Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då är jag Ingen för jag tränar bägge varianterna. Det är bra för att aktiver fler muskler. Däremot är man helt klart starkast med utvinklade armbågar.

Om man tränar vill man naturligtvis träna alla muskler.
Jag gör vanligtvis mina armhävningar just med armbågarna längs kroppen för om jag boxas så skickar jag inte ut armbågen först och singnalerar slaget.

Men det är ju en annan sak om du ska göra så många armhävningar som möjligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä, jag håller inte med dig. När jag började med MTB för fem år sen så slogs jag av just likheterna och hur lätt det var att kombinera det jag har lärt mig från enduro och överföra till MTB. Däremot så håller jag med om att MTB folket är en i många bra bit efter mc-körtekniken men jag tror att bägge gängen pratar egentligen om samma saker fast med olika ord.
Det är till exempel lika viktigt att ha bra komfort och inte överanstränga lederna i bägge sporterna, precis som i filmen ovan.
Sen är det ju en ganska stor utveckling över åren på MC-sidan också, där man såklart kollar på hur de snabbaste kör och säger att de har "rätt", så är det ju i alla sporter?
Övergången från sittande till stående inom enduron på 90-talet. Hur mycket mer man jobbar med kopplingen idag mot förr. Hur enduro utvecklats i sin tävlingsform från trad. enduro till varvlopp och extremeduro.

Inom motocrossen håller man på att utveckla körstilen med att till exempel inte lämna fotpinnarna, att inte flytta fram så långt i kurvorna, inte sträcka fram innerbenet och istället använda överkroppen. Hur t ex Jeff Lawrence kör så in i h-vete fort med en körställning som är mer likt enduro än trad motorcoss osv.
Inom Motogp använder man numera ganska raka och breda styren där man kör med armbågarna utåt som i motocross och enduro, en följd av hur aerodynamiken har påtvingat en ny körställning. Och om vi talar om att efterapa de snabbaste förarna så har vi Rossis ide med att slänga ut benet i bromsningarna. Han har ju själv sagt i intervjuer att det inte gav någon som helst skillnad annat än att det psykade konkurrenterna.

Det finns två stora skillnader mellan MTB och MC för mig. Inom MTB har jag inget knäslut att hålla fast mig i, därför blir balansnollan så oerhört viktig. Det andra är att när jag använder kroppsvikten för att manövrera så måste jag vara otroligt mycket noggrannare på en 15 kg cykel jämfört med en 105 kg mc. För mig har det varit oerhört utvecklande för min MC körning att även träna MTB, för det är i grunden samma sak...

Du missförstår mig och slår in en massa öppna dörrar nu.
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top