Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
En utrustningsfråga så här vid sidan av.

Så, jag har ett par Sidi crossfire dojor och under hösten har jag varit på en del olika ställen och testat andra. Storlekstabellerna är ett gissel…

Tech 7 är mjuk som en toffel men i rätt storlek så släpper hälen i skon, vilket jag gissar inte är särskilt bra. Känns som den skulle kunna bli för stor efter en tids användning, trotts en mindre storlek. Jag har breda fötter och en mindre storlek klämmer på sidorna, både mitt på foten, i hålfoten och på sidan av tårna. Längden är nog inte det största bekymret.

Jämfört med tech 7 så både ser och känns SG12 som en mer solid sko. Till likhet med sidi crossfire. Jag tror jag ligger precis mellan två storlekar då 43 är tajt om hela foten så den domnade i affären. Typ som en ny skridsko första dagarna på säsongen. Tårna tar inte i framme men det är nog inte så mycket spelrum kvar, någon mm kanske. 44 är nog mer perfekt i affären men frågan är hur den kommer att sitta efter 20h? Kommer den att glappa?

SG22 kändes som ett mellanting av tech 7 och SG12. Ser typ ut som en SG12 men är mjuk inuti som en tech7. SG12 passade mina fötter bättre. Dels lite tajtare men även mer en direkt känsla och hårdare fast på ett bra sätt. SG12 satt mycket bättre och höll framförallt om hälen bättre.

Allt lutar åt ett oss SG12 i stil. 44 men jag vill vara lite mer säker innan tomten köper.
Hur mycket viker sig stoppningen efter ett tag?
Hur tajt ska de sitta i affären för att de ska sitta bra efter ett par timmars användning och framöver (inkörda)?
I alpina pjäxor (jag är en aktiv åkare med redigt tryck i plösen) brukar man säga att storleken i längd är rätt om tårna tar i fram om man står rakt upp men de nuddar inte om man ställer sig i ”fart position”, hur kort är för kort i ett par crossdojor?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Vilket är fördelen med vidokurser, man kan köra dem i sin egen takt och ha med sig telefonen med kursen ute i skogen :)
Jo, det är ju en stor fördel. Man kan ju titta när man vill. T ex innan man åker ut på banan och sedan mellan pauserna. En annan fördel är att de alltid finns tillgängliga. Till skillnad från Anders (live kurs) som säger tack och hej efter avslut så får man klara sig själv på egen hand tills nästa gång och försöka komma ihåg alla tips.

Det finns många Youtubers där ute men en del är inte så bra (pedagogiskt). Jag tycker @Two stroke man är inne på det, för det är lätt att börja i fel ände eller så tränar man på det som man själv tror är viktigast och då kan man vara illa ute. Vart börjar man och i vilken ordning ska man ta sig framåt?

I likhet med
I simningen t ex så är det många som bara sprattlar på och tror de blir bättre och snabbare genom fler armrörelser och oftare men de har sällan en aning om att de kanske borde träna mer på att flyta (horisontellt), minska motståndet och vara mer effektiv i sin rörelse.
För att inte ta golf som ett exempel. Varför slår så många slice…. Jo, troligtvis för att hela grunden är fel från början och det är svårt att programmera om en rörelse när den väl blivit en vana. Att väldigt få vill träna på rätt sätt och på rätt saker är en annan fråga. Med rätt grunder blir det enklare att göra rätt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, det är ju en stor fördel. Man kan ju titta när man vill. T ex innan man åker ut på banan och sedan mellan pauserna. En annan fördel är att de alltid finns tillgängliga. Till skillnad från Anders (live kurs) som säger tack och hej efteråt så får man klara på egen hand hädanefter eller tills nästa gång.

Det finns många Youtubers där ute men en del är inte så bra (pedagogiskt). Jag tycker @Two stroke man är inne på det för det är lätt att börja i fel ände eller så tränar man på det som man själv tror är viktigast. Vart börjar man och i vilken ordning ska man ta sig framåt?

I likhet med
I simningen t ex så är det många som bara sprattlar på och tror de blir bättre och snabbare genom fler armrörelser och oftare men de har sällan en aning om att de kanske borde träna mer på att flyta (horisontellt), minska motståndet och vara mer effektiv i sin rörelse.
För att inte ta golf som ett exempel. Varför slår så många slice…. Jo, troligtvis för att hela grunden är fel från början och det är svårt att programmera om en rörelse när den väl blivit en vana. Att väldigt få vill träna på rätt sätt och på rätt saker är en annan fråga. Med rätt grunder blir det enklare att göra rätt.

Man får ju inte glömma bort att ha roligt så du kan väl förslagsvis börja köra på direkten.
Till att börja med kan du ju tänka på att stå upp hela tiden bortsett från kurvorna där man oftast sitter men det finns även kurvor där det är en fördel att stå.

Sen kan du ju ta momenten lite eftersom du känner för det. Titta på youtube och så nästa träning så tänker du på att öva in någon detalj av allt du sett.

Det går inte gärna att läsa böcker och se film i flera veckor och sedan åka ut till banan och tro att man kommer göra allt man sett. Så ta det steg för steg.

Känner du dig osäker på något moment så börja där. Men oftast inser man inte vad man är sämst på förrän man kör tillsammans med någon annan och inser att dom är snabbare på någon del av banan.

Och låt dig inte hetsas av dig att hoppa över alla hoppen så tidigt som möjligt. Det är oftast vid hoppen som folk kör över sin förmåga och skadar sig. Det är lätt att lägga rädslan åt sidan, vrida på rullen och hoppa långt. Men det ökar risken för skador avsevärt och man lär sig ingenting alls när man ligger hemma i soffan och rehabiliterar sig.
Tids nog med att erfarenheten och farten ökar så kommer det helt plötsligt bara kännas naturligt att hoppa över det där platåhoppet du inte vågade för någon månad sedan. Det är då du ska göra det.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Glöm inte att det viktigaste för att lära sig köra är att köra mycket...
Sen får man lära sig allt eftersom.
Visst är det bra med kurser och videos, men man måste ha något att utgå från i sin utvecklingskurva.
Det är INTE enkelt att köra enduro, -det är ju därför det är roligt.
Det är roligt när man känner att man att man utvecklas och när man hittar flytet :banana :2cool
Såklart.
Kanske lite som att gå med i en cykelklubb utan att kunna cykla. Man bör nog ha lite koll på läget innan man sätter igång med lek och hårdträning.

MEN när hockeyskolan startar finns det inget krav på att någon ska kunna åka skridskor. Samma sak när det gäller simnivån inom simningen. Så det är nog olika från idrott till idrott?

Det är oftast lättare att lära upp någon från grunden när de är okunniga (men intresserad). Då får de möjligheten att göra rätt från början och det är till slut svårt att göra fel. Till skillnad mot att låta någon köra på ett tag med alla möjliga briser och faror och verkligen nöta in dem. Då blir det betydligt svårare att träna in rätt och säkert.
Att man inkluderar mycket lek och att det är roligt att träna är en förutsättning för lärandet och långsiktighet.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
@Abrakadabra
En viktig början är ju att justera in reglagen på hojen så att du når dom där du befinner dig på hojen vid olika moment.

När man bromsar så står man upp med rumpan långt bak och aningen över sadeln. Det betyder att bromspedalen ska vara väldigt högt för att du ska nå den.

Väldigt ofta är bromspedalerna på crosshojar justerade för en förare som sitter ner men det gör att du tvingas förflytta kroppen framåt vid inbromsning och där börjar problemen med instabilitet på hojen.

Bromshandtaget likaså använder du när du står med rumpan långt bak, och din kropp ser ju från sidan ut lite som en fällkniv då med överkroppen framåt. Bromshandtaget får man alltså bäst grepp om när det är en aning högt.

Kopplingen och andra sidan använder du oftare vid acceleration då du står framåtlutad med kroppen långt framåt, så följaktligen blir kopplingshandtaget lite lägre justerat.
Det är även från den här positionen det är viktigast att kunna växla uppåt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
En utrustningsfråga så här vid sidan av.

Så, jag har ett par Sidi crossfire dojor och under hösten har jag varit på en del olika ställen och testat andra. Storlekstabellerna är ett gissel…

Tech 7 är mjuk som en toffel men i rätt storlek så släpper hälen i skon, vilket jag gissar inte är särskilt bra. Känns som den skulle kunna bli för stor efter en tids användning, trotts en mindre storlek. Jag har breda fötter och en mindre storlek klämmer på sidorna, både mitt på foten, i hålfoten och på sidan av tårna. Längden är nog inte det största bekymret.

Jämfört med tech 7 så både ser och känns SG12 som en mer solid sko. Till likhet med sidi crossfire. Jag tror jag ligger precis mellan två storlekar då 43 är tajt om hela foten så den domnade i affären. Typ som en ny skridsko första dagarna på säsongen. Tårna tar inte i framme men det är nog inte så mycket spelrum kvar, någon mm kanske. 44 är nog mer perfekt i affären men frågan är hur den kommer att sitta efter 20h? Kommer den att glappa?

SG22 kändes som ett mellanting av tech 7 och SG12. Ser typ ut som en SG12 men är mjuk inuti som en tech7. SG12 passade mina fötter bättre. Dels lite tajtare men även mer en direkt känsla och hårdare fast på ett bra sätt. SG12 satt mycket bättre och höll framförallt om hälen bättre.

Allt lutar åt ett oss SG12 i stil. 44 men jag vill vara lite mer säker innan tomten köper.
Hur mycket viker sig stoppningen efter ett tag?
Hur tajt ska de sitta i affären för att de ska sitta bra efter ett par timmars användning och framöver (inkörda)?
I alpina pjäxor (jag är en aktiv åkare med redigt tryck i plösen) brukar man säga att storleken i längd är rätt om tårna tar i fram om man står rakt upp men de nuddar inte om man ställer sig i ”fart position”, hur kort är för kort i ett par crossdojor?
Domnar du bort i fötterna är stövlarna för trånga.Moderna stövlar med en massa plast överallt ger inte ut sig något särskilt heller till skillnad från gammelväldens läderstövlar som var typ okörbara nya och som gummistövlar(även skyddsmässigt) "inkörda".
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top