Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det är rätt så många stenar och vassa hällar i spåret och det är nog bara en tidsfråga innan det blir punka. Är det värt mousse i däcken för enduro-körning?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag körde i helgen igen och det kändes lite bättre.

Värmde upp lite på den där enskilda slingan. Det är sand och jord på den banan och förhållandevis snäll för en nybörjare. Efter ca. 30 min så åkte jag tillbaka till bilen för en paus och åt några mackor. Sedan tog jag ett djupare andetag och bestämde jag mig för att hoppa på det riktiga spåret. Finns tydligen några olika svårighetsgrader och jag tog den lättaste.

Det blev lite speciellt att köra med motorcykel mellan träd och i gropar. Speciellt om man inte gjort det förr. Den här banan varierar mellan stigar i skogen, teknisk del (extrem) där det är öppet. Den har även inslag av berg och sten. Även om den här slingan kallades "lätt" skulle jag nog vilja påstå att den har en del svåra partier. De största problemen är slös sten men även rötter. Nu var det ganska torrt i skogen men jag kan tänka mig vad som händer med de kala stenhällarna när det regnar... Då blir det nog definitivt svårare att ta sig upp?

Fortsatt har jag svårt att hitta rätt med spåren i svängarna. Speciellt de lite mer tekniska/svårare/skarpa svängarna med spår. Då är det lätt att hamna utanför och det blir en sorts balansgång för att komma vidare. Jag testade att ligga på 2an istället och det gick hyggligt. Gäller bara att vara med på kopplingen när det blir för trixigt. Speciellt när det är spår och massor med sten. Där är det lätt att framhjulet släpper och så säker är jag inte ännu, "att bara gasa på".

Jag lade märke till att, om jag satte mig lite på sidan av sadeln i svängarna så gick det bättre genom dem. Men fortfarande så föll jag i några (fick sätta i foten) och i andra så missade jag spåret helt och körde utanför.

Jag flyttade även fram röven en bit till mot tanken när jag skulle svänga och möjligen kändes det lite bättre. Men gissningsvis så lutar jag istället bakåt och då gör det ju ingen nytta. Ska man typ känna att man "skallar" kurvorna?
Lutar man in huvudet i svängarna så märkte jag iaf att man är ganska rökt. Lätt att falla in då och benet fladdrar ut.
I vissa svängar så la jag ut/fram benet med flit och det kändes också okej att svänga på det sättet också. Gäller väl bara för att bestämma sig för ett sätt och träna mer på det?

Ibland kändes det lättare att bara låta hojen ta mig fram och nästan släppa kontrollen på styret. Att låta framhjulet följa spåret i svängarna kändes ibland lättare än att försöka styra det aktivt. Hur ska jag tänka här för att få ett bra flow?

Annars så tyckte jag hojen förde sig ganska väl där ute. Står man med fötterna på peggarna och låter hojen göra jobbet så känns det ganska lugnt i händerna och armarna. Nu kör jag väldigt lugnt men ingen pump alls så det var skönt.

Om något så kändes hojen lite för mjuk för mig. Samtidigt så kändes den som att den "svalde" en hel del ojämnheter. Ska nog se över fjädringen iaf och kolla sag. Iaf sätta dit en o-ring på gaffeln och se hur långt ner jag trycker den. jag kände inte att den bottnade men det skadar nog inte att se vad som händer när man kör.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag körde i helgen igen och det kändes lite bättre.

Värmde upp lite på den där enskilda slingan. Det är sand och jord på den banan och förhållandevis snäll för en nybörjare. Efter ca. 30 min så åkte jag tillbaka till bilen för en paus och åt några mackor. Sedan tog jag ett djupare andetag och bestämde jag mig för att hoppa på det riktiga spåret. Finns tydligen några olika svårighetsgrader och jag tog den lättaste.

Det blev lite speciellt att köra med motorcykel mellan träd och i gropar. Speciellt om man inte gjort det förr. Den här banan varierar mellan stigar i skogen, teknisk del (extrem) där det är öppet. Den har även inslag av berg och sten. Även om den här slingan kallades "lätt" skulle jag nog vilja påstå att den har en del svåra partier. De största problemen är slös sten men även rötter. Nu var det ganska torrt i skogen men jag kan tänka mig vad som händer med de kala stenhällarna när det regnar... Då blir det nog definitivt svårare att ta sig upp?

Fortsatt har jag svårt att hitta rätt med spåren i svängarna. Speciellt de lite mer tekniska/svårare/skarpa svängarna med spår. Då är det lätt att hamna utanför och det blir en sorts balansgång för att komma vidare. Jag testade att ligga på 2an istället och det gick hyggligt. Gäller bara att vara med på kopplingen när det blir för trixigt. Speciellt när det är spår och massor med sten. Där är det lätt att framhjulet släpper och så säker är jag inte ännu, "att bara gasa på".

Jag lade märke till att, om jag satte mig lite på sidan av sadeln i svängarna så gick det bättre genom dem. Men fortfarande så föll jag i några (fick sätta i foten) och i andra så missade jag spåret helt och körde utanför.

Jag flyttade även fram röven en bit till mot tanken när jag skulle svänga och möjligen kändes det lite bättre. Men gissningsvis så lutar jag istället bakåt och då gör det ju ingen nytta. Ska man typ känna att man "skallar" kurvorna?
Lutar man in huvudet i svängarna så märkte jag iaf att man är ganska rökt. Lätt att falla in då och benet fladdrar ut.
I vissa svängar så la jag ut/fram benet med flit och det kändes också okej att svänga på det sättet också. Gäller väl bara för att bestämma sig för ett sätt och träna mer på det?

Ibland kändes det lättare att bara låta hojen ta mig fram och nästan släppa kontrollen på styret. Att låta framhjulet följa spåret i svängarna kändes ibland lättare än att försöka styra det aktivt. Hur ska jag tänka här för att få ett bra flow?

Annars så tyckte jag hojen förde sig ganska väl där ute. Står man med fötterna på peggarna och låter hojen göra jobbet så känns det ganska lugnt i händerna och armarna. Nu kör jag väldigt lugnt men ingen pump alls så det var skönt.

Om något så kändes hojen lite för mjuk för mig. Samtidigt så kändes den som att den "svalde" en hel del ojämnheter. Ska nog se över fjädringen iaf och kolla sag. Iaf sätta dit en o-ring på gaffeln och se hur långt ner jag trycker den. jag kände inte att den bottnade men det skadar nog inte att se vad som händer när man kör.

Du kanske ska fundera på att dreva ner lite så att du får lättare att hantera den på tvåan.

I enduro använder man ju förvisso även ettan ibland om banan är riktigt dålig så ta det bara som ett råd om nåt att fundera på.

Du ska mer låta hojen gå i spåret som den vill, och bara styra hojen dit du vill när det behövs. Och planera körningen så att du placerar hojen strategiskt och rätt i spåren.
Sen behövs det ju lite muskler ändå ibland, tex om du kör över en sten som ligger mitt i ditt spår.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag körde i helgen igen och det kändes lite bättre.

Värmde upp lite på den där enskilda slingan. Det är sand och jord på den banan och förhållandevis snäll för en nybörjare. Efter ca. 30 min så åkte jag tillbaka till bilen för en paus och åt några mackor. Sedan tog jag ett djupare andetag och bestämde jag mig för att hoppa på det riktiga spåret. Finns tydligen några olika svårighetsgrader och jag tog den lättaste.

Det blev lite speciellt att köra med motorcykel mellan träd och i gropar. Speciellt om man inte gjort det förr. Den här banan varierar mellan stigar i skogen, teknisk del (extrem) där det är öppet. Den har även inslag av berg och sten. Även om den här slingan kallades "lätt" skulle jag nog vilja påstå att den har en del svåra partier. De största problemen är slös sten men även rötter. Nu var det ganska torrt i skogen men jag kan tänka mig vad som händer med de kala stenhällarna när det regnar... Då blir det nog definitivt svårare att ta sig upp?

Fortsatt har jag svårt att hitta rätt med spåren i svängarna. Speciellt de lite mer tekniska/svårare/skarpa svängarna med spår. Då är det lätt att hamna utanför och det blir en sorts balansgång för att komma vidare. Jag testade att ligga på 2an istället och det gick hyggligt. Gäller bara att vara med på kopplingen när det blir för trixigt. Speciellt när det är spår och massor med sten. Där är det lätt att framhjulet släpper och så säker är jag inte ännu, "att bara gasa på".

Jag lade märke till att, om jag satte mig lite på sidan av sadeln i svängarna så gick det bättre genom dem. Men fortfarande så föll jag i några (fick sätta i foten) och i andra så missade jag spåret helt och körde utanför.

Jag flyttade även fram röven en bit till mot tanken när jag skulle svänga och möjligen kändes det lite bättre. Men gissningsvis så lutar jag istället bakåt och då gör det ju ingen nytta. Ska man typ känna att man "skallar" kurvorna?
Lutar man in huvudet i svängarna så märkte jag iaf att man är ganska rökt. Lätt att falla in då och benet fladdrar ut.
I vissa svängar så la jag ut/fram benet med flit och det kändes också okej att svänga på det sättet också. Gäller väl bara för att bestämma sig för ett sätt och träna mer på det?

Ibland kändes det lättare att bara låta hojen ta mig fram och nästan släppa kontrollen på styret. Att låta framhjulet följa spåret i svängarna kändes ibland lättare än att försöka styra det aktivt. Hur ska jag tänka här för att få ett bra flow?

Annars så tyckte jag hojen förde sig ganska väl där ute. Står man med fötterna på peggarna och låter hojen göra jobbet så känns det ganska lugnt i händerna och armarna. Nu kör jag väldigt lugnt men ingen pump alls så det var skönt.

Om något så kändes hojen lite för mjuk för mig. Samtidigt så kändes den som att den "svalde" en hel del ojämnheter. Ska nog se över fjädringen iaf och kolla sag. Iaf sätta dit en o-ring på gaffeln och se hur långt ner jag trycker den. jag kände inte att den bottnade men det skadar nog inte att se vad som händer när man kör.
Jag var på ett träningsläger för flera år sen med Anders Eriksson och vi tränade bland annat på att köra spår, speciellt i snäva kurvor. Jag gjorde misstaget att titta för långt bort och då klev hojen ur spåret hela tiden. Anders sa att jag skulle lägga blicken där jag befinner mig om ett par sekunder, dvs några meter framför hojen och då plötsligt fungerade det. Då pratar jag djupa spår i snäva kurvor. Är det raksträckor så har du ju mer fart och tittar du några sekunder bort så blir det ju fler meter. Slappna av, gasa och låt hojen göra jobbet, det funkar iallafall för mig :)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Feel is not real...

Nu har jag deltagit i en gruppträning och det var riktigt roligt.

När vi samlades var det nog lite stelt i början inför uppropet (eftersom alla inte kände varandra) men atmosfären ibland de mer erfarna förarna smittade av sig och gjorde att de flesta mjuknade upp efter ett tag och vi hade trevligt tillsammans.

Beroende på tidigare erfarenhet blev vi indelade i olika grupper och vi körde på olika delar av klubbens banor. Jag hamnade på crossbanan och lite nervöst körde vi dit för en kortare samling och genomgång av grunderna i "position på cykeln".

Efter alla mina timmar på Youtube så var det väl ingen egentligen ögonöppnare om hur man skulle göra men när vi hade värmt upp ett par varv så fick vi sedan individuell feedback på vår körning. Då kom blixtarna (från klar himmel). Som ett gammalt ordspråk säger(?), feel is not real... eller, det du känner är inte hur det ser ut...

Eftersom det var ett tag sedan jag körde på en crossbana så kändes min körning som en ko på hal is. Framhjulet svävade hej-vilt och jag tycke inte att jag hade något fäste alls, svin-läskigt och jag ville typ kliva av. Efter några varv tog tränaren in mig i depån för feedback (han tog in varje förare, en åt gången) och då nämnde han att jag stod lite väl upprätt och han ville att jag skulle svanka mer och få bak röven och ner med hakan närmare "fågel-pinnen". För mig, som inte ens var nära hur han ville att jag skulle stå, blev känslan "överdrivet mycket".
Haha, jag som tyckte att jag redan var där.

Jag fick testa-köra några fler varv med min nya kör-position (kändes väldigt annorlunda) och han gav tecken på att det såg mycket bättre ut (och jag hade kramp i rygg, röv och baksida lår).

Vi fick köra några varv emellan varje genomgång och sedan var det dags för feedback igen. När det var dags för min feedback så stannade jag intill honom. Tränaren höll i mitt styret (vi stod stilla) och tvingade mig ner i rätt position. Bak med röven ännu mer, svanka (wtf?) och mycket mer böjda (och lösa) armar än jag trodde och då insåg jag hur långt ifrån jag var från början.

Jag fick även feedback på min framstickande ben/fot i kurvorna och han påpekade att det var så man körde förr. Jag hänvisade till Carlqvist och han skrattade. Han ville istället att vi skulle ha båda fötterna på peggarna, hela tiden. Den här ändringen gjorde att hela min körställning förändrades ännu mer. Jag behövde få fram överkroppen mer och jag fick känslan av att jag hade huvudet över framhjulet. Det såg givetvis inte ut så i verkligheten men om jag jämför hur jag kört tidigare så kändes det så.
Fortfarande lite lurigt att köra stående i kurvorna på crossbanan och samtidigt känna fullt grepp (speciellt i utgångarna) men det är kanske en träningsfråga?
Jag gasade kanske för tidigt?

När jag satt ner i kurvorna (med pungen på tanklocket) så kändes det mycket stabilare. Var ju typ bara att luta sig framåt (uta h-te, min känsla) när jag körde ur dem så fanns greppet under framdäcket där. Mer gas så stabiliserades cykeln.. typ så..

Det fanns ett parti som va lite läskigt. Det var en lite längre kurva med löst grus i och på utsidan var det ett dike. Vred jag på för tidigt så kändes det som att hojen ville ner dit varje gång. Typ överstyrde.. Fick aldrig något bra fäste med framhjulet där.

Den generella agendan för dagen handlade om körställning/position och att lära oss stå upp så mycket som möjligt, utan att hänga/dra i styret. Ville man sitta i kurvorna så var det okej, så länge vi höll oss till instruktionerna som vi fick för en stabil kör-position. Samt båda fötterna på peggarna. Jag tyckte vi löste uppgiften med bravur. Han sa iaf att han var stolt över oss och hur mycket vi hade utvecklats under dagen. 🫣

Han sa, "Får man pump i armarna så behöver man se över grunderna i sin körställning"
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Det låter som en väldigt givande kurs du fick där. Ofta får man flera typ uppvaknanden när dom duktiga grabbarna fått chansen att forma en. Jag gick en liknande 'enduroskola' för ca 4 år sen, minns den som om det var igår.

Problemet med vår övning / praxis här i sverige, åtminstonne runt dom större städerna, är att vi inte kommer ut tillräckligt ofta, och i rätt sällskap. I småorterna och ute i landet kör pojkarna i grustagen och i skogarna på sina 80cc sedan dom lärt sig torka ändan själva. Tillsammans i små motorgäng utmanar dom varandra på sina inofficiella slingor dom skapat i skogen. Inte konstigt att dom kan åka på bakhjulet när dom är 12.
 

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Det råkar inte vara så att vi @Abrakadabra var i samma grupp på Botkyrka i måndags, dvs grupp 1? Jag körde Husqvarna :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag körde på crossbanan sist så gick det bra på trean hela varvet. Värre är det i skogen. Hur mycket/lite skulle du rekommendera?

Svårt att säga, det är nog du själv som får uppskatta hur mycket mer du behöver få upp varvet på motorn. Ibland kan det räcka med så lite som ett kugg på bakdrevet.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Svårt att säga, det är nog du själv som får uppskatta hur mycket mer du behöver få upp varvet på motorn. Ibland kan det räcka med så lite som ett kugg på bakdrevet.
När jag körde på crossbanan sist så gick det bra på trean hela varvet. Värre är det i skogen. Hur mycket/lite skulle du rekommendera?
Hur långt är ett snöre då? Träna för fan! ..och ställ inga dumma frågor! :hjarta
 

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Jag tycker körningen blir roligare med träningen, dvs jag blir bättre av träningen vilket gör att nöjeskörningen blir roligare och kanske lite mer avancerad.
 
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Top