Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka glasögon är bäst för cross och enduro? Såna här ”riva av skyddsfilm” verkar inte vara tillåtet längre. Såg en film för inte så länge sedan om något man tejpade på och fick sedan ta bort i depå. Andra har 5 par med sig men vem fn har råd med det?
Vad kör ni med?

100% neuprenliknande vinterhandskar verkar bra, hur blir de när de blir blöta (större, mindre, kallare)?

Det har jag aldrig hört talas om men jag har iofs inte varit aktiv på många år.
Beror det på att tear offs bidrar till nedskräpningen?

Roll off är väl ett alternativ i så fall, lite sämre sikt men och andra sidan räcker det för betydligt längre körtid.

Ett extra par glasögon är rätt bra ändå så två par glasögon är väl ändå en bra ide.

När jag körde flitigare hade jag 3 av allt i bilen, det var jäkligt skönt regniga, leriga dagar att kunna byta till rent och torrt mellan varje pass. Allra helst på överkroppen.

Vintertid har jag kört med skoterhandskar, oftast bara första passet innan man fått upp pulsen. När man väl fått upp pulsen och blodcirkulationen tycker jag att vanliga crosshandskar funkar ner en bit under nollan.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Alltid dubbelglas när det är kyligt ute,färg på linsen är en smaksak.
Imfria enkelglas vid varmare väderlek.Armorvision funkar rätt bra när det är blött.
Rolloff möjligen om man är på en crossbana när det är skitigt men väldigt sällan i skogen.
Ja, det var nog de där armorvision som jag tappat namnet på, tack. Min tanke vid imma/fuktigt och kanske t.o.m regn, är det någon som testat raklödder eller liknande (som fungerar bra på badrumsspegeln? Ska tydligen fungera bra i cyklop och simbrillorna. Men i dem brukar jag bara spotta i, gnugga runt och sedan skölja. Svårare att skölja på crossbanan.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Alltså, allt funkar för mig så länge jag kan se. Nu är jag inte så ambitiös, men jag har använt allt från Julas skyddsglasögon, till fritidsglasögon från Lidl.

Skulle jag tävla eller behöva ha tätare glasögon så har jag gamla skidglasögon. Jag är lite för snål för dom där dyra crossbrillorna, dom kostar flera hundra.
Hoppas du använder skydd för ögonen som inte kan gå sönder/splittras?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det har jag aldrig hört talas om men jag har iofs inte varit aktiv på många år.
Beror det på att tear offs bidrar till nedskräpningen?

Roll off är väl ett alternativ i så fall, lite sämre sikt men och andra sidan räcker det för betydligt längre körtid.

Ett extra par glasögon är rätt bra ändå så två par glasögon är väl ändå en bra ide.

När jag körde flitigare hade jag 3 av allt i bilen, det var jäkligt skönt regniga, leriga dagar att kunna byta till rent och torrt mellan varje pass. Allra helst på överkroppen.

Vintertid har jag kört med skoterhandskar, oftast bara första passet innan man fått upp pulsen. När man väl fått upp pulsen och blodcirkulationen tycker jag att vanliga crosshandskar funkar ner en bit under nollan.
Ja, pga nedskräpning (miljöförstöring).

Låter smart med fler uppsägningar av det som blir blött och skitigt. Det vad då jag kom på att jag behöver fler brillor och handskar. Biltema har ju de där lite finare ”arbetshandskarna” men det är skinn i dem och jag gissar att de kommer bli hala när de blir blöta? Jag tror på grejer som är gjorda för den specifika aktiviteten. Synd bara att de ska kosta så j-a mycket mer…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, pga nedskräpning (miljöförstöring).

Låter smart med fler uppsägningar av det som blir blött och skitigt. Det vad då jag kom på att jag behöver fler brillor och handskar. Biltema har ju de där lite finare ”arbetshandskarna” men det är skinn i dem och jag gissar att de kommer bli hala när de blir blöta? Jag tror på grejer som är gjorda för den specifika aktiviteten. Synd bara att de ska kosta så j-a mycket mer…

Kör man regelbundet så nöter man ju ändå ut utrustningen och då blir det ju liksom ingen extra kostnad att ha 3. Dessutom har jag alltid passat på att köpa mycket när det av olika skäl varit billigt, utförsäljningar eller crossförare som trappar ner och säljer bort.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Tear-off blir förbjudet på alltfler banor av miljöskäl, för endura har det "alltid" varit förbjudet. Det finns lösningar som "fångar" dem men då har du snart ett storsegel som fladdrar på hjälmen. Har du väl fått en sten på glasögonen så är bra linser värt pengarna. Det finns "armorvision" som man klistrar på och ger en vattenavvisande hinna. Det fungerar ett tag, men den kostar nästan som en lins. Är det sktigt så kör med rolloff, annars torka rent när du tar en paus.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Om man nu vill jaga de sista kronorna så är både handskar och glasögon (vissa modeller) rätt prisvärda på Aliexpress. Du får oftast handskar under 100 Sek och de håller bra (av egen erfarenhet), även om de inte är lika sköna som bättre modeller. Slitstyrkan finns där, men ofta blir de "slappa" snabbt.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Om man nu vill jaga de sista kronorna så är både handskar och glasögon (vissa modeller) rätt prisvärda på Aliexpress. Du får oftast handskar under 100 Sek och de håller bra (av egen erfarenhet), även om de inte är lika sköna som bättre modeller. Slitstyrkan finns där, men ofta blir de "slappa" snabbt.
Ja, något billigare än i våra svenska butiker

Vilken modell brukar du beställa?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det här kanske är en annan tråd men jag börjar här då det gäller nybörjarfrågor.

Man hör ju inte så mycket om det på youtube-kanalerna bara att det krävs. Man kan lägga ribban på olika nivåer men om vi säger som mortionär.
- Hur mycket kondition tränar ni som kör mer frekvent och hur långt springer/cyklar/simmar ni/tillfälle?
- Styrketränar ni något?
- Underarmspump, hur tränar man bort den?

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är du helt grön är det bättre att lägga krutet på att lära sig köra hoj än några ambitiösa träningsupplägg som du ändå inte orkar följa men bålstyrka är ju aldrig fel.
Den träning som faktiskt blir av brukar väl vara effektivast?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här kanske är en annan tråd men jag börjar här då det gäller nybörjarfrågor.

Man hör ju inte så mycket om det på youtube-kanalerna bara att det krävs. Man kan lägga ribban på olika nivåer men om vi säger som mortionär.
- Hur mycket kondition tränar ni som kör mer frekvent och hur långt springer/cyklar/simmar ni/tillfälle?
- Styrketränar nu något?

Underarmspump undviker man genom att
- värma upp före körning, eller kör ett lugnare kortare pass först.
- kör med benen och slappna av i armarna.
- ha bra inställd fjädring så att du inte måste kämpa mot hojen

Konditionsträning är förstås alltid bra och om syftet med träningen är att tävla i någon motorsport så är ju egentligen den bästa träningen den du gör på hojen. Vilket iofs brukar begränsas av ekonomiska skäl samt att det går många fler timmar för att träna en timme på hojen än att springa en timme. Om man inte har en crosspappa som sköter allt runt omkring träningen.

Jag styrketränade för lite när jag var aktiv, inte pga armpump utan när jag efter en knäskada började pumpa mer benstyrka så började jag helt plötsligt köra snabbare över woopsen, bara för att jag började orka hålla emot.

Numera ser jag crossåkningen mer som en alternativ träningsform bland andra, och förvisso den som roar mig mest men tyvärr av främst tidsskäl utövar minst.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650

- Styrketränar nu något?
Allt beror på vad du vill. Jag varvar MTB, MX, löpning samt försöker hitta tillbaks till triathlon igen. Sammantaget är jag rätt kass på samtliga.

Gällande armpump (nybörjarens värsta fiende). Du löser det genom konditionsträning, inte styrketräning som vissa tror, men...
80% av problemet med ampump är p.g.a följande fel:
- Du kniper inte med benen/knäna och försöker styra med armarna
- Huvudet för långt bak (du skall ha "stolt bröst" och ändå se nummerplåten fram
- För böjda knän (knäna skall vara bakom tårna)
- Armbågarna lågt och nära kroppen
- När du sitter ner (givetvis enbart vid apex i kurvan) så kan du placera en drickaback mellan dina kulor och tanken, rätt svar skall vara en handflata.

En väldigt enkel lösning är att tänka att du skall stå på tå (med hälarna högt) när du sätter dig och hälarna lågt (under tårna) när du ställer dig upp, så hamnar kroppen förvånansvärt rätt.

Ta 5 minuter innan körning och träna på att stå korrekt så kan du halvera konditionspassen.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

- Styrketränar nu något?
Jag tränar ganska mycket både gym och kondition mest för att jag tycker det är kul och får mig att må bra.
Fördelen med att ha bra kondition är att det blir lättare att hålla fokus i slutet av passen. När man börjar bli trött kommer ofta misstagen och onödiga skit vurpor.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Är du helt grön är det bättre att lägga krutet på att lära sig köra hoj än några ambitiösa träningsupplägg som du ändå inte orkar följa men bålstyrka är ju aldrig fel.
Den träning som faktiskt blir av brukar väl vara effektivast?
Så är det ju men det finns väl även en ”off season” i den här sporten också som man kan utnyttja till annan träning. Jag styrketränar och springer (mer lunkar kanske 😄) några gånger i veckan. Det är lite enklare än att packa allt och köra iväg till klubben/banan. Verkar inte heller som att vår bana är öppen för tillfället så man får bita lite i det sura nu och försöka förbättra sig på annat sätt.

Därför poppade min fråga upp om vad som är brukligt/jämförbart i konditionsväg (som motionär) om man kan mäta sig på det sättet?
Såklart att bättre kondis är ju alltid att föredra men för en mortionär på crossbanan eller i endurospåret. Om vi tar Gotland som jämförelse. Vad bör man springa milen på i kuperad terräng för att orka det rejset, 60 min? Behöver man ens orka springa en mil eller räcker det med att kunna gå den?

Kollade på Kåsavloggen (underbar kanal) och där både cyklar och springer dem. En annan nivå än motionär men ändå.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Underarmspump undviker man genom att
- värma upp före körning, eller kör ett lugnare kortare pass först.
- kör med benen och slappna av i armarna.
- ha bra inställd fjädring så att du inte måste kämpa mot hojen

Konditionsträning är förstås alltid bra och om syftet med träningen är att tävla i någon motorsport så är ju egentligen den bästa träningen den du gör på hojen. Vilket iofs brukar begränsas av ekonomiska skäl samt att det går många fler timmar för att träna en timme på hojen än att springa en timme. Om man inte har en crosspappa som sköter allt runt omkring träningen.

Jag styrketränade för lite när jag var aktiv, inte pga armpump utan när jag efter en knäskada började pumpa mer benstyrka så började jag helt plötsligt köra snabbare över woopsen, bara för att jag började orka hålla emot.

Numera ser jag crossåkningen mer som en alternativ träningsform bland andra, och förvisso den som roar mig mest men tyvärr av främst tidsskäl utövar minst.
Tack för de bra tipsen för att undvika underarmspump. Tänkte ta fram den gamla underarmsträningspinnen med ett snöre och en vikt i men det verkar inte behövas. Skönt, för den var en riktig plåga. Det skadar väl inte att köra den men kanske inget måste för att kunna hålla i styret.

Tycker det är rätt många som kommenterar på armpump när man tittar på vinterkuppens gamla filmer. De är ju ändå duktiga och snabba, konstigt att de inte verkar värma upp ordentligt innan tävling.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...