Abrakadabra
Sporthojsnörd
- Gick med
- 1 Apr 2005
- Hoj
- WR, TLR
Ja, jag brukar cykla till jobbet fram och tillbaka. Det kanske inte ger så mycket när man inte tar i så värst men det är ett konditionsmässigt bättre alternativ än att köra bil. Jag har inte så långt och funderar på att testa att gå någon dag men det tar nog lite mer än en timme, enkel väg. Man blir svettig och sånt och då behöver man gå upp tidigare för att duscha när man kommer fram och massa ursäkter… Tänk om man skulle komma på att springa till jobbet… hur ska jag då komma hem? hahahaha.Allt beror på vad du vill. Jag varvar MTB, MX, löpning samt försöker hitta tillbaks till triathlon igen. Sammantaget är jag rätt kass på samtliga.
Gällande armpump (nybörjarens värsta fiende). Du löser det genom konditionsträning, inte styrketräning som vissa tror, men...
80% av problemet med ampump är p.g.a följande fel:
- Du kniper inte med benen/knäna och försöker styra med armarna
- Huvudet för långt bak (du skall ha "stolt bröst" och ändå se nummerplåten fram
- För böjda knän (knäna skall vara bakom tårna)
- Armbågarna lågt och nära kroppen
- När du sitter ner (givetvis enbart vid apex i kurvan) så kan du placera en drickaback mellan dina kulor och tanken, rätt svar skall vara en handflata.
En väldigt enkel lösning är att tänka att du skall stå på tå (med hälarna högt) när du sätter dig och hälarna lågt (under tårna) när du ställer dig upp, så hamnar kroppen förvånansvärt rätt.
Ta 5 minuter innan körning och träna på att stå korrekt så kan du halvera konditionspassen.
Riktigt bra feedback på grunderna i körställning. Tack.
Det där med att stå och styra med kroppen är en kontrollbehövsgraj för mig. Det är mycket enklare att hålla på med finmotoriken (händerna) isf att göra det på rätt sätt (benen). Känns säkrare att hålla i sig hårt och ordentligt. Det är väl apan i mig/oss som vill det?