännas när man gör på rätt sätt och inte låta mig styras av mina egna känslor när jag tror att man gör så. Utan en instruktör eller videoanalys är det nästan omöjligt att veta.

Visste f.ö. inte att man kunde få träningsvärk i vaderna av motorcykel-körning.
Har inte märkt av någon pump i underarmarna ännu men känner tydligt av båda sidor i ländryggen när jag kör. Sist gång fick jag lära mig att jag skulle ha en känsla av en halvvägs armhävning utan att lägga någon vikt på styret. Mjölksyra är skönt…
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte vad en ”hårdbana” är för något?
Den är av jord och jag skulle nog klassa den som hård även om det ligger lite löst skit ovanpå den. Det blir inga djupa spår i den i dagsläget men det är så pass torrt ute nu så det är svårt att säga.

Av de instruktörer som hjälpt och tittat på mig hittills så säger de att jag står rätt. Men de kanske är säljare och bara för att ha mig kvar (betalar) så säger de så? 🤪

Skämt åt sidan så verkar det som att jag står hyggligt rätt nu. Det här kan så klart bli mycket bättre och något som alla verkar träna på men om man jämför hur det såg ut i början så har det skett en stor förändring. För mig gäller nog framförallt att hitta hur det ska kännas när man gör på rätt sätt och inte låta mig styras av mina egna känslor när jag tror att man gör så. Utan en instruktör eller videoanalys är det nästan omöjligt att veta.

Visste f.ö. inte att man kunde få träningsvärk i vaderna av motorcykel-körning.
Har inte märkt av någon pump i underarmarna ännu men känner tydligt av båda sidor i ländryggen när jag kör. Sist gång fick jag lära mig att jag skulle ha en känsla av en halvvägs armhävning utan att lägga någon vikt på styret. Mjölksyra är skönt…

Jag tror dom gör så gott dom kan, jag tror inte dom ger komplimanger bara för att behålla elever.

Låt någon duktig förare prova din hoj för att känna hur fjädringen känns.

Även där det ser platt ut brukar det finnas antydningar på spår av att hojar kört.
En sådan antydning till spår är också bättre att följa än att ignorera.
Även ett aldrig så litet hjulspår har lite lutning som du kan nyttja till din fördel. Och betraktar man alternativet att du kör tvärs över dessa spår så blir dom istället ojämnheter som gör det svårare för dina däck att hitta fäste.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Fastnar det inte massa skit i den när du kör på grus eller jord?
Nej, det är precis det det inte gör med Motorex kedjeolja för offroad.

Använde Biltemas tidigare, och det var ju helt OK på road-hojarna då den blev tjock och klibbig, liksom bakade in kedjan i ett slags skyddande klet. Som i sin tur dessvärre drog åt sig allt möjligt. Kedjan blev som ett jäkla grillspett med värsta såsen på 😆

Så när jag provade Motorex offroad kedjeolja så blev skillnaden natt & dag, kedjan höll sig mer 'ren', ingen direkt smuts satt fast i kedjan annat än efter den blev dammig och matt liksom. Den tunnare oljan håller väl inte kedjan lika smord som tjockare olja, men kedjan blir smidigare och lättare att rengöra sen. Mitt intryck är att det faktiskt funkar att bara spruta på ny motorex-olja, så rengör den kedjan samtidigt som den smörjer. Men det är jag inte 100% säker på ännu, men jag har provat och det är lite som med CRC556, rengör OCH smörjer, så man behöver inte peta med borste och annan rengöring.

Och då måste jag också nämna lite om Motorex kedjeolja för väghojar som till skillnad från "offroad" bakar in kedjan i en slags vaxhinna som ska hålla kedjan skyddad och smidig / smord. Och jag tror det funkar. Kör denna på min Shotgun 650, och kedjan håller sig ren och fresh, även dammiga sommardagar. Kedjan blir som 'inplastad'. Så Motorex är faktiskt ganska bra på sitt smörj.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Helt rätt, även om jag lättar båda hjulen :yopartyså slår jag inte igenom min fjädring i nuläget.

Nu glömde jag, frågade jag dig vad du vägde? Det verkar som om du är ganska lätt.

Hur som helst, jag väger 100 pannor och när jag 'hoppar' på krossbanan med min KTM så blir det fina pannkakor under både fram och bakskärm. Det var smått kul i början, typ "wow, jag flyger!" men snart förstod jag att jag inte var som dom andra elefanterna på banan. Jag är tyngre.

Samt blev jag informerad av mina skyddsänglar där på Tuvängen att "Du kan dämpa upphoppet med knäna .. " - på det viset 'dödar' jag själva uppskjutet och håller hjulen MER på marken. Man lyfter ju fortfarande, men det blir inget högt hopp av det som kräver styvare fjädring.

Det är SÅ jag vill köra motocross, jag gillar inte dom där flyghoppen egentligen. Tid i luften snor tiden på marken som du kan använda till att få mer fart t ex. Samt att jag inte uppskattar att vara 'den flygande köttbullen' ;)
 
Nyheter
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Top