Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Nu förutsatte jag att vi pratade om enduro. Här upp kör vi väldigt lite snöspår, för mycket snö, i mitt fall inget snöspår alls för då måste man ju sitta ner :)
Här är det snowbike som gäller, gärna 1000 cc och 180 hästar...

Peter som kör Gixxern bygger alla sina kit själv, och de är världsledande, framförallt är de mycket lättare än alla andras... :)
Bra drag i den hojen, på snön. Gissar att ni kör en del på Luleälven när den frusit?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som man gör med asfaltshojar i högre hastighet (jämfört mot skogskörning)? Trodde nog inte att jag skulle kunna göra det även i skogen. Får nog testa det.
Ska man inte trycka med fötterna?

Ja, fast på asfalten sitter du ju ner så blir du ju mer begränsad i din rörlighet och möjligheten att röra hojen.

Men ja, du kan dels flytta kroppens tyngdpunkt och man trycker ju lite med fötterna men huvudsakligen vickar du hojen med knäna.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Ja, fast på asfalten sitter du ju ner så blir du ju mer begränsad i din rörlighet och möjligheten att röra hojen.

Men ja, du kan dels flytta kroppens tyngdpunkt och man trycker ju lite med fötterna men huvudsakligen vickar du hojen med knäna.
Här måste väl åttan vara en perfekt övning för att träna stående körning?
Tjata, tjata, tajma tills man hittar känslan och förmågan att styra med benen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här måste väl åttan vara en perfekt övning för att träna stående körning?
Tjata, tjata, tajma tills man hittar känslan och förmågan att styra med benen.

Tja, om du vill börja på den nivån så visst. Eller varianter, sätt upp konor i en fyrkant, trekant eller bara två konor som du gör 180 graders vändningar runt.

Förslagsvis gör du det på grus.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Tja, om du vill börja på den nivån så visst. Eller varianter, sätt upp konor i en fyrkant, trekant eller bara två konor som du gör 180 graders vändningar runt.

Förslagsvis gör du det på grus.

Som att köra i en cirkel runt alla fyra, eller hur menar du?

Två koner och 180 graders sväng blir väl åttan om man kör åt båda hållen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som att köra i en cirkel runt alla fyra, eller hur menar du?

Två koner och 180 graders sväng blir väl åttan om man kör åt båda hållen?

Ja, du kör i en fyrkant, fyra stycken 90 graders vänstersvängar sedan är du tillbaka där du började. Och träna så du blir lika bra i bägge riktningarna.

Det kan bli en åtta eller också blir de nolla.

Du ska helt enkelt variera och inte köra samma övning hela tiden.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Ja, du kör i en fyrkant, fyra stycken 90 graders vänstersvängar sedan är du tillbaka där du började. Och träna så du blir lika bra i bägge riktningarna.

Det kan bli en åtta eller också blir de nolla.

Du ska helt enkelt variera och inte köra samma övning hela tiden.
Tack, superbra.

Det finns olika nivå av att vara nybörjare.
Såg ett klipp med Albin då han var på en äng där han hade gjort en ”bana”. De körde bara runt den och inget mer avancerat än så. Han lärde ut åttan och även hur man kör slalom med konerna mellan fram och bakhjulet, alltså under hojen. 12.30 in i filmen:

Det är nog lättare att träna på grunderna på så sätt än att dra på i skogen eller på crossbanan.
Får nog ta och leta upp de gamla konerna från förr och köra några olika varianter. Ska bara försöka hitta en bra plats hemma vid så jag inte behöver åka till klubben varje gång. Eller så får det bli vid lillbanan när ingen är där.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alla de här grundläggandes övningar är viktiga att träna på regelbundet, oavsett nivå man kör på. Det är förvånansvärthur många gamla erfarna förare jag haft på diverse kurser som inte klarar att hantera hojen på det sättet. Det man tränar blir man bra på och ju mer man tränar desto mer tur har man... (Citat Ingemar Stenmark :) )

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Gissar att ni kör en del på Luleälven när den frusit?
Det är för lite snö för en snowbike på älven. De trivs inte när det är hårt som på en pistad led. Man kör snowbike uppe i Kåbdalis liknande ställen med mycket snö.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Min tolkning av ”motstyr” är att man drar i det yttre handtaget mot sig, som man gör med asfaltshojar i högre hastighet (jämfört mot skogskörning), är det samma som du menar? Trodde nog inte att jag skulle kunna göra det även i skogen. Får nog testa det.
Ska man inte trycka med fötterna?
Du styr inte en motorcykel med styret, du initierar lutning, sen styr hojen själv när den följer radien som är en produkt av lutningen du vill/kan åstadkomma. På landsväg lutar du med motstyrning och kroppsförflyttning (hänga ut med överkropp på insidan och vrida in höften mot kurvan)
I skogen lutar du med motstyrning och förflyttning av kroppens tyngdpunkt/massa genom att trycka ner hojen under dig så du sitter på utsidan, tvärtom mot landsväg alltså.
Man flyttar ut höften och trycker ner hojen med knäna, som Two stroke pratar om.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Alla de här grundläggandes övningar är viktiga att träna på regelbundet, oavsett nivå man kör på. Det är förvånansvärthur många gamla erfarna förare jag haft på diverse kurser som inte klarar att hantera hojen på det sättet. Det man tränar blir man bra på och ju mer man tränar desto mer tur har man... (Citat Ingemar Stenmark :) )
Haha, det där gäller inte bara hojkörningen. Åk förbi en golfbana och titta om ni ser någon som över huvud taget tränar på något vettigt förutom att veva iväg bollar på rangen. INGEN tränar grunder förutom juniorerna.
Samma sak gäller i slalombacken. Många försöker bara att ta sig ner och ofta utan någon kontroll.

Vart tränar man enduro enklast?
På vår parkering vid banan tror jag inte man får vara, förutom att just parkera. Min hoj är besiktad för väg men jag har inga blinkers monterade. Dessutom åker regplåten av ganska snart efter besiktning. Då finns ju bara buskörning kvar?
Får nog kolla med någon på klubben som vet.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Haha, det där gäller inte bara hojkörningen. Åk förbi en golfbana och titta om ni ser någon som över huvud taget tränar på något vettigt förutom att veva iväg bollar på rangen. INGEN tränar grunder förutom juniorerna.
Samma sak gäller i slalombacken. Många försöker bara att ta sig ner och ofta utan någon kontroll.

Vart tränar man enduro enklast?
På vår parkering vid banan tror jag inte man får vara, förutom att just parkera. Min hoj är besiktad för väg men jag har inga blinkers monterade. Dessutom åker regplåten av ganska snart efter besiktning. Då finns ju bara buskörning kvar?
Får nog kolla med någon på klubben som vet.
Det finns gott om parkeringplatser, grusplaner, gårdar, grusvägar osv som du kan träna på. På våren så åker jag iväg till en Cirkle K Mack som har en gigantisk plan för lastbilar. Jag har några koner med i ryggsäcken som jag lägger upp och kör lite åttor, polisåttan, bryggargården, slowrace och andra grundövningar.
Sen jobbar jag med bromsövningar, både sittande (jo faktiskt :) ) och stående.

När värmen och mjukheten i kroppen är inkommen så blir det kopplingsövningar och trackstand (stå still och balansera) samt en massa framhjulslyft med kontrollerad nedsättning och varierande höjd.
Det finns några grustag i närheten också där jag brukar svänga in. Det fungerar bra med vanliga grusvägar också med lite dikeskörning som krydda. Kort sagt så kan man öva överallt. Om du är orolig för länsman så är du bara några minuter på varje plats annars är det bra att ha blinkers och skylt och köra lagligt, det är också ett alternativ :)

För inspiration så tittar du på Tim Coleman så får du lite ideer för själva målbilden... :D

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Du styr inte en motorcykel med styret, du initierar lutning, sen styr hojen själv när den följer radien som är en produkt av lutningen du vill/kan åstadkomma. På landsväg lutar du med motstyrning och kroppsförflyttning (hänga ut med överkropp på insidan och vrida in höften mot kurvan)
I skogen lutar du med motstyrning och förflyttning av kroppens tyngdpunkt/massa genom att trycka ner hojen under dig så du sitter på utsidan, tvärtom mot landsväg alltså.
Man flyttar ut höften och trycker ner hojen med knäna, som Two stroke pratar om.
Okej, jag tror att jag förstår grundtanken i det du beskriver. Jag har nog bara svårt att sätta ord på hur jag gör för att svänga. Om jag kommer ihåg rätt så försökte nog min mc lärare (körkort) undervisa så när vi körde på grusväg. Han ville att jag skulle svänga mer med röven genom att sitta upprätt men vinkla hojen. Jag förstod aldrig riktigt vad han menade.

Det verkar iaf vara helt olikt att svänga på crossbanan mot att svänga på roadracebanan.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det är för lite snö för en snowbike på älven. De trivs inte när det är hårt som på en pistad led. Man kör snowbike uppe i Kåbdalis liknande ställen med mycket snö.
Aha, jag förstår. Har en kompis i Boden som brukade köra på älven med skotern. När det var mycket snö såklart. Jag tänkte att det var ungefär samma sak.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Aha, jag förstår. Har en kompis i Boden som brukade köra på älven med skotern. När det var mycket snö såklart. Jag tänkte att det var ungefär samma sak.
Är det mycket snö så kan man köra överallt såklart :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Okej, jag tror att jag förstår grundtanken i det du beskriver. Jag har nog bara svårt att sätta ord på hur jag gör för att svänga. Om jag kommer ihåg rätt så försökte nog min mc lärare (körkort) undervisa så när vi körde på grusväg. Han ville att jag skulle svänga mer med röven genom att sitta upprätt men vinkla hojen. Jag förstod aldrig riktigt vad han menade.

Det verkar iaf vara helt olikt att svänga på crossbanan mot att svänga på roadracebanan.
Helt riktigt! Och på landsvägshoj så kan använda bägge teknikerna :)

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det finns gott om parkeringplatser, grusplaner, gårdar, grusvägar osv som du kan träna på. På våren så åker jag iväg till en Cirkle K Mack som har en gigantisk plan för lastbilar. Jag har några koner med i ryggsäcken som jag lägger upp och kör lite åttor, polisåttan, bryggargården, slowrace och andra grundövningar.
Sen jobbar jag med bromsövningar, både sittande (jo faktiskt :) ) och stående.

När värmen och mjukheten i kroppen är inkommen så blir det kopplingsövningar och trackstand (stå still och balansera) samt en massa framhjulslyft med kontrollerad nedsättning och varierande höjd.
Det finns några grustag i närheten också där jag brukar svänga in. Det fungerar bra med vanliga grusvägar också med lite dikeskörning som krydda. Kort sagt så kan man öva överallt. Om du är orolig för länsman så är du bara några minuter på varje plats annars är det bra att ha blinkers och skylt och köra lagligt, det är också ett alternativ :)

För inspiration så tittar du på Tim Coleman så får du lite ideer för själva målbilden... :D

Jag förstår men i mitt fall har vi farbror blå lite överallt så det är inte lätt att träna på det här sättet ostört. Vi har några grusvägar runt ikring men det är ändå svårt att få till något bra med stor grusplätt eller liknande. Lite jobbigt att känna att man måste förflytta sig mellan olika platser hela tiden för att inte hamna i fikan. 😄
Tror klubben blir bäst för det här.

Verkar som jag behöver en 2t (och några års hårdträning) om jag ska lyckas genomföra allt det där på filmen. Vilken otroligt bra kontroll han har. 🥹

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Jag förstår men i mitt fall har vi farbror blå lite överallt så det är inte lätt att träna på det här sättet ostört. Vi har några grusvägar runt ikring men det är ändå svårt att få till något bra med stor grusplätt eller liknande. Lite jobbigt att känna att man måste förflytta sig mellan olika platser hela tiden för att inte hamna i fikan. 😄
Tror klubben blir bäst för det här.

Verkar som jag behöver en 2t (och några års hårdträning) om jag ska lyckas genomföra allt det där på filmen. Vilken otroligt bra kontroll han har. 🥹
Du behöver bara en liten grusplätt. Det räcker med en grusväg någonstans, utan grannar😊

Man kan ju alltid köra med en laglig hoj också?🥰

Tim Coleman har precis som de andra gudarna varit trailmästare i många år innan han började på stor hoj, tricket är att köpa en trailhoj och börja träna alltså😊👍

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Du behöver bara en liten grusplätt. Det räcker med en grusväg någonstans, utan grannar

Man kan ju alltid köra med en laglig hoj också?

Tim Coleman har precis som de andra gudarna varit trailmästare i många år innan han började på stor hoj, tricket är att köpa en trailhoj och börja träna alltså

Ja, jo, jag förstår men det kan vara nog så svårt att hitta en liknande plats om man inte bor helt utanför stan. Man vill ju gärna träna ostört så ingen ringer och klagar.

Vi har en stor asfalterad parkering en bit bort och där tränar någon/några drifting ibland. Det hörs tydligt, för att uttrycka mig milt. Vartalsstopp hela tiden. Det slutar nästan alltid med att länsman (med blåljus) kommer och säger till.

Så för att köra bra enduro behöver man minst två hojar och en stor grusplan. En 2t och en trail, Hahaha.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår