Senast servade jag min KTM på 121h, och nu ligger hojen på nästan 145h, så ungefär 25h har den gått sedan senaste olje+filterbytet. Och då ser oljan fortfarande OK ut. Innan dess var det 102h, så då hade den rullat 19 timmar. Då kollade jag noga spilloljan och noterade att den fortfarande kunde användas kanske det dubbla.
Så min tanke är att låta den gå 40-50 timmar, serva och kolla spilloljan igen. Det går säkert köra med samma olja minst 50 timmar om man inte kör tävling eller nöter på banan/skog. KTM vågar nog inte skriva annat än "var 10 timme", på det viset garderar dom sig mot diverse reklamationer.
Vid eventuell försäljning av min KTM 350 kan jag visa 'boken' dvs serviceintervallen och typ allt jag gjort / bytt på hojen, samt anteckningar hur och var jag kört; "ingen bana", eller "mest på vägar" etc. Om köparen fortfarande nojjar efter att ha lyssnat och känt på hojen så kan jag bara rekommendera honom att köpa en annan hoj. Jag hade lika gärna kunnat ljuga och säga att jag bytt olja var 10e timme, mm. Men då hade jag fortsatt sprida noj-propagandan som KTM trycker i sina manualer.
Hur man sedan avgör gränsen för när det faktiskt är dags för ett oljebyte är svårt att säga just nu. Jag antar att man skulle märka eventuellt kärv i start av kall motor, eller att motorn blir överdrivet varm osv. Men kör man grusbus med vanlig MC-olja så känns 50h ganska tryggt. (Nu får jag väl dom religiösa puristernas förbannelse över mig)