Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Enduro ger inte så mycket träning,-men du måste vara tränad för att orka köra ....
Jag vill hävda att du har fel men jag tror jag förstår dig ändå.
När jag hade haft flera års uppehåll från crossåkningen och började köra igen så började jag tappa kondition men det är var ju för att jag hade blivit ovan att köra.
Det blir ju oftast så att det är inom den idrott man utövar mest som man kan få sin maxpuls lättast och det är där man har alla sina muskler anpassade så att man inte hindras av mjölksyra i en liten muskel.
Så jag skulle vilja hävda att den som sitter på crosshojen tillräckligt mycket timmar/år kommer att kunna köra lika bra konditionsträning på hojen som vad du gör på cykeln. Det är bara att välja rätt intensitet och längd på passen, samt rätt bana för vissa banor ät ju så lättkörda att det är svårt få upp pulsen.
På samma sätt som dig skulle tex en skidåkare kunna hävda att cykel inte ger så mycket träning. Han kommer antagligen få för mycket mjölksyra i benen när han cyklar så hårt att han får rätt puls. Men det är ju för att hans ben inte är lika tränade som dina ben.
Jag upplever nåt liknande när jag simmar, jag har vid bröstsim för låg puls för att det ska ge den träningsnivå jag vanligtvis önskar. Och crawl blir istället för intensivt för mig vilket förstås beror på att jag är dålig på crawl, jag klarar inte av att simma crawl så där lugnt och fint som jag sett att andra kan. Jag brukar köra crawl lite emellanåt så det blir något slags intervaller men