Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Innan jag började cykla i skogen så sprang jag ganska mycket. Snittade mellan 2 och 3 mil i veckan och tyckte jag var i fin form. Min första MTB (ingen el) anlände i maj och jag for ut på första turen, glad i hågen för "jag var ju vältränad"...Bra tips det där med el-cykel. En kompis till mig köpte en sån (el-mtb) för något år sedan och han verkar uppskatta den på samma sätt som du. Att vi andra sedan retas lite med honom (ingen ork) är en annan sak.
Jag försöker cykla till jobbet när det är isfritt. Då tar jag även en lite längre runda hemåt. Perfekt som ”fri” träning. Just nu har vi haft en del is på gångvägarna så jag kör styrketräning inomhus och går ibland promenader.
Nu kommer jag in på ett sidospår men det skulle vara intressant att veta vad ”bra kondis” för enduro och mx är. Om det ens finns nån sån information tillgänglig. Det var nog det här jag för efter lite i tidigare inlägg men inser att det inte går att direkt översätta körkondition med löparkondition. När jag tittat på ”Kåsavloggen” så verkar de träna en del vid sidan av själva körningen men jag får ingen bra uppfattning om hur mycket eller hur hårt.
Efter undefär 500 meter tänkte jag sälja hojen, jag var helt slut på riktigt. Jag insåg ganska snabbt att löparmuskler och löparkondition var väldigt långt ifrån cykeldito.
Visst, andningsapparaten var ju i hyfsat skick så det gick ganska snabbt att få upp flåset på cykeln men första turerna var hemska!
Så slutsatsen är att träna det du ska träna på. MTB, både el och analog är vädligt likt och bra för enduro och en möjlighet att komma ut i skogen oftare. Enklare att dra på sig lite kläder och ge sig ut på MTB är att packa MC och utrustning, soppa, verktyg, åka x sträcka för att passa en träningstid... ja ni fattar.
I övrigt är all form av styrketräning och rörelseträning bra. Marklyft (för att lyfta upp hojen när man vurpat). Rodd, för att öva rörelsemönstret på armar, axlar och rygg. All form av mage och ryggträning för att kunna stå länge på hojen, balansträning med yoga, balansplatta, kampsport, boxning...
All träning är bra träning men försök göra rörelser som påminner om rörelsemönstret på hojen.
Sen när säsongen börjar så ska man såklart köra så mycket enduro man kan, växla mellan intervall, hård körning och långa pass... Jo, öva massor med långsam körning, balans och kopplingskontroll. För mig har det iallafall varit oerhört nyttigt!