Abrakadabra
Sporthojsnörd
- Gick med
- 1 Apr 2005
- Hoj
- WR, TLR
Det är rätt så många stenar och vassa hällar i spåret och det är nog bara en tidsfråga innan det blir punka. Är det värt mousse i däcken för enduro-körning?
Jag körde i helgen igen och det kändes lite bättre.
Värmde upp lite på den där enskilda slingan. Det är sand och jord på den banan och förhållandevis snäll för en nybörjare. Efter ca. 30 min så åkte jag tillbaka till bilen för en paus och åt några mackor. Sedan tog jag ett djupare andetag och bestämde jag mig för att hoppa på det riktiga spåret. Finns tydligen några olika svårighetsgrader och jag tog den lättaste.
Det blev lite speciellt att köra med motorcykel mellan träd och i gropar. Speciellt om man inte gjort det förr. Den här banan varierar mellan stigar i skogen, teknisk del (extrem) där det är öppet. Den har även inslag av berg och sten. Även om den här slingan kallades "lätt" skulle jag nog vilja påstå att den har en del svåra partier. De största problemen är slös sten men även rötter. Nu var det ganska torrt i skogen men jag kan tänka mig vad som händer med de kala stenhällarna när det regnar... Då blir det nog definitivt svårare att ta sig upp?
Fortsatt har jag svårt att hitta rätt med spåren i svängarna. Speciellt de lite mer tekniska/svårare/skarpa svängarna med spår. Då är det lätt att hamna utanför och det blir en sorts balansgång för att komma vidare. Jag testade att ligga på 2an istället och det gick hyggligt. Gäller bara att vara med på kopplingen när det blir för trixigt. Speciellt när det är spår och massor med sten. Där är det lätt att framhjulet släpper och så säker är jag inte ännu, "att bara gasa på".
Jag lade märke till att, om jag satte mig lite på sidan av sadeln i svängarna så gick det bättre genom dem. Men fortfarande så föll jag i några (fick sätta i foten) och i andra så missade jag spåret helt och körde utanför.
Jag flyttade även fram röven en bit till mot tanken när jag skulle svänga och möjligen kändes det lite bättre. Men gissningsvis så lutar jag istället bakåt och då gör det ju ingen nytta. Ska man typ känna att man "skallar" kurvorna?
Lutar man in huvudet i svängarna så märkte jag iaf att man är ganska rökt. Lätt att falla in då och benet fladdrar ut.
I vissa svängar så la jag ut/fram benet med flit och det kändes också okej att svänga på det sättet också. Gäller väl bara för att bestämma sig för ett sätt och träna mer på det?
Ibland kändes det lättare att bara låta hojen ta mig fram och nästan släppa kontrollen på styret. Att låta framhjulet följa spåret i svängarna kändes ibland lättare än att försöka styra det aktivt. Hur ska jag tänka här för att få ett bra flow?
Annars så tyckte jag hojen förde sig ganska väl där ute. Står man med fötterna på peggarna och låter hojen göra jobbet så känns det ganska lugnt i händerna och armarna. Nu kör jag väldigt lugnt men ingen pump alls så det var skönt.
Om något så kändes hojen lite för mjuk för mig. Samtidigt så kändes den som att den "svalde" en hel del ojämnheter. Ska nog se över fjädringen iaf och kolla sag. Iaf sätta dit en o-ring på gaffeln och se hur långt ner jag trycker den. jag kände inte att den bottnade men det skadar nog inte att se vad som händer när man kör.
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj