Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tycker jag verkar konstigt. Hur många i motions-klassen väger under 85 kg med utrustning?
Eller pratar vi om 85 och 125-orna nu?
Du väger lika mycket oavsett hur stor cykel du har ....
En hoj med hårdare fjädrar kan kännas mjukare eftersom fjädringen arbetar inom rätt område i fjädringsrörelsen

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Du väger lika mycket oavsett hur stor cykel du har ....
En hoj med hårdare fjädrar kan kännas mjukare eftersom fjädringen arbetar inom rätt område i fjädringsrörelsen
Ber om ursäkt, såklart att man gör. Jag tänkte cc efter ålder. :hihi
85cc - ungdomar och de väger sällan över 85kg.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Grepp som i handtag? Det är en smakfråga. Jag (trots stora händer) föredrar smala grepp med lite mönster, andra är tvärtom. Du får prova dig fram. Lock-on är smidigt men dyrt och den största fördelen är för oss som kör cross så går de inte sönder vid varje vurpa.
Ja precis, handtag menade jag.
Lock-on verkar smidigt. Vad är det som gör att de inte går sönder lika lätt?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Ja precis, handtag menade jag.
Lock-on verkar smidigt. Vad är det som gör att de inte går sönder lika lätt?
Det är en stomme i hårdplast med gummit fastvulkat på. När du ramlar går normalt änden på hantaget sönder, varpå smuts kommer in och gasrullen kärvar. Eftersom det är hårdplast här överlever handtagen de flesta marksyningarna.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Personligen gillar jag dom som är smala och släta.
Tack för tipset.

När jag satte dit de jag har nu så försökte jag limma dit dem men på kopplingssidan så har det börja släppa. Handtaget snurrar med klockan, så efter 30 min körning så har de glidit ett halvt varv. Inte helt optimalt.

Så antingen tar jag bort det och limmar på det igen eller så behöver jag hitta en annan/bättre lösning. Jag kan antingen naja fast det eller köpa nya Lock-on.

Apropå greppet så har jag använt ett par sköna handskar. Lite för sköna, kanske.. Nu när försöker utveckla mina små färdigheter känner jag hur handen glider i handsken och det tror jag är dåligt i flera syften.

SÅ, inte nog med att greppet/handtaget sitter lite löst så har jag även ett par handskar som handen glider i. Har faktiskt inte tänk på det tidigare men eftersom jag nu (efter feedback från er, tack så mycket) har justerat styret och reglagen ute i skogen så har jag börjat känna efter... :3freak

Däremot så har den senaste justeringen av styret gjort att jag har fått bättre kontroll på grejerna. Går mycket lättare att krypköra och genomföra balans-övningar nu. Det gjorde även susen att putta in reglagen lite till och justera upp dem en aning horisontellt. Allt i stående position, såklart.

Blev ett oljebyte i går också. När jag såg oljan efter 6h körning så var det inte så hade nog inte min lilla "övningskörning/fiskörning" så stor påverkan. Kunde nog ha väntat till 10h.
Man hade ju annars kunnat önska en smidigare lösning än att alla 4 skruvarna måste lossas för att oljan ska rinna ut... Plus hasplåten... fn, hade ju kramp överallt när jag skulle sätta tillbaka skruvarna under.. hahaha. Jisses.. (Kom ihåg att dricka när ni tränar)

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Tack för tipset.

När jag satte dit de jag har nu så försökte jag limma dit dem men på kopplingssidan så har det börja släppa. Handtaget snurrar med klockan, så efter 30 min körning så har de glidit ett halvt varv. Inte helt optimalt.

Så antingen tar jag bort det och limmar på det igen eller så behöver jag hitta en annan/bättre lösning. Jag kan antingen naja fast det eller köpa nya Lock-on.

Apropå greppet så har jag använt ett par sköna handskar. Lite för sköna, kanske.. Nu när försöker utveckla mina små färdigheter känner jag hur handen glider i handsken och det tror jag är dåligt i flera syften.

SÅ, inte nog med att greppet/handtaget sitter lite löst så har jag även ett par handskar som handen glider i. Har faktiskt inte tänk på det tidigare men eftersom jag nu (efter feedback från er, tack så mycket) har justerat styret och reglagen ute i skogen så har jag börjat känna efter... :3freak

Däremot så har den senaste justeringen av styret gjort att jag har fått bättre kontroll på grejerna. Går mycket lättare att krypköra och genomföra balans-övningar nu. Det gjorde även susen att putta in reglagen lite till och justera upp dem en aning horisontellt.

Blev ett oljebyte i går också. När jag såg oljan efter 6h körning så var det inte så hade nog inte min lilla "övningskörning/fiskörning" så stor påverkan. Kunde nog ha väntat till 10h.
Man hade ju annars kunnat önska en smidigare lösning än att alla 4 skruvarna måste lossas för att oljan ska rinna ut... Plus hasplåten... fn, hade ju kramp överallt när jag skulle sätta tillbaka skruvarna under.. hahaha. Jisses.. (Kom ihåg att dricka när ni tränar)
Skölj med ett par droppar bensin i handtaget och tryck fast det innan det dunstar. Låt torka över natten. Ej vattenlösligt (likt många lim) och sitter stenhårt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Du hade säkert kunnat köra 20h service på hojen. Det där 10-15 h är om man pressar hojen.

Titta på oljan och fota, dokumentera och känn på den.

Vilken olja använder du förresten?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Du och jag har nog inte samma tänk när det gäller oljebyten och dess intervaller.
Vi är alla olika. Men efter 6 timmar? Alltså hur kör du? Själv är jag ganska snäll mot min hoj, visst, det blir inga guld eller makabra stunts, inte ens en halvsvår hillclimb. Men efter att ha bytt olja i min KTM 350 i alla fall 11 gånger hittills, och noga kollat på oljan som kommer ut, så kan jag tryggt dra mina slutsatser.

Jag vill definitivt inte hejda dig, byt gärna olja ofta. Då är man alltid inom marginalerna. Men samtidigt har i alla fall jag nåt slags sinne för ekonomi, och inte enbart för klirret utan faktiskt för oljan i sig. Använd oljan, slösa inte med den .. ;)

Förresten hur ser oljan ut som kommer ur hojen efter 6 timmar, klar eller svart? Oljefiltret?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Förresten hur ser oljan ut som kommer ur hojen efter 6 timmar, klar eller svart? Oljefiltret?
Jag skulle säga att den såg ganska klar ut, men det beror väl också lite på vilken olja man använder?

På min nivå hade jag med lätthet kunnat köra 10h. Jag tittade inte så noga men skulle nog säga att den jag tappade ur låg någonstans mellan 3-4:
1742549824900.png

Sedan kan det vara lätt att vara efterklok. Man kanske skulle kunna tappa ur 0.5 dl i ett provrör för att kolla skicket på den men jag har inte hittat ett bra sett att göra det på ännu (utan att det slabbar ner så j-igt). Man kanske skulle kunna använda en spruta för att suga upp lite ut påfyllningshålet och se efter innan man byter. Bra ide...

Jag byter filter var annan gång.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
För min del har det lägat på nivå 6 efter 15 timmar med 4-takt hojarna..
2-takt har ju bara växelådsolja å den byts mer sällan.. Rekomedation är 40 timmar..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Man kanske skulle kunna använda en spruta för att suga upp lite ut påfyllningshålet och se efter innan man byter.
Nej, det blir för ambitiöst. Bara häll upp lite i en glasburk när du byter, så kan du kolla hur oljan degraderats. Du vill ha med sump och eventuella tyngre partiklar som samlas nertill.

Om du använder samma märke och specs på olja så kommer du lära känna din olja bättre, tillsammans med en mental journal över var / hur du kört så kan du senare avgöra när du behöver byta olja. Man vill nog inte "känna efter" i t ex växelpedalen eller eventuellt märka ändringar i motorns karaktär, för då är det nog för sent 😬

Själv är jag lagom kaotisk, jag utmanar lite grann och jag provar olika oljor. Jag har erfarit, i den mån jag servat min KTM 350, att dom intervall som anges i manualen är onödigt korta för sättet jag kört på.

Nu tänkte jag göra liknande med min 450, jag börjar byta var 15 timme (utöver det byte jag gjorde efter första 5 timmars "inkörning"), senare var 20, och kollar spilloljan. Jag gissar att min 450 kommer 'slita olja' mindre än min 350 då motorn håller större mängd olja, 1,2L mot 350ins 1L, samt att den förmodligen inte jobbar lika hårt. MEN det är en gissning. Jag får således kolla på oljan, och dela resultatet här i sommar, eller mot hösten. Det blir spännande.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...