Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Grusvägar slutar ofta med en vändplats, där har du en hyfsat stor övningsplan.

Ja, jag får nog leta lite mer för den jag har hittat nu har bom. Det går att smita förbi men tror inte det är så uppskattat. Jag vet att ett vaktbolag kör förbi där ibland och man är ju inte direkt ljudlös.

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
man är ju inte direkt ljudlös.
Nej, det är man inte. Men så länge du inte stör nån eller förstår något, så har inte polisen anledning att mota bort dig. Om det inte vore för att du övade på nåt slags skyddsobjekt eller helgad mark. Det är både ditt och mitt land. Vi lever och trivs här, och så länge vi inte hindrar att andra också trivs så tillhör världen oss alla, med "terräng", grus, luft och solsken.

Själv övar jag överallt där jag inte stör och förstör. Och där jag känner mig inspirerad. Är det inte på trialklubben i Huddinge eller Tuvängen i Södertälje så är det ute på landsbyggden var som helst i mitt underbara Södertörn och sörmland. Världen är min lekplats och jag idkar frihet under ansvar. Något jag bestämt vill att alla grusmotorister ska göra. Lika befogat som flygvapnet dundrar fram genom luften sina Gripen, fräser jag fram på min 350 där framkomlighet finns.

Jag rider min KTM 350, vägreggad med blinker och lampor, nöter både vägmil och grusmil tills fingrarna domnar i kylan. Tankar min hoj före och efter äventyret, och äter en trippel cheese på donalds så min kropp har näring.

IMG_3719.JPG

En dag på hojen är en god dag. Det sena skymningsljuset leder mig hem, jag tankar på vägen och ställer hojen bredvid mig här vid datorn för att känna doften av den varma motorn och avgaserna.

Att få leva så här även i december är en ynnest jag är tacksam för. Tid + hoj = glädje, måste nog vara den grundläggande formeln för lycka i livet, som tillsammans med goda råd från våra mer erfarna motorister bygger disciplinen.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Att uppskatta hur stor del av körningen som sker ståendes på fotpinnarna är väl ungefär som att låta någon på en bandag uppskatta hur stor del av banvarvet som körs på full gas.
De som kör längst sträckor per säsong ståendes på fotpinnarna måste vara ägare av största "offroad"modellerna från BMW och KTM fast då uteslutande genom samhällen och på asfaltsunderlag...
Du menar de som kör GS och ställer sig i "mast-ställning" innan de ens hunnit ut från macken? :)

Eftersom en stor del av min körning finns på film så beslöt jag mig för att kolla. Jag sitter ner precis när vi startar och inom 2 sek så står jag upp, hela tiden, överallt, tills vi stannar eller jag kör fast. Så jag kan med största säkerhet påstå att jag står upp i princip hela tiden jag är i terrängen. Men om du inte tror mig så får du väl komma med upp till oss och haka på?

Angående hur mycket full gas jag har på en bandag så har jag faktiskt kollat det också. Körde med TPS logg för en massa år sen och för en varvid på runt 1.19 på Kemora i Finland så hade jag fullgas i exakt 12 sekunder på en 600:a och 8 sekunder på en 1000. Resten av tiden var mer eller mindre på avslag... :D

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Niklas!
Du står för mycket, om det inte är trail du håller på med….
Det finns inget självändamål att stå upp.
Man skall stå där det behövs och sitta när det funkar bäst.
Kör du aktivt får du både stå och sitta många gånger😎

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag men att man får sitta .
Som jag nämnde tidigare så får man stå och sitta många gånger på en knölig tur👍

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag ser precis vad du skrev och jag undrar fortfarande vid vilka tillfällen det fungerar bäst att sitta?
När den ständigt stående körningen mer liknar en halvdan variant av övningen "köra stående med en hand på ryggen" med storkben och total avsaknad av attack(brukar tyvärr inträffa alltför snart för de flesta av oss gubbrullande 50-plussare)gör det nog ingen större skada att använda dynan lite mer.
Händer självklart för Niklas också även om han aldrig kommer att erkänna det i den här tråden🙂

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När den ständigt stående körningen mer liknar en halvdan variant av övningen "köra stående med en hand på ryggen" med storkben och total avsaknad av attack(brukar tyvärr inträffa alltför snart för de flesta av oss gubbrullande 50-plussare)gör det nog ingen större skada att använda dynan lite mer.
Händer självklart för Niklas också även om han aldrig kommer att erkänna det i den här tråden🙂

Det lär inte bli mer attack i körningen av att de gubbarna sätter sig ner.

Jag är själv en sån gubbe som knappt har styrfart längre men sitter jag ner med samma hastighet så är det bara en tidsfråga innan jag är på akuten.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Jag är själv en sån gubbe som knappt har styrfart längre men sitter jag ner med samma hastighet så är det bara en tidsfråga innan jag är på akuten.
Nej självklart inte,men när man hamnat i något slags survival mode med mjölksyra upp till halsmandlarna kan det vara förvånansvärt effektivt att plöja igenom div stygga partier snöspårsstyle.
Även rätt snabba åkare brukar man kunna se hamna där tex i slutet av en kåsa...

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR

Akuten låter illa. Menar du att det är så pass mycket farligare/skillnad att sitta ned kontra stående körning?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Akuten låter illa. Menar du att det är så pass mycket farligare/skillnad att sitta ned kontra stående körning?

Jag skrev "i samma hastighet".

Om du från början sitter ner och inte lär dig köra på nåt annat sätt så kommer du väl antagligen bara vara långsam ifall du inte försöker dig på att hänga med förare som kan köra.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det är lätt att hitta filmer där förarna mestadels står upp. Även om det är reklamfilm så ser det rätt och lätt ut.

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklas!
Du står för mycket, om det inte är trail du håller på med….
Det finns inget självändamål att stå upp.
Man skall stå där det behövs och sitta när det funkar bäst.
Kör du aktivt får du både stå och sitta många gånger😎
Det var då ett jävla tjat...
Jag har spelat innebandy i 30 år och mina knän är helt slut, det gör helt enkelt jävligt ont att byta från sittande till stående och tvärtom, därför måste jag upp till stående så fort det bara går för jag kan inte hålla på att hoppa mellan. Jag försöker också hitta ett litet gupp som hjälper mig upp i stående så det blir så lite belastning som möjligt.

Det gör för ont för mig att sitta, jag är för lång så benvinkeln blir för skarp. Det är mycket mer vilsamt för mig att stå och jag orkar också att stå även om det i slutänden mest tär på svanket.
Återigen så får ni välkommna upp till Boden och köra med oss så får ni väl ta tid hur många sekunder jag sitter jämfört med hur långe jag står om det nu är ett problem? Lär er att stå på ett riktigt sätt så är det inte jobbigt och sluta sitta i tid och otid. Det är MYCKET bättre att stå på en motorcykel när man kör enduro. Om ni inte tror på mig så är det samma sak som Anders Eriksson säger och han har nog varit världsmästare fler gånger än du, eller han kanske också har fel?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Nu letar jag en bättre hjälm.
Den jag har nu är en FOX v-någonting och tänker att den inte håller måttet. Både på huvudet men även vid en smäll. Vill helst inte ha någon plasthjälm då den skyddar sämre.

Jag har tittat på Shoei och den sitter riktigt bra men syr som s-tan. Är den värd 6500:-?.

Bell har en bra modell som jag har för mig heter ”Gotland” och är en ”moto 9”-modell av något slag. Den var på rea.

Sedan testade jag en FXR som jag inte kommer ihåg vilken modell det var. Den var billigare än alla andra (2500:-?) men som de i affären sa att den var bra.

Svårt att köpa hjälm online men det finns inte så många butiker med stort utbud. Just nu är jag på västkusten och varit i Vännersborg och tittat. KTM har en del grejer i sin butik och jag blev rekommenderad dit av någon från Uddevalla. Har även varit på CEC i Tibro. Bra och hjälpsam personal men de hade ont om storlekar hemma.
Vet inte om det finns andra bra här?

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...