Vet inte om det finns andra bra här?
Jag har betat av ett antal crosshjälmar, och min favvis just nu är LS2 subverter evo
Det är MYCKET bättre att stå på en motorcykel när man kör enduro.
Jag håller med. Om jag blev tvungen att välja mellan att konstant stå, eller sitta, skulle jag naturligtvis stå hela tiden. För det ger mig bäst kontroll i dom flesta fall.
Jag tror vi går förbi varandra lite här i tråden med "stå eller sitta" tjatet. Tror det kanske är mitt fel att jag började med att nämna att jag gärna sitter, sen tror alla att jag sitter hela tiden som nån mopedturist.
Alla som kört ett tag förstår att terrängkörning, som enduro, i första hand kräver att hojen *arbetar fritt* under föraren. Detta kan endast göras när men står, eller halvsitter (sk lätt sits). Annars går det inte fort frammåt, och man kan inte manövrera lika lätt. Bäst exempel på stående manövrering är trial, dock aningens för mycket "cirkustrick" över just den genren, i alla fall.
MEN vi måste också komma ihåg att "terräng" kan se väldigt olik ut. Terräng måste väl vara det allra mest dynamiska underlag vi nånsin kan försöka framföra ett fordon över. T ex anser jag att trial passerat gränsen för vad jag tolkar som att "framföra", det handlar mest om att öht ta sig igenom en 'sektion' på smidigste sätt.
Enduro. Att stundvis sitta på hojen kan vara OK tycker jag. Ett exempel vore just i starten, sedan på lite jämnare raksträckor, sedan typ 'hill climbs' där man vill ha maximalt grepp för bakhjulet, osv. Utan att alltför vetenskapligt analysera körstil för varje moment i "terräng" kan vi väl vara överens om att det finns stunder man gärna sitter, och resten där man helst står?
Nu ska jag till yotube och kolla på hur mästarna gör, kanske har jag rätt i att dom sitter ibland? Spännande!!