Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"Hur man sedan avgör gränsen för när det faktiskt är dags för ett oljebyte är svårt att säga just nu. Jag antar att man skulle märka eventuellt kärv i start av kall motor, eller att motorn blir överdrivet varm osv. Men kör man grusbus med vanlig MC-olja så känns 50h ganska tryggt. (Nu får jag väl dom religiösa puristernas förbannelse över mig)"

Precis. Jag får helt enkelt tycka och känna, jag med ;)

Den dagen motorn känns kärv att kallstarta så är det dags att byta väldigt mycket mer än bara oljan och jag är rädd att du kommer upptäcka det mer snart än du vill med tanke på dina serviceintervall.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Den dagen motorn känns kärv att kallstarta så är det dags att byta väldigt mycket mer än bara oljan och jag är rädd att du kommer upptäcka det mer snart än du vill med tanke på dina serviceintervall.
2-stroke, har du provat pressa en motors service till skadegränsen? Jag funderar på om du kanske vet nåt mer som inte vi andra vet. Det vore snällt av dig om du ville dela med dig lite av eventuella oljerelaterade katastrofscenarion.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
2-stroke, har du provat pressa en motors service till skadegränsen? Jag funderar på om du kanske vet nåt mer som inte vi andra vet. Det vore snällt av dig om du ville dela med dig lite av eventuella oljerelaterade katastrofscenarion.

Vi andra? De flesta vet nog vad som sker.

Nej, jag men jag har köpt in väldigt många fyrtakts crosshojar med rasade motorer.

När oljan blir för smutsig och sätter igen oljekanalerna så blir det första som får dålig smörjning kamaxeln, när kamaxeln får dålig smörjning så skär den.
Här kan du märka att hojen blir kärv och trögstartad, river du då så kanske du bara behöver köpa en ny topp och då har du en kostnad på ca 10 kkr plus arbete så med Stockholmspriser är det väl minst 20kkr, förslagsvis byter du samtidigt kolv och kamkedja så låt säga 25kkr.

Fortsätter du köra vilket du sannolikt gör ifall motorn redan är igång, då kommer antagligen kamkedjan hoppa först ett kugg och då blir motorn verkligen svårstartad och trött.
Fortsätter du ändå att köra, kanske tror att du kan köra hem så kommer kamkedjan snart hoppa ytterligare ett kugg och där kommer din kolv krocka med avgasventilerna och då ryker förutom kolv och avgasventiler sannolikt även din cylinder, sannolikt även vevstaken och i värsta fall slår det sönder vevhuset.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, jag men jag har köpt in väldigt många fyrtakts crosshojar med rasade motorer.

När oljan blir för smutsig och sätter igen oljekanalerna så blir det första som får dålig smörjning kamaxeln, när kamaxeln får dålig smörjning så skär den.
Här kan du märka att hojen blir kärv och trögstartad, river du då så kanske du bara behöver köpa en ny topp och då har du en kostnad på ca 10 kkr plus arbete så med Stockholmspriser är det väl minst 20kkr, förslagsvis byter du samtidigt kolv och kamkedja så låt säga 25kkr.

Fortsätter du köra vilket du sannolikt gör ifall motorn redan är igång, då kommer antagligen kamkedjan hoppa först ett kugg och då blir motorn verkligen svårstartad och trött.
Fortsätter du ändå att köra, kanske tror att du kan köra hem så kommer kamkedjan snart hoppa ytterligare ett kugg och där kommer din kolv krocka med avgasventilerna och då ryker sannolikt även din cylinder, sannolikt även vevstaken och i värsta fall slår det sönder vevhuset.

Och oljan i en cross/enduro brukar snabbt bli smutsig av lamellpartiklar.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Senast servade jag min KTM på 121h, och nu ligger hojen på nästan 145h, så ungefär 25h har den gått sedan senaste olje+filterbytet. Och då ser oljan fortfarande OK ut. Innan dess var det 102h, så då hade den rullat 19 timmar. Då kollade jag noga spilloljan och noterade att den fortfarande kunde användas kanske det dubbla.

Så min tanke är att låta den gå 40-50 timmar, serva och kolla spilloljan igen. Det går säkert köra med samma olja minst 50 timmar om man inte kör tävling eller nöter på banan/skog. KTM vågar nog inte skriva annat än "var 10 timme", på det viset garderar dom sig mot diverse reklamationer.

Vid eventuell försäljning av min KTM 350 kan jag visa 'boken' dvs serviceintervallen och typ allt jag gjort / bytt på hojen, samt anteckningar hur och var jag kört; "ingen bana", eller "mest på vägar" etc. Om köparen fortfarande nojjar efter att ha lyssnat och känt på hojen så kan jag bara rekommendera honom att köpa en annan hoj. Jag hade lika gärna kunnat ljuga och säga att jag bytt olja var 10e timme, mm. Men då hade jag fortsatt sprida noj-propagandan som KTM trycker i sina manualer.

Hur man sedan avgör gränsen för när det faktiskt är dags för ett oljebyte är svårt att säga just nu. Jag antar att man skulle märka eventuellt kärv i start av kall motor, eller att motorn blir överdrivet varm osv. Men kör man grusbus med vanlig MC-olja så känns 50h ganska tryggt. (Nu får jag väl dom religiösa puristernas förbannelse över mig) ;) ;) ;)
Vad är det för problem med att byta olja var 5-10 timme?

Jag får en känsla men måste ändå fråga. Gör du någon annan service på hojen, förutom de spontana oljebytena?

Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
5 timmar cross är snällt jämfört med 5 timmar supermoto med slirkoppling. Det tog ett tag innan jag slutade tro att motorn rasat vid varje oljebyte. Då inser man också vitsen av bra filter och täta byten.
Bra, mina är just slut och det finns många olika märken, vilket eller vilka filter (anser du) är av kvalitet (förutom original)?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vi andra? De flesta vet nog vad som sker.
Jag menar jag och dom som inte är lika erfarna som du. Det kanske bara är jag som är lite efter. Men du har verkligen målat upp en informativ bild av vad som kan hända. Tackar.

Och oljan i en cross/enduro brukar snabbt bli smutsig av lamellpartiklar.
Vad är lamellpartiklar? Är det kopplingskivorna?

Vad är det för problem med att byta olja var 5-10 timme?

Har du inte gjort någon annan service på hojen än dina spontana oljebyten?
Inget. Innan jag blev "spontan" med oljebytena så bytte jag var 10e timme. 8-9 gånger på typ 110 timmar. Men jag vill inte säga att jag spontan, mer åt det praktiska hållet att jag helst vill byta oljan vid behov. Jag har bara inte riktigt koll var behovet uppstår. Därav mina oljekontroller dom senaste servicarna.

"Annan service", menar du byte av olja i fjädring/dämpare? Bromsvätskebyten, luftfilterbyten? Jodå, när luftfiltret blir smutsigt så tvättar jag det, och smörjer in det i filterolja, som man ska. Oljan i fjädring har jag ännu inte märkt något behov av att byta. Och bromssystemet och kylsystemet är fina och fulla fortfarande. Jag kör som sagt inte så hårt med min KTM.

Jag förstår inte, du får nog förklara tydligare hur du menar.
Ja, du kan börja med att fråga hur många endurotävlingar jag kört, inga ;) Jag tävlar inte, än. Och jag vet inte om jag nånsin vill tävla.

Jag är bara en entusiast som gärna kör hoj på alla möjliga sätt, jag är inte så ambitiös att mäta mig med andra, utan jag njuter av sporten, solen, dammet och lukterna och allt som har med hoj att göra. Jag kan titta på när andra tävlar, det är kul. Samt behöver jag en slags skåpbil för att köra till tävlingarna, och det är något jag fortfarande funderar på.

"Springa / jogga" .. alltså, jag har en ganska bra fysik redan från tidigare sporter och träningspyssel, så jag känner till min kropp och hur kondis och uthållighet funkar, samt vad jag behöver äta. Det enda du behöver för att hålla formen sen är som sagt en sund livsstil med allt det innebär. För mig innebär det först och främst att gå ner lite i vikt, jag har en stor muskelmassa (tynglyftning), sen kommer orken som jag borde få till med tanke på all fysträning från tidigare kampsport. Tillsammans med rätt kroppshållning på hojen och lite motion vid sidan om typ benstyrka och det ovan nämnt, så har du alla förutsättningar för att orka stå länge på hojen och kontra ojämnheter och hinder som finns i skogen. Rätt teknik besparar dig mycket arbete. Jag menar att saker också beror mycket på vad man pysslat med tidigare. För ca 3 år sen när jag köpte min KTM körde jag varv på varv på Tuvängens endurobana, gubbarna fick gå in skogen och leta upp mig för att tala om att det var slut, och dags att gå hem.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Och! Det som bestämt måste nämnas är mina glesare oljebyten vågar jag bara göra när jag INTE kör enduro eller cross. Jag okynneskör bara på grus och vägar, med tillfälliga omvägar / genvägar osv, och då kan jag motivera 20-50 timmars serviceintevall.

Vet att jag skrev det tidigare, men det behöver upprepas - under säsong då jag kör enduro och i banor osv, då byter jag olja som rekommenderat i manualen, 10h.

Skulle min motor mot min förmodan skita sig pga oljan, då blir det ett inlägg om det här i tråden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och! Det som bestämt måste nämnas är mina glesare oljebyten vågar jag bara göra när jag INTE kör enduro eller cross. Jag okynneskör bara på grus och vägar, med tillfälliga omvägar / genvägar osv, och då kan jag motivera 20-50 timmars serviceintevall.

Vet att jag skrev det tidigare, men det behöver upprepas - under säsong då jag kör enduro och i banor osv, då byter jag olja som rekommenderat i manualen, 10h.

Skulle min motor mot min förmodan skita sig pga oljan, då blir det ett inlägg om det här i tråden.

Jag misstänker att din motor får jobba betydligt hårdare vid grusbus än när du kör cross och enduro så hur motiverar du längre serviceintervall vid grusbus?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack, jag förstår och vill göra det framöver.

Jag vill helst inte köpa en men tror jag behöver en pulsklocka. Dels vill jag inte att det ska bli en (max) prestation varje gång jag är ute och sedan vill jag kunna njuta av träningen på ett mer behagligt sätt. Samtidigt vill jag har koll på så att jag tränar i lagom doser och på en lagom nivå isf att ta ut mig fullständigt varje gång. Det är viktigt mer rätt mängd återhämtning och det tror jag en klocka kan hjälpa till med. Precis som du och @Niklasinorr är inne på med olika pulszoner. Superbra för att träna rätt.
Pulsklockan är bra för många saker. För mig är det ett bra arkiv för mina träningar. Sen är det bra ur motivationssyfte också när (om) den visar någon förbättring över tid. VO max t ex.

Ska man träna för enduro så är det enduroträning som gäller. Tekniken på hojen är betydligt mer värd än kondis och styrka. Att lära sig att ha rätt körställning (sittande och stående :) )så att man kan slappna av, att ha rätt gaskontroll för det härliga flytet, att lära sig att använda kopplingen och motorn så man inte behöver lyfta hojen själv hela tiden osv.
Allt detta gör underverk för hur länge man orkar köra.

Vi kör ganska stökig enduro, mycket sten och stock, backar och rötter. Det går inte så fort i hastighet med det är mycket kopplingsträning och balans.
Vid några tillfällen har andra kompisar följt med oss ut och de är sådana som gillar att köra fort i sand och lera. Efter en halvtimme brukar de vara helt slut medans vi lätt kör två timmar i stöten. Det beror ju enbart på att vi är vana vid att köra som vi gör.
Skulle jag hänga med de andra som vill köra skitfort i sanden så hade jag snabbt tagit slut, trots god fysik, men med dålig teknik för den typen av körning. Jag tränar ju inte på den.

Det är därför jag gillar att cykla MTB i skogen. Det är samma teknik som min typ av enduro, jag tränar på samma saker men slipper skåpbil, en massa kläder och tid att åka till ett träningsområde och det ger väldigt bra träning för armar, rygg och ben, precis det jag behöver på hojen. Jag kan även rekommendera EL MTB! Det är precis samma träning, samma puls och jag blir lika trött, men jag kommer tre varv på slingan istället för ett varv, på samma tid, vilket är lika med roligt!!! :)

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag misstänker att din motor får jobba betydligt hårdare vid grusbus än när du kör cross och enduro så hur motiverar du längre serviceintervall vid grusbus?
Ja är det någonstans man verkligen kan plåga livet ur endurohojen på nolltid så är det vid gatåka.
Många verkar tro att det är jättesnäll körning bara för att plasten håller sig fin...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
När jag kört 4-taktare som enduro så byt olja å filter varje 15 timme å som motard oftare var 8-10 timme... Byt även olja i framgaffeln var 30 timme å service på bakdämparen.. Även byte av gummina i kopplingskorgen var 30 timme.. Framdrevet brukar oxå behövas byte vid 30 timmar.. Bromsbelägg kan ta slut efter 3 timmar å även hålla mer än 10 gånger längre, å de beror på va för underlag man kör i.. Att köra enduro sliter på grejorna så service är viktigt..
Jag tävlar inte å kör bara för nöjes skull...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller med Niklas, pulsklockan är ett bra hjälpmedel, särskilt vid längre träningspass där man vill hålla nere pulsen. Men den också bidrar den till inspiration att sticka ut och träna.

Vet inte om alla pulsklockor har det idag men min ger även träningsförslag, säger till när det är dags för tex intervaller eller olika längd på passen. Det blir ju lätt annars att man fastnar i ett mönster och tex alltid bara springer sin milrunda.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Enduro ger inte så mycket träning,-men du måste vara tränad för att orka köra ....

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning