Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Gällande mx/enduro stövlar vill jag rekommendera Alpinestars Tech7, köp både 43 och 44or och testa dom hemma ordentligt. När du ändå handlar stövlar köp även två par Sidi Crossfire3 av olika storlek och prova. Sen skickar du tillbaka dom stövlar du inte vill ha.

Jag har storlek 43 i alla skor, men just i mx-stövlar har jag köpt både 43 och 44, då jag använder tunna strumpor varma sommardagar, och tjockare strumpor kalla vår och höstdagar. Annars klämmer 43orna för mycket med varmare strumpor.

När jag är ute och grusbuskör kan jag använda t ex mina vanliga kängor, eller mina trialstövlar (Hebo 2.0).

När du tränar på crossbanan öva både sittande och stående. Jag brukar köra många varv stående, sen sittande när jag blir lite tröttare. Om du kör endurohoj så ta hoppen på ett dämpande sätt genom att dra upp knäna direkt efter upphopp så du kompenserar uppskjutet. Du vill inte hoppa så högt med endurofjädringen, den är till för att köra över grov terräng som stenar och rötter utan dessa långhopp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Gällande mx/enduro stövlar vill jag rekommendera Alpinestars Tech7, köp både 43 och 44or och testa dom hemma ordentligt. När du ändå handlar stövlar köp även två par Sidi Crossfire3 av olika storlek och prova. Sen skickar du tillbaka dom stövlar du inte vill ha.

Jag har storlek 43 i alla skor, men just i mx-stövlar har jag köpt både 43 och 44, då jag använder tunna strumpor varma sommardagar, och tjockare strumpor kalla vår och höstdagar. Annars klämmer 43orna för mycket med varmare strumpor.

När jag är ute och grusbuskör kan jag använda t ex mina vanliga kängor, eller mina trialstövlar (Hebo 2.0).

När du tränar på crossbanan öva både sittande och stående. Jag brukar köra många varv stående, sen sittande när jag blir lite tröttare. Om du kör endurohoj så ta hoppen på ett dämpande sätt genom att dra upp knäna direkt efter upphopp så du kompenserar uppskjutet. Du vill inte hoppa så högt med endurofjädringen, den är till för att köra över grov terräng som stenar och rötter utan dessa långhopp.

Vad är syftet med att träna sittande? Har du sett någon världsmästare som kör sittande?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vad är syftet med att träna sittande? Har du sett någon världsmästare som kör sittande?
Syftet är att känna sig säker på hantering av hojen i alla lägen, sittandes som stående. Just stående ger väl bäst reaktion och kroppsförflyttning / balans i terrängen, men det finns nog stunder där man också gärna sitter, t ex när du vill få bättre grepp med bakhjulet i uppförbacke.

Jag kommer inte på nåt direkt jag sett där en v-mästare kör uteslutande sittande, men om du tänker efter så kommer du säkert på många moment där du hellre sitter på din hoj än står upp.

Enduro är en kaotisk sport ungefär som vattenskidor, du använder kroppen som en fjäder, dämpare, skida osv. En väldigt dynamisk förflyttning över många överraskningar som du behöver vara beredd på, eller åtminstonne hålla en ställning som minst anstränger dig och låter hojen jobba under dig på optimalt sätt. Om det så betyder stående, eller sittande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Syftet är att känna sig säker på hantering av hojen i alla lägen, sittandes som stående. Just stående ger väl bäst reaktion och kroppsförflyttning / balans i terrängen, men det finns nog stunder där man också gärna sitter, t ex när du vill få bättre grepp med bakhjulet i uppförbacke.

Jag kommer inte på nåt direkt jag sett där en v-mästare kör uteslutande sittande, men om du tänker efter så kommer du säkert på många moment där du hellre sitter på din hoj än står upp.

Enduro är en kaotisk sport ungefär som vattenskidor, du använder kroppen som en fjäder, dämpare, skida osv. En väldigt dynamisk förflyttning över många överraskningar som du behöver vara beredd på, eller åtminstonne hålla en ställning som minst anstränger dig och låter hojen jobba under dig på optimalt sätt. Om det så betyder stående, eller sittande.

Nej, du vet inte vad du pratar om och är inte värd tiden att skriva ett svar.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nej, du vet inte vad du pratar om och är inte värd tiden att skriva ett svar.
Du har nog rätt, jag vet ganska lite om sporten överlag då jag bara hållt på ett par år nu. Du har säkert mycket att lära mig, men det jag känner har lyft min förmåga i terrängen är jag angelägen över att dela med mig. Du kanske vill prova sitta lite mer, och återkomma?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Gå på nåt träningsläger framåt våren.
Tackar för tipset hur som helst, man kan aldrig ha för få kurser och utbildningar bakom sig. Bra för resumen, och mot blåmärken när det gäller motorsport.

Tror jag gått två dessa nybörjarskolor med AMF i Tuvängen. Samt kör jag med dom duktiga grabbarna på Tuvängen när dom är där, då vågar jag satsa lite mer då jag vet att där alltid finns nån som kan begrava mig i värsta fall. Jösse är min favvis, han är tung och sitter mycket, jag är också ganska tung så jag sitter ofta jag med.

Sen kör jag även ensam på mindre grusvägar och stigar, försöker variera terräng och underlag så mycket jag kan för att attackera mig själv ur alla perspektiv.

Vi kanske få möjlighet att köra tillsammans nån varmare dag du och jag, kanske du kan lära mig en läxa eller två. Ser inte var du bor men tänker eventuellt komma över med lite saft och bullar senare i vår och göra dig glad. Man är aldrig snabbare än snubben på hojen framför ;)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Nu börjar jag undra över vissa detaljer i din körning. Framför allt hur ser banan / slingan ut du kör? Saker beror ju ganska mycket på hur terrängen ser ut.
Titta på endurofilmer från slutet av 80-talet. Fram tills satt man ner och sparkade sig fram. Det är därför styrena på hojarna från den tiden är bakåtsvepta.
I början på 90-talet upptäckte man fördelarna med stående körställning och hojarnas ergonomi ändrades, speciellt styrena blev bredare och rakare för att få ut och upp armbågarna. Vilket passar sittande körställning sämre. Nuförtiden står man hela tiden man kör aktivt med undantag för riktigt snäva kurvor, mindre än 90 grader då man sätter sig mer eller mindre på tanklocket och svänger genom att trycka ner hojen under sig. Över 90 grader står man upp, även i branta backar så man kan luta sig bak över bakhjulet för ännu bättre fäste. Undantaget är om man står mer eller mindre stilla eller kör riktigt sakta då man kan behöva släppa fotpinnarna.
Den finns det alltid undantag men stående körställning är en evolution utifrån alla nackdelar som den sittande körställningen har. Jag har sett många olyckor som beror på att man står fel då det krävs mycket övning. För mig tog det två år att komma upp från sadeln, nu vill jag inte sitta där igen så mina sadlar ser nya ut😃😃😃

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Tackar för tipset hur som helst, man kan aldrig ha för få kurser och utbildningar bakom sig. Bra för resumen, och mot blåmärken när det gäller motorsport.

Tror jag gått två dessa nybörjarskolor med AMF i Tuvängen. Samt kör jag med dom duktiga grabbarna på Tuvängen när dom är där, då vågar jag satsa lite mer då jag vet att där alltid finns nån som kan begrava mig i värsta fall. Jösse är min favvis, han är tung och sitter mycket, jag är också ganska tung så jag sitter ofta jag med.

Sen kör jag även ensam på mindre grusvägar och stigar, försöker variera terräng och underlag så mycket jag kan för att attackera mig själv ur alla perspektiv.

Vi kanske få möjlighet att köra tillsammans nån varmare dag du och jag, kanske du kan lära mig en läxa eller två. Ser inte var du bor men tänker eventuellt komma över med lite saft och bullar senare i vår och göra dig glad. Man är aldrig snabbare än snubben på hojen framför ;)
Du är välkommen till Kalix där han bor, eller med mig som kör i boden…😃👍

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nuförtiden står man hela tiden man kör aktivt med undantag för riktigt snäva kurvor, mindre än 90 grader då man sätter sig mer eller mindre på tanklocket och svänger genom att trycka ner hojen under sig.
Ser du, där har vi en grej. Du kommer nog på fler tillfällen mot kvällen.

Tackar för tips och beskrivning. Du är bra kursledare ändå, märker jag. Jag lyssnar i alla fall 🙂

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
…och kör du med gamla enduroförare så vet du att de som kör sittande oftast körde sig köra på just 80-talet. Kör du med tex Anders Eriksson så står han mest hela tiden eftersom han kommer från 90-tals generationen.😊
Jag ser samma sak hos mina kompisar. Vi är gamla nog att lära oss sittandet men några av oss har kämpat upp i stående, lär dig stående körställning, det finns egentligen inga nackdelar medans sittandet har väldigt många.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Ser du, där har vi en grej. Du kommer nog på fler tillfällen mot kvällen.

Tackar för tips och beskrivning. Du är bra kursledare ändå, märker jag. Jag lyssnar i alla fall 🙂
Tack😊
Du är välkommen hit. Vi kör endurokurser med FMCK på somrarna och enligt Anders Eriksson har vi i särklass Sveriges bästa övnings terräng😃👍

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Du är välkommen till Kalix där han bor, eller med mig som kör i boden
Tackar så mycket. Då talar ni norrländska, som i senaste julkalendern? Spännande. Men det blir nog ingen enduro då utan en snabbfika bara. Jag trodde jag kunde köra min KTM till er och få lite stryk i terrängen, och sen hem igen. Jag insåg inte att det var så långt bort.

Men min Camilla är angelägen om att besöka Lappland efter att vi såg julkalendern med samerna, och då kan vi komma förbi en sväng.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Tackar så mycket. Då talar ni norrländska, som i senaste julkalendern? Spännande. Men det blir nog ingen enduro då utan en snabbfika bara. Jag trodde jag kunde köra min KTM till er och få lite stryk i terrängen, och sen hem igen. Jag insåg inte att det var så långt bort.

Men min Camilla är angelägen om att besöka Lappland efter att vi såg julkalendern med samerna, och då kan vi komma förbi en sväng.
Bara att höra av sig, vi kan nog fixa en sovplats om det behövs😊👍

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kollar på youtube och såg att den här duktiga killen faktiskt sitter ner en del under sin enduro här:

Vad säger 2strokeman om det? Är det här nån världsmästare, eller.. ser att han är "Carson Brown, professional Motocross and Supercross rider, currently competing in the 2024 AMA Pro Motocross Championship."

Och Manuel Lettenbichler kör också där. Han är duktig på hard enduro, och han sitter ner en hel del tyckar jag.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kollar på youtube och såg att den här duktiga killen faktiskt sitter ner en del under sin enduro här:

Vad säger 2strokeman om det? Är det här nån världsmästare, eller.. ser att han är "Carson Brown, professional Motocross and Supercross rider, currently competing in the 2024 AMA Pro Motocross Championship."

Och Manuel Lettenbichler kör också där. Han är duktig på hard enduro, och han sitter ner en hel del tyckar jag.
Kolla på Mani igen så ser du att han bara touchar sadeln, han lägger ingen tyngd på den och framförallt så lämnar han mycket sällan fotpinnarna.. Den andra snubben sitter mer och du ser hur han hela tiden tappar fotfästet och benen fladdrar åt alla håll, mycket mindre kontroll än Mani.
Jag kollade nyss en film med Graham Jarvis och även när han sitter så står han, han lägger ingen tyngd på sadeln och är uppe på fötterna så fort det bara går. Han står även i stenrösena när han ska sprätta iväg hojen.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Generellt så funkar det så att så fort man sitter ner så börjar man släppa fötterna från fotpinnarna, och så fort man gör det så tappar man också kontrollen och balansen på hojen. Kolla på de duktigaste trailåkarna, de kan inte sitta och de har alltid fötterna på fotpinnarna. Det är viktigt för att ha kontroll och balans.

Testa att köra genom ett vattendrag med hala stenar under ytan. De flesta sitter ner och försöker sparka sig fram och det slutar ofta med en sänkt hoj. De som står kan parera och balansera mycket bättre. Det är dock svårt att ta mod till sig och ställa sig upp men det blir ALLTID bättre när man står...och det är precis lika långt till marken som när man sitter så man förlorar absolut ingenting på att stå upp :)

Har du en balansplatta hemma? Testa isåfall att sitta på den och hålla balansen. Sen ställer du sig upp och gör samma sak... rapportera här hur det gick :D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...