Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Glöm inte att ju långsammare du kör ståendes, desto mindre ska du knipa med knäna. När du kör sakta och balanserar så flyttar du ut fötterna någon centimeter eller två närmare kanten på fotpinnarna. Sen bresar du lite med knäna så du inte har kontakt. Du ska låta motorcykeln kunna ”sväva” och röra sig fritt så du kan använda din kropp som balansorgan. Träna på, du kommer dit till slut😊👍
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Om framgaffeln känns okej i övrigt så rör inte inställningarna för att försöka förbättra bromsningarna. Terräng är inte jämförbart med asfalt i det fallet.
Jag vet i tusan hur jag ska göra med den där. Det är en helt annan respons i en banhoj och jag förstår väl att det inte kan vara samma sak i en enduro men den känns ju så himla okänslig. Noll kontroll..

Både gaffeln och bakdämparen behöver service och i samband med den ska jag se över länkaget och svingen. Även om hojen är gammal så kan det vara roligt att lära sig något av det också.
Så länge man inte tävlar så kan man ju ta det när tiden finns i lugn och ro. Bara man hinner till nästa träning 😉

Vad det gäller inställningarna i övrigt på gaffeln och dämparen så har jag väldigt dålig koll på det. Jag hittade ingen grundinställning för min hoj så jag har för mig att jag ställde in allt på 9 klick ut. Tror det var en Yamahaförare på youtube som rek. det som utgångspunkt. Rätta mig gärna här, ni som har mer kunskap.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet i tusan hur jag ska göra med den där. Det är en helt annan respons i en banhoj och jag förstår väl att det inte kan vara samma sak i en enduro men den känns ju så himla okänslig. Noll kontroll..

Både gaffeln och bakdämparen behöver service och i samband med den ska jag se över länkaget och svingen. Även om hojen är gammal så kan det vara roligt att lära sig något av det också.
Så länge man inte tävlar så kan man ju ta det när tiden finns i lugn och ro. Bara man hinner till nästa träning 😉

Vad det gäller inställningarna i övrigt på gaffeln och dämparen så har jag väldigt dålig koll på det. Jag hittade ingen grundinställning för min hoj så jag har för mig att jag ställde in allt på 9 klick ut. Tror det var en Yamahaförare på youtube som rek. det som utgångspunkt. Rätta mig gärna här, ni som har mer kunskap.

En fjädring som inte är i bra skick är ingen ide att skruva i, då är det bara att börja med att serva den.
Sedan ställer du in den enligt grundinställningen från manualen eller om du hittar nåt test från MXA så brukar dom skriva vilken inställning dom hittat fram till på din hoj, och din årsmodell.

Grundinställningen är inget universalt svar utan det är bara en punkt där du kan starta ifrån.

Det går inte skriva korta förklaringar här har du lite läsning.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Glöm inte att ju långsammare du kör ståendes, desto mindre ska du knipa med knäna. När du kör sakta och balanserar så flyttar du ut fötterna någon centimeter eller två närmare kanten på fotpinnarna. Sen bresar du lite med knäna så du inte har kontakt. Du ska låta motorcykeln kunna ”sväva” och röra sig fritt så du kan använda din kropp som balansorgan. Träna på, du kommer dit till slut😊👍
Tack, jag tror jag förstår hur du menar.
Det blir speciellt svårt för mig när jag står med lite för ”löst” tryck och behöver bromsa. Då är det lätt att all vikt hamnar på händerna och känslan av att flyga över styret infinner sig. Speciellt när jag står upp. Sittandes är det här ju sällan några konstigheter, för då kniper man ju bara ihop. Men det är inte så jag vill lära mig. Jag vill lära mig på rätt sätt från början.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack, jag tror jag förstår hur du menar.
Det blir speciellt svårt för mig när jag står med lite för ”löst” tryck och behöver bromsa. Då är det lätt att all vikt hamnar på händerna och känslan av att flyga över styret infinner sig. Speciellt när jag står upp. Sittandes är det här ju sällan några konstigheter, för då kniper man ju bara ihop. Men det är inte så jag vill lära mig. Jag vill lära mig på rätt sätt från början.
När du bromsar så trycker du bara fast knäna i sidorna på sadeln och "sätter" dig i luften ovanför passegerarsätet så du fördelar vikten till bakhjulet. Hittade en bra illustration här:

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag vet i tusan hur jag ska göra med den där. Det är en helt annan respons i en banhoj och jag förstår väl att det inte kan vara samma sak i en enduro men den känns ju så himla okänslig. Noll kontroll..
Min -24 KTM 300 har väldigt fina bromsar men det är också viktigt att rengöra dem ofta. Dvs lös med bromsklossarna, rengör dem ordentligt och rugga dem med smärgelduk. Samma sak med skivan. Rengör och rugga. pumpa också ut bromskolvarna en bit så att du kommer åt att rengöra glidytorna. Det är mycket skit som samlas där vilket gör rörelsen kärv och då känns bromsarna okänsliga.
Det är också stor skillnad på olika bromsklossar och vilket material det är i dem, det är viktigt att materialet i padsen passar materialet i skivan.
Min erfarenhet är att har du t ex Brembo så köper du brembos klossar även om de är dyrare. De håller i regel längre och har bättre egenskaper över tid.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
När du bromsar så trycker du bara fast knäna i sidorna på sadeln och "sätter" dig i luften ovanför passegerarsätet så du fördelar vikten till bakhjulet. Hittade en bra illustration här:

Aa, det var så där jag försökte göra men jag behöver nog köra lite snabbare för att jag ska kunna få samma effekt och känsla som i filmen du länkar till. Fokus idag låg på att komma ut och köra åttan med kopplingskontroll. Sedan körde jag lite kringelikrokar i skogen. Också det i långsamt tempo och med fokus på kopplingskontroll. Att köra åttor i skogen och långsam slalom med nivåskillnader är inte helt enkelt det heller. Blött och geggigt/halt. Jag försökte göra precis som i filmen jag länkade till tidigare.

När det gäller inbromsningar så tyckte jag mig hitta en känsla för hur jag behöver göra för att det ska bli så där snyggt. Det ger sig nog lite av sig självt efter lite mer träning kanske?

Nu på em var jag ute med min MTB och det är ju lite så att man anpassar sig ganska snabbt efter situation. Jag har iaf inte flugit över styret ännu på den cykeln. 😂
Men jag skulle säga att hydrauliska bromsar på cykeln är bra mycket känsligare och finmotoriskt än de jag har på enduron. Dessutom, på enduron så behöver jag flytta på foten för att bromsa bak, det behöver man inte på en cykel. Stor fördel/nackdel när man behöver nita och stå stadigt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Glöm inte att ju långsammare du kör ståendes, desto mindre ska du knipa med knäna. När du kör sakta och balanserar så flyttar du ut fötterna någon centimeter eller två närmare kanten på fotpinnarna. Sen bresar du lite med knäna så du inte har kontakt. Du ska låta motorcykeln kunna ”sväva” och röra sig fritt så du kan använda din kropp som balansorgan. Träna på, du kommer dit till slut😊👍
Snart blir det ljusare efter jobbet och då kan jag träna lite mer i veckorna (hemma) tills klubben öppnar portarna. Men som ni skrev tidigare så behöver jag inte vara på en crossbana för att träna på det här. Går ju ganska bra att dra iväg en timme lite då och då.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
En fjädring som inte är i bra skick är ingen ide att skruva i, då är det bara att börja med att serva den.
Sedan ställer du in den enligt grundinställningen från manualen eller om du hittar nåt test från MXA så brukar dom skriva vilken inställning dom hittat fram till på din hoj, och din årsmodell.

Grundinställningen är inget universalt svar utan det är bara en punkt där du kan starta ifrån.

Det går inte skriva korta förklaringar här har du lite läsning.
Tack, jag förstår. Jag har varit i Kontakt med Kumlins ang. service. Funderar bara på om jag ska åka dit med hela hojen och få allt inställt från grunden så har jag rätt utgångsläge redan från början. Eller tror ni det blir lika bra inställt om jag skickar efter en sån där låda som de har (man fyller i ett formulär med vikt och annat). De justerar på något sätt efter min vikt och i någon rigg?
Hur gör de med gänget? Det behöver göras på hojen?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snart blir det ljusare efter jobbet och då kan jag träna lite mer i veckorna (hemma) tills klubben öppnar portarna. Men som ni skrev tidigare så behöver jag inte vara på en crossbana för att träna på det här. Går ju ganska bra att dra iväg en timme lite då och då.

"-Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag"
/Ingemar Stenmark
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Aa, det var så där jag försökte göra men jag behöver nog köra lite snabbare för att jag ska kunna få samma effekt och känsla som i filmen du länkar till. Fokus idag låg på att komma ut och köra åttan med kopplingskontroll. Sedan körde jag lite kringelikrokar i skogen. Också det i långsamt tempo och med fokus på kopplingskontroll. Att köra åttor i skogen och långsam slalom med nivåskillnader är inte helt enkelt det heller. Blött och geggigt/halt. Jag försökte göra precis som i filmen jag länkade till tidigare.

När det gäller inbromsningar så tyckte jag mig hitta en känsla för hur jag behöver göra för att det ska bli så där snyggt. Det ger sig nog lite av sig självt efter lite mer träning kanske?

Nu på em var jag ute med min MTB och det är ju lite så att man anpassar sig ganska snabbt efter situation. Jag har iaf inte flugit över styret ännu på den cykeln. 😂
Men jag skulle säga att hydrauliska bromsar på cykeln är bra mycket känsligare och finmotoriskt än de jag har på enduron. Dessutom, på enduron så behöver jag flytta på foten för att bromsa bak, det behöver man inte på en cykel. Stor fördel/nackdel när man behöver nita och stå stadigt.
Cykeln är ju också 95 kg lättare så bromsarna har ju ett mindre besvärligt jobb :)
Jag bytte bromsklossar på min ena MTB och det blev helt nya bromsar, sjukt bra tryck, svampigheten försvann som genom ett trollslag, och de blev lättare att dosera!
Jag visste att klossarna kan göra skillnad men inte sån skillnad :)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Cykeln är ju också 95 kg lättare så bromsarna har ju ett mindre besvärligt jobb :)
Jag bytte bromsklossar på min ena MTB och det blev helt nya bromsar, sjukt bra tryck, svampigheten försvann som genom ett trollslag, och de blev lättare att dosera!
Jag visste att klossarna kan göra skillnad men inte sån skillnad :)
Jo, fast även om cykeln väger mindre vill man ju ha samma känsla i handtaget.
Som det är nu när jag vill använda bakbromsen finns det ju inte ens i närheten an nån känsla över huvudtaget i bromsen. Samma gäller nog även för frambromsen men där kanske jag har en smula mer kontroll då jag inte har en helt okänslig rymdsko på handen. 😂

Jag (bromsar inte så ofta) har inte slitit ut mina (sedan hösten 2024) ännu så jag har inte varit i behov att byta. Men även om jag har std. bromsar på min mtb så tycker jag att de tar bra. Bra mycket bättre än på enduron iaf. Jag känner lilla dö-glappet och sedan kommer dem. Det går ju att finlira med toppen på pekfingret.

Jag ändrade något nytt idag när jag cyklade. Jag la upp pekfingret på båda handtagen och hade den där under hela cykelturen. Kände att jag behövde träna greppstyrkan med resten av fingrarna.

Vad köpte du för klossar?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack, jag förstår. Jag har varit i Kontakt med Kumlins ang. service. Funderar bara på om jag ska åka dit med hela hojen och få allt inställt från grunden så har jag rätt utgångsläge redan från början. Eller tror ni det blir lika bra inställt om jag skickar efter en sån där låda som de har (man fyller i ett formulär med vikt och annat). De justerar på något sätt efter min vikt och i någon rigg?
Hur gör de med gänget? Det behöver göras på hojen?

Du är nybörjare, ta gaffel och dämpare till din närmaste mecklare och låt dom serva fjädringen.

Hänget justerar du själv tillsammans med en kompis.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo, fast även om cykeln väger mindre vill man ju ha samma känsla i handtaget.
Som det är nu när jag vill använda bakbromsen finns det ju inte ens i närheten an nån känsla över huvudtaget i bromsen. Samma gäller nog även för frambromsen men där kanske jag har en smula mer kontroll då jag inte har en helt okänslig rymdsko på handen. 😂

Jag (bromsar inte så ofta) har inte slitit ut mina (sedan hösten 2024) ännu så jag har inte varit i behov att byta. Men även om jag har std. bromsar på min mtb så tycker jag att de tar bra. Bra mycket bättre än på enduron iaf. Jag känner lilla dö-glappet och sedan kommer dem. Det går ju att finlira med toppen på pekfingret.

Jag ändrade något nytt idag när jag cyklade. Jag la upp pekfingret på båda handtagen och hade den där under hela cykelturen. Kände att jag behövde träna greppstyrkan med resten av fingrarna.

Vad köpte du för klossar?
Det är därför jag så småningom kommer att köpa en elhoj för för skogsbruk. Testade en för några år sedan och förutom att det var kul med det omedelbara draget så var det just sensationen med att bromsa bak med vänsterhanden. Det var sååååå mycket lättare att lägga upp långa och korta sladdar för att styra hojen med handen än med en tung "rymdsko" på foten :)

Jag minns inte vad klossarna heter men jag kan ta reda på det. Kartongen ligger i garaget :)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top