Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enduro ger inte så mycket träning,-men du måste vara tränad för att orka köra ....

Jag vill hävda att du har fel men jag tror jag förstår dig ändå.
När jag hade haft flera års uppehåll från crossåkningen och började köra igen så började jag tappa kondition men det är var ju för att jag hade blivit ovan att köra.

Det blir ju oftast så att det är inom den idrott man utövar mest som man kan få sin maxpuls lättast och det är där man har alla sina muskler anpassade så att man inte hindras av mjölksyra i en liten muskel.

Så jag skulle vilja hävda att den som sitter på crosshojen tillräckligt mycket timmar/år kommer att kunna köra lika bra konditionsträning på hojen som vad du gör på cykeln. Det är bara att välja rätt intensitet och längd på passen, samt rätt bana för vissa banor ät ju så lättkörda att det är svårt få upp pulsen.

På samma sätt som dig skulle tex en skidåkare kunna hävda att cykel inte ger så mycket träning. Han kommer antagligen få för mycket mjölksyra i benen när han cyklar så hårt att han får rätt puls. Men det är ju för att hans ben inte är lika tränade som dina ben.

Jag upplever nåt liknande när jag simmar, jag har vid bröstsim för låg puls för att det ska ge den träningsnivå jag vanligtvis önskar. Och crawl blir istället för intensivt för mig vilket förstås beror på att jag är dålig på crawl, jag klarar inte av att simma crawl så där lugnt och fint som jag sett att andra kan. Jag brukar köra crawl lite emellanåt så det blir något slags intervaller men

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag misstänker att din motor får jobba betydligt hårdare vid grusbus än när du kör cross och enduro så hur motiverar du längre serviceintervall vid grusbus?
Ojsan. Trodde inte det. Kan det verkligen stämma? Jag har ju drevat om hojen från 13/52 till 14/45 just för att 'gata' till den så motorn inte behöver gå så mycket på högvarv.

Då kanske jag får tänka om lite och byta olja lite oftar. Det är som sagt inga problem att byta olja, jag kan byta oljan var 5e timme om tvunget. Det är inte så att jag är lat med det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ojsan. Trodde inte det. Kan det verkligen stämma? Jag har ju drevat om hojen från 13/52 till 14/45 just för att 'gata' till den så motorn inte behöver gå så mycket på högvarv.

Då kanske jag får tänka om lite och byta olja lite oftar. Det är som sagt inga problem att byta olja, jag kan byta oljan var 5e timme om tvunget. Det är inte så att jag är lat med det.

Jag vet ju inte hur just du kör, men mer raksträckor och slätare vägar ger möjlighet till mer fullgaskörningar.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Det är flera saker som sliter vid gatåka. Dels är det varvtalet eftersom man accelererar och gasar hårdare. på gatan är ju endurohojen ganska slö, det är inte så många hästar i praktiken.
Det andra är långa sträckor på transportgas, dvs låg trottelöppning vilket inte ger så mycket kylning till förbränningsrummet och kolvtoppen. Motorerna har väldigt högt komp om du t ex jämför med gatstånkor som XT660 och liknande och då använder man soppan för att kyla kolvtopp och förbränningsrum. Därför tycker enduro- och crossmotorer om att köras med mycket intervallgasande. "Braaap, braaap, snark, braap..."
Kör man då långa sträckor med jämn gas (liten trottelöppning) så kan det på sikt överhettas och bränna ventilerna eller gå hål i toppen.

Jag skulle nog inte köpa en beggad 450 motard om den inte var snorbillig, så jag kunde ha en total renovering i budgeten.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag skulle nog inte köpa en beggad 450 motard om den inte var snorbillig, så jag kunde ha en total renovering i budgeten.
Jag vet ju inte hur just du kör, men mer raksträckor och slätare vägar ger möjlighet till mer fullgaskörningar.

Tackar boys. Jag förstår grejen, viktig poäng där. Och tackar för varningen. Kanske inte ska köra min enduro på gator och vägar då, annat än till /från banan.

Jag har ju min Kawasaki KLX230, kanske ska köra den lite mer istället. Men den har inte samma 'drag' som KTMen. Finns det nån hoj som är mer som enduro / MX, men med motor som håller för vägar och längre sträckor? Helst mellan 350 - 500 cc?

Jag har min Caballero 500 Rally, den ser ut som en enduro, men har verkligen inte fjädring för det. Min KTM känns mycket skönare i terräng än Cabben.

Fasen, jag måste banta ner mitt garage lite, har 5 hojar. Det är för många. Jag borde klara mig med .. 3 st.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar boys. Jag förstår grejen, viktig poäng där. Och tackar för varningen. Kanske inte ska köra min enduro på gator och vägar då, annat än till /från banan.

Jag har ju min Kawasaki KLX230, kanske ska köra den lite mer istället. Men den har inte samma 'drag' som KTMen. Finns det nån hoj som är mer som enduro / MX, men med motor som håller för vägar och längre sträckor? Helst mellan 350 - 500 cc?

Jag har min Caballero 500 Rally, den ser ut som en enduro, men har verkligen inte fjädring för det. Min KTM känns mycket skönare i terräng än Cabben.

Fasen, jag måste banta ner mitt garage lite, har 5 hojar. Det är för många. Jag borde klara mig med .. 3 st.

En exc690 funkar nog både på gatan och banan men den väger ju sina kilon och utan att ha provkört gissar jag att effekten kan vara lite väl brutal i endurospåret.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
En exc690 funkar nog både på gatan och banan men den väger ju sina kilon och utan att ha provkört gissar jag att effekten kan vara lite väl brutal i endurospåret.
690 är en jättefin "lightenduro" som funkar utmärkt för att köra stigar och grusvägar, och väldigt kurvig väg med motardkit (Läs Trollstigen)
Den är för klumpig och stark för enduro och för trött för icke krokiga vägar. Den är egentligen inte bra på nånting men väldigt rolig att köra i sina rätta element... :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

Vi har räknat på hur många hojar man behöver och kommit fram att 11 st är rätt antal för att täcka allt... Den gamla formeln är ju annars "N+1" dvs det antal man har plus ytterligare en. Så du ska inte minska, du ska öka antalet hojar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
690 är en jättefin "lightenduro" som funkar utmärkt för att köra stigar och grusvägar, och väldigt kurvig väg med motardkit (Läs Trollstigen)
Den är för klumpig och stark för enduro och för trött för icke krokiga vägar. Den är egentligen inte bra på nånting men väldigt rolig att köra i sina rätta element... :)

Har du glömt hur det var på 90-talet när folk körde både cross och enduro med XR600?

Jag skulle nog ändå säga att om man bara ska ha en hoj som ska fungera till allt så vette sjutton om det ändå inte är en XR600 eller en EXC690.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Har du glömt hur det var på 90-talet när folk körde både cross och enduro med XR600?

Jag skulle nog ändå säga att om man bara ska ha en hoj som ska fungera till allt så vette sjutton om det ändå inte är en XR600 eller en EXC690.
Du menar 80-talet? :)

Du kan såklart ha en hoj till i princip allting. Träffade på en snubbe för många år sedan utanför en lokal MC-handlare här i Luleå, jag frågade om det var hans hoj som stod lutad utanför, och det var det.
Jag frågade om det pyttelilla bakdrevet och han sa att då gick hojen perfekt i i precis 90 utan att vibrera så mycket. Det var för övrigt en XR600, med packväskor.

...han var på väg till Grekland... :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du menar 80-talet? :)

Du kan såklart ha en hoj till i princip allting. Träffade på en snubbe för många år sedan utanför en lokal MC-handlare här i Luleå, jag frågade om det var hans hoj som stod lutad utanför, och det var det.
Jag frågade om det pyttelilla bakdrevet och han sa att då gick hojen perfekt i i precis 90 utan att vibrera så mycket. Det var för övrigt en XR600, med packväskor.

...han var på väg till Grekland... :D

Nej, bla Dellennbäckarna från Luleå körde enduro och även cross ibland med xr600 i början av 90-talet.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Nej, bla Dellennbäckarna från Luleå körde enduro och även cross ibland med xr600 i början av 90-talet.
Jag körde med dem 1986-87 och då körde de XR600, om man nu ska vara petig med årtionden... fast du har såklart rätt eftersom de fortsatte köra XR600 en bit in på 90-talet :)

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag körde enduro med xr 600, det handlade mest om att transportera cykeln genom skogen, - inte motorcykeln som transporterade föraren.
När det var hårt underlag och brett mellan träden var den dock kul

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Om det glappar när jag hänger över bakstänkarn och drar upp hjulet mot mig. Behöver jag (vad gör man normalt) byta både länkagelagrena och svinglagret?
IMG_0838.jpeg

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Om det glappar när jag hänger över bakstänkarn och drar upp hjulet mot mig. Behöver jag (vad gör man normalt) byta både länkagelagrena och svinglagret?
View attachment 509287
Ta isär allting och kolla exakt vad som är slitet. Senast jag hade det på en hoj var länkaget på en gammal Husqvarna. Nållagrena hade förvandlats till pulver på grund av slarv med att smörja...

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
View attachment 509287
Ta som sagt isär allt, man vet aldrig i förväg vad som behöver bytas. Så här såg sving och länkage lager ut på hoj som jag reparerade.
. 1000006008.jpg

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Ta isär allting och kolla exakt vad som är slitet. Senast jag hade det på en hoj var länkaget på en gammal Husqvarna. Nållagrena hade förvandlats till pulver på grund av slarv med att smörja...
Jag gissar tyvärr att det är som du beskriver.

Bra inlägg av @JPT

Jag ser att bredderna är utsatta och det är nog ganska lätt att vatten och damm kommer in där underifrån. Hur ofta tar ni bort det här och smörjer?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Pulsklockan är bra för många saker. För mig är det ett bra arkiv för mina träningar. Sen är det bra ur motivationssyfte också när (om) den visar någon förbättring över tid. VO max t ex.

Ska man träna för enduro så är det enduroträning som gäller. Tekniken på hojen är betydligt mer värd än kondis och styrka. Att lära sig att ha rätt körställning (sittande och stående :) )så att man kan slappna av, att ha rätt gaskontroll för det härliga flytet, att lära sig att använda kopplingen och motorn så man inte behöver lyfta hojen själv hela tiden osv.
Allt detta gör underverk för hur länge man orkar köra.

Vi kör ganska stökig enduro, mycket sten och stock, backar och rötter. Det går inte så fort i hastighet med det är mycket kopplingsträning och balans.
Vid några tillfällen har andra kompisar följt med oss ut och de är sådana som gillar att köra fort i sand och lera. Efter en halvtimme brukar de vara helt slut medans vi lätt kör två timmar i stöten. Det beror ju enbart på att vi är vana vid att köra som vi gör.
Skulle jag hänga med de andra som vill köra skitfort i sanden så hade jag snabbt tagit slut, trots god fysik, men med dålig teknik för den typen av körning. Jag tränar ju inte på den.

Det är därför jag gillar att cykla MTB i skogen. Det är samma teknik som min typ av enduro, jag tränar på samma saker men slipper skåpbil, en massa kläder och tid att åka till ett träningsområde och det ger väldigt bra träning för armar, rygg och ben, precis det jag behöver på hojen. Jag kan även rekommendera EL MTB! Det är precis samma träning, samma puls och jag blir lika trött, men jag kommer tre varv på slingan istället för ett varv, på samma tid, vilket är lika med roligt!!! :)
Bra tips det där med el-cykel. En kompis till mig köpte en sån (el-mtb) för något år sedan och han verkar uppskatta den på samma sätt som du. Att vi andra sedan retas lite med honom (ingen ork) är en annan sak. 😉

Jag försöker cykla till jobbet när det är isfritt. Då tar jag även en lite längre runda hemåt. Perfekt som ”fri” träning. Just nu har vi haft en del is på gångvägarna så jag kör styrketräning inomhus och går ibland promenader.

Nu kommer jag in på ett sidospår men det skulle vara intressant att veta vad ”bra kondis” för enduro och mx är. Om det ens finns nån sån information tillgänglig. Det var nog det här jag för efter lite i tidigare inlägg men inser att det inte går att direkt översätta körkondition med löparkondition. När jag tittat på ”Kåsavloggen” så verkar de träna en del vid sidan av själva körningen men jag får ingen bra uppfattning om hur mycket eller hur hårt.

Ang. en pulsklocka så verkar den bra för våra nördiga hjärnor men något som man egentligen inte riktigt behöver för att förbättra sin kondition. Håller man igång med jogg i ca. 3h/vecka i ett hyggligt tempo så verkar det fungera för de flesta. Normalt ligger man på en bra nivå för att utmana kroppen och successivt blir man snabbare. Vill man bli ännu bättre gäller nog ett annat upplägg men som en bra start så tror jag det här räcker långt.

Varför han ni en klocka på hojen när ni kör?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Varför han ni en klocka på hojen när ni kör?
Jag har min klocka på styret och har ett pulsband runt bröstet. Alltid kul att se vilken puls,hastighet,varvtider mm

Anledningen till att jag kör med den på styret istället för handleden som jag gjorde tidigare. Jag vurpade och flög över styret och tog emot med händerna. Då knäckte jag handleden blev svullen och blåmärken med konturer från klockan hade problem längre med den handleden. Hörde talas om fler som brutit och fått frakturer där dom tror klockan är inblandad. Tycker det funkar bättre med den på styret.

Angående vilken kondition man "behöver" beror nog på vilken ambition du har. Bara köra lite på skoj ibland? Köra lite tävling och långlopp typ ggn. Köra SM?
Det enkla svaret är att man kan nog inte ha förmycket kondition. Det blir roligare att köra lite för skoj skull en lördag med kompisar om man inte blir dödstrött efter en halvtimme.

Sen som det sagts innan. Det kvittar om man är elitidrottare blir ändå trött om man inte kör någon motorcykel och bara tränar kondition. All träning är bra träning och viktigt att få timmar på motorcykeln också.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...