Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enduro ger inte så mycket träning,-men du måste vara tränad för att orka köra ....

Jag vill hävda att du har fel men jag tror jag förstår dig ändå.
När jag hade haft flera års uppehåll från crossåkningen och började köra igen så började jag tappa kondition men det är var ju för att jag hade blivit ovan att köra.

Det blir ju oftast så att det är inom den idrott man utövar mest som man kan få sin maxpuls lättast och det är där man har alla sina muskler anpassade så att man inte hindras av mjölksyra i en liten muskel.

Så jag skulle vilja hävda att den som sitter på crosshojen tillräckligt mycket timmar/år kommer att kunna köra lika bra konditionsträning på hojen som vad du gör på cykeln. Det är bara att välja rätt intensitet och längd på passen, samt rätt bana för vissa banor ät ju så lättkörda att det är svårt få upp pulsen.

På samma sätt som dig skulle tex en skidåkare kunna hävda att cykel inte ger så mycket träning. Han kommer antagligen få för mycket mjölksyra i benen när han cyklar så hårt att han får rätt puls. Men det är ju för att hans ben inte är lika tränade som dina ben.

Jag upplever nåt liknande när jag simmar, jag har vid bröstsim för låg puls för att det ska ge den träningsnivå jag vanligtvis önskar. Och crawl blir istället för intensivt för mig vilket förstås beror på att jag är dålig på crawl, jag klarar inte av att simma crawl så där lugnt och fint som jag sett att andra kan. Jag brukar köra crawl lite emellanåt så det blir något slags intervaller men
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag misstänker att din motor får jobba betydligt hårdare vid grusbus än när du kör cross och enduro så hur motiverar du längre serviceintervall vid grusbus?
Ojsan. Trodde inte det. Kan det verkligen stämma? Jag har ju drevat om hojen från 13/52 till 14/45 just för att 'gata' till den så motorn inte behöver gå så mycket på högvarv.

Då kanske jag får tänka om lite och byta olja lite oftar. Det är som sagt inga problem att byta olja, jag kan byta oljan var 5e timme om tvunget. Det är inte så att jag är lat med det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ojsan. Trodde inte det. Kan det verkligen stämma? Jag har ju drevat om hojen från 13/52 till 14/45 just för att 'gata' till den så motorn inte behöver gå så mycket på högvarv.

Då kanske jag får tänka om lite och byta olja lite oftar. Det är som sagt inga problem att byta olja, jag kan byta oljan var 5e timme om tvunget. Det är inte så att jag är lat med det.

Jag vet ju inte hur just du kör, men mer raksträckor och slätare vägar ger möjlighet till mer fullgaskörningar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ojsan. Trodde inte det. Kan det verkligen stämma? Jag har ju drevat om hojen från 13/52 till 14/45 just för att 'gata' till den så motorn inte behöver gå så mycket på högvarv.

Då kanske jag får tänka om lite och byta olja lite oftar. Det är som sagt inga problem att byta olja, jag kan byta oljan var 5e timme om tvunget. Det är inte så att jag är lat med det.
Det är flera saker som sliter vid gatåka. Dels är det varvtalet eftersom man accelererar och gasar hårdare. på gatan är ju endurohojen ganska slö, det är inte så många hästar i praktiken.
Det andra är långa sträckor på transportgas, dvs låg trottelöppning vilket inte ger så mycket kylning till förbränningsrummet och kolvtoppen. Motorerna har väldigt högt komp om du t ex jämför med gatstånkor som XT660 och liknande och då använder man soppan för att kyla kolvtopp och förbränningsrum. Därför tycker enduro- och crossmotorer om att köras med mycket intervallgasande. "Braaap, braaap, snark, braap..."
Kör man då långa sträckor med jämn gas (liten trottelöppning) så kan det på sikt överhettas och bränna ventilerna eller gå hål i toppen.

Jag skulle nog inte köpa en beggad 450 motard om den inte var snorbillig, så jag kunde ha en total renovering i budgeten.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top