Abrakadabra
Sporthojsnörd
- Gick med
- 1 Apr 2005
Nu kör jag bara enduro, inte cross, och jag bytte till 2-takt 2018 efter 20 år på 4-takt.
4-taktaren har ett längre register och accar bättre eftersom du slipper växla lika mycket. Den är några kilo tyngre men det märks knappt i sig. Däremot är viktskillnaden koncentrerad till framförallt topplocket vilket gör att den extra vikten hamnar på framhjulet.
I min värld så är det en nackdel eftersom jag ofta lyfter framhjulet över stock och stenar och kör i stökig terräng. Dessutom är motorbromsen ett hinder för mig. Mina tider på endurbanan sjönk väsentligt med 2-taktaren eftersom det inte finns någon motorbroms att tala om.
Farten in i kurvorna ökade väsentligt vilket gav bättre fäste fram och då fick jag en bättre styrning på köpet.
Det är öht lättare att köra 2-takt, den känns mycket smidigare och betydligt lättare även om pappret säger något annat. Det finns en anledning till att 90% av deltagarna i extrem enduro kör 2-takt, framförallt 300.
2018 kom 2-taktaren med insprutning och jag var helt såld. Alla nackdelar med en smoker försvann och det är som det är fördelarna med respektive motortyp i en och samma motor så att säga. Det blir inga tjuvstopp, den drar som en kamel från botten. lyfter framhjulet lekande lätt och följer mina kommandon. Effektmässigt är det ungefär samma som en 450 men effekten kommer mjukare från låga varv. Vridmomentet är väldigt högt och finns vid ett lägre varvtal än en 450. Hela registret är komprimerat med traktor från botten och hysteriskt drag på höga varv, bara att välja var du vill vara med gasen
Servicemässigt: Jag byter växellådsolja var 40 timme... kolv var 200 h... Sen är det det vanliga med rengöra luftfilter och serva fjädringen, som på alla hojar.
Kör du cross får du byta kolv oftare, annars är det lika.
Jag köpte en 500 4-takt 2023 för att framförallt köra motard men också lite enduro. Bytte bort den ganska snabbt mot en ny 300. 4-takt var astrist och det gick bara sakta...![]()
Ja, en 2t med insprutning vore något.

Har storleken betydelse?
Jag träffade några i depån som snackade varvtider. De satte nya PBn på olika banor och de tävlade mot sina polare men jag känner inte att jag är där ännu. Ganska långt kvar faktiskt. Däremot kan jag tävla mot mig själv och just nu handlar det om att köra hela varv med båda fötterna på pinnarna. Ena gången helt stående och andra gånger får jag sitta i kurvorna. Har nog lyckats några gånger

Såg ett gäng ungdomar (en tävlingsgrupp som tränade) igår och de försökte hela tiden hålla fötterna på plats men det var nog endast en av dem som lyckades hela varvet. Han var även i särklass snabbast och klarade alla hopp. Såg väldigt kontrollerat ut. Alla körde f.ö. 2t.
Last edited: