Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Nu kör jag bara enduro, inte cross, och jag bytte till 2-takt 2018 efter 20 år på 4-takt.
4-taktaren har ett längre register och accar bättre eftersom du slipper växla lika mycket. Den är några kilo tyngre men det märks knappt i sig. Däremot är viktskillnaden koncentrerad till framförallt topplocket vilket gör att den extra vikten hamnar på framhjulet.
I min värld så är det en nackdel eftersom jag ofta lyfter framhjulet över stock och stenar och kör i stökig terräng. Dessutom är motorbromsen ett hinder för mig. Mina tider på endurbanan sjönk väsentligt med 2-taktaren eftersom det inte finns någon motorbroms att tala om.
Farten in i kurvorna ökade väsentligt vilket gav bättre fäste fram och då fick jag en bättre styrning på köpet.

Det är öht lättare att köra 2-takt, den känns mycket smidigare och betydligt lättare även om pappret säger något annat. Det finns en anledning till att 90% av deltagarna i extrem enduro kör 2-takt, framförallt 300.

2018 kom 2-taktaren med insprutning och jag var helt såld. Alla nackdelar med en smoker försvann och det är som det är fördelarna med respektive motortyp i en och samma motor så att säga. Det blir inga tjuvstopp, den drar som en kamel från botten. lyfter framhjulet lekande lätt och följer mina kommandon. Effektmässigt är det ungefär samma som en 450 men effekten kommer mjukare från låga varv. Vridmomentet är väldigt högt och finns vid ett lägre varvtal än en 450. Hela registret är komprimerat med traktor från botten och hysteriskt drag på höga varv, bara att välja var du vill vara med gasen :)

Servicemässigt: Jag byter växellådsolja var 40 timme... kolv var 200 h... Sen är det det vanliga med rengöra luftfilter och serva fjädringen, som på alla hojar.
Kör du cross får du byta kolv oftare, annars är det lika.

Jag köpte en 500 4-takt 2023 för att framförallt köra motard men också lite enduro. Bytte bort den ganska snabbt mot en ny 300. 4-takt var astrist och det gick bara sakta... :)

Ja, en 2t med insprutning vore något.
Har storleken betydelse?

Jag träffade några i depån som snackade varvtider. De satte nya PBn på olika banor och de tävlade mot sina polare men jag känner inte att jag är där ännu. Ganska långt kvar faktiskt. Däremot kan jag tävla mot mig själv och just nu handlar det om att köra hela varv med båda fötterna på pinnarna. Ena gången helt stående och andra gånger får jag sitta i kurvorna. Har nog lyckats några gånger men det går inte speciellt snabbt, jämfört mot de andra.

Såg ett gäng ungdomar (en tävlingsgrupp som tränade) igår och de försökte hela tiden hålla fötterna på plats men det var nog endast en av dem som lyckades hela varvet. Han var även i särklass snabbast och klarade alla hopp. Såg väldigt kontrollerat ut. Alla körde f.ö. 2t.

Last edited:
När jag kom hem från träningen sist så kände jag att kedjan hade sträckt sig en del. Det var dåligt smord av förra ägaren och nu när jag tvättat den några gånger och smort upp dem så rullar det betydligt lättare. Alltså jättemycket lättare. Inte ens tungt att putta i depån längre.

Jag tror det är 24mx egna kedja och drev på nu. Är det vanligt att kedjan sträcker sig efter några timmars körning?

Jag har slang i båda däcken nu (nya fina B-stone x31) men funderar på mousse. Det står 0.8 på dem, är tanken att det ska vara 0.8 bar i slangarna också?

Den här kan jag verkligen rekommendera, använt den i flera år nu och kommer inte att köra med något annat, ever!
Späd ut 5-1 med vatten i sprayflaska. Spraya hela hojen och låt det verka i 5-10 minuter, spola av med högtryck. hojen ser ut som den stått i en butik! Även däcken ser nya ut.

Vill man ha lite extra sting:
När hojen fortfarande är blöt sprayar man på den här:

Ser jätteskumt ut innan det torkat men hojen blir väldigt snygg efter en stund.
Då blir det ännu lättare att tvätta av den nästa gång.

Folk i depån kallar mig putsb... men jag putsar ingenting, tvättar bara med ovanstående grejer... :)
Bekräftat i butik nyss. Inte för att jag tvivlar på det du skriver men den jag hittade (inlägg ovan) och den här som du rek. hängde bredvid varandra i samma monter/ställning i butiken och säljaren sa att det var samma fast de bytt logga för nån månad sedan.

Så, tack för tipset @Niklasinorr , nu ska bara någon tvätta hojen också. 😉

Hittade även ett nytt framdrev (en kugg färre) som jag kommer att testa. Då kanske jag inte behöver växla lika ofta framöver.

Hur bör man tänka storleksmässigt när det gäller motorer.
Som nybörjare ska du INTE ha en 450. Det blev jag informerad på AMF när jag skulle köpa endurohoj. Jag ville ju ha en 450 eller 500, men när jag sa det så fick jag förskräckta miner tillbaka, och en massa varningar. Så det bästa är väl 250 cc, eller en 350, men jag tyckte min 350 var ganska över min förmåga med. Jag hade nog fungerat bäst med en 250 där i början. Nu kan jag nästan hantera min 350 dugligt i alla fall. Men jag hade aldrig tagit min 450 in på enduroslingan i skogen.

Som nybörjare ska du INTE ha en 450. Det blev jag informerad på AMF när jag skulle köpa endurohoj. Jag ville ju ha en 450 eller 500, men när jag sa det så fick jag förskräckta miner tillbaka, och en massa varningar. Så det bästa är väl 250 cc, eller en 350, men jag tyckte min 350 var ganska över min förmåga med. Jag hade nog fungerat bäst med en 250 där i början. Nu kan jag nästan hantera min 350 dugligt i alla fall. Men jag hade aldrig tagit min 450 in på enduroslingan i skogen.
Alltså, jag har hygglig koll på grejerna men det känns inte som jag utnyttjar resurserna på bästa sätt. I nuläget är jag för feg och det är nog ganska bra. Skulle jag dra på fullt redan nu innan tekniken sitter så blir det nog inte så många varv 🤣.

Jag ser ju förare som har mindre motor än jag men de både kör och hoppar mycket bättre. Jag tror nog att vissa av dem skulle köra lika bra med en 450 men kanske inte tvärt om?
Det är väl inte så många på elitnivå som kör 450?

Jag har ju alltid drömt om en grön 2t (250) så bara för att uppfylla den drömmen kan det vara en bra idé att byta. En annan oro är vart man servar eller köper alla delar till cykeln. Skulle aldrig köpa piratdelar till en nyare hoj (när jag inte ens gör det till min 05a). Det är väl endast Forsell på den här sidan som hanterar Kawasaki?

Jag testade ditt trix men det gäller att göra det direkt när man är klar eller precis när man kommit hem. Annars sitter nog skiten fast hårdare. Jag har högtryck men det fungerade bra med bara vattenslangen. Smorde sedan kedjan med Motorex.
Det ingår i rutinen när man kommer hem , är hojen för ren för en tvätt så smörjer jag bara kedjan.

Alltså, jag har hygglig koll på grejerna men det känns inte som jag utnyttjar resurserna på bästa sätt. I nuläget är jag för feg och det är nog ganska bra. Skulle jag dra på fullt redan nu innan tekniken sitter så blir det nog inte så många varv 🤣.

Jag ser ju förare som har mindre motor än jag men de både kör och hoppar mycket bättre. Jag tror nog att vissa av dem skulle köra lika bra med en 450 men kanske inte tvärt om?
Det är väl inte så många på elitnivå som kör 450?
Efter några år i träsket så har jag förstått det så pass att du aldrig kommer "nyttja resurserna" rätt så länge du kör enduro med en 450. Allt beror naturligtvis på hur slingan / banan är upplagd. Skog? Många träd? Eller mycket åkermark med längre rakor och sköna böljande landskap med lång sikt frammåt?

Ja alltså vad är "enduro"? Här runt södertörn verkar det vara stenar, rötter, mörka sliriga ofta blöta leriga stigar med gropar och pölar, berghällar med mer rötter och kottar och helt enkelt för mycket skit du kan halka på och alldeles för lite utrymme för att gasa loss och låta hojen leva. I dom här 'trollskogarna' funkar 125 eller 250 cc bäst, utan tvekan.

På krossbanan då? I Tuvängen är mx-banan så stympad nu efter att kommunen tuggat av den bit för bit sen 90-talet, så att du kan inte öppna gasen alls med någon cc här öht. Det är en slags större knattebana för små 50 cc bara. Visst, den duger åt mig, men efter att jag också provat Botkyrka MKs stora och mycket välskötta MX-bana så förstår jag hur olika man kan köra cross. Där kan du flyga med en 450 cc och njuta av både ljudet och vinden i snibbarna. Dvs om fjädrarna fixar hoppen, vi har ju endurohojar, inte mx-hojar.

Kolla på t ex >James Stewart< , efter 2006 körde han exklusivt 450 cc, motorcross, kanske kolla youtube. Du ser hur banorna ser ut, stora breda långa fina böljande mjuka, leriga (när det regnar). Rätt hoj för rätt ändamål är principen. Och är man i utbildningsstadiet så vore det bästa att använda en hoj som du behärskar i hela dess fulla spektrum, dvs en hoj du faktiskt kan lära dig bemästra.

Det ser du själv hur "förare som har mindre motor än jag både kör och hoppar mycket bättre " - precis, dom tillämpar rätt resurser för rätt omständigheter.

Det ingår i rutinen när man kommer hem , är hojen för ren för en tvätt så smörjer jag bara kedjan.
Man är ju inte direkt så sugen när kl. är 21-22 på kvällen och man ska upp och jobba dagen efter... Men en snabb avblåsning kan man hinna med?

Jag har hittat ett tvättsälle på klubben men vet inte om den fungerar eller om man behöver betala. Kan ju vara skönt att göra klart allt där och sedan kunna lasta en ren(are) hoj.

Efter några år i träsket så har jag förstått det så pass att du aldrig kommer "nyttja resurserna" rätt så länge du kör enduro med en 450. Allt beror naturligtvis på hur slingan / banan är upplagd. Skog? Många träd? Eller mycket åkermark med längre rakor och sköna böljande landskap med lång sikt frammåt?

Ja alltså vad är "enduro"? Här runt södertörn verkar det vara stenar, rötter, mörka sliriga ofta blöta leriga stigar med gropar och pölar, berghällar med mer rötter och kottar och helt enkelt för mycket skit du kan halka på och alldeles för lite utrymme för att gasa loss och låta hojen leva. I dom här 'trollskogarna' funkar 125 eller 250 cc bäst, utan tvekan.

På krossbanan då? I Tuvängen är mx-banan så stympad nu efter att kommunen tuggat av den bit för bit sen 90-talet, så att du kan inte öppna gasen alls med någon cc här öht. Det är en slags större knattebana för små 50 cc bara. Visst, den duger åt mig, men efter att jag också provat Botkyrka MKs stora och mycket välskötta MX-bana så förstår jag hur olika man kan köra cross. Där kan du flyga med en 450 cc och njuta av både ljudet och vinden i snibbarna. Dvs om fjädrarna fixar hoppen, vi har ju endurohojar, inte mx-hojar.

Kolla på t ex >James Stewart< , efter 2006 körde han exklusivt 450 cc, motorcross, kanske kolla youtube. Du ser hur banorna ser ut, stora breda långa fina böljande mjuka, leriga (när det regnar). Rätt hoj för rätt ändamål är principen. Och är man i utbildningsstadiet så vore det bästa att använda en hoj som du behärskar i hela dess fulla spektrum, dvs en hoj du faktiskt kan lära dig bemästra.

Det ser du själv hur "förare som har mindre motor än jag både kör och hoppar mycket bättre " - precis, dom tillämpar rätt resurser för rätt omständigheter.
Om man bara ska titta på motorstyrkan tror jag egentligen att en 250 skulle vara för snabb för mig också. Jag väger en del så för den sakens skull kanske det behöver finnas lite extra pulver att ta av.

Tittar man på hojens totala vikt och sånt så ser det nästan identiskt ut i specarna. Det skiljer ju endast något kilo hit eller dit så jag vet inte varför man skulle välja en 250 över en 450?
Det går ju trotts allt att reglera med gashandtaget.

Om man bara ska titta på motorstyrkan tror jag egentligen att en 250 skulle vara för snabb för mig också. Jag väger en del så för den sakens skull kanske det behöver finnas lite extra pulver att ta av.

Tittar man på hojens totala vikt och sånt så ser det nästan identiskt ut i specarna. Det skiljer ju endast något kilo hit eller dit så jag vet inte varför man skulle välja en 250 över en 450?

Vikten på pappret överensstämmer ganska dåligt med hur dom känns att köra, dels så har en större motor mer svängmassa som gör den trögare men sen blir det mer tröttsamt att ligga och kontrollera gasen, mer krafter som drar.
Allt beror ju på var man kör, vi körde tex lite isbana i vinter och där vill man ha massor av kubik och effekt.

Sen ska man inte underskatta nöjet att köra med lite kubik, jag har bla en 125a och dom är väldigt underhållande på sitt sätt och tvingar dig att utvecklas som förare.

Här är lite tänkvärda ord, bland annat lite om kubik.

Du skulle egentligen behöva provköra flera endurohojar av olika kubik, och utvärdera själv. Precis som du har din 450 så har jag bara haft min 350 att experimentera med.

Visst kan man bli bra på sin hoj oavsett, men för att riktigt förstå skillnaden mellan 125, 250 och 450 så måste man prova samtliga, och i olika miljöer. Mitt senaste köp av 450 har visat mig på ett ännu ganska skonsamt vis att 450 inte hör hemma på smala enduroslingor i våra nordiska skogar, man hamnar aldrig i situationen där man behöver ens 20% av vad en 450in levererar. Om du skulle råka få wisky-throttle med 450 i skogen så skulle den läxan bli minst sagt avskräckande. Omvänt ifall du kör en 125cc i 450-miljö så kommer du aldrig få den effekt du behöver för att hänga med i racet, eller krämen för ett lyckat hill-climb.

Jag väger 100+ kg (ganska atletisk fd styrkelyftare med Terminator som manlig förebild) och jag hör egentligen inte alls hemma i nån skog öht med mina axlar och armbågar. Men jag gillar åtminstonne tanken på att kunna köra slalom mellan granar och tallar, och likna Ingmar Stenmark på hoj.

Det där med "extra pulver" gäller ju om du tävlar och behöver all kraft du kan få för att vinna, denna kraft i skogen blir dessvärre till stora besvär. Ungefär som att du inte kör rally med en dragster, eller dragracing med en rallybil. Och precis som en styckmästare har flera olika knivar, så har en erfaren offroadare flera olika hojar, ofta på samma flak under äventyren ute i colorados vildmarker.

Nu har vi inte haft förmånen att växa upp med motocross och utvecklas i takt med att vi blir starkare fysiskt. Vi kom in i sporten i vuxen ålder och behöver därför experimentera, teorisera och naturligtvis göra alla misstag som vi kanske inte behövt göra om vi hade sporten med oss från skolåldern. Så jag tänker inte tala om för dig "du ska inte ha en 450.. " utan jag säger bara "prova olika hojar och känn efter vad som blir bäst för dig". Jag är själv ganska envis, men jag inser också att lyssna på dom erfarna faktiskt hjälpt mig mycket i min utveckling och val av maskin. Jag vågar inte ens fundera över hur det hade sett ut om jag hade valt en 450 cc att köra enduro med i Tuvängens skogar. Dom gånger min 350 okontrollerat visslat iväg över blåbärsriset har jag önskat att jag hade en 50 cc, tänk då samma grej med en 450 .. om du vågar. Lyckligtvis har jag alltid lyckats undvika träden ;)

Visst. Kollar man på KTMs hemsida och jämför hojar så ser en 125 cc i princip likadan ut som en 500 cc, 500an är aningens 'rundare om magen' bara. Men att köra, som sagt prova och känn. Kanske har du kollegor på banan som kan tänka sig byta hojar i 30 minuter för skoj?

Det där att "reglera med gashandtaget" har naturligtvis sin logik. Men oj vilken skillnad det är mellan en 125 och 450. Det finns så klart folk som kan hantera en 700 som andra hanterar en 250, men fråga dom vilken hoj dom hade valt om dom var tvugna trixa från morgon till kväll, och inte bara för en tillfällig uppvisning. Min vision vore att jag helst skulle börjat med en 125 cc och kört i kanske 2 år innan jag avancerade till 250 eller 350 cc.

Nu är mitt hojliv ganska smockat med flera typer av hojar, så mina experiemt är spridda över ett ganska brett plan. Läskigast var hittills att börja skjutsa Camilla på Enfielden för ett par år sen, hon är dessvärre något av en 'tung flicka' dessa dagar så fick dölja eventuella osäkerheter bakom visiret. Jag har inte hjärta att rasera hennes stenhårt etablerade tillit till mig som the perfect action-man.

Mina upplevelser är även åt det andra hållet. Jag fick möjlighet att bytlåna med några kompisar och köra både 125 och 250 tvåtakt istället för min 300.
125 var ganska roligt eftersom man var tvungen att vara så aktiv och hålla den på varv, gjorde men inte det var det enda som hände när man gasade att lyset lyste lite starkare...

250 var ganska lik min 300 men jag blev tröttare att köra eftersom jag tycker om att gå ganska långt ner i registret där 300 ändå svarar på gasan. 250 svarade nästan lika bra i botten men kom snabbare upp på varv och drog då ganska mycket i styret, någon som var tröttade och och inte alls som jag upplever 300.

En annan förare som trivs bättre med att ligga på varv (kanske kommer från 125) och jobbar skulle förmodligen tycka 250 var ganska bra.
Jag fick även nöjet att köra en 150cc KTM och den var väldigt rolig. Nästan 250 kraft men lättrörligheten från 125. riktigt rolig och det gick att köra JÄVLIGT fort med den!

Last edited:
Mina upplevelser är även åt det andra hållet. Jag fick möjlighet att bytlåna med några kompisar och köra både 125 och 250 tvåtakt istället för min 300.
125 var ganska roligt eftersom man var tvungen att vara så aktiv och hålla den på varv, gjorde men inte det var det enda som hände när man gasade att lyset lyste lite starkare...

250 var ganska lik min 300 men jag blev tröttare att köra eftersom jag tycker om att gå ganska långt ner i registret där 300 ändå svarar på gasan. 250 svarade nästan lika bra i botten men kom snabbare upp på varv och drog då ganska mycket i styret, någon som var tröttade och och inte alls som jag upplever 300.

En annan förare som trivs bättre med att ligga på varv (kanske kommer från 125) och jobbar skulle förmodligen tycka 250 var ganska bra.
Jag fick även nöjet att köra en 150cc KTM och den var väldigt rolig. Nästan 250 kraft men lättrörligheten från 125. riktigt rolig och det gick att köra JÄVLIGT fort med den!
Tack fört din input.

Jag pratade med några som var på klubben och körde. De körde uteslutande cross och inget annat. Två av dem körde 450 4t och resten körde 250 2t. När jag ställde frågan så tyckte de som körde 4t att det var överlägset med motorbromsen, såklart. En lite mer erfaren kille tänkte att en 2t kanske skulle vara bättre i skogen?

En annan förare berättade att han bytt från 450 4t till 300 2t och det blev som från natt till dag i skogen. Han körde endast enduro.

Efter att jag både kört i skogen och på crossbanan samma dag så kände jag spontant att det är överdrivet mycket med en 450 4t i skogen men på crossbanan går det an. Jag vrider ju aldrig på fullt så... Annars blir det ganska mycket gasa och bromsa, och det är väl just det som gör at det blir både jobbare och svårare att köra de större hojarna?

Om det inte vore för vikten så kan jag tänka mig att skillnaden känns ganska mycket beroende på kraften i motorn. En 450 behöver man inte öppna så mycket för att det ska hända mycket men när man väl gör det så blir det jobbigare att hänga med om man öppnar/gasar mer, för det händer ännu mer.
En mindre motor behöver man öppna/gasa mer för att det ska hända lika mycket. Det här borde göra att det är enklare att köra en mindre motor då man är nybörjare, då man generellt sett inte hänger med alls. Haha..

Tack fört din input.

Jag pratade med några som var på klubben och körde. De körde uteslutande cross och inget annat. Två av dem körde 450 4t och resten körde 250 2t. När jag ställde frågan så tyckte de som körde 4t att det var överlägset med motorbromsen, såklart. En lite mer erfaren kille tänkte att en 2t kanske skulle vara bättre i skogen?

En annan förare berättade att han bytt från 450 4t till 300 2t och det blev som från natt till dag i skogen. Han körde endast enduro.

Efter att jag både kört i skogen och på crossbanan samma dag så kände jag spontant att det är överdrivet mycket med en 450 4t i skogen men på crossbanan går det an. Jag vrider ju aldrig på fullt så... Annars blir det ganska mycket gasa och bromsa, och det är väl just det som gör at det blir både jobbare och svårare att köra de större hojarna?

Om det inte vore för vikten så kan jag tänka mig att skillnaden känns ganska mycket beroende på kraften i motorn. En 450 behöver man inte öppna så mycket för att det ska hända mycket men när man väl gör det så blir det jobbigare att hänga med om man öppnar/gasar mer, för det händer ännu mer.
En mindre motor behöver man öppna/gasa mer för att det ska hända lika mycket. Det här borde göra att det är enklare att köra en mindre motor då man är nybörjare, då man generellt sett inte hänger med alls. Haha..
En av de absolut snabbaste förarna som jag kör med i skogen kör 125 kittad till 150. Ingen hänger med honom oavsett stök eller inte. Som vanligt är det föraren som bestämmer hur fort det går och det gäller även i motocross :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick